Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkää eläkkeelle ja vapauttakaa työpaikkoja työttömille

Vierailija
17.06.2023 |

Yksi teko, joka auttaa tässä tilanteessa, on se, että varakkaat eläkeikää lähestyvät jäävät eläkkeelle. Näin vapautuu työpaikkoja työttömille ja työttömistä tulee veronmaksajia.

Tarkoitan nimenomaan heitä, jotka pärjäävät hyvin, vaikka jäisivät eläkkeelle.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin "vapautuviin työpaikkoihin" enää ketään palkata. Entisille sälytetään heidänkin työnsä.

Ainakin valtion ja kuntien töissä ne virat häviävät helposti siinä vaiheessa kun kyseinen henkilö jää ansaitulle työeläkkeelle eikä hän tilalleen palkata ketään. Jos kyseessä on korkeampi virka, niin ei niitä työpaikkoja avaudu myöskään hierarkian alemmilla rappusille kun ei ole ylempiä virkoja mihin siirtyä. Sitten ne työt samat työt vain tehdään entistä pienemmällä porukalla. 

Lisäksi koko ajan puhutaan vain eläkeiän nostosta ja kannustetaan vanhempia työntekijöitä jatkamaan mahdollisimman pitkälle eikä suinkaan "luovuttamaan" työpaikkaansa nuoremmille. Parhaassa tapauksessa se vanhempi työntekijä voisi perehdyttää nuoremman kolleegansa työtehtäviin ennen eläkkeelle siirtymistä, jotta ns. hiljaista tietoa ei häviäisi eikä pyörää tarvitsi joka kerta keksiä uudellleen.

Vierailija
42/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa saada työpaikka on verkostoitua elikkä ne suhteet.

Kaikista ei ole verkostoitumaan. Suoraansanottuna en missää hyväveliverkostoissa haluaisi ollakaan. Jos ei ole ökysukua tai ulkonäköä, jäät rannalle ruikuttamaan, ei auta koulutukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 vuoden päästä koittaa eläkepäivät, silloin työvuosia takana 49

Vierailija
44/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä verkostoja odd fellows, rapparit, rotaryt, hinta on vaan sellanen että ei kaikki halua lähteä. Palvomaan valontuojaa.

Vierailija
45/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, kun Sanna ehti poistaa eläkeputken.

Minäpä pääsin siihen ja vielä tietämättäni.

Vierailija
46/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeelle ei jäädä . Harvalla on useamman vuoden vuositulot säästössä.

Lähellä eläkeikää olevien kannattaisi lopettaa työskentely ja jäädä ansiosidonnaiselle, koska 58 vuotiaasta ylöspäin saa ansiopäivärahaa 500 päivää. Ne päivät kannattaisi hyödyntää, kun tollanen systeemi vielä on.

Vierailija
47/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta työpaikkaa on auki siksi, ettei siihen löydy osaavaa työvoimaa. Se vain pahenee jos nekin jotka niitä töitä osaavat ja tekevät jäävät eläkkeelle.

Ap:n ehdotus pätee vain töihin, joihin ei tarvita koulutusta ja aloihin, joilla on ylitarjontaa työvoimasta.

Ongelma tässä on sellainen, että vielä 15-20 vuotta sitten iso osa työpaikoista koulutti uudet työntekijät tehtävään jos uudella työntekijällä ei ollut tarvittavaa osaamista. Sitten meno muuttui todella nopeasti - työnantajat alkoivat yhtäkkiä aina vaatimaan alan koulutusta ja mieluiten vielä työkokemusta. Tähän ei selvästikään ole vieläkään totuttu, eikä asiaa helpota pätkääkään se, että koulutuksesta (kuten kaikesta muustakin paitsi ulkomaille tungettavasta rahasta) on leikattu rajusti.

Minulla on juuri tämä ongelma. Olen vastavalmistunut ja minulla on 2 vuotta työkokemusta. Valintapäätösten mukaan valituilla on 6-25 vuotta työkokemusta. Minulle sanotaan aina, että olet hyvä, mutta X:llä on enemmän työkokemusta. Tämä toistuu jokaisessa työpaikassa. Ei pääse työkokemusta kertymäänkään, työnantajat itse varmistavat sen :D

Varmistat sen työttömyytesi ihan itse. Hae alkuun alemman tason töitä. Niin ne muutkin kuin suhteilla paikkansa työelämässä paikkansa löytävät.

Olen hakenut aivan kaikilta tasoilta. Vastaus on aina sama.

Vierailija
48/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kokematon vastavalmistunut tai kokenut mutta työttömänä ollut kelpaa työnantajille. Pitää saada valmis tekijä tai ei mitään. Mieluummin jaetaan työt lopuille työntekijöille tai anellaan eläköityinyttä tekemään vielä vähän hommia.

Olen sanonut jo kauan, että jos työnantajien asenteet eivät ala muuttua, kohta ovat ilman tekijöitä. Vastavalmistunut ei saa ikinä kokemusta eikä työttömänä olevan työttömyysaika muuta kuin pitkity, jos kukaan ei palkkaa.

Vastavalmistuneelle sanoisin, että hae alasi töitä, mutta koulutustasi alemmalta portaalta. Kun saa ns. jalan oven väliin ja pääsee firmaan sisään, oppii ensinnäkin firman kulttuurin ja työtavat ja siitä alemmalta tasolta on helpompi ponnistaa niihin oman alan hommiin firman sisällä kuin sieltä firman oven ulkopuolelta. Useammassa firmassa (en nyt tässä mitään muutaman hengen nyrkkipajoja tarkoita) on ihan urapolkuohjelmat olemassa.

Voihan sitä hakea, mutta minuun otettu yhteyttä jopa ennen haastattelua ja kyseenalaistettu koko hakemiseni alempaan portaan paikkaan.

Minä hain myös ja soitin ko. yhteyshenkilölle. Hän nauroi korvaani : hahahahah, ei, ei, ei. Voisit toimia meillä asiantuntijana, joten ei. Hahahah.

Siis mitä ttua?

Vierailija
49/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, miksi mieluimmin maksetaan työttömyyskorvausta kuin eläkettä? Eläkeikiä nostettiin ja kannustetaan jatkamaan mahdollisimman pitkään työelämässä. Niinpä työpaikkoja ei vapaudu.

Vierailija
50/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähellä eläkeikää olevien kannattaisi lopettaa työskentely ja jäädä ansiosidonnaiselle, koska 58 vuotiaasta ylöspäin saa ansiopäivärahaa 500 päivää. Ne päivät kannattaisi hyödyntää, kun tollanen systeemi vielä on.

Täällä 🙋‍

Vierailija
51/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta työpaikkaa on auki siksi, ettei siihen löydy osaavaa työvoimaa. Se vain pahenee jos nekin jotka niitä töitä osaavat ja tekevät jäävät eläkkeelle.

Ap:n ehdotus pätee vain töihin, joihin ei tarvita koulutusta ja aloihin, joilla on ylitarjontaa työvoimasta.

Ongelma tässä on sellainen, että vielä 15-20 vuotta sitten iso osa työpaikoista koulutti uudet työntekijät tehtävään jos uudella työntekijällä ei ollut tarvittavaa osaamista. Sitten meno muuttui todella nopeasti - työnantajat alkoivat yhtäkkiä aina vaatimaan alan koulutusta ja mieluiten vielä työkokemusta. Tähän ei selvästikään ole vieläkään totuttu, eikä asiaa helpota pätkääkään se, että koulutuksesta (kuten kaikesta muustakin paitsi ulkomaille tungettavasta rahasta) on leikattu rajusti.

Minulla on juuri tämä ongelma. Olen vastavalmistunut ja minulla on 2 vuotta työkokemusta. Valintapäätösten mukaan valituilla on 6-25 vuotta työkokemusta. Minulle sanotaan aina, että olet hyvä, mutta X:llä on enemmän työkokemusta. Tämä toistuu jokaisessa työpaikassa. Ei pääse työkokemusta kertymäänkään, työnantajat itse varmistavat sen :D

Varmistat sen työttömyytesi ihan itse. Hae alkuun alemman tason töitä. Niin ne muutkin kuin suhteilla paikkansa työelämässä paikkansa löytävät.

Miten minä tulevana LVI asentajana haen jotain "alemman tason" töitä :D

Vierailija
52/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyödynnän sitä opiskeluun, onneksi olen siinä tilanteessa juuri nyt

Vierailija
53/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sieltä mitään töitä tuu jäämään, jäljelle jäävien työmäärä vaan kasvaa ja loput ajetaan alas. Näin on jo käynyt pikkupaikkakunnilla, enää asuu eläkeläisiä niissä

Vierailija
54/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikalla on jo vuosikaudet jäänyt porukkaa eläkkeelle, eikä tilalle ole palkattu ketään. Työt on jaettu muille työntekijöille entisen kakun päälle. Nyt alkaa olla tilanne, että ihmisten työkuormat ovat niin täynnä, että lisää porukkaa on saatava.

Vierailija
55/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten minä tulevana LVI asentajana haen jotain "alemman tason" töitä :D

Tämä kommentti on korkeasti koulutetuille, ei matalapalkkääliöille.

Vierailija
56/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi yksi työnantaja jo 80-luvulla, että kyllä sä tähän tuotantoon olisit hyvä, mutta ei me sinun uraa haluta hanttihommilla pilata. No en saanut kuin tuotantotöitä muualta ja uudelleen kouluttautumisen vaati että sain lopulta koulutustani vastaavia töitä. 

Moni sanoo, että parhaat saa töitä. Miksi sitten tapahtuu virheitä, rikoksia, miksi on huonoa asiakaspalvelua, miksi vastaan tulee ihmisiä, jotka eivät vaan osaa? Siksi, koska virherekryjä tehdään helvetin paljon ja osa on juuri niitä että otetaan se nahjus veljenpoika kun veli painostaa, vaikka ei haluttaisi. 

Vierailija
57/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vuosikausia sitten oli tilanne, että ihmisille annettiin mahdollisuus jäädä eläkkeelle, varhennetulle, juuri sillä perusteella että nuoremmille tulisi töitä.

No, ei tullut nuoremmille töitä kovinkaan paljon, vaikka väkeä jäi sille varhennetulle eläkkeelle.

Vierailija
58/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen liikuntakyvytön 59-vuotias kehäraakki pyörätuolissa. En pääse eläkkeelle, en. "Kyvytön kaikkeen työhön" lukee lääkärinlausunnossa. Eläkeyhtiön lääkärin mukaan terve kuin pukki.

Vierailija
59/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minkä takia jos on ollut koko ikä aikaa säästää?

Luuletko ihan oikeasti, että lapsiperheellä (hyvätuloisellakaan) jää säästöön mitään. Kyllä kaikki mikä tulee, menee myös. Meillä ainakin oli periaatteena, että mahdollistetaan lapsille ne harrastukset, joita he halusivat, jolloin säästöön ei kyllä jäänyt mitään. Toki joillakin on eri prioriteetit. Toki nyt, kun lapset ovat aikuisia, rahaa riittää, mutta ei tässä muutamassa vuodessa ehdi kovin suurta omaisuutta kerryttää.

Vierailija
60/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku, miksi mieluimmin maksetaan työttömyyskorvausta kuin eläkettä? Eläkeikiä nostettiin ja kannustetaan jatkamaan mahdollisimman pitkään työelämässä. Niinpä työpaikkoja ei vapaudu.

Aivan totta, nuorille työmahdollisuuksia, he suunnittelevat tulevaisuuttaan, perhettä ja uraansa. Eläkkeelle kun aika on, mars!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän