Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?

Vierailija
17.06.2023 |

Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.

Kommentit (649)

Vierailija
561/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaatko ap, kukaan näistä työttömistä ei ollut kiinnostunut kuulemaan mille alalle olisit palkannut porukkaa tuosta noin vaan töihin?

Olisin minäkin kiinnostunut.

Vierailija
562/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen. Olin tilanteessa lasten syntymän jälkeen, että en halunnut palata vanhaan työhöni. Vaihtoehdot oli siis opiskella tai jäädä työttömäksi hoitovapaan jälkeen. Valitsin opiskelun ja työllistyin heti alalle. Halusin enemmän vapauksia tehdä mitä huvittaa vapaa-ajalla ja opiskelin ensin avoimessa työn ohessa ja sen jälkeen työn ohessa suoritin maisterin. Nyt palkka yli 4000€.

Miksi työtön ei kouluttaudu? Koska on helpompi valittaa kotona hallituksen ratkaisuja ja paheksua sukulaisen löysää elämää, jonka sukulainen on työttömän mielestä saanut ilmaiseksi?

Ammattiopiston sivuilta löytyy kyllä perus- ja ammattitutkintoja, jotka mahdollistavat työllistymisen.

Helppohan se naisten on istua koulunpenkillä kun mies elättää perheen. Mutta jos on yksinäinen mies, ei ole elättäjää eikä tukia saa sen vertaa että tulisi opiskelun aikana toimeen. Jos kävisi opiskelun ohessa töissä että selviäisi elinkustannuksista, tuet peritään korkojen kanssa takaisin ja olet entistäkin syvemmässä kusessa.

Ha ha ha. Tämä on juuri sellaista tekosyiden hakemista joilla ei tosiaan varmastikaan pääse elämässä eteen päin. Kyllä meitä ihan itse itsensä opintojen ohella elättäneitäkin on. Se ei ole edes kovin vaikeaa, kun viittsii vähän toimintaansa suunnitella.

Eri

Minulla on töitä ja koulutusta. Nyt olen kesälomalla. Mutta olen empatiakykyinen. Kun tiedät miten onnistuu, mikset jaa tietoasi? Oletetaan, että opintotuet on käytetty ja työttömyyskorvauksella ei anneta lupaa opiskella. Aikuiskoulutustukea, joka kai ollaan lakkauttamassa, ei ole työttömät saaneet ennenkään. Muutaman opintopisteen voi opiskella avoimessa yliopistossa, mirta väylän kautta on oltava hyvä että pääsee jatkamaan ja paikkoja on rajoitetusti. Toistan vielä, että minulla on työtä riittävästi joten asia ei koske minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salimuija kirjoitti:

Ei koulutusta mutta tausta kunnossa, koskapa pumppasin salilla itselleni valtavan perseen.

Mullakin on kroppa hankittu salilta. Ei sillä töitä saa, jos ikää 45+. Varmaan mun pitää sitten odottaa eläkettä. Katsoin laskurista, että se alkaa 1.1.2044.

Vierailija
564/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan. 

Ei asiantuntijaksi palkata puhelinmyyjän hommia useita vuosia tehnyttä.

Vierailija
565/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustausta on valtiotieteiden tohtori. Minulla on kyllä itselläni töitä, mutta tiedän monestakin syystä hyvin tarkkaan, että maisteri- tai edes tohtoritasoinen koulutus ja aukoton työhistoria eivät aina työllistä. Hanttihommiin ei juuri kukaan ota korkeastikoulutettua, ja miksi ottaisikaan, kun aiemmin koulutettuja ja juuri sen alan hommia tehneitäkin on jonoksi asti. Lisäksi se vasta haaskausta olisi, jos korkeakoulutetut lähtisivät suorittaviin töihin ja suorittavia töitä tehneiden työttömyys yhä kasvaisi.

Vaativiin korkean koulutustason töihin esteenä on usein rekrytoinnin ja rekrytoijien oma kapea-alaisuus. Töihin halutaan hyvin spesifistä osaamistaustaa hyvin samanlaisista töistä eikä esimerkiksi toisella toimialalla tehtyä kokemusta ja hakijan potentiaalia usein haluta huomioida, vaikka hakijalla olisi varsin hyvät mahdollisuudet siirtää osaamistaan uudelle alalle ja oppia kaikki tarpeellinen. Hakijoita näihinkin paikkoihin on paljon ja yleensä palkataan hakija, joka ei ole työtön vaan tekee jossain muualla paraikaa mahdollisimman identtistä työtä. Ikäsyrjintä ja työttömien hakijoiden karsastaminen vaikeuttavat akateemista työllistymistä.

Monilla aloilla kaikki työpaikat täytetään hiljaisessa haussa tuttavapiiristä ja verkostoista. Kaikki ihmiset eivät ole sillä tavalla verkostoituneita alansa tai persoonallisuutensa takia, että saisivat osansa näistä salaisista työpaikoista. Se ei tee heistä yhtään huonompia kandidaatteja tehtäviin, mutta estää saamasta töitä.

Koko "töihin meneminen" on vastenmielinen ja vääristävä tapa puhua asioista, kun puhutaan työttömistä työnhakijoista, samoin "tarjottujen töiden vastaanottaminen". Töihin meneminen on sitä, kun sinulla on olemassa työpaikka, jonne lähdet työpäivän koittaessa. Työpaikkoja ei missään tarjota kenellekään. Niitä saa hakea hakemasta päästyäkin. Tunnen monia todella koulutettuja, osaavia, fiksuja ja päteviä ihmisiä, jotka palkkaisin oikopäätä, jos itse olisin työnantaja ja tiedän heidän hakevan ihan tosissaan. Silti he karsiutuvat kerta toisensa jälkeen hakiessaan töitä. Kymmenien, jopa satojen hakijoiden joukosta löytyy aina joku paremmaksi katsottu.

Vierailija
566/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työttömistä kavereista suurella osaa on mt-ongelmia, elämänhallintaongelmia ja päihdeongelmia. Myös ikä ja aukot työhistoriassa ongelmien vuoksi hankaloittaa työllistymistä. Kouluttautuminen on voinut jäädä ongelmien takia tekemättä tai koulutus on jäänyt kesken.

Minäpystyvyyden tunne laskee ilman hyviä kokemuksia ja jos mielenterveys sakkaa.

Vierailija
567/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin ilmoita kaupunginvaltuustoon tai Helsingin pääkonttoriin valtiolla, jos vakituiset on kahvitauolla yli 10 minuuttia. Työttömiä on valtion ja kaupungin työpaikat täynnä.

Irtisanomista helpotetaan muutenkin, joten vakituisten työteho pitää olla jatkossa 100%. Käy kyllä pienten lasten vanhempia sääliksi.

Vierailija
568/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin ilmoita kaupunginvaltuustoon tai Helsingin pääkonttoriin valtiolla, jos vakituiset on kahvitauolla yli 10 minuuttia. Työttömiä on valtion ja kaupungin työpaikat täynnä.

Irtisanomista helpotetaan muutenkin, joten vakituisten työteho pitää olla jatkossa 100%. Käy kyllä pienten lasten vanhempia sääliksi.

Asumistukea ei enää saa omistusasuntoon ja tilillä saa olla 10000 jotta saa asumistukea vuokra-asuntoon. Kela saa tiedot asunnon myyntihinnasta verottajalta joten ei irtisanotuille helppoa tule.

Vierailija
569/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työttömistä kavereista suurella osaa on mt-ongelmia, elämänhallintaongelmia ja päihdeongelmia. Myös ikä ja aukot työhistoriassa ongelmien vuoksi hankaloittaa työllistymistä. Kouluttautuminen on voinut jäädä ongelmien takia tekemättä tai koulutus on jäänyt kesken.

Minäpystyvyyden tunne laskee ilman hyviä kokemuksia ja jos mielenterveys sakkaa.

Minäpystyvyyden tunne ja itseluottamus vähenevät myös terveillä, kun työllistyminen viivästyy. Jos kaikki saatu palaute on torjuntaa niin normaalin ihmisen on vaikea ylläpitää itsekuvaa pätevästä ammattilaisesta. Moni alkaa tässä vaiheessa epäillä itseään ja jopa aiempia hyviä työsuorituksiaan. Pahimmillaan tämä heikentää vielä edelleen mahdollisuuksia.

Vierailija
570/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea ei enää saa omistusasuntoon ja tilillä saa olla 10000 jotta saa asumistukea vuokra-asuntoon. Kela saa tiedot asunnon myyntihinnasta verottajalta joten ei irtisanotuille helppoa tule.

Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista, työmarkkinatuki on 580 netto, omistusasuntoon ei saa asumistukea, yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Vierailija
571/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi vakituisten irtisanomista helpotetaan, syyksi käy myöhästyminen tai työtehtävien hoito hitaasti tai liikaa virheitä.

Vierailija
572/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on aukkoja CV:ssä mm työnantajan konkurssin ja osaston lopettamisen takia. Ne ei millään tavalla vaikuta osaamiseeni.

Olen hyväkuntoinen, terve ja minulla ei ole mitään ongelmia työpaikan puuttumisen lisäksi. Edes raha ei ole ongelma.

Vierailija
573/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatusala. Juu töitä toki ollut, mutta pätkissä.

Mulle selvisi vasta valmistumisen jälkeen että töitä saadakseen pitäisi verkostoitua jo opiskeluaikana ja hankkia töitä jo silloin. Sulle on varmaan ap käynyt niin. Oot ollut hyvä tyyppi ja ajoissa liikkeellä - se on taannut sulle jatkon.

Vierailija
574/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalta ja palvelualalta irtisanotaan mielettömästi porukkaa, kun ihmiset alkaa säästää rahojaan.

Vierailija
575/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalta ja palvelualalta irtisanotaan mielettömästi porukkaa, kun ihmiset alkaa säästää rahojaan.

Mä en ole käynyt 20 vuoteen parturissa, vaikka olen saanut välillä palkkatukitöitä ja sijaisuuksia. Leikkaan hiukset itse ja teen letin, nutturan tai ponnarin.

Vierailija
576/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi, toimistotyöntekijä. Rajoitteita asiakaspalveluun voimakas sosiaalisten tilanteiden pelko, joitakin fyysisiä rajoitteita fyysisesti raskaisiin töihin tai toistuviin työtehtäviin. 

Vierailija
577/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60000 ihmistä kuolee vuodessa mikä ei asiaa helpota.

Vierailija
578/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään että pitkä työhistoriakaan ei sulje ylläolevia ongelmia pois. Mielenterveys voi pettää esim uupumisen seurauksena. Myös ennen menestyneet ihmiset voi sortua elon tiellä.

Vierailija
579/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian maisteri  x 2. Pätkää ja alipalkattua silppua tarjotaan, ja otan niitä myös vastaan eli tuen halpatyötä enkä ole siitä ylpeä.

Silloin kun ei ole pätkää ja silppua, olen työtön. Hallituksen menoa kun katselen, niin ilmeisesti en saisi olla työtön edes silloin kun pätkää tai halpatyösilppua ei ole näköpiirissä.

Laadukkaat työpaikat ovat jossain muualla, näen niiden hedelmiä, kun käyn omakotitaloalueella kävelyllä. Minulla ei ole tuollaisiin taloihin eikä pihoihin koskaan mahdollisuutta. Minä vain keräilen teidän jättämiä muruja ja saan vielä kestää porukan -ttuilun siitä, että kulutan niiden verorahoja. No pistäkää -tti niitä työpaikkoja pystyyn, niin en enää loisi verorahoillanne ja voin jopa tulla pensasaitanne taakse asumaan samanlaiseen linnaan ja vaihtaa Gappia päälle niin että oon ok.

Vierailija
580/649 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistolaiset menestyjäsuorittajat aina ihmettelee, että miksi ihmiset ei vain opiskele. Se on helppo huudella jos oma pää ja mielenterveys on terve, keskittyminen onnistuu, muistiin jää jotain, on terve minäpystyvyyden tunne ja oma opiskeluhistoria ei ole täynnä epäonnistumisia. Kun itsetunto karisee ja minäpystyvyys lähtee, niin siinä ei vain opiskella. Moni on tuomittu köyhyyteen ongelmiensa takia. Ongelmainen on saattanut yrittää useita kertoja ja joku vaan sakkaa.

Se ei ole laiskuutta että yrittää mutta mistään ei tule mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme