Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.
Kommentit (619)
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ihmettelette, että ketä ne sairastajat on. Menkää katsomaan vaikka lähihoitajien, siivoojien, yms poissaolomääriä. Ne on järkyttäviä. Olen ollut töissä työterv.huollossa ja todellakin voin sanoa, että nykyään on iso prosentti työläisiä, jotka hakevat aina sitä syytä olla pois. Ovat ehkä väärällä alalla ja tuntuu tylsältä mennä töihin. Se tietty osa on pois oli syytä tai ei. Ikävä sitten esimerkiksi migreenipotilaiden yms kannalta, jotka joutuvat kärsimään tästä . Ihmiset eivät tajua, että hyväksikäyttäjiä on paljon.
Kuulisitte millä syillä saikkua haetaan.
Ei kiinnosta yhtään ulina hyväksikäyttäjistä. Ei minua haittaa yhtään, jos joku onkin paskasta työstä sen takia pois että vituttaa. Käsienheiluttelijat voivat itse tulla siivoamaan jos kiinnostaa niin kovasti
Vierailija kirjoitti:
Kaikki arkivapaiden palkallisuuskin voidaan poistaa, kun ei niitä ole joka viikko.
Mun mielestä arkipyhävapaat eivät kuulu kirkkoon kuulumattomille.
Onhan se hassua että pakanat ja huslimit saavat palkan kun juhlivat Jeesuksen syntymää ja kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ihmettelette, että ketä ne sairastajat on. Menkää katsomaan vaikka lähihoitajien, siivoojien, yms poissaolomääriä. Ne on järkyttäviä. Olen ollut töissä työterv.huollossa ja todellakin voin sanoa, että nykyään on iso prosentti työläisiä, jotka hakevat aina sitä syytä olla pois. Ovat ehkä väärällä alalla ja tuntuu tylsältä mennä töihin. Se tietty osa on pois oli syytä tai ei. Ikävä sitten esimerkiksi migreenipotilaiden yms kannalta, jotka joutuvat kärsimään tästä . Ihmiset eivät tajua, että hyväksikäyttäjiä on paljon.
Kuulisitte millä syillä saikkua haetaan.
Ne työolot ja raskas työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
Tai sit menettää kun tarvii tuuraajan sun tilalle ja pitää maksaa kahelle palkka.
Melko omituinen logiikka jos tekemättömästä työstä ei makseta palkkaa ja se rinnastetaan varastamiseen.
Ei aina palkaa. Minun työt kyllä odottelee siellä suurimmaksi osaksi että palaan. Tai sitten korvaan tekemällä kollegan töitä jos hän teki minun.
Joten kyllä se monessa tapauksessa on suoraan yritykselle.
Taitaa aikalailla kaikki ne alat missä otetaan sijainen olla niitä jotka kuuluu TES:n piiriin eli tätä ei edes heille tule.
Vierailija kirjoitti:
Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä
Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.
Eli joka jamppa on 1,2 päivää saikulla joka ikinen työviikko?
(Lomat laskettu pois).
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään haittaakkaan kun on niin pieni palkka, että ei edes huomaa kun siitä otetaan pois.
Itse olen matalapalkka-alalla ja tuo on ihan totta, että se n. 70 euroa ei kerran vuoteen tunnu kyllä missään. Kyllähän niiltä muilta päiviltä palkka juoksee ihan normaalisti jatkossakin.
Harvemmin sitä useampaa kertaa edes on sairausloman tarvetta yhden vuoden aikana ja toisaalta on myös niitä vuosia kun saitsulla ei ole kertaakaan.
Voi hyvänen aika tätä yksinkertaisuutta.
Ihan Ruotsin mallin mukaan. Miksi ei voisi meilläkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.Onko tähän lähdettä? Olen ollut viimeisen 4 vuoden aikana yhden päivän sairauslomalla, kun oli korona. Toki sen jälkeen en mennyt loppuviikolla töihin vaan tein kotona etänä.
Taisi jäädä pilkku pois. Kaikkein ahkerimmillakin saikuttajilla eli hoitajilla on saikkupäiviä runsaat 20 vuodessa. Heillähän saikutus onkin luontaisetuihin kuuluvaa.
Jos hoitohenkilökunnan saikutukset saadaan samalle tasolle muiden työntekijäryhmien kanssa, korjattaisiin sillä tuhansien henkilöiden hoitajapula. Laskekaapa ihan itse: Kymmenen työpäivää lisää vuodessa/ 150000 työssä käyvää hoitajaa=1500000 työpäivää/160 tp=9375 hoitajan työpanos. Hoitajapula uusimman tutkimuksen perusteella vajaa 6000 hoitajaa. (Aiemmin kerrottu 15000 oli väärä arvio).
Problem solved. Hoitajapula poistuu lopettamalla alan turha saikuttelu.
Tosin asiasta ei saa puhua oikeilla nimikkö.
Miten tiedät onko se turhaa? Siinä ammatissa on useammin tekemisissä sairauksien kanssa kuin suurimmassa osassa muita. Työ on myös raskasta, ja yövuorot eivät myös tee terveydelle mitään palveluksia.
Lisäksi hoitoalalla pitäisikin jäädä töistä pois melko pienellä kynnyksellä, ettei tartuta asiakkaita. Siinä missä toimistohommia voi tehdä räkä valuen ja yskien, ei kukaan halua että mummoa hoitaa joku joka niistää 3min välein ja yskii jatkuvasti.
kyllähän esim norpepidemian aikana osastolla kun on melkein joka huone noroeristys ja sitten niitä ripuleita ja oksennuksia siivoilee, niin on siinä vähän enemmän pöpöissä väistelemistä kuin toimistorotalla omassa kotitoimistossaan. Puhutaan niin eri maailmoista. Hoitaja varmaankin mielellään vaihtaisi semmoisen epidemian ajaksi toimistoon töihin ja uskoisin hänen nauttivan, kun pääsisi moralisoimaan toimistorotan työmoraalia, että kehtasikin sairastua noroon mokoma lusmu.
Vierailija kirjoitti:
Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.
Ei madalla. Se lihottaa patruunan kukkaroa, ei muuta.
Viimeksi olen ollut saikulla 2017. Olin muistaakseni 2pv. Ei pysty tarkastamaan ku firman järjestelmistä ei näe ku 5v taakepäin ja minulla ei ole mitään sairasmerkintöjä.
Tuon jälkeen pari kuumeista (hieman lämpöä) päivää, mutta silloinkin olin etänä töissä. Luulen että olen sellainen ihminen, että sitte ku sairastun, niin saa samalla tilata arkun.
Ukko40 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki arkivapaiden palkallisuuskin voidaan poistaa, kun ei niitä ole joka viikko.
Mun mielestä arkipyhävapaat eivät kuulu kirkkoon kuulumattomille.
Onhan se hassua että pakanat ja huslimit saavat palkan kun juhlivat Jeesuksen syntymää ja kuolemaa.
Ne on pakanajuhlia.
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa oikein monen ylimielinen asenne usein sairastavia kohtaan. Olkaa sen sijaan onnellisia jos olette pysyneet terveinä.
Kummallista jos työpaikoillanne ei ole esihenkilöiden toimesta puututtu asiaan jos kerran niin paljon aiheettomia poissaoloja/krapulapäiviä vieteään. Meillä saa olla pois omalla ilmoituksella max 5 päivää, mutta tarvittaessa sairauslomatodistus voidaan vaatia jo ensimmäisestäkin.
Hoitoalan poissaoloista sen verran, että viimeiset kolme vuotta meidät on ohjeistettu herkästi jäämään pois lievistäkin koronaan sopivista oireista. Ei siis ihme, että poissaoloja on paljon, kun koronan jälkeen taudit ovat jyllänneet oikein kunnolla kouluissa, päiväkodeissa ja työpaikoilla.
Voipi se olla niinkin, että krapulapäivistä puhuvat eniten ne, keille krapulapäivät ovat tuttuja omassa elämässä. Jos semmoinen on vieraampaa, luulee, ettei kukaan muukaan niin tee.
Eikö tämä tarkoita käytännössä siirtymistä nelipäiväiseen työviikkoon. Voit pitää tarvittaessa omaa lomaa yhden päivän ja saikuttaa loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo nyt ihan reilua ole. Esim oma äiti samassa matalapalkkaisessa työssä yli 40v. Nyt muutama vuosi eläkkeelle ja ammattitauti+reuma. Eläkkeelle ei päästetä ja koko vkl menee työviikosta toipumiseen. Aina ei jalat kanna koko viikkoa ja joutuu olemaan esim perjantain saikulla. Yli 40v teet töitä ja maksat veroja ja kun kroppa pettää niin omaan piikkiin menee. Aika Amerikan meininki.
No meidänkö se sun tuottamaton äitisi pitäisi elättää? Olisi kouluttautunut paremmin ja elänyt terveellisemmin. Aina vaan käsi ojossa pitäisi yhteiskunnalta saada lisää rahaa.
Ah taas jonkun mieleistä pitäisi lopettaa matalapalkka-alat.
Mietitkö yhtään kuka sulle kaupan hyllyyn sitten laittaa maidon tai pitää huolen ettet tuolla kävele paskassa? Sinä itse?
Suomalainen työntekijä on sairauden takia poissa töistä keskimäärin 5-7 päivää vuodessa
Haittaa se sen, että me kurjat joilla ei ole varaa menettää pienestä palkastamme yhdenkään päivän ansiota joudumme menemään töihin henkemme kaupalla. Ehkäpä sairastuttsmaan koko työyhteisön. Ja voipi käydä niinkin, että joki tilaus jää tekemättä ja fabriiki menee konkurssiin. Ja sitten kaikki, se työn teettäjäkin, ovat taivasalla... Eli, kuten nykyhallitus tituleeraa, laiskoina.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen ihminen on sairauslomalla kerran vuodessa tai kahdessa. Yksi palkaton lomapäivä ei ole maailmanloppu. Ruotsissa näin on toimittu aina.
Ruotsissa on paremmat palkat.
Onhan se epäreilua, etenkin kun se haittaa eniten juuri pienipalkkaisia. Valtaosa pienipalkkaisista töistä on sellaisia, joita ei voi tehdä etänä, ja joissain niissä vieläpä on se tilanne, että sairaana töihin tuleminen vaarantaa muiden terveyden, esim. jos on lähihoitaja, sairaanhoitaja tms. Moni hyväpalkkainen voi muutenkin tehdä etätöitä, joita voi oman voinnin mukaan tehdä vaikka flunssassakin, kun työt eivät vaadi fyysistä ponnistelua, paikan päälle matkustamista tms. Ja nimenomaan monella pienipalkkaisella on huonot työsopimukset, jotka eivät takaa sairaspäiväajan palkkaa.
En tykkää sairastella, enkä olla pois töistä. Pidän huolta hygeniasta ja välttelen saamasta tauteja parhaani mukaan mutta
olen töissä päiväkodissa, pienten puolella ja nykyään vanhemmat tuovat tosi sairaita lapsia hoitoon ja en voi välttyä tartunnoilta. Pienestä palkasta maksaisin siis vanhempien välinpitämättömyydestä aiheutuvan sairastumiseni? Ei käy. Se on sitten 5 päivää saikkua joka kerta.
Tämähän johtaa vaan siihen, että ihmiset saikuttavat pitempään, jotta saavat palkan menettämis vastinetta...