Aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapaa lakkautetaan
Hyvästi ammattitaidon kehittäminen ja syventäminen ja valmistautuminen alanvaihtoon. Hyvästi työssäjaksamista boostaava mahdollisuus vapaaseen.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Tavallista opintotukea voi saada.
Opintotukea ei voi saada kuin yhteen korkeakoulututkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisinkö? Jos amk:sta jatkaa yliopistoon, saako opintotuen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisinkö? Jos amk:sta jatkaa yliopistoon, saako opintotuen?
Saat sen verran, mitä sulta on jäänyt AMK:sta käyttämättä.
En nyt muista tarkalleen, mutta valmistuin AMK:sta ajallaan, ja kahden vuoden maisteriin mulle oli noin 1,5 vuodeks opintotukea jäljellä. Se perus karkkiraha 268 € / kk. Sori en muista tarkemmin, vaikka opiskelen tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä opiskelua estä. Tutkintoja voi tehdä myös työn ohessa. Minäkin olen tehnyt niin. Silloin vain pitää vapaa-aikana uhrata muutama Netflix-sarjan töllääminen.
Riippuu työstä ja tutkinnosta. Oma opiskelu sisälsi todella paljon ilmaisen harjoittelun lisäksi kaikenlaisia ilmaisia projekteja työnantajille.
En minä käsitä mistä olisin repinyt opiskelun lisäksi tunteja töihin. Kun siis sen konkeeettisen päivittäisen koulussa istumisen lisäksi kaikki vapaa-aika meni tehtävien tekemiseen, lukemiseen ja kirjoittamiseen.
Toki jos opiskelu tai työ ei ole vaativaa niin ehkä yhdistelmä menee. Mutta joku osa-aikainen siivoustyö vaikkapa on sellaista että sillä juuri ja juuri maksaa vuokran.
Ja jälleen kerran kannattaa muistaa ettei kaikille ole ihan joka paikassa töitä. Ei edes niitä matalapalkkaisia töitä. Paikkakunnalla jossa asun on esim. 2 hampurilaisravintolaa. Pitäisikö niitä olla 100 niin kaikki saisivat työpaikan? Isoissa kaupungeissa on taas liian kallista asua ja kilpailu työpaikoista kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä opiskelua estä. Tutkintoja voi tehdä myös työn ohessa. Minäkin olen tehnyt niin. Silloin vain pitää vapaa-aikana uhrata muutama Netflix-sarjan töllääminen.
Minä en jaksa tehdä väitöskirjatutkimusta kokopäivätyön lisäksi, ei vapaudu tarvittavaa aivokapasiteettia eikä edes aikaa Netflixistä. Lisäksi olen yksinhuoltaja. Päivän tunnit ei riitä. Kaikki ei tee jotain tradenomin tutkintoa töiden päälle, muru.
Mikä tehdään vuorossa/vuorotellen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tehdään vuorossa/vuorotellen?
Työ ja opiskelu? Miksi ei keskitytä opiskeluun, velkojen takia?
Millaisessa tilanteessa ihminen ei kykene kouluttautumaan ammattiin ilman, että elintaso pysyy haluttuna? Tulee mieleen vain köyhistä perheistä tulevat nuoret aikuiset.
^ja velkaantuneet vanhemmat ihmiset. No ehkä myös sellaiset, joilla jokin sairaus aiheuttaa lisäkuluja.
^ja vaikeasti sopeutuvat... tai sellaiset, joihin muiden on vaikea sopeutua.
Joutuvat sitten hakemalla hakemaan paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
^ja vaikeasti sopeutuvat... tai sellaiset, joihin muiden on vaikea sopeutua.
Joutuvat sitten hakemalla hakemaan paikkaansa.
Eikä näillä ole perhettä, sukua, ystäviä, kavereita, jotka kykenisivät antamaan kultaisia neuvoja. Sikäli kun "luupää" niitä ymmärtää ja uskoo. Ei, kaikki pitää kantapään kautta oppia, vaikka taustavoimana pitäisi olla koko suku!
Mitä elämän tuhlausta, jos se pitää vuoroihin jakaa... Pois vaan koko haahuilun kannattaminen. Rahaa vain rohkeille, jotka uskaltavat panostaa TÄYSILLÄ siihen, mitä tekevät (opiskelu TAI työ). Muu apu on sitten erikseen.
Vuorotteluvapaatuki on ollut alunperinkin ihan älytön tuki.
Kenellä, edes keskituloisella on vara jäädä lepäämään tuen varassa 1/2 vuodeksi? Ei kellään jos ei ole rikasta elättäjää, saanut perintöä tai jotain lottovoittoa.
Tuokin tuki suosi vain hyvätuloisia.
Ja miksi ihmeessä valtion pitäisi tukea sitä etyä joku jää omasta tahdosta pois töistä vain oleilemaan.
Ei tietenkään pidä.
Jokainen ottaa breikit omalla kustannuksellaan.
Mun tuttu oli joskus vuorotteluvapaalla ja sinä aikana sai vielä jotain asumistukea asumisoikeusasuntoonsa. What? Eli moninkertainen tuki siitä ettei työnteko vaan huvittanut enää.
Vuorotteluvapaan lakkauttaminen on erittäin huono päätös nyt kun eläkeikää on nostettu, moni olisi jaksanut sen turvin paremmin ja pidempään työelämässä. Ja moni työtön olisi saanut puoleksi vuodeksi töitä.
itse olen ollut jo kaksi kertaa vuorotteluvapaalla ja opintovapaalla yli vuoden. nyt ne saakin poistaa kun en enään tarvitse niitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vuorotteluvapaan lakkauttaminen on erittäin huono päätös nyt kun eläkeikää on nostettu, moni olisi jaksanut sen turvin paremmin ja pidempään työelämässä. Ja moni työtön olisi saanut puoleksi vuodeksi töitä.
Ei, kun nuoria tilalle. Vanhukset voivat keskittyä vähentyneillä voimavaroillaan vaikka lapsenlapsiin. Työttömät puolestaan voivat keskittyä työllistämään itsensä koko vuodeksi, vaikka se aluksi veisikin aikaa, kun ei voi olla töissä lainkaan.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä Suomen touhua tukea sitä että ihmiset saadaan pois työelämästä.
Ihan nurinkurista kun toisella suupielellä toitotetaan kokoajan kuinka ihmiset pitää saada töihin ja monta hallitusta on jo hokenut "kannustinloukut pitää poistaa".
Sitten toisaalla kuitenki tuetaa sitä että voi jäädä pois töistä.
Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
itse olen ollut jo kaksi kertaa vuorotteluvapaalla ja opintovapaalla yli vuoden. nyt ne saakin poistaa kun en enään tarvitse niitä :)
Säästä rahaa, jos mieli taas muuttuu.
Itsekin kaipaisin ideoita. Mielellään ei hoitoalan koulutuksia. Kaikki koulutukset taitaa olla lukuvuoden mittaisia eli sen 9-kuukautta. Ei taida millään ehtiä käyttää sen enempää?