Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka puhutte, että ei töihin noin vain mennä, mikä teidän koulutus/tausta on?

Vierailija
17.06.2023 |

Sairaseläkkeellä olevat asia erikseen. Itse rehellisesti ihmettelen tätä, koska minut on nuoresta asti melkeinpä revitty töihin ja olen ollut myös rekrymässä porukkaa sellaisiin hommiin, joihin olisin ollut valmis ottamaan melkeinpä kenet vaan, eikä mielestäni palkka täysin kouluttamattomalle ihmiselle ole ollut ollenkaan huono ja työkin ihan mukavaa.

Kommentit (649)

Vierailija
221/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Filosofian maisteri biologia - ei työllistä

opiskelin kynsiä syöden silloin suositelluksi ja työllistäväksi ajatellun filosofian maisteri opettajan pätevyydellä suomen kieli ja kirjallisuus sekä pohjoismainen filologia

Ongelmina ikä, työkokemuksen vähyys opettajan työssä

Haastatteluihin asti olen sentään päässyt, mutta niihinkin nykyään vähemmän-

Keliakiani oireilee myös ihossa, joten joskus kun näen itseni hetken peilistä muiden silmin, uskon että silläkin on vaikutusta. En voi meikata, joten iho on kirjava ja laikukas, hiukset todella ohuet, värittömät. Olen hyvin hoikka, joten arvelen, että saatan näyttää vanhalta narkkarilta :D vaikka oikeasti en käytä edes alkoholia.

Keliakia oireilee myös nivelissä, joten en voi tehdä "jalkojen päällä" tehtävää työtä.

Toiveikkaana kuitenkin, että jos ruotsin tuntimäärää lisätään, ehkä pääsisin vielä töihin. 

Opettajan työn lisäksi olen hakenut kouluavustajaksi, mutta olen ylipätevä ja työ on hyvin paljon jalkojen päällä tehtävää, joten ei välttämättä sovi. Käännöstöitä olen tehnyt, sekä oikolukua, kielentarkastusta ja tekstitystä, mutta näissä työ on muuttunut niin, että työ on selvästi suunnattu lähinnä opiskelijoille pieneksi lisätienestiksi. Tuntipalkka saattaa siis jäädä alle 4 euron ja jos ohjelmat jumittavat, kaikki tämä on vain pois tuloistani. Toiminimellä itse laskuttavana ei saa enää töitä niin, että se elättäisi ja suoraan sanoen osa firmoista näyttää jo tämän vuoksi pahalta CV:ssäkin ja niitä vältellään. 

Mitä jos ilmoittautuisin paikkakunnan sijaisrekisteriin? Yleensä tkäsijaisia tarvitaan ja ne voi poikia pitempääkin pätkää. Pätkistä useimmat joutuu opetusalalla aloittamaan. Ruotsinkielen opettajalla on oltava joku muu vieraskieli, koska pelkää ruotsilla taitaa enää harva leipäänsä tienata.

Vierailija
222/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutukseltani olen perustutkinnon merkonomi, joka kävi kirjanpidon ja taloushallinnon linjan koska asiakaspalvelun ja myynnin linjalle olin luonnollisesti liian hyvä ja synnynnäinen. Olisin korottanut sen Merkonomin ammattitutkintoon, mutta aikuiskoulus lakkautettiin samana vuonna kun hain joten en siten päässyt parantamaan koulutustani ja ammattikorkeaan hain tradenomi koulutukseen kunnes alkoivat vaatia pääsykokeisiin kannettavaa tietokonetta jollaista minulla ei ole. Nyt olen jäänyt loukkuun sen takia että kaupan alalla on töitä joten Kela ei salli uudelleen kouluttautumista ja alan vaihtoa vaan uhkailee tukien katkaisulla jos aion opiskella lisää, mutta kaupan alalla on samaan aikaan ylitarjontaa työvoimasta ja varsinkin nyt kun korona-aikaan muilta aloilta irtisanottiin väkeä ja kaikki pakkautu kauppoihin töihin niin että kaupan alalla on tällä hetkellä edelleenkin ruuhka työntekijöistä. Minulla on toki ehdotettu hakeutua töihin postiin, siivousfirmoihin ja kuljetusalalle, mutta näissä ongelma on se että en ole koskaan käynyt ajokoulua enkä omista ajokorttia koska sellaisiin ylellisyys luksuksiin ei ole ollut koskaa varaa. Hoiva-alalle tai nuoriso-ohjaajaksi olen puolestani psyykkisesti liian heikko ja epävakaa minkä takia minulle on laitettu kielto hakeutua näille aloille vaikka tulen hyvin toimeen lasten ja nuorten kanssa.

