Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela saa jatkossa päättää missä perhe asuu?! Kolme kuukautta aikaa etsiä halvempi asunto.

Vierailija
17.06.2023 |

Mitenkäs tämä käytännössä sitten tapahtuu jos alueella jossa asut ei ole edullisempia asuntoja? Ja pitääkö lasten vaihtaa koulua tämmöisen hienon uudistuksen myötä???

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela jostain kuvitteellisesta asuntovarastostaan antaa sen halvemman vuokra-asunnon vai kadulleko pistetään?

Pistetään asumaan mamualueelle keräämään motivaatiota työnhakemiseen.

Vierailija
162/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa kun oli juttua siitä 4 lapsen äidistä, joka asuu perheineen keskustassa.

Ihan hyvin sillä on asiat, ja alkaa olla näissä keskisuurissakin kaupungeissa vuokrat samaa luokkaa.

Äiti kertoi, ettei ole kauheasti varaa lapsilla harrastaa. Siitä mulle tuli mieleen, että toisaalta asuvat Helsingissä , on siellä ainakin enemmän koettavaa viikonpäivästä riippumatta, verrattuna keskisuureen kaupunkiin , jossa asumme.

Toisaalta Helsingissä on myös paljon maksullista toimintaa ja se aina muistuttaa köyhää, mitä pitäisi osata kaivata.

Ihana elämä kun on neljä lasta. Lapset on rikkautta !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika ihmeellinen ajatusmaailma joillain, että pitäisi muuttaa jonnekin perähikiälle halpaan asuntoon, jos saa asumistukea. Pari juttua:

1) Kaikki asumistuen saajat ei ole työttömiä. Eli pitäisikö teidän mielestä ihmisen irtisanoutua palkkatyöstään ja muuttaa työttömäksi sinne perähikiälle vain siksi, että siellä on halvemmat vuokrat? Siihen on syynsä; siellä ei ole töitä.

2) Jos asumistuen saaja on työtön, hänen prioriteetti numero yksi on varmasti saada töitä. Eli tuo ensimmäinen kohta pätee tähänkin, muuttamalla perähikiälle, jossa ei ole töitä työtön jatkaa vain (teidän sanoin) loisimista.

Parempi sen asumistuen saajan on asua alueella, jossa mahdollisuus töihin on moninkertainen. Sieltä perähikiältä on vaikea vastaanottaa töitä, jos ei ole autoa, koska missään muualla kuin isoissa ja vuokrilta kalliissa kaupungeissa ei ole joukkoliikennettä.

Työpaikat voi kanssa siirtyä helsingistä pois kun lopetetaan alueen keinohengittäminen. Valitettavasti siirtymävaihe vaan vie aikaa

Mä en puhunutkaan pelkästään Helsingistä, vaan ylipäätään kaupungeista, joissa ne työpaikat on. Katsopa huviksesi niiden kaupunkien vuokrataso, se on lähes yhtä korkea juurikin niiden työpaikkojen takia.

Kenenkään ei ole pakko asua työpaikan vieressä, vaan kaupungissa voi käydä töissä vaikka pienemmältä naapuripaikkakunnalta käsin, missä asuminen on halvempaa.

Vierailija
164/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole voinut koskaan ymmärtää, että joku ei ole käynyt kouluja, ei ole koskaan tehnyt töitä ja viitsii silti VAA-TIA yhtä jos toista asiaa itse tekemättä mitään.

Tuet pois myös muualta tulleita. Passilla ei matkusteta ilmaiseksi jne. Maassa maan tavalla. Tai maasta pois kokonaan ja rajat kiinni.

Vierailija
165/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika ihmeellinen ajatusmaailma joillain, että pitäisi muuttaa jonnekin perähikiälle halpaan asuntoon, jos saa asumistukea. Pari juttua:

1) Kaikki asumistuen saajat ei ole työttömiä. Eli pitäisikö teidän mielestä ihmisen irtisanoutua palkkatyöstään ja muuttaa työttömäksi sinne perähikiälle vain siksi, että siellä on halvemmat vuokrat? Siihen on syynsä; siellä ei ole töitä.

2) Jos asumistuen saaja on työtön, hänen prioriteetti numero yksi on varmasti saada töitä. Eli tuo ensimmäinen kohta pätee tähänkin, muuttamalla perähikiälle, jossa ei ole töitä työtön jatkaa vain (teidän sanoin) loisimista.

Parempi sen asumistuen saajan on asua alueella, jossa mahdollisuus töihin on moninkertainen. Sieltä perähikiältä on vaikea vastaanottaa töitä, jos ei ole autoa, koska missään muualla kuin isoissa ja vuokrilta kalliissa kaupungeissa ei ole joukkoliikennettä.

Tuo on täysin väärä käsitys ettei maalla olisi töitä. Meidänkin pikkukylässä on tällä hetkellä kymmenisen avointa työpaikkaa, iso osa niistä on ollut auki jo useita kuukausia kun ei tule hakijoita. Jos siis työtön työnhakija hakee tuollaista paikkaa, hänellä on moninkertainen mahdollisuus oikeasti myös saada se työ isompaan kaupunkiin verrattuna.

Ootko katsonut, että ne työpaikat on oikeesti teidän paikkakunnalla, ettei ole vain mainittu hakualuetta? Meinaan itse katsoin meidän hyvin pienen kylän avoimet työpaikat, niin niissä se työssäkäyntikunta ei ollut kuitenkaan meidän kylä, vaikka sijainti-haussa kylän nimi olikin. Siis, esim. haen siivojan paikkaa meidän kylästä, tulee osumia, avaan ilmoituksen niin siinä haetaankik siivojaa vaikka toiseen kylään, mutta sijainniksi on ilmoitettu esim. kaikki itä-uudenmaan kunnat ja kaupungit, jotta ilmoitus siis saa enemmän näkyvyyttä myös pienempien kylien hakijoiden keskuudessa.

En tiedä ymmärsitkö sepustusta, mutta mm. Oikotiellä ilmoitukset näin. Itsellä toki on työpaikka jo, mutta olen joskus mielenkiinnosta katsellut lähempää työpaikkoja ja tuo sijaintikikkailu ärsyttää suunnattomasti.

Ihan on siellä paikkakunnalla. En ole mistään Oikotieltä katsonut, itse olen jo omaa korkeakoulututkintoa vastaavissa töissä samassa kunnassa.

Vierailija
166/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, mieheni ja kolme lasta joudumme asumaan pienessä kolmissa 54 neliöö. Emme isompaa saa koska vuokrat liian korkeat. Tarvitsisimme lisää tilaa. Ei auta kun tehdä lisää töitä ja säästää jos sitten 5 vuoden päästä pääsisimme muuttamaan tilavampaan asuntoon huoh.

No, onko niitä lapsia pakko tehdä noin monta jos ei ole varaa kustantaa itse kunnollista asumusta? Ei kai ainakaan voi olettaa, että yhteiskunta maksaa teille jonkun perheasunnon? Lähtökohtaisesti asutaan siellä mihin ITSELLÄ on varaa ja jos on varaa kaksioon, hankitaan vain yksi lapsi tai ei ollenkaan.

Vierailija
167/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu. Palstalla kysytään miten muuttaminen käytännössä tapahtuu. Näille pitäisi valtion korkeastikoulutetun virkamiehen tulla kädestä pitäen näyttämään miten pylly pyyhitään numero kakkosen jälkeen. Eivät todennäköisesti tiedä miten se ihan käytännössä tapahtuu ja pitävät kohtuuttomana että muka ihan ite pitäs se tehdä.

Lapsikortti on aina hyvä myös vetää. Lapsethan ovat haurasta posliinia jotka menevät heti rikki kun jotain asioita tapahtuu.

Ei se asiantuntijavirkamieskään pysty halpaa perhevuokra-asuntoa perheelle Helsingistä osoittamaan, jos kaupungilta sellaista ei irtoa. Niitä ei vain ole.

Helsinki Helsinki. Ei se ole tuilla loisijoitten asuinpaikka. Ei ole mikään YK:n ihmisoikeusrikkomus jos joutuu Peräseinäjoelle tai Ruikonperälle muuttamaan.

Helsingissä on paljon pienipalkkaisia työntekijöitä. Siellä Peräseinäjoella ei ole töitä. Työttömienhän pitäisi yrittää työllistyä. Pääkaupunkiseudulla lienee parhaimmat mahdollisuudet työllistyä.

PASKAA PUHUT.

Peräseinäjoki kuuluu Seinäjokeen. Seinäjoen työttömyysprosentti on 3,1 %. Helsingin työttömyysprosentti on 10,1 %. Koko maan työttömyysprosentti on 6,7 %.

Helsinki ei siis todellakaan ole se paikka, jossa on parhaimmat mahdollisuudet työllistyä.

Tää sun näkökulmasi tässä nyt ontuu. Jos Peräseinäjoen sadasta asukkaasta on kolme työtöntä se tekee kolme prosenttia. Jos pääkaupunkiseudun miljoonasta asukkaasta kymmenen prosenttia, eli satatuhatta työtöntä muuttasi Peräseinäjoelle, montako heistä työllistyisi?

Vierailija
168/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun kahden lapsen kanssa kaksiossa. Vuokra 1050€. Pelottaa laskeeko asumistuki niin että pitää muuttaa takaisin yksiöön noiden kanssa. Asuttiin siten useampi kuukausi ja aika hankalaa oli. Olen luottotiedoton eikä mulla ole rahaa takuuvuokraan. Tiedän etten ole ainoa samassa tilanteessa. Kuka muka vuokraisi tällaiselle mitään?

jos kela vaatii muuttamaan niin se maksaa takuuvuokran ja muuttokustannukset. Kaupungilta saa asunnon myös luottotiedottomat

Vierailija
169/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta. Normaali irtisanomisaikakin on 6kk. Ei kaikille löydy asuntoa noin nopeasti. 

Sitten on otettava lainaa vuokran maksuun.

Vierailija
170/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun työttömänä omakotitalossa. Ei kela voi minua häätää yhtään mihinkään.

Älä huoli. Ei sinua mihinkään häädetä. Lopettavat vain maksamasta tukia, jotein sulla ei ole mitään hätää, aina voi mennä töihin jos rahasta on pulaa.

En mä edes saa asumistukea.

Vierailija
171/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asun kahden lapsen kanssa kaksiossa. Vuokra 1050€. Pelottaa laskeeko asumistuki niin että pitää muuttaa takaisin yksiöön noiden kanssa. Asuttiin siten useampi kuukausi ja aika hankalaa oli. Olen luottotiedoton eikä mulla ole rahaa takuuvuokraan. Tiedän etten ole ainoa samassa tilanteessa. Kuka muka vuokraisi tällaiselle mitään?

jos kela vaatii muuttamaan niin se maksaa takuuvuokran ja muuttokustannukset. Kaupungilta saa asunnon myös luottotiedottomat

Eiköhän se maksa mielellään työttömien muuttokustannukset jonnekin Keski-Suomeen.

Vierailija
172/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin asunnot on kiven alla Helsingissä. Ei toivoakaan saada sieltä mitään. Olin jonossa vuosikausia.

Vierailija
173/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien varaan perustettuja perheitä on ihan liikaa joilla ei ole aikomustakaan työnteolla sitä perhettään elättää. 

Minä en ymmärrä miksi sellaiset eivät voi jättäytyä perheettömiksi vaan on pakko puskea köyhiä kakaroita tukien varaan ja antaa lapsien hävetä kotona makaavista vanhemmistaan. En tajua mikä mielen köyhyys tai kehitysvamma päässään tämmöisillä ihmisillä oikein on. Pitää saada perhe eikä ole mitään kykyjä tai yritystäkään sitä itse elättää. Johtuuko se siitä itsekkyydestä että minulla on oikeus tehdä mitä lystään ottamatta mitään vastuuta itse tekemisistäni. 

Vierailija
174/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaan loisijat joutavat muuttamaan halvempaan kämppään. Helsingissähän muslimeille tehtiin omia asuntoja, joissa on naisille ja miehille oma sisäänkäynti kun on niin saastaista, jos naiset tulevat miesten kanssa samaan huoneeseen. Tällainen vaan ei käy. Toivottavasti muslimit saavat häädön näistä asunnoista. Ja itse asiassa joutavat menemään omaan kotimaahansa ja niin tulee käymään.

Vierailija
175/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä olen asunut 23-vuotiaasta omassa, ensin oli pankki tukena, maksoin pian pois lainan, en lomaillut ulkomailla, auto oli halpa, enkä käynyt pippaloissa. Aina vaihdoin isompaan kun perhe kasvoi. Viimeisen taloni myin, ostin uuden 80 m2 kolmion eläkekodikseni, rahaa jäi liki 50 000 €. Ja velaton olen ollut yli 30 v.

Joo, ihan kaikilla meillä on toki ollut ja on jatkossakin mahdollisuus ostaa asunto 23-vuotiaana ja saada siihen laina ja lainalle takaajat.

Niinku vaikka Vilja-Eerikalla, jos olisi elänyt aikuiseksi.

Vierailija
176/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksipä olen asunut 23-vuotiaasta omassa, ensin oli pankki tukena, maksoin pian pois lainan, en lomaillut ulkomailla, auto oli halpa, enkä käynyt pippaloissa. Aina vaihdoin isompaan kun perhe kasvoi. Viimeisen taloni myin, ostin uuden 80 m2 kolmion eläkekodikseni, rahaa jäi liki 50 000 €. Ja velaton olen ollut yli 30 v.

Joo, ihan kaikilla meillä on toki ollut ja on jatkossakin mahdollisuus ostaa asunto 23-vuotiaana ja saada siihen laina ja lainalle takaajat.

Niinku vaikka Vilja-Eerikalla, jos olisi elänyt aikuiseksi.

Ostin asunnon Helsingistä 28-vuotiaana vuonna 2007. Ainakaan silloin ei tarvittu mitään takaajia.

Vierailija
177/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu. Palstalla kysytään miten muuttaminen käytännössä tapahtuu. Näille pitäisi valtion korkeastikoulutetun virkamiehen tulla kädestä pitäen näyttämään miten pylly pyyhitään numero kakkosen jälkeen. Eivät todennäköisesti tiedä miten se ihan käytännössä tapahtuu ja pitävät kohtuuttomana että muka ihan ite pitäs se tehdä.

Lapsikortti on aina hyvä myös vetää. Lapsethan ovat haurasta posliinia jotka menevät heti rikki kun jotain asioita tapahtuu.

Ei se asiantuntijavirkamieskään pysty halpaa perhevuokra-asuntoa perheelle Helsingistä osoittamaan, jos kaupungilta sellaista ei irtoa. Niitä ei vain ole.

Helsinki Helsinki. Ei se ole tuilla loisijoitten asuinpaikka. Ei ole mikään YK:n ihmisoikeusrikkomus jos joutuu Peräseinäjoelle tai Ruikonperälle muuttamaan.

Helsingissä on paljon pienipalkkaisia työntekijöitä. Siellä Peräseinäjoella ei ole töitä. Työttömienhän pitäisi yrittää työllistyä. Pääkaupunkiseudulla lienee parhaimmat mahdollisuudet työllistyä.

No muuttaa sinne missä on töitä.

Vierailija
178/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun muuttaisivat asuinalueet niin ettei yhdellä asuinalueella saa olla kuin pieni tietty prosentti määrä kaupungin/kunnan vuokra-asuntoja ja asuinalueet rakennettaisiin/kehitettäisiin niin että tämä voidaan toteuttaa. Näin ei olisi ja pääsisi syntymään segregoituneita asuinalueita erityisesti kaupungeissa.

Tällöin ei myöskään olisi liikaa apua tarvitsevia yhdellä alueella vaan jakaantuisi tasaisesti alueiden kesken ja lapset kasvaisivat vahvemmin kaikkien yhteiskuntaluokkia keskellä.

Kenenkään ei tarvitsisi ns. koulushoppailla. Opettajat pystyisivät antamaan paremmin tukea sitä tarvitseville ja muut oppilaat hyötyisivät tästä myöskin kun luokat eivät pystyisi muodostumaan rauhatyomiksi.

Mutta ei taida löytyä intoa tällaiseen yhdeltäkään puolueelta.

Ihmiset yleisesti ottaen haluavat nimenomaan asuinkulmillaan olla omassa suht. samankaltaisten "kuplassa" (käytöstavat, siisteys yms.), se on luonnollista. Enemmän haittoja kuin hyötyä tulee siitä, että nimenomaan asumisessa yritetään väkipakolla sekoittaa. Se ongelmissa auttaminen pitää tehdä muilla tavoilla kuin että "jaetaan ongelmat tasan kaikkialle".

Huomaahan sen jo yhden talonkin sisällä, että hyvin erilaiset perusarvot eivät sovi yhteen. Ihmisille on luonnollista "ryhmiintyä". Se onkin sitten juuri se suuri ristiriita, kun Suomessa tätä vastaan taistellaan hirveästi, mutta ihmisten sekoittaminen ei enää onnistu, kun on liian suuria kulttuurieroja.

Vierailija
179/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitossa tosiaan oli näin, että valtio pakkoasutti kansalaisia mielensä mukaan. Näköjään tämä sama neuvostomyönteinen provokaattori keksii muistella täällä vanhoja hyviä aikoja ihannevaltiostaan.

Se on kyllä jännä miten jotkut ovat laukovinaan kovaa oikeistopolitiikkaa, mutta kuitenkin se teksti on täyttä Preznevin ajan neukkupropagandaa prezneviläisin menetelmin.

Vierailija
180/185 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, mieheni ja kolme lasta joudumme asumaan pienessä kolmissa 54 neliöö. Emme isompaa saa koska vuokrat liian korkeat. Tarvitsisimme lisää tilaa. Ei auta kun tehdä lisää töitä ja säästää jos sitten 5 vuoden päästä pääsisimme muuttamaan tilavampaan asuntoon huoh.

Oletteko kuulleet ikinä ehkäisystä?