Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka saikkupäivä palkaton, hyvä juttu vaikka koskee minua!

Vierailija
17.06.2023 |

Tää on herättänyt hirveästi valitusta, minulla on migreeni, joka on sen verran hankala, että sairauslomapäiviä tulee käytännössä kuukausittain. Olen vielä suht pieni palkkainen, palkka reilusti alle suomalaisen keskipalkan.
Silti olen uudistuksesta iloinen, tähän asti on aina hirveän huono omatunto kun jää kotiin, vaikka siis oksennan pimeässä kammottavassa kivussa, enkä tosiaan kykene töihin, en edes liikkumaan.
Kun ei meillä sijaisia ole vara palkata niin kaikki hommat kaatuu työkavereiden niskaan.

Nyt kun eka päivä on palkaton, työnantaja palkkaa sijaisen ja tiedän että palkkaa, koska aiemminkin palkattomien yksittäisten vapaapäivien kohdalla sijainen aina palkattu. Näin voin sairastaa rauhassa, ilman että pitää miettiä onko työkaverit ihan pulassa.
Toki lompakossa tuntuu, mutta siksi on elämä järjestetty rahatilanteen mukaan, joten yhden päivän palkan menetys ei kaada normaalia arkea.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt suljetussa ryhmässä aloitteen, että menemme tekemään joukkoitsarin eduskuntatalon portaille kunhan hallitus aloittaa. Päiväksi suunnittelemme sitä kun aloitusjumalanpalvelus on. Ryhmässä on jo 37 sairasta, jotka haluamme kuo. Lla.

Pääsee uusi hallitus heti maailman tietoisuuteen.

Missä voi ilmoittautua?

Vierailija
42/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret menettää kaikki työhalunsa, kukaan ei mene enää töihin. Kiitos persut ja kokoomus.

Päinvastoin. Hallitus tekee työn vastaanottamisesta entistä houkuttelevampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan ilmoittautua myös, olen ihan terve nuori ihminen, juuri valmistunut lääkäriksi ja saanut paikan. Mutta tämä hallitus vei nuorilta toivon, en halua elää tämmöisessä Suomessa.

Vierailija
44/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret menettää kaikki työhalunsa, kukaan ei mene enää töihin. Kiitos persut ja kokoomus.

Hallitus ei ole tehnyt yhtään mitään että työntekeminen olisi kannattavaa. Tämäkin saikkupäiväasia teki työn teosta vähemmän houkuttelevaa ja kannattavaa.

Vierailija
45/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoonnuimme opiskeluporukkalla eilen, päätimme lopettaa opinnot ja jäämme yhteiskunnan ulkopuolelle, jos töihin määrätään menemme mutta emme tee yhtään mitään. Kansalaistottelemattomuutta pukkaa.

Vierailija
46/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt suljetussa ryhmässä aloitteen, että menemme tekemään joukkoitsarin eduskuntatalon portaille kunhan hallitus aloittaa. Päiväksi suunnittelemme sitä kun aloitusjumalanpalvelus on. Ryhmässä on jo 37 sairasta, jotka haluamme kuo. Lla.

Pääsee uusi hallitus heti maailman tietoisuuteen.

Haluan mukaan.

Vierailija
47/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki-syndrooman ensioireet näemmä alkavat nousta pintaan.

Sinänsä ihan luonnollista, noinhan ihmisen biologia usein toimii panttivankitilanteessa.

Silloinkin kun ollaan panttivankina äärioikeistolaisessa kylmässä ja pimeässä, kateuden saastuttamassa helvetissä.

Vierailija
48/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Epäilen että pomo yhtä päivää varten alkaa palkata sijaista. Ihan ufo juttu. Ehkä kaupassa tms.

Byrokratia myös lisääntyy, kun palkasta pitää vähentää. Ehkä tuo on sen arvoista työnantajalle.

En usko että kovin monessa paikassa palkataan sijainen, jos työnantaja säästää työntekijän sairaspäivän takia.

Vierailija
49/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun vaadittais sairaslomatodistus.

Vierailija
50/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskee myös minua. Ja olen tyytyväinen tähän ratkaisuun. Meilläkin on töissä niitä, joille iskee se "migreeni" kun ei huvita tulla töihin. Ja aina se parantuu päivässä (pari kertaa se "migreenipotilas" on nähty kaupungilla hyvävointisena muutamaa tuntia myöhemmin). Tietävät, että migreenidiagnoosia ei kyseenalaisteta. Hyvä, että tämä kikkailu loppuu.

Kyllä migreeni on oikea sairaus. Se voi laueta ihan milloin vaan ja invalidisoi tehokkaasti. Onnekkailla on toimiva migreenilääkitys, jonka avulla migreenin saa suht nopeasti hallintaan.

Vierailija
51/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona unohtui jo. Hallituspuolueet eivät olleet silloin vallassa, nyt sitten taudit parannetaan tahdonvoimalla. Etätöitä voi tehdä niissä paikoissa joissa voi.

Vierailija
52/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla yleensä migreenit menevät päivässä ohi ja yhden saikkupäivän jälkeen olen taas töissä. Seuraavana/seuraavina päivinä toki on hieman heikko ja outo olo, mutta olen kuitenkin mennyt töihin. Tästä lähtien mun saikut kestää kaksi tai kolme päivää, en tosiaan mene enää puolikuntoisena töihin jos eka päivä on palkaton.

Flunssassa aion mennä töihin, ei ole varaa parannella kotona. Toki jos ei enää tolpillaan pysy kuumeessa, niin sitten pakko taipua sänkyyn. Mutta yskivänä ja aivastelevana menen töihin sairaalaan. Tervetuloa sinne meidän räkäisten hoitajien keskuuteen!

Vierailija
53/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona unohtui jo. Hallituspuolueet eivät olleet silloin vallassa, nyt sitten taudit parannetaan tahdonvoimalla. Etätöitä voi tehdä niissä paikoissa joissa voi.

Darwinismia? Jos on asemassa, jossa on pakko käydä aina työpaikalla, heikot riutukoon pois. Tartunnan saajien työpaikkavalinnan syytä?

Vierailija
54/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu eihän tämä mitään haittaa. Tartutan kaikki muutkin työpaikalla. Jos tarvitse saikkua niin otetaan sitten kerralla kunnolla. Jos jää alle viikon niin menen töihin ja sama juttu muutkin sairastuvat ja jos yli niin voin olla palkatta yhden päivän. Thanks persekokkarit 😬😬😁

Vierailija
55/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan enemmän festarilaki. Tietynikäiset saikuttaa perjantait että ehtii maakuntaan milloin minnekin.

Niin minkä ikäiset teillä päin? Meillä kaikki saikuttajat ovat keski-ikäisiä tissuttelijoita.

Vierailija
56/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee myös minua. Ja olen tyytyväinen tähän ratkaisuun. Meilläkin on töissä niitä, joille iskee se "migreeni" kun ei huvita tulla töihin. Ja aina se parantuu päivässä (pari kertaa se "migreenipotilas" on nähty kaupungilla hyvävointisena muutamaa tuntia myöhemmin). Tietävät, että migreenidiagnoosia ei kyseenalaisteta. Hyvä, että tämä kikkailu loppuu.

Kyllä migreeni on oikea sairaus. Se voi laueta ihan milloin vaan ja invalidisoi tehokkaasti. Onnekkailla on toimiva migreenilääkitys, jonka avulla migreenin saa suht nopeasti hallintaan.

Kyllä mä tiedän, mulla on itsellänikin diagnosoitu migreeni. Eikä ole edes kunnolla toimivia lääkkeitä siihen. Jos mulle tulee migreeni, niin olen pois pelistä vähintään vuorokauden. 

Mutta meillä on käynyt töissä esim. niin, että henkilö on useita kertoja kysellyt muilta, voisko joku tehdä hänen perjantain iltavuoron, kun olisi oma meno. Kukaan ei ilmoittaudu. Perjantaina tuntia ennen vuoron alkua työpaikan puhelin soi ja henkilö ilmoittaa, että "ihan hirvee migreenikohtaus, en voi tulla töihin". Illalla jakaa someen stooreja ja lähettelee viestejä (=tuijottaa ruutua, jota migreenisärkyinen ei oikeasti pysty tekemään, eikä kovasti lääkittynäkään tarkoituksellisesti halua pahentaa/pitkittää oireita). 

Mitäpä lottoat, oliko tällä henkilöllä oikeasti migreeni?

Tai kun se migreenikohtaus osuu iltaan, jolloin tiedetään henkilön suunnitelleen kavereiden kanssa saunailtaa?

Tai kun henkilö poistuu aurinkoisella kelillä töistä kesäaamuna klo 8, kävellen yli 30min matka kotiin. Ei pyytänyt keltään kyytiä, ei lainannut töistä lippistä, ei kysynyt aurinkolaseja lainaan, ei soittanut taksia, ei ottanut edes sähköskuuttia. Mutta oli niin huonovointinen, ettei edes nähnyt kunnolla? 3 tuntia myöhemmin käveli kaupungilla vastaan vaatekauppojen kassit käsivarressa täydessä meikissä ja laittautuneena. Oliko hänellä oikeasti migreeni?

Tämmöisiä esimerkkejä on vaikka kuinka. On vain hyvä asia, jos nämä saadaan kitkettyä pois. Ikävä kyllä se tarkoittaa myös sitä, että minun migreenin osuessa työpäivälle se päivä on palkaton. Onneksi niin käy harvoin.

Vierailija
57/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat krapulamaanantait muuttuvat palkattomiksi.

Juuri näin. Entinen työkaveri poti usein maanantaina vatsakipua.

Vierailija
58/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka tulisikin. Valtiolla olen itse töissä ja pieniä lapsia on. Palkattomat vapaat eivät kaada taloutta. Ravintola-alalla ollut jo pitkään ensimmäinen sairauslomapäivä palkaton. Turhaa ulinaa.

Vierailija
59/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähdä kuinka tässä käy. Meillä terveydenhuollossa on ollut koronasta johtuen ohje jäädä kotiin lievistäkin oireista. Töihin on voinut palata, kun oireet ovat lievittyneet eikä siis ole tarvinnut olla täysin oireeton. Käytännössä normiflunssassa porukka on ollut pois 2-5 päivää. Esimiehen luvalla omalla ilmoituksella pois on voinut olla 1-5 päivää.

Nyt jos mennään siihen, että ensimmäinen päivä olisi palkaton, niin kynnys jäädä kotiin lievissä oireissa on ainakin itselleni suuri. Palkaton päivä tekee minulle noin 70€ loven tiliin ja ei minulla ole siihen tällä hetkellä varaa.

En ole koskaan ollut mikään sarjasaikuttajaja sairauspoissaoloja ollut tosi vähän, mutta viimeisen vuoden aikana olen ollut useampaan otteeseen sairaana ( flunssaa, koronaa, influenssaa, vatsatautia jne) kuten myös aika moni muukin on ollut. Jatkossa aion jäädä kotiin vain jos on aivan pakko ja siinä tapauksessa haen vaikka työterveydestä saikkua lisää niiden viiden omailmoituspäivän lisäksi. En nimittäin aio ottaa sitä riskiä, että olisin mennyt liian aikaisin töihin, oireet pahenisi ja joutuisin uudestaan saikulle, jolloin tulisi taas yksi palkaton päivä.

Aurallisesta migreenistä kärsin satunnaisesti, mutta harvoin olen sen takia joutunut olemaan pois töistä. Tälläkin viikolla sinnittelin töissä, koska poissaoloni olisi johtanut todennäköisesti potilasaikojen perumiseen ja siirtymiseen jonnekin syksylle. Ei tuuraajaa noin vain saada yhtäkkiä kesken päivän. Jatkossa en aio enää uhrautua, vaan lähden kotiin. Siitä ei edes tule saikkupäivää, kun ollut työpaikalla edes osan päivää.

En siis usko, että sairauspoissaolot merkittävästi tulee vähenemään tämän käytännön myötä. Ne jotka ovat tähän saakka ottaneet yhden päivän kyseenalaisia saikkuja, tulevat varmasti olemaan jatkossa pois pari-kolme päivää samalla rahalla. Sitten ne joilla on tiukkaa rahasta tulevat sairaana töihin.

Vierailija
60/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työntekijän asemassa, mutta en saikuta juuri koskaan. Tervehdin uudistusta ilahtuneena.

Olisi tosin syytä kieltää vielä se, että työehtosopimuksilla voi sopia asiasta toisin. Ay-liike on aina ensisijaisesti laiskojen asialla, joten pian kaikissa työehtosopimuksissa lukee, että krapulapäivän saa pitää työnantajan piikkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme