Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkää eläkkeelle ja vapauttakaa työpaikkoja työttömille

Vierailija
17.06.2023 |

Yksi teko, joka auttaa tässä tilanteessa, on se, että varakkaat eläkeikää lähestyvät jäävät eläkkeelle. Näin vapautuu työpaikkoja työttömille ja työttömistä tulee veronmaksajia.

Tarkoitan nimenomaan heitä, jotka pärjäävät hyvin, vaikka jäisivät eläkkeelle.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyisin jäämään "eläkkeelle", eli elämään vain pääomatuloillani, enkä ole vielä edes 50 vuotta täyttänyt, mutta en jää.

Syyt. tämä kuitenkin tarkoittaisi merkittävää tinkimistä elintasostani ja käytännössä vaurastuminen hidastuisi kutakuinkin inflaation tasoon. Lisäksi tuleva eläke kärsisi kohtuuttomasti, ja en saisi sitäkään vähää vastinetta eläkemaksuille kuin saisin nykysysteemillä jos jäisin oikeassa eläkeiässä.

Sama se on lähempänä eläkeikää olevillakin. Nämä viimeiset työntekovuodet vaikuttavat merkittävästi siihen saatavaan eläkkeeseen.  Siinä suurin syy miksi edes he joilla teoriassa olisi mahdollisuus keventää, tai jäädä pois työelämästä eivät sitä kovin useasti tee.

Vierailija
82/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kokematon vastavalmistunut tai kokenut mutta työttömänä ollut kelpaa työnantajille. Pitää saada valmis tekijä tai ei mitään. Mieluummin jaetaan työt lopuille työntekijöille tai anellaan eläköityinyttä tekemään vielä vähän hommia.

Olen sanonut jo kauan, että jos työnantajien asenteet eivät ala muuttua, kohta ovat ilman tekijöitä. Vastavalmistunut ei saa ikinä kokemusta eikä työttömänä olevan työttömyysaika muuta kuin pitkity, jos kukaan ei palkkaa.

Totta, työnantajat saavat katsoa peiliin.

Mikä ihme siinä on, että ei voida opettaa niitä töitä.

Olen tehnyt työpaikkakoulutettuna esim.

labra-apulaisen-, kirjastoapulaisen-, hoitoapulaisen-, eri alojen myyjän-, kassan-, hitsaajan- ja lastenhoitajan töitä.

Kaikki hommat olen oppinut, vaikka myöh koulutin itseni yhteen näitä sivuavaan ammattiin.

Varmasti nuoret oppivat yhtä hyvin kuin ennenkin, mutta ei vain haluta opettaa.

T. Kaiken kokenut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeelle ei jäädä . Harvalla on useamman vuoden vuositulot säästössä.

No minkä takia jos on ollut koko ikä aikaa säästää?

Suurimmalla osalla ei ole tuhansien eurojen nettopalkkaa.

Ei tarvitsekaan. Pienistäkin nettotuloista voi sijoittaa ja jo 20 vuodessa pienikin SÄÄNNÖLLINEN säästäminen kerryttää oikein kivan potin.

Vierailija
84/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön tekemään ilman koulutusta esim. lääkärin työt? Hah hah. 😂

Vierailija
85/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu jäi eläkkeelle. Siellä tuo paahtaa töissä joka viikko. En oikein ymmärrä. 

Samoin läheinen sanoi että tuskin hänen vanhempansa jää vielä 65 vee eläkkeelle. Kovasti saikuttaa joten terveydelle tekisi hyvää jäädä eläkkeelle ja olisi työnantajalle halvempaa mutta läheinen sanoi että rahan takia tuskin jää eläkkeelle 65.

Vierailija
86/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta työpaikkaa on auki siksi, ettei siihen löydy osaavaa työvoimaa. Se vain pahenee jos nekin jotka niitä töitä osaavat ja tekevät jäävät eläkkeelle.

Ap:n ehdotus pätee vain töihin, joihin ei tarvita koulutusta ja aloihin, joilla on ylitarjontaa työvoimasta.

Ongelma tässä on sellainen, että vielä 15-20 vuotta sitten iso osa työpaikoista koulutti uudet työntekijät tehtävään jos uudella työntekijällä ei ollut tarvittavaa osaamista. Sitten meno muuttui todella nopeasti - työnantajat alkoivat yhtäkkiä aina vaatimaan alan koulutusta ja mieluiten vielä työkokemusta. Tähän ei selvästikään ole vieläkään totuttu, eikä asiaa helpota pätkääkään se, että koulutuksesta (kuten kaikesta muustakin paitsi ulkomaille tungettavasta rahasta) on leikattu rajusti.

Minulla on juuri tämä ongelma. Olen vastavalmistunut ja minulla on 2 vuotta työkokemusta. Valintapäätösten mukaan valituilla on 6-25 vuotta työkokemusta. Minulle sanotaan aina, että olet hyvä, mutta X:llä on enemmän työkokemusta. Tämä toistuu jokaisessa työpaikassa. Ei pääse työkokemusta kertymäänkään, työnantajat itse varmistavat sen :D

Varmistat sen työttömyytesi ihan itse. Hae alkuun alemman tason töitä. Niin ne muutkin kuin suhteilla paikkansa työelämässä paikkansa löytävät.

Miten minä tulevana LVI asentajana haen jotain "alemman tason" töitä :D

Tämä kommentti on korkeasti koulutetuille, ei matalapalkkääliöille.

LVI-asentajat tienaavat paljon paremmin kuin monet korkeastikoulutetut. Tilaas huvikses putkari asentamaan pesukoneesi niin tiedät. Ja ei heidän palkat huonoja ole esim rakennusfirmoissakaan, mutta yrittäjinä monella todella hyvät tulot.

Vierailija
87/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minkä takia jos on ollut koko ikä aikaa säästää?

Luuletko ihan oikeasti, että lapsiperheellä (hyvätuloisellakaan) jää säästöön mitään. Kyllä kaikki mikä tulee, menee myös. Meillä ainakin oli periaatteena, että mahdollistetaan lapsille ne harrastukset, joita he halusivat, jolloin säästöön ei kyllä jäänyt mitään. Toki joillakin on eri prioriteetit. Toki nyt, kun lapset ovat aikuisia, rahaa riittää, mutta ei tässä muutamassa vuodessa ehdi kovin suurta omaisuutta kerryttää.

Tuossahan se virhe jo tulikin. Vaurastumisen tärkein sääntö on 1)maksa ENSIN itsellesi.

Eli säästöön ei laiteta sitä mitä JÄÄ vaan säästöön laitetaan ENSIN päätetty summa ja sillä mitä JÄÄ jäljelle hoidetaan loput.

Vierailija
88/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työvoiman tarjonnan supistaminen työttömyysprosenttia alenna, paitsi ehkä hyvin tilapäisesti. Se vain alentaa kokonaistyöllisyyttä ja kansantalouden kokoa.

Moni vielä muistaa, kuinka takavuosina puhuttiin siitä, miten suurten ikäluokkien eläköityminen vapauttaa työpaikkoja ja tuo työvoimapulaa. Eipä niin käynyt - taloudellinen kasvu vain tyssäsi.

Se johtui siitä, ettei eläköityneiden tilalle otettu uusia työntekijöitä, ja maailman muutoksesta. Toimistot siirtyivät pois paperiajasta. Paperipostin käsittely ja arkistointi työllisti aikoinaan paljon isoissa toimistoissa, kun kopioitiin kopiokoneella, tulostettiin paperille ja lähetettiin ja käsiteltiin paperista asiakaspostia.

Tapa työskennellä muuttui paljon.

Isot työnantajat myös vähensivät toimipisteitään. Pienempien paikkakuntien asiointitipisteitä suljettiin ja käyntiasiointia keskitettiin.

Vierailija
89/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pankkien toimipisteitä on kadonnut. Kun muutin nykyiselle paikkakunnalle noin 26 vuotta sitten, tässä lähiössä oli ainakin kahden eri pankin toimipiste, jonne saattoi mennä asioimaan pankkitoimihenkilön kanssa. Toimipiste oli auki arkipäivisin ja sinne saattoi mennä milloin vain puhumaan. Nyt ei ole yhtään sellaista paikkaa täällä.

Vierailija
90/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. pankkien toimipisteitä on kadonnut. Kun muutin nykyiselle paikkakunnalle noin 26 vuotta sitten, tässä lähiössä oli ainakin kahden eri pankin toimipiste, jonne saattoi mennä asioimaan pankkitoimihenkilön kanssa. Toimipiste oli auki arkipäivisin ja sinne saattoi mennä milloin vain puhumaan. Nyt ei ole yhtään sellaista paikkaa täällä.

Ja miksi pitäisi VAIVAUTA menemään pankkiin puhumaan pankkineidin kanssa kun saman voi tehdä omalta sohvalta käsin?

Vierailija
91/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki avoimeksi tulevat paikat auttavat. Aina yksi pääsee töihin, kun yksi jää eläkkeelle. Osalla menee taloudellisesti hyvin ja he pystyvät jäämään eläkkeelle.

Hommat ulkoistetaan jonnekin ulkomaille.

Vierailija
92/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään sitten kun rahat riittää, toivottavasti viimeistään 20 vuoden päästä, sitten rahat riittäisi näillä tuloilla hautaan asti. Eläke ja tt olisi vain bonusta.

Vierailija
93/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun suurin ongelma työllistyä on se, että minulla on enemmän työkokemusta kuin rekrytoijalla ikää.

Lässyn lässyn. Mitäpä jos hakisit toiseenkin työpaikkaan. 

Vierailija
94/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön tekemään ilman koulutusta esim. lääkärin työt? Hah hah. 😂

Maailmassa on muutakin työtä kuin lääkäri, mutta tämähän se. Palstatyöttömät voivat tehdä mitä työtä tahansa, mutta oneglmana on se, että

a) kaikki eivät jää eläkkeelel

b) kaikki työpaikat täytetään jo talossa oleville (miten ihmeessä sinne taloon tullaan, jos ei palkata ulkopuolelta?)

c) toimitusjohtajan sukulaisille (koska pätevyysvaatimuksia ei ole)

d) jne. jne.

Vierailija
95/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jättäytynyt työelämästä hyvissä ajoin, reilu nelikymppisestä asteittain. Nyt pelottaa että nää vampyyrit vie sen minkä varaan mä olen lähitulevaisuuden suunnitellut eli varhennetun eläkkeen. Kolmen vuoden päästä saisin, vielähän ne ehtii sen poistaa, sit menee aikalailla uusiksi suunnitelmat.

Vierailija
96/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kokematon vastavalmistunut tai kokenut mutta työttömänä ollut kelpaa työnantajille. Pitää saada valmis tekijä tai ei mitään. Mieluummin jaetaan työt lopuille työntekijöille tai anellaan eläköityinyttä tekemään vielä vähän hommia.

Olen sanonut jo kauan, että jos työnantajien asenteet eivät ala muuttua, kohta ovat ilman tekijöitä. Vastavalmistunut ei saa ikinä kokemusta eikä työttömänä olevan työttömyysaika muuta kuin pitkity, jos kukaan ei palkkaa.

labra-apulaisen-, kirjastoapulaisen-, hoitoapulaisen-, eri alojen myyjän-, kassan-, hitsaajan- ja lastenhoitajan töitä.

Kaikki hommat olen oppinut, vaikka myöh koulutin itseni yhteen näitä sivuavaan ammattiin.

T. Kaiken kokenut

Mistä ihmeestä tämä av- hokema tulee, etttei työnantajat kouluta? Erilaista trainee- ohjelmaa on joka lähtöön. 

Se ongelma on, että kun edes lukutaitoa ei ole peruskoulussa hankittu, niin koulutapa sitten nollasta ammattilainen missään järkevässä ajassa. Mutta toki av työtön oppii ihan mitä tahansa, jos työantaja kouluttaa.  Ihme vaan, ettei ei ole oppinut ennen sitä.

Vierailija
97/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää jännä yhtälö kun kaikilta muilta kuin sotealalta työpaikat vaan vähenee, robotit ja tekoäly tekee ihmisten hommat mutta silti kukaan ei sais olla työtön tai jäädä eläkkeelle.

Vierailija
98/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta työpaikkaa on auki siksi, ettei siihen löydy osaavaa työvoimaa. Se vain pahenee jos nekin jotka niitä töitä osaavat ja tekevät jäävät eläkkeelle.

Ap:n ehdotus pätee vain töihin, joihin ei tarvita koulutusta ja aloihin, joilla on ylitarjontaa työvoimasta.

Työnantajan vastuullahan on perehdyttää oma työvoimansa.

Minusta on outoa, ettei nuorille löydy työpaikkoja, mutta vanhojen pitäisi vaan jatkaa töissä, vaikka olisi mahdollista jäädä pois. Iäkkäät ovat eläkkeensä maksaneet.

Etenkin kun näin 6-kymppisenä näen, miten nopeampia ja hoksaavampia nuoret ovat. Kyllä ikä vaan tekee tehtävänsä meissä kaikissa.

Näitä "hoksaavia" riittää, keksivät tehdä jonkin jutun omalla tavallaan, eikä ohjeiden mukaan. Kyllähän se riittää, että se oma sen hetkinen juttu hoituu nopsasti, kun vähän oikaistaan. Sillä on syynsä, miksi se pitää tehdä ohjeiden mukaan ja tehdä se täysin ylimääräiseltä tuntuva juttu, se kun sattuu vaikuttamaan muiden jatkossa tehtäviin juttuihin eli on pakko palata alkuun tekemään se juttu alusta saakka oikein, jotta se seuraava vaihekin voitaisiin tehdä. Siihen se nopeus sitten katoaakin, kun tehdään samat jutut useampaan kertaan.

Vierailija
99/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä naisvaltaisella alalla. 2,5 v sitten meille palkattiin nuoria. Opetettiin työ kädestä pitäen.

6 henkeä.

Nyt jokainen on irtisanoutunut ja mennyt kilpailijalle. Ei työpaikkauskollisuutta ole enää.

Entinen työkaveri, joka 5+ v sitten ittissnottiin yt neuvotteluissa, oli hakemassa takaisin. Ei päässyt edes haastatteluun.

Halutaan nuoria, mutta nuoret eivät halua pysyä samalla työnantajalla

Vierailija
100/109 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kaiken kokenut

Liittyisikö tuo nykyisin enemmänkin resurssipulaan?

Väki on "ylityöllistettyä" jo omassa hommassaan, ei riitä resurssit perehdyttämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi