Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.

Vierailija
17.06.2023 |

Lusmut on sitten erikseen.

Kommentit (619)

Vierailija
281/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän pikku hiljaa hivutetaan kaikki riskit ja kustannukset työntekijöille itselleen.

Työnantajan hoivarooli pitäisi ottaa kokonaan pois ja tehdä muu järjestelmä tai kytkeä jo  olemassa oleviin. Kuten sairauskorvaukset, muut sos-maksut. Herättää tarpeetonta närää työnantajia kohtaan. Vain työ ja siitä palkka sopimusten mukaisesti. 

Vierailija
282/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkaiselle tekee ison loven palkkaan.  Ministerien palkoissa ei tunnu missään.

Koskeeko tää muuten kansanedustajia ja ministereitä.

Yle areenassa on katsottavissa A-studion uusin jakso, jossa SDP:n Lindtman mainitsee että vähintään pääministerin tuloilla eli ilmeisesti 16 000 e/kk tulee saamaan vähintään 1000 euroa lisää kuukaudessa nettona veron alennusten myötä.

Kokoomuksen ja Perussuomalaisten edustajat eivät tätä millään tavalla kiellä.

PS:n edustaja ei koko ohjelman aikana osaa mitään muuta kuin kaikkiin asioihin papukaijana toistaa että edellisen hallituksen vikaa kaikki. Riippumatta siitä että kokoomusjohtoiset hallitukset ovat ottaneet suurimman osan velasta ja nyt lauletaan hillotolpan perässä heidän laulujaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuntipalkkasopimus olisi paras?

Vasurit saisi viettää krapulapäiviään ja riistokapitalisti (yrittäjä) maksaisi vain tehdystä työstä...

Vierailija
284/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.

Me kaikki tiedetään et on ihmisiä jotka jää saikulle kun ei vaan huvita (jopa mäkin välillä). Se on ihan ok et eka päivä on palkaton, se ei oikeasti maailmaa kaada keneltäkään ja silloin se vähän siirtää vastuuta työntekijöille (jotka itse voivat omana kuntoonsa vaikuttaa, työnantaja kun ei voi määrätä ketään astmaatikko röökipirkkoa jolla on migreeni ottamaan vastuuta).

Vierailija
285/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee vaka-ala kaatumaan nyt rytinällä. Keskiverto vakatyöntekijä sairastaa täysin räkäisten/oksennustautisten ym. lasten vuoksi kerran kuussa. Jo nyt on tehnyt tiukkaa, kun tulee esimerkiksi oksennustauti, josta on pakko olla pois oksenteluaika+2 päivää. Kolme päivää menee palkallisena. Ala on muutenkin pienipalkkainen.

Hoitakoon oikeisto sitten itse räkänokkansa. Sadistista kun tuodaan sairaita puolikuntoisia lapsia päiväkotiin ja nämä tartuttavat sitten hoitajansa ja hoitaja menettää palkkansa.

Yhtäkään lasta en enää päiväkodissa sylittele. Omien lasten kyky elää edes jokseenkin siedettevää elämää taloudellisesti menee sen edelle, että toisten tartuttavia lapsia kosken yhtään enemmän kuin on pakko.

Juuri mietin tätä vatsatautikuviota päiväkodeissa ja kouluissa. Muutamaan kertaan ollut pahoja epidemioita. Ehkä ihan hyvä, että saisi sairastaa kotona. Ohjehan on myös, että lasta ei saa viedä päivähoitoon, jos perheessä vatsatautia tai lapsi on kipeä. Minkä ihmeen takia työntekijä saisi mennä tartuttamaan?

Vierailija
286/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.

Me kaikki tiedetään et on ihmisiä jotka jää saikulle kun ei vaan huvita (jopa mäkin välillä). Se on ihan ok et eka päivä on palkaton, se ei oikeasti maailmaa kaada keneltäkään ja silloin se vähän siirtää vastuuta työntekijöille (jotka itse voivat omana kuntoonsa vaikuttaa, työnantaja kun ei voi määrätä ketään astmaatikko röökipirkkoa jolla on migreeni ottamaan vastuuta).

Keitä nämä ihmiset ovat? Itse en tiedä yhtään. Sen sijaan tiedän ihmisiä, jotka sairaslomallakin auttavat työnantajaa tekemällä sijaisille ohjeita yms. Ei voi kuin ihmetellä sitäkään näkemystä, että perjantaina sairastava työntekijä on automaattisesti lusmu. Yleensä kannattaa ottaa sairaspäivä viikonloppua vasten, niin ei joudu ottamaan viikolla montaa sairaspäivää, kun homma pitkittyy.

Vierailija
287/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tietyllä tapaa harmi, mutta ei se kuitenkaan loppujen lopuksi itseäni haittaa. Olen kuitenkin melko harvoin kipeänä.

Vierailija
288/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa tunnen, että minua "palkitaan" siitä, että pidän itsestäni hyvää huolta.

Tiedoksi vaan kaikille, että esim. migreenistä on muoto, joka paranee Magnesiumia syömällä.

Vatsataudin olen elämässäni sairastanut kerran, Noro-viruksen. En pystynyt kolmeen päivään tekemään töitä. Influenssan ja koronan vuoksi olin myös petipotilaana pari päivää.  Perusflunssia en sairasta, kun pidän d-vitamiini tason korkealla. Hometaloa en ostaisi, enkä sellaisessa työpaikassa työskentelisi. Terveyttä ei saa ostettua kaupan hyllystä.

Ylipäänsä terveellinen ruoka, liikunta yms. pitää ihmisen terveenä, kaikkihan tämän tietävät. Kaikkia tauteja ei voi blokata, mutta varmaan 80 %:iin voi itse vaikuttaa. Terveyteen panostaminen ei vaan tule itsestään, vaan vaatii aikaa ja tekoja.

Yli 20 vuoden työuran tehneenä minulla on yksi puolen päivän poissaolo kun nyrjäytin vähän nilkkaani työtehtävässä.

Ruokavalio, liikunta ja lepo.

Mitä teet työksesi ja oletko perheellinen? Mä vähän epäilen, että näissä lepo- ja sairastelujutuissa vaikuttaa paljon myös työympäristö eli se, kuinka paljon flunssia on kiertämässä töissä ja se, että saako vapaa-ajalla levättyä.

Minäkin uskon, että vaikkapa bussikuski tai eäkäpolia pitävä lääkäri ovat wri tavalla pöpöpommituksessa kuin yksinäinen toimistorotta. Varsinkin kotitoimistossaan. Voisko olla?

Vierailija
289/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla yhden päivän palkka on noin 160 euroa ja kyllä se ottaa päähän, jos noin iso raha jää saamatta. En saikuta turhaan, pidän ehkä pari saikkupäivää vuodessa ja nekin aina hyvästä syystä. Tosi typerää, jos nyt aletaan rangaista siitä, että olen yhden päivän työkyvytön vaikka ripulin takia. Pitää sitten mennä työpaikan vessaan istumaan koko päiväksi.

Lopeta kasvisten syönti niin loppuu vatsavaivat. Kokeile pari viikkoa niin huomaat eron, ennen kuin tulet tähän vinkumaan.

Vierailija
290/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen ihminen on sairauslomalla kerran vuodessa tai kahdessa. Yksi palkaton lomapäivä ei ole maailmanloppu. Ruotsissa näin on toimittu aina.

Vierailija
291/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla se että joku päättääkin tulla töihin sairaana voi viedä hengen joltain potilaalta, mm vanhushuolto, leikkaussalit.

"Muistellaan koronaa".

Niin totta. Noro nollasolupotilaalla on katastrofi. Mutta kukaan heitä hoitava työntekijä ei kyllä tulisikaan töihin noron kanssa, vaikka joutuisi maksamaan työnantajalle sakkomaksuja. Ovat vastuuntuntoisia.

Vierailija
292/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki toimet mitkä heikentää työntekijän etuja on huono asia. Suomessa tehty vuosikymmenien urakka, jotta saatu sovittua palkallinen sairauspäivät.

Vierailija
293/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa. Nousee kynnys noilla alati sairailla olla pois. Sote- alalla ainakin hirveä määrä ihan laiskuudesta johtuvia " huono olo"- saikkuja. Miksi kukaan ei sano ääneen, että joillain ihmisillä on todella alhainen kynnys jäädä pois töistä. Osa taas ei jää pois, vaikka olisi perustettakin. Osa on vaan laiskoja, sitä ei saa nykyään sanoa ääneen.

Vierailija
294/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voisi sopia tietyn määrän 1 vrk saikkuja/puoli vuotta (esim 3), jos enemmän niin palkattomia.

Muuten tullaan sairaana töihin tai haetaan koko viikon saikku.

-Vaihdetaan työpaikkaa

Vierailija
295/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä sairaslomalla ole töissä, joten ei se ole sinun rahaasi.

Vierailija
296/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni kroonisena. Vähintään yksi päivä kuukaudessa, että mikään ei auta, kun aamulla herään oksennuskunnossa. Poissaolo kerran kuukaudessa 11:ssä työkuukaudessa tietäisi minulle 1880e vähemmän bruttopalkkaa vuodessa.

Toki olen yksityisellä töissä, jossa työntekijää arvostetaan, niin tällaiseen hullutukseen tuskin lähdetään.

Vierailija
297/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ihmettelette, että ketä ne sairastajat on. Menkää katsomaan vaikka lähihoitajien, siivoojien, yms poissaolomääriä. Ne on järkyttäviä. Olen ollut töissä työterv.huollossa ja todellakin voin sanoa, että nykyään on iso prosentti työläisiä, jotka hakevat aina sitä syytä olla pois. Ovat ehkä väärällä alalla ja tuntuu tylsältä mennä töihin. Se tietty osa on pois oli syytä tai ei. Ikävä sitten esimerkiksi migreenipotilaiden yms kannalta, jotka joutuvat kärsimään tästä . Ihmiset eivät tajua, että hyväksikäyttäjiä on paljon.

Kuulisitte millä syillä saikkua haetaan.

Vierailija
298/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä sairaslomalla ole töissä, joten ei se ole sinun rahaasi.

Osakkeenomistaja ei ole koskaan töissä.

Vierailija
299/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on uskomattoman typerä päätös, sillä se rankaisee työntekijöitä vain sen mukaan, että mikä sairaus hänellä on. Lorvikatarreista kärsiviä lusmuilijoita on niin pieni osa, että taas se 1 % on ne, joita käytetään tekosyynä muiden rankaisemiseen.

Yhden päivän sairauksista kärsii yleensä migreenistä, vatsataudista, ja kuukautiskivuista kärsivät. Selkäkipujen tai masennuksen takia sairastavat saavat useamman viikon lomia.

Yhden päivän lomia on eniten kunta-alalla, ja naisvaltaisilla aloilla. Tarkoitus on siis pistää hoitajat (teho-osastojenkin), lastenhoitajat ja opettajat tulemaan sairaana töihin. Kuulostaa lupaavalta.

Ruotsin varoittavaa esimerkkiä ei ole katsottu yhtään.

Yllättävän paljon on kuitenkin myös näitä perjantaisin tai maanantaisin yhden päivän sairastavia...

Vierailija
300/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin varoittavaa esimerkkiä ei ole katsottu yhtään.

Luuliko joku muka, että ideologian sokaisemat persut tai kokkarit jaksaisivat paneutua tarkemmin mihinkään?

Ei varmaan sen enempää kuin edeltävä ideologian sokaisema vihervasemmistohallituskaan paneutui yhtään mihinkään.