Eka saikkupäivä palkaton, hyvä juttu vaikka koskee minua!
Tää on herättänyt hirveästi valitusta, minulla on migreeni, joka on sen verran hankala, että sairauslomapäiviä tulee käytännössä kuukausittain. Olen vielä suht pieni palkkainen, palkka reilusti alle suomalaisen keskipalkan.
Silti olen uudistuksesta iloinen, tähän asti on aina hirveän huono omatunto kun jää kotiin, vaikka siis oksennan pimeässä kammottavassa kivussa, enkä tosiaan kykene töihin, en edes liikkumaan.
Kun ei meillä sijaisia ole vara palkata niin kaikki hommat kaatuu työkavereiden niskaan.
Nyt kun eka päivä on palkaton, työnantaja palkkaa sijaisen ja tiedän että palkkaa, koska aiemminkin palkattomien yksittäisten vapaapäivien kohdalla sijainen aina palkattu. Näin voin sairastaa rauhassa, ilman että pitää miettiä onko työkaverit ihan pulassa.
Toki lompakossa tuntuu, mutta siksi on elämä järjestetty rahatilanteen mukaan, joten yhden päivän palkan menetys ei kaada normaalia arkea.
Kommentit (77)
Meillä ei palkata sijaisia koska asiantuntijatyössä se ei ole mahdollista. Työelämässä en ole törmännyt yhteenkään yksittäisiä päiviä saikuttaviin mutta kyllä pitkiä saikkuja jatkavasti hakeviin. Todennäköisesti meillä väki tulee jatkossa flunssaisena töihin levittämään tautia ja saikkuja tulee entistä enemmän vaan. Mikä sitten vaikuttaa projektien valmistumiseen ja mennään sakoille. Vahva epäilys että meillä työnantaja maksaa myös yksittäisen saikkupäivät jotta ihmiset eivät tulisi konttorille tartuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan enemmän festarilaki. Tietynikäiset saikuttaa perjantait että ehtii maakuntaan milloin minnekin.
Huoh vai että festarilaki. Tämä on ihan vain siksi että yritykset saisi henkilöstökulujaan alas. Työntekijöillä ei tässä lainkaan vaivattu päitä, pelkkää rahaa laskettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen etätyötä ja jos tää tosiaan menee läpi niin seuraus on se että aion sairaana loggautua kyllä ihan normaalisti töihin, mutta en tee mitään. Ilmoitan vaan kaikille tahoille ristiin että mulla on joku muu juttu just työn alla että pitää palata asiaan myöhemmin. Todellakaan en ryhdy tämän kurjistavan p4skapolitiikan maksajaksi.
Hallitus tulee tekemään hyvinvointia parantavaa politiikkaa eikä kurjistavaa.
Tuo väite kurjistamisesta on arvokulahtanutta väkivaltaista retoriikkaa jolle ei ole jatkossa sijaa Suomessa.
Tietyissä vasemmiston aktivistipiireissä vieroksutaan oikeiden töiden tekemistä. Siksi kirkuvat somessa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Teen etätyötä ja jos tää tosiaan menee läpi niin seuraus on se että aion sairaana loggautua kyllä ihan normaalisti töihin, mutta en tee mitään. Ilmoitan vaan kaikille tahoille ristiin että mulla on joku muu juttu just työn alla että pitää palata asiaan myöhemmin. Todellakaan en ryhdy tämän kurjistavan p4skapolitiikan maksajaksi.
Sama tällä. Olen aina ollut vain yhtä päivää poissa töistä koska se yksi päivä lepäämistä auttaa tarpeeksi.
Jatkossa se yksi päivä lepäämistä tapahtuu niin että katson suoratoistoa työläppärillä, teamsissä älä häiritse-tila.
Vierailija kirjoitti:
Meillä perheelliset ovat vuodessa pois keksimäärin 56 päivää. Kyllä. Eli 11 viikkoa. Muiden pitää tehdä työt, joten saikuttelu kaatuu meidän muiden niskaan.
Mystisesti parantuvat aina sopivasti viikonloppuna festareille, mutta sitten taas maanantaina ollaan kipeitä. Itse olen kahdeksan vuoden työurani aikana ollut nolla päivää pois.
Todellako teillä perheelliset saikuttaa viikolla ja viettää viikonloput festareilla? Sillä vaan kyselen koska itsellä on sellainen käsitys että festarit on enemmän lapsettomien juttu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä perheelliset ovat vuodessa pois keksimäärin 56 päivää. Kyllä. Eli 11 viikkoa. Muiden pitää tehdä työt, joten saikuttelu kaatuu meidän muiden niskaan.
Mystisesti parantuvat aina sopivasti viikonloppuna festareille, mutta sitten taas maanantaina ollaan kipeitä. Itse olen kahdeksan vuoden työurani aikana ollut nolla päivää pois.
Aivan ihanaa. Työnantajasi varmasti maksaa että joku raapustaa tuon viimeisen laikseen hautakiveesi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut 30 vuotta työelämässä ja vain yhdessä työpaikassa, yhden henkilön kohdalla olen nähnyt ns. saikuttamista. Ja nekin loppui kun kyseisen henkilön työtehtäviä muutettiin ja hän sai vaihtaa tiimiä. Että missä hitossa on tällaisia maanantaikrapulan viettäjiä tai muuten vaan saikuttajia?
Olen tällä hetkellä esihenkilöasemassa ja meillä voi omalla ilmoituksella olla poissa 3 päivää sairaana. Näiden vuosien aikana ikinä ei ole tarvinnut epäillä, että joku olisi huvikseen poissa. Enemmin joskus on pitänyt sanoa, että nyt lähdet kotiin sairastamaan tai kun on jo sairaana, muistuttaa ettei niitä töitä oikeasti nyt tarvitse tehdä. Ja mitä nuorempi, sitä kovempi kynnys on jäädä sairastamaan.
Että onko nämä maanantaiden saikuttelijat boomereita, jotka jo ovat poistuneet tai poistumassa työelämästä?
Näitä tapasaikuttajia tuntuu olevan todella paljon esimerkiksi terveydenhoidon piirissä. Mulla on muutama ystävä sieltä puolelta ja kuuntelen välillä silmät selällään, että miten helposti sieltä saa saikkua. Milloin on minkäkin selän takia, päätä jomottaa, raskaana on vähän pahoinvointia tai jotain vastaavaa. Aivan pienimmästäkin asiasta haetaan heti saikkua ja sitä muuten sitten saa.
Itse olen todella harvoin kipeä. Siis ihan oikeasti en ole sairastanut koronaa ja normaalia flunssaa on ehkä kerran kolmessa vuodessa. Vatsatauteja ei ole oikeastaan koskaan. Toki mulla on noita muita sairauksia kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, diapetes ja nivelrikkoa, mutta eipä ole pahemmin tullut saikuteltua kun saan aina juilattua asiat niin etten ole työpäivinä saikulla. Jos olen kipeänä niin se on aina viikonloput tai lomat. Tokihan tuo välillä ärsyttää ihan älyttömästi, mutta pysyy arki kivana kun on tekemistä töissä. Pari kertaa kyllä muistan. Olin ollut viikonloppuna 40 asteen kuumeessa ja hengittäminen oli todella haastavaa. Lähdin töihin ihan normaalisti, mutta olo oli sen verran kurja, että oli pakko varata hoitajalle aika että hän voi antaa tujumpaa lääkettä vaikka. Menin paikalle ja lähdinkin siltä istumalta sairaalaan kuvattavaksi ja keuhkokuume siellä oli. Lievänä tosin ja ei ollut muutoksia kuin neljänneksessä keuhkossa. Sain tästä kolme päivää saikkua. Parantelin itseni loppuun töissä. Meni kyllä kuukausia, että pystyin urheilemaan kunnolla taas. Seuraava oli kun tapahtui työtapaturma: tulin portaat alas kierien kun jalka meni väärään asentoon nilkasta. Kävin lääkärillä. Hän sitoi jalan ns. oikeaan asentoon ja antoi seuraavan päivän saikkua ja sanoi, että lisää ei ole tulossa koska on vain venähdys ja siihen auttaa liikunta. Siitä sitten jatkamaan tuotantotehtäviä yhden saikkupäivän jälkeen. Jälkeenpäin kun nivelrikkoa on tutkittu ja jalat kuvattu niin on näkynyt, että jalka on ollut silloin murtunut ja nyt on sitten vähän erilainen.
Nämä kaksi on siis tapahtunut tuotantotyötehtävissä hyvin pölyisissä paikoissa ja fyysisesti oikeasti raskaissa hommissa teollisuudessa. Nykyään olen tosiaan siirtyneenä tuotannosta konttorin puolelle suunnittelun ja asiantuntijan työtehtäviin ja kyllä meilläkin on välillä noita, jotka hakevat yhden päivän saikkuja jostain syystä x. En ole niin kiinnostunut heidän saikutteluistaan, mutta hassua hakea vain päivän saikku jos on kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työnantaja seuraa näytöltä mitä teet koneellasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama! Hiiri heiluu päivän, mutta mitään en aio tehdä. Tästä uudistuksesta seuraa vain se, että ihmiset menee kipeänä töihin ja tartuttaa muita. Ja taudit leviää. Turha saikuttaminen on marginaalisen pienen porukan hommaa. Ja nyt pistetään kaikki maksajiksi.
Ei tässä mistään saikutajista ole kyse. Tarkoitus on pienentää yritysten kuluja.
Työntekijöillä ei ollut mitään vaikustusta päätökseen.
Vierailija kirjoitti:
Koskee myös minua. Ja olen tyytyväinen tähän ratkaisuun. Meilläkin on töissä niitä, joille iskee se "migreeni" kun ei huvita tulla töihin. Ja aina se parantuu päivässä (pari kertaa se "migreenipotilas" on nähty kaupungilla hyvävointisena muutamaa tuntia myöhemmin). Tietävät, että migreenidiagnoosia ei kyseenalaisteta. Hyvä, että tämä kikkailu loppuu.
Voihan se olla, että aamulla on migreeni, "en tuu töihin", sitten triptaania naamaan ja tunnin-parin päästä baanalle... Ai kun kätevää!
En toki itse harrasta tällaista. Triptaani naamaan ja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin omassa neljän hengen yrityksessä tuottavuus paranee, kun ei tarvitse maanantaisaikuttajalle enää maksaa tekemättömästä työstä.
Ei haittaa, sairastan aina nyt enemmän, tehkääpä minunkin työt. Ja juu, olen alalla, jossa ei niin vaan irtisanota. Ja viinaa en edes juo, joten se ei ole syy.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä tämä, voi sitten hyvällä omallatunnolla ottaa päivän ommoo lommoo omaan laskuun jos siltä tuntuu.
Olisipa tämä ollut silloin kun itse oli nuorena kaupassa töissä. Tosi harvoin sai pyytämään viikonlopun päivä vapaaksi.
Kohta siellä töissä olevat voivat vain aamulla soittaa että kurkku vähän karhea, morjens.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan enemmän festarilaki. Tietynikäiset saikuttaa perjantait että ehtii maakuntaan milloin minnekin.
Mitä, eikö me saadakaan bilettää työaikana ja hoidella työt päihtyneenä tekstareilla??
Iloa, valoa ja rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan ja valtion vakituiset laskivat kuinka paljon sai olla sairauslomalla ettei alettu ottaa palkasta ja sanoivat näitä lakisääteisiksi sairauslomiksi.
Joilla alle 10v lapsia niin niillä melkein viikottainaina ripuli maanantaina ja perjantaina. Vanhemmalla rapula maanantaina ja perjantai oli työviikosta jo ihan liikaa. jotta jäi viikonloppu juhlintaan vielä virtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee myös minua. Ja olen tyytyväinen tähän ratkaisuun. Meilläkin on töissä niitä, joille iskee se "migreeni" kun ei huvita tulla töihin. Ja aina se parantuu päivässä (pari kertaa se "migreenipotilas" on nähty kaupungilla hyvävointisena muutamaa tuntia myöhemmin). Tietävät, että migreenidiagnoosia ei kyseenalaisteta. Hyvä, että tämä kikkailu loppuu.
Voihan se olla, että aamulla on migreeni, "en tuu töihin", sitten triptaania naamaan ja tunnin-parin päästä baanalle... Ai kun kätevää!
En toki itse harrasta tällaista. Triptaani naamaan ja töihin.
Itsellä tämä menee niin että triptaani naamaan sitten kun sen saa sisällä pysymään ja sitten nukkumaan pimeään huoneeseen. En oikeasti ole triptaaninkaan jälkeen heti työkunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työnantaja seuraa näytöltä mitä teet koneellasi?
Missä ihmeen paikassa työnataja seuraa näyttöjä ja kuinka paljon siihen on palkattu porukkaa?
Musta Ap juuri sun kohdalla tämä uusi laki on tosi epäoikeudenmukainen. Millä ihmeen tavalla migreeni on sun omaa syytä? Et voi migreeniin vaikuttaa esim. terveillä elämäntavoilla mitenkään.
Miksi ihmisiä täytyy eriarvoisesti rankaista, siitä, että heillä sattuu olemaan jokin pieni (isossa koko työuran kuvassa) mitätön vaiva kuten migreeni?
Ei tule hyvää jälkeä jos nykyisten työntekijöiden tulisi palkanalennuksen (sitä palkaton päivä nimittäin on) uhalla olla vain täydellisiä, täydellisen terveinä 100% ajasta 80-vuotiaaksi työurallaan..
Varsinkin kun kaikkia kevennyksiä työelämään ollaan pikkuhiljaa poistamassa: opintovapaan ehtoja huononnettiin Sipilän hallituksen aikana, nykyinen hallitus leikkaamassa vuorotteluvapaasta ja tietenkin eläkeikä kasvaa jatkuvasti.
Miten luulette että ihmiset tulevat jaksamaan työelämänsä?
Nuoret menettää kaikki työhalunsa, kukaan ei mene enää töihin. Kiitos persut ja kokoomus.
Olen tehnyt suljetussa ryhmässä aloitteen, että menemme tekemään joukkoitsarin eduskuntatalon portaille kunhan hallitus aloittaa. Päiväksi suunnittelemme sitä kun aloitusjumalanpalvelus on. Ryhmässä on jo 37 sairasta, jotka haluamme kuo. Lla.
Pääsee uusi hallitus heti maailman tietoisuuteen.
Minulla on myös migreeni ja sen vuoksi tulee näitä päivän sairaspoissaoloja. Ei tosin kuukausittain. Mutta, minun työtä ei kukaan tee sillä välin kun sairastan vaan ne odottaa paluutani. Joten poissaoloni ei rasita ketään, varsinkaan juuri yhden päivän poissaolo. Itse myös kärsin huonoa omatuntoa kun olen sairaslomalla mutta minkäs teet. Onneksi olen migreenissä harvoin.