Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?

Vierailija
17.06.2023 |

Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.

Kommentit (649)

Vierailija
601/649 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi (yliopisto) ja yhteiskuntatieteiden maisteri

Vierailija
602/649 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppatieteiden maisteri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/649 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diplomi-insinööri it-ala, ei vaan osu ikinä se ykkössija kohdalle.

Vierailija
604/649 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noiden, jotka sanovat että työttömien "vain pitää mennä töihin", pitäisi alkaa työneuvojiksi. Ihan jokaiselle tulette neuvomaan omalla osaamisellanne, että

"Tuohon ravintolatyöhön menet." ...

"Ei kun oho, siinä tarvitaankin hygieniapassia eikä sulla ole. No sitten käyt äkkiä suorittamassa hygieniapassin." ...

"Noin. Nyt sulla on se. No nyt menet. Ei kun oho, se paikka onkin jo täytetty. Mutta kyllä näitä tulee aina lisää."

"Sillä aikaa menet tuohon laatoitus- ja puunleikkaustyöhön. Ei kun oho, siinä tarvitaankin voimaa ja työturvallisuuskoulutus ja sä oot 158 cm ja 52 kg eikä ole työturvallisuuskoulutusta. Katotaas jotain muuta..."

"No lähihoitajaksihan pääsee aina. Ei ku joo, tässä pitääkin olla sosiaalialan koulutusta, eikä sulla ole. No sitten..."

"Siivoojaksihan aina pääsee! Ei kun oho, tässä pitää olla oma auto eikä sulla ole."

"No sitten..."

"Hei tää! Vaikeassa sosiaalisessa tilanteessa oleville ja vammaisille henkilöille on tarjolla vaatteitten lajittelua UFFilla! Mut täähän olis hyvä! Ai että et oo vaikeessa sosiaalisessa tilanteessa etkä vammainen henkilö ja sulla on yliopistotutkinto. No ootas sitten..."

Tää oli hyvä! Että siitä vaan jonnekin vaan töihin.

Vierailija
605/649 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen televisiossa: "Kannustetaan leikkauksilla lähettämään enemmän työhakemuksia ja näin saadaan luotua uusia työpaikkoja." Useampi poliittinen asiantuntija/toimittaja sanoi nämä sanat eilen. Onko tässä muiden mielestä jotain nurinkurista?

Olisivat voineet sanoa "lyödään lyötyä". Sama asia.

Vierailija
606/649 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian maisteri, historia.

Vierailija
607/649 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen KTM.

Vierailija
608/649 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kannata töihin mennä, hallitus ajaa vain työnantajien etua ja heikentää entisestään vähävaraisten asemaa. Työnantajan oikeudet kyykyttämisen lisääntyvät, tällä menolla saadaan uusi köyhälistö Suomeen orjuutettavaksi.

Vierailija
609/649 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI kv-kauppa ja 15 vuotta esimieshommissa. Alemman tason hommiin liikaa kokemusta ja oman alan hommia Suomessa auki ehkä kerran 10:ssä vuodessa, alalta toiselle Suomessa ei pääse kun ei ole kokemusta ja oma ala surkastuu. Ikä yli 50-v ja vaikka kuinka on työvoimapula niin jostain syystä viisikymppiset on liian vanhoja vaikka työvuosia on jäljellä vähintään 15 vuotta. Surullista

Lähihoitajakoulutukseenkaan ei pääse kun taustalla korkeakoulututkinto -mutta viime vuosituhannelta-

Tää on kyllä oikeasti älytöntä. Jos oletetaan, että persoona on ok, kyllä Suomessa olisi aika monya firmaa, jolla voisi olla todellista hyötyä kv kaupan kokemuksesta, vaikka ihminen olisikin viisikymppinen. Itse asiassa ainakin b2b-kaupassa tuo olisi minusta juuri sopiva ikä.

Vierailija
610/649 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mun kaverill koulutus -molekyylibiologi ,maisteri, oli  n vuoden työtän, välillä pääsi kouluavustajaksi muutama viikko. ei saanut esim myynti tms siivoustyötä kun on muka ylikoulutettu ja ne paikat halutaan säästää vähemmän koulutetuille tarvitsijoille sanoivat työnantajat. onneksi työvoimatoimisto sanoi kouluavustajaksi persukouluun. ,välkkävalvojaksi myös. opintolainaa ja 6-7 vuodet opinnot,lisäopinnot ja pääsee kouluavustamaan, 

Vierailija
611/649 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kun heti ensimmäisellä sivulla joku tulee neuvomaan, että pitää hakea muitakin kuin oman alan töitä. Sehän on itsestäänselvää!

Tällä hetkellä tilanne on se, että kaikkiin sellaisiin töihin, jotka eivät vaadi erityistä koulutusta, on aivan tajuttoman iso määrä hakijoita. Meillä ei ole työvoimapulaa aloilla, joihin ei tarvita koulutusta. Siksi muiden kuin oman alan töiden hakeminen ei tule tuottamaan kaikilla tulosta.

Olen seurannut muutamien opiskelijakavereiden työnhakua ja joka paikkaan on satoja hakijoita. Tuntuu olevan ihant tuurista kiinni kuka saa töitä.

Vierailija
612/649 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusmestari, kokemusta 30 vuotta. Riittääkö se koulutukseksi ja meriitiksi hoiva-alalle jossa on kuulema työvoimapula? Vai tulisiko minusta kenties hyvä telemarkkinoija myymään esim sähkösoppareita?

Ensin mietin että viitsinkö edes vastata noin nuijaan kysymykseen, mutta vastasin nyt kumminkin tällä kertaa.

Vierailija
613/649 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi

Vierailija
614/649 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bba tradenomi ja hallintotieteiden kandidaatti 

Vierailija
615/649 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Filosofian maisteri, historia.

Haluaisitko opettaa? 

Vierailija
616/649 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMM, metsänhoitaja. Kumpa olisin opiskellut jotain muuta.

Vierailija
617/649 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolaiset menestyjäsuorittajat aina ihmettelee, että miksi ihmiset ei vain opiskele. Se on helppo huudella jos oma pää ja mielenterveys on terve, keskittyminen onnistuu, muistiin jää jotain, on terve minäpystyvyyden tunne ja oma opiskeluhistoria ei ole täynnä epäonnistumisia. Kun itsetunto karisee ja minäpystyvyys lähtee, niin siinä ei vain opiskella. Moni on tuomittu köyhyyteen ongelmiensa takia. Ongelmainen on saattanut yrittää useita kertoja ja joku vaan sakkaa.

Se ei ole laiskuutta että yrittää mutta mistään ei tule mitään.

Opiskelen nyt itse päälle viisikymppisenä, kun sain ADHD-diagnoosin ja lääkityksen ja muutakin tukea. Vaikka nyt lääkityksen avulla opinnot sujuvatkin ja suorastaan hienosti, niin kyllä tuo edeltävän 30 vuoden alisuoriutuminen on jättänyt syvät haavat. Ei riitä, että opiskelee ja hankkii haluttua osaamista. Pitää lisäksi saada terapiassa työstettyä tuota huonoa itsetuntoa ja ties mitä muuta, että pystyisi oikeasti näkemään itsensä osaavana ammattilaisena ja haluttuna työntekijänä.

Työnhaussa ei riitä, että on hankkinut ne työelämässä tarvittavat taidot. Pitää osata tunnistaa oma osaamisensa ja pystyä sanoittamaan se sellaisella tavalla, että erottuu sieltä satojen hakijoiden joukosta jotenkin edukseen. Osaamista tärkeämpää tuntuu olevan hyvät myynti- ja puhetaidot. Kun on vahva luotto (joku perusteltu tai perustelematon, sillä ei ole väliä) omaan osaamiseen ja osaa haastattelussa olla vakuuttava, mutta kuitenin mukava tyyppi, niin sillä sen työpaikan saa. Hiljaiset puurtajat, jotka vähättelevät omaa osaamistaan, on näissä kisoissa heikoilla.

Vierailija
618/649 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen eri mutta voin jakaa tietoani. Opiskelin ilman opintotukea, työttömyystukea, aikuiskoulutustukea ja lainaa, eli siis omilla tuloillani ja edellisen vuoden säästöillä.

Lähtötilanne: Opiskelin yliopistossa enkä valmistunut mutta opinto-oikeus oli päättymässä, kaikki opintotukikuukaudet käytetty ja lainaa yli 8000e. Laina menossa maksuun 2v opinto-oikeuden päättymisen jälkeen, säästöjä ei yhtään eikä työpaikkaa.

Valmistautuminen: Menin keväällä 2018 kokoaikaisesti siivoojaksi (ilman alan koulutusta) ja aloin säästämään. ..."

Kaunis tarina ja onnea sinulle, että sinulta tämä onnistui. Mutta pystytkö ymmärtämään, että jos ihmisen ongelma on siinä, että hän ei pääse töihin - siis mihinkään töihin - niin ei hän vain voi mennä edes siivoojaksi. Eihän hän olisi työtön, jos hän olisi onnistunut pääsemään siivoustyöhön.

On kyllä totta, että opiskelijan status auttaa työllistymisessä opintojen aikana - ainakin, jos ikää ei ole liikaa. Mutta jos lähtökohta on, ettei yrittämisestä huolimatta pääse töihin, niin ei silloin voi mennä töihin säästämään rahaa, jotta voisi opiskella myöhemmin.

Monilla on perhettäkin. Jos työttömällä on puoliso ja 2-3 kouluikäistä lasta, niin ei sellaisessa tilanteessa oikein voi mennä asumaan kimpassa jonkun toisen kanssa kaksioon ja säästää asumiskuluissa. Jos puolison tulojen varassa voi opiskella, niin hienoa, mutta harvalla on näin onnekas tilanne. Yksinhuoltajalla tilanne on vielä vaikeampi.

Jos onnistuisi oppisopimuksella pääsemään opiskelemaan lähihoitajaksi, niin sillä tutkinnolla keikkailemalla voisi sitten ehkä rahoittaa sen varsinaisen tutkinnon, jonka haluaa suorittaa. Mutta lähihoitajiakin on työttömänä, ei mikään koulutus takaa työllistymistä.

Vierailija
619/649 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MMM, metsänhoitaja. Kumpa olisin opiskellut jotain muuta.

Eikö susta vois pienellä twistillä tulla joku metsien ennallistamisen asiantuntija? Nyt tarvittaisiin osaajia, jotka osaisivat taistella luontokatoa vastaan. Isompien metsien omistajat varmaan haluavat jatkaa puupeltojensa kanssa, mutta Suomessa taitaa olla puoli miljoonaa mökkiä, joihin kuuluu enemmän tai vähemmän perämetsää. 

Kun ostettiin mökki, niin yritin etsiä tietoa metsänhoidosta, mutta ohjeita oli vain tuollaisille ammattimaisille puufarmareille. Tarvittaisiin jotain luonnon monimuotoisuuskonsultteja, jotka neuvois miten sitä perämetsää kannattais hoitaa niin että tukis luonnon monimuotoisuutta ja että sais tarvittavat saunapuut kestävällä tavalla.

Youtubessa on innostavia permaculture-videoita. Tuo on hyvä pohjakoulutus maailman pelastamiseen! Nyt tarvitaan vain pientä hienosäätöä ja brändäystä, jotta löytyy uusi asiakaskunta.

Vierailija
620/649 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.

Minulla on sosiaalialan koulutus työvoimapula-alalla mutta tyhjä cv ja mt ongelmat (jotka aiheuttaneet tyhjän ceeveen) estää työnsaannin.

Entäpä jos ongelma on juuri se tyhjä CV.ssä. kerro rehellisesti, mistä on kyse, ja että nyt ongelmat ovat ohi, ja olet hyvin motivoitunut töihin. Voit kertoa myös, miten kokemasi vaikeudet ovat sinua vahvistaneet. Eli käännä negatiivinen asia positiiviseksi, mieti, miten se on sinua vahvistanut.

Esimerkiksi; kokemieni vaikeuksien (se tyhjä kohta CV sää) myötä olen huomannut että minulla on hyvä paineensietokyky. Tai että tämä tyhjä kohta CV ssä johtuu asiasta X, josta olen selvinnyt, ja joka opetti minulle että olen loistava ihmisten kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän