Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?
Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.
Kommentit (649)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.
Noissa tehtävissä pitää olla tosi paksunahkainen, sosiaalinen ja valmis vuorotöihin sekä ylitöihin. Palkka kehno ja työmäärä hirvittävä.
Eli olet liian hyvä näihin töihin? Olet mielummin työttömänä? Silti monet näitä sinun mielestäsi pskahommia tekevät, ja jopa viihtyvät työssään. Moni työ on nykyään vuorotyötä. Ja ne ihmiset on edelleen hengissä, jotka niitäkin töitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntatieteiden tohtori, sosiologia
Anna kontula?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko ap, kukaan näistä työttömistä ei ollut kiinnostunut kuulemaan mille alalle olisit palkannut porukkaa tuosta noin vaan töihin?
Ala, jolle AP on ollut "rekrymässä" ketä vaan kuulostaa kyllä näin rekryävänä pomona kiinnostavalta lähinnä hupsuttelumielessä. Mutta antaa paukkua.
Hän lienee se tyyppi, joka hankkiutuu jokaiseen aiheesta käytävään ketjuun valittelemaan työntekijöiden puutetta, muttei vahingossakaan kerro, mitä työtä on tarjolla, missä päin Suomea ja millä palkalla.
En ole AP, mutta minä ainakin olen moneen kertaan niissä keskusteluissa kertonut, mitä työtä on, missä päin Suomea ja palkan voi jokainen katsoa itse TES:sitä. Toki voin kertoa jonkinlaista palkkahaarukkaa, riippuen paikkakunnasta, ja siitä, paljonko tekee ilta- tai viikonloppu vuoroja.
Silti AINA vaan valitatte, aina on selitys, miksi se työ ei kelpaa ja vähintäänkin haettu on mutta en päässyt kurssille, ei ole mahdollisuutta lähteä, kissakin synnyttää juuri jne.
Tottkai se alkaa vaikuttaa siltä, että työnteko ei vain kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kontula?
Ei nyt sentään. Olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.
Jep ja siivousala on myös yksi ihan varteenotettava vaihtoehto. Itse valitsisin sen, jos ei pää riittäisi opiskeluun pidemmälle (on myös kokemusta alasta opintojen ohella).
Onko siis niin että nämä kaikki työt mihin kävellään sisään on vain niitä missä saa sitten hakea kelasta tuet että pysyy hengissä? Eikö ole yhtään paikkaa minkä palkalla voisi itsensä elättää?
Miten sinä et eläisi siivoojan palkalla, tai kaupan kassan tai lähihoitajan tai bussikuskin palkalla, kun ne työtä tekevät sillä elää. Elättää perheensä, kasvattavat lapsensa ja lyhentävät asuntolainansa.
Mutta työttömät, joilla on (omien sanojensa mukaan) minipienet tuet ja ovat köyhiä, heille tämä sama raha ei riitä.
Olen HTM-AMK-PT-Merkonomi ja sitten on toinen perustutkinto tuolle AMK-alalle. Kahta alaa en halua sanoa tarkkaan, koska ovat harvinaisempia. Mutta siis löytyy perustutkintoa, ammattitutkintoa, amk-tutkintoa ja yliopistotutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenohjaaja. Ei kelvannut jossain vaiheessa mihinkään ilman kokemusta. Sisko lähihoitajana kelpaa siivoamaan etsittyään turhaan ja pitkään alan töitä. Että ei ap sitä työtä vaan oo sillee että menee vaan töihin.
Tää on tää klassinen. Tarvitsee töitä saadakseen työkokemusta, mutta ei saa töitä koska ei ole työkokemusta.
Edellisessä haastattelussa haastattelija sanoi, että minulla on liian vähän työkokemusta. Kysyin miten teille jatkossa tulisi valituksi. Vastaus: Sitten kun sinulla on tarpeeksi MEILTÄ työkokemusta O.o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan.
No daa, tietenkin, mutta en pääse edes hanttihommiin, niihin otetaan vissiin vain alle kolmekymppisiä.
Päiväkotiin otetaan ainakin vanhempiakin. Varmasti muuallekin.
Otetaan, jos on alan koulutus. Niistäkin osa tekee sijaisuuksia. Päiväkodin laitoshuoltajiksi ja avustajiksi tulee hirveä määrä hakemuksia, jos ilmoituksessa ei vaadita koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te työttömät ymmärrätte, että jos cv on täynnä tyhjää, niin ei välttämättä niitä oman alan hommia ole mahdollista saada? Itse ainakin palkkaisin ennemmin sellaisen, joka jaksaa yrittää ja vaikka kokeilla jotain muuta alaa kuin jonkun joka odottaa vaan että tullaan kotoa hakemaan töihin tai mieluiten ei ollenkaan.
No daa, tietenkin, mutta en pääse edes hanttihommiin, niihin otetaan vissiin vain alle kolmekymppisiä.
Otetaan, jos on alan koulutus. Niistäkin osa tekee sijaisuuksia. Päiväkodin laitoshuoltajiksi ja avustajiksi tulee hirveä määrä hakemuksia, jos ilmoituksessa ei vaadita koulutusta.
Tässä toinen "järkevä" periaate... Ei laiteta paikkaa auki, koska siihen tulee hakemuksia :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa tehtävissä pitää olla tosi paksunahkainen, sosiaalinen ja valmis vuorotöihin sekä ylitöihin. Palkka kehno ja työmäärä hirvittävä.
Eli olet liian hyvä näihin töihin? Olet mielummin työttömänä? Silti monet näitä sinun mielestäsi pskahommia tekevät, ja jopa viihtyvät työssään. Moni työ on nykyään vuorotyötä. Ja ne ihmiset on edelleen hengissä, jotka niitäkin töitä tekevät.
En ole tuo kenelle vastaat (tämä on vanha ketju), mutta minun kohdallani on ainakin kyse siitä, että en ole tarpeeksi hyvä näihin töihin. Kaikki kun eivät ole sovellu kaikkeen. Olet ihan oikeassa, että jotkut nimenomaan nauttivat esimerkiksi ravintola-alan töistä. Olen itse katsellut vierestä, kun muut heittivät rentoa läppää. Itse olin ihan loppu, enkä ollut tuossa ravintolassa kuin muutaman kuukauden määräaikaisessa työssä.
Kehnon kokin ei kannata hakea kokkikouluun, lapsista hermostuvan ei kannata hakea lastenhoitajaksi, sosiaalisesta fobiasta kärsivän ei kannata yrittää asiakaspalveluammattiin, ja niin edelleen. Kyllä näihin kaikkiin hommiin ja koulutuksiin on ihan tarpeeksi innostuneitakin hakijoita, ei ole mitään järkeä työntää ihmisiä töihin joissa heidät on tuomittu epäonnistumaan.
Aineenopettaja
olen ihan ok töissä- ja haluaisin vaihtaa paikkaa.
Monta hakemusta laittanut. Ei vaan ole tärpännyt.
Minulla on yksi kaveri, joka on valmistunut tietojenkäsittelytieteestä. Se pääsi töihin heti valmistumisen jälkeen, mutta koska työ oli projektiluontoinen, se loppui ja nyt kaveri ei saa enää millään uutta työpaikkaa. Asutaan kuitenkin suuressa kaupungissa, joka on IT-alan työpaikkojen suhteen Suomen kolmen kärjessä.
Olen töissä, mutta ymmärän hyvin, että kaikki eivät saa töitä. Riippuu paljon paikkakunnastakin.
Tätä ketjua kun lukee, ei ole ihme, ettei tietyt ihmiset työllisty ikinä. Joku jankuttaja saivartelee sivukaupalla milloin mistäkin.
Mielenterveysongelmahan tuollaisella on, ei ihme, ettei töitä löydy.
Palataanpa askel taaksepäin. Kannattaako näihin trollaus avauksiin edes vastata. Muutama lietsoo väärää tietoa työllisyydestä ja eripuraa, ja liekö nämäkin trollaajat venäjän masinoimia? Sama tarina aina uudestaan avaukseen, hieman sanakäänteitä muutellen.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi ja pieneläinhoitaja.
En ole kelvannut edes siivoojaksi.
"Edes siivoojaksi" Kertoo paljon kusipäisyydestä.
Niin ei yhteenkään työpaikkaan noin vain mennä eli kävellä sisään,aletaan hommiin ja käsketään pomon alkaa maksaa palkkaa. Ei koulutuksella eikä taustalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Työnantajalta pitää eka kysyä että pääseekö töihin ja jos työnantaja sanoo että pääset töihin niin vasta sen jälkeen voi töihin mennä.
Kyllä se on fakta että työttömät karsitaan usein heti pois koulutuksesta riippumatta kun firmat käy läpi hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan, jos on alan koulutus. Niistäkin osa tekee sijaisuuksia. Päiväkodin laitoshuoltajiksi ja avustajiksi tulee hirveä määrä hakemuksia, jos ilmoituk
Meinaat että ottavat sinne 53-vuotiaan insinöörin? Kannattaa laittaa hakemus ihan vaan sen takia, että onpa sitten laitettu?