Jääkää eläkkeelle ja vapauttakaa työpaikkoja työttömille
Yksi teko, joka auttaa tässä tilanteessa, on se, että varakkaat eläkeikää lähestyvät jäävät eläkkeelle. Näin vapautuu työpaikkoja työttömille ja työttömistä tulee veronmaksajia.
Tarkoitan nimenomaan heitä, jotka pärjäävät hyvin, vaikka jäisivät eläkkeelle.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Kaverini, manuaalisorvari, yritti jäädä eläkkeelle.
Työnantaja puhui ympäri jäämään osa-aikaisesti töihin.
Ei löydy nuorista manuaalisorvaria vaativiin töihin.
Ja kukaan ei viitsi opettaakaan?
Helvetti näitä avuttomia luuserityönantajia, kaikki pitäisi saada valmiina.
Juuri näin. Huudetaan valmiita osaajia työkokemuksella, eikä valmistuneita palkata lainkaan. Valmistuneet jäävät homehtumaan kotiin, koska kukaan ei palkkaa heitä ilman työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta työpaikkaa on auki siksi, ettei siihen löydy osaavaa työvoimaa. Se vain pahenee jos nekin jotka niitä töitä osaavat ja tekevät jäävät eläkkeelle.
Ap:n ehdotus pätee vain töihin, joihin ei tarvita koulutusta ja aloihin, joilla on ylitarjontaa työvoimasta.
Juuri tätä olin itsekin tulossa kertomaan. Minun työni on ICT-alalla muotoutunut sellaiseksi vuosien saatossa, että alle vuoden peerehdytyksellä sitä kukaan hanskaisi.
Toisaalta, kuten alussa jo mainittiin, eläkkeelle ei niin vain jäädä ja kolmanneksi: aika monella eläkeikääkin lähestyvällä voi olla vielä asuntolainaa tms. maksamatta. Siitä ei peruspäivärahalla suoriudu.
Sloitus on kohdennettu varakkaille hyvin pärjääville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta työpaikkaa on auki siksi, ettei siihen löydy osaavaa työvoimaa. Se vain pahenee jos nekin jotka niitä töitä osaavat ja tekevät jäävät eläkkeelle.
Ap:n ehdotus pätee vain töihin, joihin ei tarvita koulutusta ja aloihin, joilla on ylitarjontaa työvoimasta.
Juuri tätä olin itsekin tulossa kertomaan. Minun työni on ICT-alalla muotoutunut sellaiseksi vuosien saatossa, että alle vuoden peerehdytyksellä sitä kukaan hanskaisi.
Toisaalta, kuten alussa jo mainittiin, eläkkeelle ei niin vain jäädä ja kolmanneksi: aika monella eläkeikääkin lähestyvällä voi olla vielä asuntolainaa tms. maksamatta. Siitä ei peruspäivärahalla suoriudu.
Aloitus
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tässä on sellainen, että vielä 15-20 vuotta sitten iso osa työpaikoista koulutti uudet työntekijät tehtävään jos uudella työntekijällä ei ollut tarvittavaa osaamista. Sitten meno muuttui todella nopeasti - työnantajat alkoivat yhtäkkiä aina vaatimaan alan koulutusta ja mieluiten vielä työkokemusta. Tähän ei selvästikään ole vieläkään totuttu, eikä asiaa helpota pätkääkään se, että koulutuksesta (kuten kaikesta muustakin paitsi ulkomaille tungettavasta rahasta) on leikattu rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ns. hyvin pärjäävä, jos sitä tilipussin koolla mitataan. Siihen tuijottaminen ei vaan kerro koko totuutta.
Ei se kokematon vastavalmistunut tai kokenut mutta työttömänä ollut kelpaa työnantajille. Pitää saada valmis tekijä tai ei mitään. Mieluummin jaetaan työt lopuille työntekijöille tai anellaan eläköityinyttä tekemään vielä vähän hommia.
Olen sanonut jo kauan, että jos työnantajien asenteet eivät ala muuttua, kohta ovat ilman tekijöitä. Vastavalmistunut ei saa ikinä kokemusta eikä työttömänä olevan työttömyysaika muuta kuin pitkity, jos kukaan ei palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle ei jäädä . Harvalla on useamman vuoden vuositulot säästössä.
No minkä takia jos on ollut koko ikä aikaa säästää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös olemassa matalapalkkaisia töitä. Monet ovat elänneet kädestä suuhun, nostamatta mitään tukia!
Nyt vasta on tullut työvoimapula. Tosin ei kaikilla aloilla. Ja vähän ihmettelen, että millä aloilla? Minun alallani on ollut liikaa työvoimaa.
Mutta huonontuneen (kiusaamista, huonoa johtamista ja arvostuksen puutetta kautta linjan) työelämän vuoksi, jättäydyin pois noin viisi vuotta sitten. Työni sai juurikin akateeminen työtön. Itse pääsin eläkeputkeen ja nyt eläkkeellä. Olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni. Talouteni on ollut muutenkin hyvä ja turvattu. Jatkuva työelämäkiusaaminen romahdutti jaksamiseni! Joku viisas voisi ottaa tästä kopin tai itseasiassa olen tästä jo puhunutkin muutaman tutkijan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tässä on sellainen, että vielä 15-20 vuotta sitten iso osa työpaikoista koulutti uudet työntekijät tehtävään jos uudella työntekijällä ei ollut tarvittavaa osaamista. Sitten meno muuttui todella nopeasti - työnantajat alkoivat yhtäkkiä aina vaatimaan alan koulutusta ja mieluiten vielä työkokemusta. Tähän ei selvästikään ole vieläkään totuttu, eikä asiaa helpota pätkääkään se, että koulutuksesta (kuten kaikesta muustakin paitsi ulkomaille tungettavasta rahasta) on leikattu rajusti.
Minulla on juuri tämä ongelma. Olen vastavalmistunut ja minulla on 2 vuotta työkokemusta. Valintapäätösten mukaan valituilla on 6-25 vuotta työkokemusta. Minulle sanotaan aina, että olet hyvä, mutta X:llä on enemmän työkokemusta. Tämä toistuu jokaisessa työpaikassa. Ei pääse työkokemusta kertymäänkään, työnantajat itse varmistavat sen :D
Vierailija kirjoitti:
Ei se kokematon vastavalmistunut tai kokenut mutta työttömänä ollut kelpaa työnantajille. Pitää saada valmis tekijä tai ei mitään. Mieluummin jaetaan työt lopuille työntekijöille tai anellaan eläköityinyttä tekemään vielä vähän hommia.
Olen sanonut jo kauan, että jos työnantajien asenteet eivät ala muuttua, kohta ovat ilman tekijöitä. Vastavalmistunut ei saa ikinä kokemusta eikä työttömänä olevan työttömyysaika muuta kuin pitkity, jos kukaan ei palkkaa.
Vastavalmistuneelle sanoisin, että hae alasi töitä, mutta koulutustasi alemmalta portaalta. Kun saa ns. jalan oven väliin ja pääsee firmaan sisään, oppii ensinnäkin firman kulttuurin ja työtavat ja siitä alemmalta tasolta on helpompi ponnistaa niihin oman alan hommiin firman sisällä kuin sieltä firman oven ulkopuolelta. Useammassa firmassa (en nyt tässä mitään muutaman hengen nyrkkipajoja tarkoita) on ihan urapolkuohjelmat olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki avoimeksi tulevat paikat auttavat. Aina yksi pääsee töihin, kun yksi jää eläkkeelle. Osalla menee taloudellisesti hyvin ja he pystyvät jäämään eläkkeelle.
Sinänsä hyvä idea. Itse jään 1,5 vuoden kuluttua eläkkeelle eikä tässä hintojen jatkuvassa nousussa uskalla heittäytyä säästöjen varaan, kunnes saavuttaa eläkeiän. Monilla on useita vuosia vielä edessä eikä säästöjä pienistä palkoista ole kertynyt kuin hieman.
Toinen juttu on se, että joissakin suurissa työpaikoissa on jo vuosia ollut tapana, ettei eläkkeelle jäävien tilalle palkata ketään. Työt jaetaan töissä jo oleville, jotka uupuvat vuosi vuodelta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri tämä ongelma. Olen vastavalmistunut ja minulla on 2 vuotta työkokemusta. Valintapäätösten mukaan valituilla on 6-25 vuotta työkokemusta. Minulle sanotaan aina, että olet hyvä, mutta X:llä on enemmän työkokemusta. Tämä toistuu jokaisessa työpaikassa. Ei pääse työkokemusta kertymäänkään, työnantajat itse varmistavat sen :D
Varmistat sen työttömyytesi ihan itse. Hae alkuun alemman tason töitä. Niin ne muutkin kuin suhteilla paikkansa työelämässä paikkansa löytävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla ei ole tuhansien eurojen nettopalkkaa.
Paras tapa saada työpaikka on verkostoitua elikkä ne suhteet.
Minun suurin ongelma työllistyä on se, että minulla on enemmän työkokemusta kuin rekrytoijalla ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistuneelle sanoisin, että hae alasi töitä, mutta koulutustasi alemmalta portaalta. Kun saa ns. jalan oven väliin ja pääsee firmaan sisään, oppii ensinnäkin firman kulttuurin ja työtavat ja siitä alemmalta tasolta on helpompi ponnistaa niihin oman alan hommiin firman sisällä kuin sieltä firman oven ulkopuolelta. Useammassa firmassa (en nyt tässä mitään muutaman hengen nyrkkipajoja tarkoita) on ihan urapolkuohjelmat olemassa.
Voihan sitä hakea, mutta minuun otettu yhteyttä jopa ennen haastattelua ja kyseenalaistettu koko hakemiseni alempaan portaan paikkaan.
Minä 61 vuotias mies. Luovutin työpaikkani minua 30 vuotta nuoremmalle. Työuraa ehti minulle kertyä 38 vuotta.
Olen sinkku-eli kaikki kulut maksan yksin-ja matkoilla yhden hengen huonelisän. Kun syksyllä jään eläkkeelle, eläke on n. puolet palkasta. Verotus nousee 30% ja sitten on joku sairauskuluvakuutus joka menee työntekijöillä 1,5% ja eläkeläisillä 4,5%. Kirkosta erosin-säästyy siinä muutama satanen. Yleveroakin joudun maksamaan. Voin kertoa että yksinäinen ei pärjää eläkkeellä kun tulot putoaa alle puoleen. Ja sitten työeläkkeistä maksetaan leskille lopunelämän puolet kuolleen työeläkkeistä-väärin. Leskillä hyvät tulot.
Ei ole tulossa edes perintöasuntoja tai mökkejäkään.