Pystytkö muuttamaan työn perässä minne vain? Yksityisillä firmoilla olen nähnyt paljon paikkoja auki taloushallinnon osaajille. Taitavat ilmoitella nimikkeellä toimistotyöntekijä. On raksafirmoja, kuljetusalan yrityksiä, jotain vaneri-pahvi mitä lie. Joku puutarhakin oli, mutta se on jo sulkeutunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Filosofian maisteri biologia - ei työllistä

opiskelin kynsiä syöden silloin suositelluksi ja työllistäväksi ajatellun filosofian maisteri opettajan pätevyydellä suomen kieli ja kirjallisuus sekä pohjoismainen filologia

Ongelmina ikä, työkokemuksen vähyys opettajan työssä

Haastatteluihin asti olen sentään päässyt, mutta niihinkin nykyään vähemmän-

Keliakiani oireilee myös ihossa, joten joskus kun näen itseni hetken peilistä muiden silmin, uskon että silläkin on vaikutusta. En voi meikata, joten iho on kirjava ja laikukas, hiukset todella ohuet, värittömät. Olen hyvin hoikka, joten arvelen, että saatan näyttää vanhalta narkkarilta :D vaikka oikeasti en käytä edes alkoholia.

Keliakia oireilee myös nivelissä, joten en voi tehdä "jalkojen päällä" tehtävää työtä.

Toiveikkaana kuitenkin, että jos ruotsin tuntimäärää lisätään, ehkä pääsisin vielä töihin. 

Opettajan työn lisäksi olen hakenut kouluavustajaksi, mutta olen ylipätevä ja työ on hyvin paljon jalkojen päällä tehtävää, joten ei välttämättä sovi. Käännöstöitä olen tehnyt, sekä oikolukua, kielentarkastusta ja tekstitystä, mutta näissä työ on muuttunut niin, että työ on selvästi suunnattu lähinnä opiskelijoille pieneksi lisätienestiksi. Tuntipalkka saattaa siis jäädä alle 4 euron ja jos ohjelmat jumittavat, kaikki tämä on vain pois tuloistani. Toiminimellä itse laskuttavana ei saa enää töitä niin, että se elättäisi ja suoraan sanoen osa firmoista näyttää jo tämän vuoksi pahalta CV:ssäkin ja niitä vältellään. 

Mitä jos ilmoittautuisin paikkakunnan sijaisrekisteriin? Yleensä tkäsijaisia tarvitaan ja ne voi poikia pitempääkin pätkää. Pätkistä useimmat joutuu opetusalalla aloittamaan. Ruotsinkielen opettajalla on oltava joku muu vieraskieli, koska pelkää ruotsilla taitaa enää harva leipäänsä tienata.

Niin niin! Hönöllä on aina joku ratkasu! Joku äärimmäisen toisten etujen vastainen on se paras!

Vierailija
224/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TEM:n työllsiyyskatasuksen mukaan korkeakoulutettujen työttömyy son kasvanut eniten....

Ts. suomalaisilla yrityksillä on pulaa vain matalan osaamisen matalapalkkatyöntekijöistä.

No, nyt uusi hallitus tekee korkeakouluteuistakin sellaisia työtötmyysturvaleikkauksilllaan.

Vierailija
225/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola, kauppa ja hoitoala. Noista kun valitsee yhden, johon kouluttautuu niin töitä kyllä on ja ihan soittamalla pääsee töihin. Elämä on valintoja.

Vähittäiskaupasta saa helpostikin 25h/vk töitä.

12€ tuntipalkalla tulee bruttoansioksi 1200€, iltalisillä enemmän.

Hopihopi kauppaan töihin!

Vuokra on 500 ja opintolainat 500. Tuplaa palkka ja ehdota sopivia paikkoja koulutetulle.

Vierailija
226/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TEM:n työllsiyyskatasuksen mukaan korkeakoulutettujen työttömyy son kasvanut eniten....

Ts. suomalaisilla yrityksillä on pulaa vain matalan osaamisen matalapalkkatyöntekijöistä.

No, nyt uusi hallitus tekee korkeakouluteuistakin sellaisia työtötmyysturvaleikkauksilllaan.

Ihanko totta? Että opintolainat vaan ulosottoon ja matalapalkka-alalle töihin? Ennemmin kannattaa tehdä itskari.

Vierailija
227/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

FM, cv ei ole täynnä tyhjää.

Vierailija
228/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjän saa pyytämättäkin. Kukaan ei halua elää huonoa elämää, josta ei ole ulospääsyä.

Vierailija
229/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilas

Rakennusalan perustutkinto

Rakennusalan ammattitutkinto

Rakennusalan erikoisammattitutkinto

Liiketalouden ja johtamisen insinööri

Opintoja avoimessa yliopistossa

Lisäksi kymmeniä erinäisiä kursseja ja pätevyyksiä.

Tuntuu että vielä pitäis joko ylempi AMK, DI tai muu lappu nykästä vanhoilla päivillä, kun ei näillä papereilla riitä vielä virallinen pätevyys ylempään johtoon.

M40

Vierailija
230/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutukseltani olen perustutkinnon merkonomi, joka kävi kirjanpidon ja taloushallinnon linjan koska asiakaspalvelun ja myynnin linjalle olin luonnollisesti liian hyvä ja synnynnäinen. Olisin korottanut sen Merkonomin ammattitutkintoon, mutta aikuiskoulus lakkautettiin samana vuonna kun hain joten en siten päässyt parantamaan koulutustani ja ammattikorkeaan hain tradenomi koulutukseen kunnes alkoivat vaatia pääsykokeisiin kannettavaa tietokonetta jollaista minulla ei ole. Nyt olen jäänyt loukkuun sen takia että kaupan alalla on töitä joten Kela ei salli uudelleen kouluttautumista ja alan vaihtoa vaan uhkailee tukien katkaisulla jos aion opiskella lisää, mutta kaupan alalla on samaan aikaan ylitarjontaa työvoimasta ja varsinkin nyt kun korona-aikaan muilta aloilta irtisanottiin väkeä ja kaikki pakkautu kauppoihin töihin niin että kaupan alalla on tällä hetkellä edelleenkin ruuhka työntekijöistä. Minulla on toki ehdotettu hakeutua töihin postiin, siivousfirmoihin ja kuljetusalalle, mutta näissä ongelma on se että en ole koskaan käynyt ajokoulua enkä omista ajokorttia koska sellaisiin ylellisyys luksuksiin ei ole ollut koskaa varaa. Hoiva-alalle tai nuoriso-ohjaajaksi olen puolestani psyykkisesti liian heikko ja epävakaa minkä takia minulle on laitettu kielto hakeutua näille aloille vaikka tulen hyvin toimeen lasten ja nuorten kanssa.

OP-ryhmä ja Järvi-Suomen osuuspankki ovat kaipailleet taloushallinnon asiakasneuvojia. Kuopio ja Siilinjärvi oli ainaki mainittu.

Vierailija
231/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen normaalilla järjellä varustettu ja tajuan, että nykypäivänä ei noin vain mennä töihin. Ei edes siivojaksi moneenkaan paikkaan. Kummallista, että aikuinen ihminen ei tätä tajua. No kuinka voikaan tajuta jos on aina onnistunut saamaan töitä. Kannattaisi ehkä katsoa oman navan ulkopuolelle.

Itse olen ollut joskus työtön, mutta tuolloin olin ilman koulutusta. Tajuan silti sen, että ei kaikki saa töitä vaikka olisi koulutus.

Mä olen lähihoitaja ja mulla vakituinen työpaikka vanhuspuolella. Lisäksi löytyy yo-tutkinto ja kokin koulutus. Nyt opiskelen sairaanhoitajaksi. 

Vierailija
232/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi. Paikkakunnalla avoinna olevia paikkoja mm. lääkäri, opettaja, lastenvalvoja, ohjaaja lastensuojeluu, sosiaalityöntekijä, laboratorionhoitaja, sairaanhoitaja, työpajan ohjaaja, keittiöpäällikkö, kokki, koulunkäyntiavustaja, lähihoitaja, mekaniikkasuunnittelija, cnc-koneistaja. särmääjä, automekaanikko, tuotantotyöntekijä, kokoonpanotyöntekijä, viimeistelijä metalliallalle, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja. ajoneuvonosturinkuljettaja, monitoimikoneenkuljettaja.

Haeppa noista sitten kun tietää, ettei valinta osu kohdalle.

Vierailija
233/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomi. Paikkakunnalla avoinna olevia paikkoja mm. lääkäri, opettaja, lastenvalvoja, ohjaaja lastensuojeluu, sosiaalityöntekijä, laboratorionhoitaja, sairaanhoitaja, työpajan ohjaaja, keittiöpäällikkö, kokki, koulunkäyntiavustaja, lähihoitaja, mekaniikkasuunnittelija, cnc-koneistaja. särmääjä, automekaanikko, tuotantotyöntekijä, kokoonpanotyöntekijä, viimeistelijä metalliallalle, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja. ajoneuvonosturinkuljettaja, monitoimikoneenkuljettaja.

Oleetko perheellinen, että et voi muuttaa työn perässä? Koulunkäyntiavustajaksi pääsee joskus ilman tutkintoa, jos ei ole hakijoita, mikäli sitoutuu suorittamaan tutkinnon työn alettua. Kokoonpanotyöntekijäksi voi hakeutua ilman koulutusta riippuen mitä hommaa on tarjolla. Työ rasittaa käsiä, mutta joskus liitetään vain osia toisiinsa, eli kuka tahansa oppii. Tosin naisia noihin töihin ei yleensä palkata sukupuolisyrjinnän vuoksi.

Vierailija
234/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö muuttamaan työn perässä minne vain? Yksityisillä firmoilla olen nähnyt paljon paikkoja auki taloushallinnon osaajille. Taitavat ilmoitella nimikkeellä toimistotyöntekijä. On raksafirmoja, kuljetusalan yrityksiä, jotain vaneri-pahvi mitä lie. Joku puutarhakin oli, mutta se on jo sulkeutunut.

En pysty sillä muuttamiseen tarvitsee rahaa ja ajoneuvon, jolla kuljettaa muuttotavarat.

Vierailija
235/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on hirveästi väärää tietoa työttömänä opiskelusta. Nykyään on monia mahdollisuuksia opiskella työttömänä. Soittakaa koulutusneuvontaan tai lukekaa Suotuisa suunta -blogia nyt alkuun älkääkä uskoko sitä, ettei voisi opiskella. http://suotuisasuunta.blogspot.com/2023/05/opinnoista-ilmoittaminen-ja-…

Työttömille on myös paljon ammatillista työvoimakoulutusta, josta saa työttömyysrahan lisäksi kulukorvauksen ja korotusosaakin, jos ei ole sitä jo käyttänyt. Lisäksi on rekrytointikoulutuksia, joiden suorittaja voivat työllistyä suoraan työhön.

Näihin tarvitaan TE-palvelujen puolto, että saisi opiskella työttömyyskorvausta vastaan.

Tiedän lukuisia tapauksia, joissa lupaa ei ole myönnetty, enkä näe päätöksissä mitään logiikkaa. Toisaalta tiedän tapauksia, joissa lupa on saatu useita kertoja eri tutkintoon, vaikka henkilö työllistyisi hyvin ilman uutta tutkintoakin.

Vierailija
236/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleetko perheellinen, että et voi muuttaa työn perässä? Koulunkäyntiavustajaksi pääsee joskus ilman tutkintoa, jos ei ole hakijoita, mikäli sitoutuu suorittamaan tutkinnon työn alettua. Kokoonpanotyöntekijäksi voi hakeutua ilman koulutusta riippuen mitä hommaa on tarjolla. Työ rasittaa käsiä, mutta joskus liitetään vain osia toisiinsa, eli kuka tahansa oppii. Tosin naisia noihin töihin ei yleensä palkata sukupuolisyrjinnän vuoksi.

Mä en päässyt koulunkäyntiavustajaksi vaikka olen ollut mm. opettajan sijaisena. Valinta kohdistui minua lähes 20v nuorempaan tyttöön joka ei ollut aiempaa kokemusta.

Vierailija
237/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näillä, jotka eivät pääse papereista huolimatta mihinkään töihin, vaikka tarvetta alalla olisi, jotain muuta syytä mistä se voisi johtua kuin että töitä ei vaan ole? Koska töitä todella on ja hirveä pula tekijöistä monella alalla. Toki jos alkaa laskeskella että tienaan työnteolla vaan esim 300e enemmän kuin makaamalla työttömänä kotona, niin sittenhän se on vain asenneongelma. Ei ole selkärankaa tai moraalia joka estäisi jatkamasta vaan laiskottelua ja olemista toisten elätettävänä. Onneksi toivon mukaan tähän on tulossa nyt muutos!

Sitä lähinnä mietin, että onko esim ulkonäössä jotain parantamisen varaa (epäsiisti habitus, huomattava ylipaino tms) tai keskustelutaidoissa. Miksi ei työttömänä kehittäisi näitä asioita itsessään kun aikaa ainakin on. Eikö työttömänä voi edes millekään ei niin viralliselle kursseille mennä? Jossain vaikka missä sparrataan puhe- ja esiintymistaitoja jne.

Epäiletkö tosissaan asenneongelmaa, sohvalla laiskottelua, huonoa moraalia, ulkonäkö/paino ongelmia yleisesti kaikkien työttömyyden syyksi? Keskustelu ja sparrauskurssillako minäkin töihin pääsisin?

No EN!

Olen merkonomi 57v.  määräaikainen loppui 4,5v sitten ja sen jälkeen en ole päässyt minnekään vakituiseen. Vain kunnan pakkotyöllistettynä ollut.   Voit uskoa, että ulkonäkö ja kilot ok!

Kokemusta, osaamista kirjanpidosta, toimistotöistä/asiakaspalvelusta ja koulutuksia on, hyvät suositukset edellisiltä työnantajilta ym. mutta IKÄÄ on liikaa.

Viimeksi olin työhaastattelussa, niin olin kuulemma parempi ja kokeneempi hakija, MUTTA he valitsivat 25v. nuoremman, koska hän "sopi paremmin heidän tiimiinsä" No tietysti, kun kaikki siellä oli 20-35 vuotiaita, ei ne sinne mitään mummoa halunneet.

Minulle kelpaisi (ja on kelvannut) osa-aikainen työkin, olin viimeksikin onnesta soikeana, kun sain 300 euroa kuussa enemmän käteen ,kun pelkällä työmarkkinatuella.

Vierailija
238/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi, valmistunut 2018. Etsin jo ennen valmistumista oman alan ja osaamisen töitä ympäri Suomea (Helsinkiä lukuunottamatta) ja CVssä oli jo (oman alan) osa-aikaisia töitä ja projekteja valmiina. En asu timbuktussa vaan aika isossa kaupungissa.

Ei napannut sitten yhtään. Haastatteluja sain mutta aina tuli "kiitos, ei kiitos" vastauksena. Tein tutkintoni harjoittelun ulkomailla ja tämähän ei ole Suomessa yhtään suotavaa (tein sen ulkomailla koska Suomesta en saanut millään edes sitä harjoittelupaikkaa). Osassa haastatteluita kysellään milloin muutin Suomeen, kehuttu kuinka hyvin puhun suomea tai iloittu kun tiimiin tarvitaan joku venäjänkielen taitoinen. En puhu enkä väitä puhuvani mutta sukunimeni takia ihmiset vain olettavat minun olevan venäläinen.

Lähdin sitten takaisin ulkomaille töihin, vaikka vaikeaahan sieltäkin oli saada työpaikka. Nyt takaisin Suomessa raskauden ja vauvan takia

Vierailija
239/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty sillä muuttamiseen tarvitsee rahaa ja ajoneuvon, jolla kuljettaa muuttotavarat.

Eli pystyt muuttamaan, hienoa! Haet KUNNAN sosiaalitoimesta muuttoavustusta. Ilmoitat, että sinulla ei ole sukulaisia, tuttavia autoa jne. Antavat joko maksusitoumuken tai sosiaalilainan muuttokuluihin, jonka maksat palkastasi takaisin erissä.

Vierailija
240/649 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näillä, jotka eivät pääse papereista huolimatta mihinkään töihin, vaikka tarvetta alalla olisi, jotain muuta syytä mistä se voisi johtua kuin että töitä ei vaan ole? Koska töitä todella on ja hirveä pula tekijöistä monella alalla. Toki jos alkaa laskeskella että tienaan työnteolla vaan esim 300e enemmän kuin makaamalla työttömänä kotona, niin sittenhän se on vain asenneongelma. Ei ole selkärankaa tai moraalia joka estäisi jatkamasta vaan laiskottelua ja olemista toisten elätettävänä. Onneksi toivon mukaan tähän on tulossa nyt muutos!

Sitä lähinnä mietin, että onko esim ulkonäössä jotain parantamisen varaa (epäsiisti habitus, huomattava ylipaino tms) tai keskustelutaidoissa. Miksi ei työttömänä kehittäisi näitä asioita itsessään kun aikaa ainakin on. Eikö työttömänä voi edes millekään ei niin viralliselle kursseille mennä? Jossain vaikka missä sparrataan puhe- ja esiintymistaitoja jne.

Oisko sulla antaa mulle rahat että voisin ostaa siistit vaatteet ja kengät? Tarvitsen myös rahaa säännöllisiin kampaajakäynteihin sekä naamaani ihosiirron. Mikään kurssi ei poista sitä että en ole sosiaalinen vaikka olen ahkera tekemään töitä.