Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkää eläkkeelle ja vapauttakaa työpaikkoja työttömille

Vierailija
17.06.2023 |

Yksi teko, joka auttaa tässä tilanteessa, on se, että varakkaat eläkeikää lähestyvät jäävät eläkkeelle. Näin vapautuu työpaikkoja työttömille ja työttömistä tulee veronmaksajia.

Tarkoitan nimenomaan heitä, jotka pärjäävät hyvin, vaikka jäisivät eläkkeelle.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea, mutta vaikka saisitte työpaikan, niin palkkaa ja siedettäviä työehtoja ei enää ole tarjolla. Nyt on työnantajan markkinat. Jos kenellä on koulutusta ja ammattitaitoa, niin kannattanee muuttaa ulkomaille. Ihan vaan siksi koska Suomessa ei teitä arvosteta. Arvot on nyt ihan muualla.

Vierailija
62/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeelle ei jäädä . Harvalla on useamman vuoden vuositulot säästössä.

Lähellä eläkeikää olevien kannattaisi lopettaa työskentely ja jäädä ansiosidonnaiselle, koska 58 vuotiaasta ylöspäin saa ansiopäivärahaa 500 päivää. Ne päivät kannattaisi hyödyntää, kun tollanen systeemi vielä on.

Siis mitä hemmettiä. Ajatteleeko joku ihan oikeasti noin? Kyllä minä mielummin ansaitsen työlläni palkkani, kun kerran siihen kykenen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alalla on työvoimapula. Eläkkeelle jääneet tekevät keikkaa kun TYÖTTÖMÄT eivät suostu töihin.

Surkea ehdotus ap.

Vierailija
64/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta työpaikkaa on auki siksi, ettei siihen löydy osaavaa työvoimaa. Se vain pahenee jos nekin jotka niitä töitä osaavat ja tekevät jäävät eläkkeelle.

Ap:n ehdotus pätee vain töihin, joihin ei tarvita koulutusta ja aloihin, joilla on ylitarjontaa työvoimasta.

Työnantajan vastuullahan on perehdyttää oma työvoimansa.

Minusta on outoa, ettei nuorille löydy työpaikkoja, mutta vanhojen pitäisi vaan jatkaa töissä, vaikka olisi mahdollista jäädä pois. Iäkkäät ovat eläkkeensä maksaneet.

Etenkin kun näin 6-kymppisenä näen, miten nopeampia ja hoksaavampia nuoret ovat. Kyllä ikä vaan tekee tehtävänsä meissä kaikissa.

Vierailija
65/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä TA pyytää suurinta osaa asiantuntijoista jatkamaan, kun alin eläkeikä koittaa. Koskee varsinkin tiettyjen ns firman sisäisiä spesiaali ohjelmien ylläpitäjiä. Uusia ei kannata enää alkaa kouluttamaan, koska tuotteen elinkaari alkaa olemaan lopussa. Tämä on IT alalla yleistä.

Hei mua kiinnostais kuulla tarkemmin! Oon viisikymppinen tietojenkäsittelytieteiden opiskelija, jolla on vasta yksi vuosi opintoja takana eikä todellakaan mitään takeita varmasta työllistymisestä opintojen jälkeen. Minulle sopisi hienosti juuri tuollainen elinkaaren loppupäässä olevan tuotteen tekohengitys, jossa riittäisi hommia vähäksi aikaa. Ei tässä ehdi enää miksikään superguruksi kehittyä, kun työvuosiakin olisi vain reilut 10 valmistumisen jälkeen, joten pitäisi löytää juuri jotain tuollaista saattohoidon tyyppistä hommaa, mistä nuoret ei jaksa innostua.

Vai onko ne systeemit niin monimutkaisia, että perehdytykseenkin menisi vuositolkulla?

Vierailija
66/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta olen yrittänyt eläkkeelle, mutta kun ei ole ketään tulossa tilalle, niin työnantaja on pyytänyt jäämään. Työttömät eivät halua töihin, jos kaikki ei ole heille täydellistä.

Vierailija
67/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta työpaikkaa on auki siksi, ettei siihen löydy osaavaa työvoimaa. Se vain pahenee jos nekin jotka niitä töitä osaavat ja tekevät jäävät eläkkeelle.

Ap:n ehdotus pätee vain töihin, joihin ei tarvita koulutusta ja aloihin, joilla on ylitarjontaa työvoimasta.

Ongelma tässä on sellainen, että vielä 15-20 vuotta sitten iso osa työpaikoista koulutti uudet työntekijät tehtävään jos uudella työntekijällä ei ollut tarvittavaa osaamista. Sitten meno muuttui todella nopeasti - työnantajat alkoivat yhtäkkiä aina vaatimaan alan koulutusta ja mieluiten vielä työkokemusta. Tähän ei selvästikään ole vieläkään totuttu, eikä asiaa helpota pätkääkään se, että koulutuksesta (kuten kaikesta muustakin paitsi ulkomaille tungettavasta rahasta) on leikattu rajusti.

Minulla on juuri tämä ongelma. Olen vastavalmistunut ja minulla on 2 vuotta työkokemusta. Valintapäätösten mukaan valituilla on 6-25 vuotta työkokemusta. Minulle sanotaan aina, että olet hyvä, mutta X:llä on enemmän työkokemusta. Tämä toistuu jokaisessa työpaikassa. Ei pääse työkokemusta kertymäänkään, työnantajat itse varmistavat sen :D

Varmistat sen työttömyytesi ihan itse. Hae alkuun alemman tason töitä. Niin ne muutkin kuin suhteilla paikkansa työelämässä paikkansa löytävät.

Miten minä tulevana LVI asentajana haen jotain "alemman tason" töitä :D

Tämä kommentti on korkeasti koulutetuille, ei matalapalkkääliöille.

Törkeästi sanottu tuo 'matalapalkkaääliö'. Tuollaiset nimittelyt eivät ole inhimillistä eivätkä sivistynyttä käytöstä. Saisit hävetä. Sitäpaitsi monilla ammattikoulusta valmistuneilla on parempi palkka kuin ammattikorkeasta tai yliopistostakaan valmistuneella. Raha ei ole kaiken mitta. Tarvitsemme kaikki toisiamme. Kunnioitetaan toisiamme!

Vierailija
68/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan vastuullahan on perehdyttää oma työvoimansa.

Minusta on outoa, ettei nuorille löydy työpaikkoja, mutta vanhojen pitäisi vaan jatkaa töissä, vaikka olisi mahdollista jäädä pois. Iäkkäät ovat eläkkeensä maksaneet.

Etenkin kun näin 6-kymppisenä näen, miten nopeampia ja hoksaavampia nuoret ovat. Kyllä ikä vaan tekee tehtävänsä meissä kaikissa.

Kyllä, näin. Tosin iäkkäät eivät ole maksaneet omia eläkkeitään vaan aiempien sukupolvien eläkkeitä. Nykyiset ja tulevat sukupolvet maksavat nykyisten ja tulevien eläkeläisten eläkkeet siihen asti, kun he itse siirtyvät eläkkeelle. 

Vierailija
69/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähellä eläkeikää olevien kannattaisi lopettaa työskentely ja jäädä ansiosidonnaiselle, koska 58 vuotiaasta ylöspäin saa ansiopäivärahaa 500 päivää. Ne päivät kannattaisi hyödyntää, kun tollanen systeemi vielä on.

Hallitusohjelmassa on kuitenkin tällainen kirjaus: "Työttömyysturvan ikäsidonnaisista poikkeussäännöistä luovutaan." Eli kiirettä pitää, jos haluaa vielä nauttia anssista pidemmän kaavan mukaan.

Vierailija
70/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku, miksi mieluimmin maksetaan työttömyyskorvausta kuin eläkettä? Eläkeikiä nostettiin ja kannustetaan jatkamaan mahdollisimman pitkään työelämässä. Niinpä työpaikkoja ei vapaudu.

Ei kyse ole siitä, mitä mieluummin maksettaisiin. Nuo on ihan eri järjestelmät ja niiden rahoitus on ihan erilainen. Eläkejärjestelmä rahoitetaan työssäkäyvien palkoista ja sosiaaliturva veroilla. Eläkejärjestelmässä on jo nykyisellään painetta siihen suuntaan, että eläkemaksuja pitäisi nostaa. Eläkemaksut ovat jo nyt yli 24% palkkasummasta, haluaisitko maksaa palkastasi eläkkeisiin vielä enemmän, jotta ihmiset pääsisivät eläkkeelle nuorempana?

Omalla rahalla eläkkeelle voi jäädä kuinka nuorena vain, mutta eläkejärjestelmän rahat riittävät vain eläkeikäisten eläkkeiden maksuun. Jos niitä alettaisiin jakaa nuoremmille, niin siellä jäisi joku mummo ilman eläkettä sitten.

Vierailija
71/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 5-kymppinen. Työelämää takana noin 30 vuotta. Voin jäädä eläkkeelle. Nettopalkkani on 2200 euroa/ kk. Vaatii AMK- tutkinnon. On kolmivuorotyötä lastensuojelulaitoksessa. Jos joku maksaa eläkkeeni, voin antaa työpaikkani hänelle ja jäädä kotiin.

Vierailija
72/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vuotta olen yrittänyt eläkkeelle, mutta kun ei ole ketään tulossa tilalle, niin työnantaja on pyytänyt jäämään. Työttömät eivät halua töihin, jos kaikki ei ole heille täydellistä.

Kuinka huonoa palkkaa siellä oikein maksetaan, kun ei työttömille kelpaa?

Kai edes itse olet nostanut palkkapyyntöäsi kunnolla joka kierroksella, kun työnantaja on pyytänyt viivästyttämään eläkkeellejääntiä?

Eläkeiän ylittänyt työntekijä saattaa silti tulla työnantajalle edullisemmaksi kuin nuori ihminen, koska siitä eläkeikäisestä ei tarvitse maksaa eläkemaksuja. Se on työnantajalle iso säästö ja hän saattaa jopa väittää, ettei nuorempia ole löytynyt. Voi olla, ettei hän todellisuudessa ole edes etsinytkään. Käärii vain rahat taskuunsa, kun hyväuskoinen eläkeläinen suostuu tekemään töitä vanhalla palkalla ja työnantaja kerää taskuunsa eläkemaksuista tulevat säästöt.

73/109 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

eikä 50 v ole vanha, lopettakaa ikäsyrjiminen!!

Opettakaa se työ kunnolla, eikä hutiloimalla työpaikoilla.

Lopettakaa kiusaaminen duuneissa.

Eiköhän noilla työntekijöitä löydy!!

tätönen 23

Vierailija
74/109 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jäähä. Nuorille työtä.

Vierailija
75/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki avoimeksi tulevat paikat auttavat. Aina yksi pääsee töihin, kun yksi jää eläkkeelle. Osalla menee taloudellisesti hyvin ja he pystyvät jäämään eläkkeelle.

Tai sitten työt jaetaan muiden kesken ellei osaa työtehtävistä lopeteta kokonaan.

Vierailija
76/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työvoiman tarjonnan supistaminen työttömyysprosenttia alenna, paitsi ehkä hyvin tilapäisesti. Se vain alentaa kokonaistyöllisyyttä ja kansantalouden kokoa.

Moni vielä muistaa, kuinka takavuosina puhuttiin siitä, miten suurten ikäluokkien eläköityminen vapauttaa työpaikkoja ja tuo työvoimapulaa. Eipä niin käynyt - taloudellinen kasvu vain tyssäsi.

Vierailija
77/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätee myös kuntien ja valtion työpaikkoihin. On paljon korkeakoulutettuja työttömänä.

Ja ulkomailla on näistä kysyntää. Tiedän tapauksen jossa kk-koulutettu palasi Suomeen eikä saanut töitä. Suosittelin hänelle palaamista ulkomaille. Hän meni toiseen mahan ja nykyinen palkka on suuri.

Vierailija
78/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka huonoa palkkaa siellä oikein maksetaan, kun ei työttömille kelpaa?

Kai edes itse olet nostanut palkkapyyntöäsi kunnolla joka kierroksella, kun työnantaja on pyytänyt viivästyttämään eläkkeellejääntiä?

Eläkeiän ylittänyt työntekijä saattaa silti tulla työnantajalle edullisemmaksi kuin nuori ihminen, koska siitä eläkeikäisestä ei tarvitse maksaa eläkemaksuja. Se on työnantajalle iso säästö ja hän saattaa jopa väittää, ettei nuorempia ole löytynyt. Voi olla, ettei hän todellisuudessa ole edes etsinytkään. Käärii vain rahat taskuunsa, kun hyväuskoinen eläkeläinen suostuu tekemään töitä vanhalla palkalla ja työnantaja kerää taskuunsa eläkemaksuista tulevat säästöt.

Kyllä sitä eläkemaksua maksetaan vaikka olisi jo ylittänyt eläkeikänsä, ellei varsinaisesti ole jäänyt eläkkeelle.

Moni pääsisi eläkkeelle tänä päivänä 63-65 v mutta ei jää. Meilläkin osa jatkaa 68 v, sitten päättyy automaattisesti mutta jotkut tekee vielä uuden sopparin ja jatkavat osa-aikaisena.

Vierailija
79/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin "vapautuviin työpaikkoihin" enää ketään palkata. Entisille sälytetään heidänkin työnsä.

Minä jäin ennen eläkeikää antaakseni nuorille työtä, mutta kuinkas kävikään.

Soitellaan koko ajan töihin, kun ei nuoret haluakaan tavallisia töitä.

Vierailija
80/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki avoimeksi tulevat paikat auttavat. Aina yksi pääsee töihin, kun yksi jää eläkkeelle. Osalla menee taloudellisesti hyvin ja he pystyvät jäämään eläkkeelle.

Ikää 57, voisin jäädä samantien, jos saisin ns. täyden eläkkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan