Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapaa lakkautetaan

Vierailija
17.06.2023 |

Hyvästi ammattitaidon kehittäminen ja syventäminen ja valmistautuminen alanvaihtoon. Hyvästi työssäjaksamista boostaava mahdollisuus vapaaseen.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksessa voisi muutenkin alkaa satsaamaan niihin joilla on luku päätä. Ei kaikkia kannata kouluta yhteiskunnan varoilla. Ala-asteen lopussa voisi alkaa karsimaan niin että jaettaisiin kolmeen osaan. Niihin joista koulutetaan maistereita ja insinöörejä, sit sellasiin joille ammattitunkinto ja vikaksi ne joihin ei kannata satsa peruskoulua enempää.

Vierailija
22/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut monessa ammatissa ja sen on mahdollistanut hyvä ja monipuolinen perus- ja yliopistokoulutus. Onnekseni työnantaja on panostanut

hyviin vuosittaisiin koulutusohjelmiin ja itsekin olen panostanut rahallisesti lisäopintoihin. Ne kulut olen saanut vähentää verotuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla eroopassa vielä mahdollisuuksia, ei kannata tähän töppölään jäädä. Työstä maksetaan jopa palkkaa millä kykenee elämään.

Vierailija
24/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista opintotukea voi saada.

Vierailija
25/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä leikkaukset osuu suoraan pieni- ja keskituloisiin, joilla ei olisi ilman tukea mahdollisuutta jättäytyä hetkeksi pois työelämästä esim. opiskelemaan. Rikkaille se on mahdollista ilman tukiakin.

Vierailija
26/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. omalla kohdalla aikuiskoulutustuki olisi paljon isompi kuin normaali opintotuki. Jos on jo perhe elätettävä opintotuella ei paljon lapsia ruokita.

Vierailija
27/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskellut työni ohella.

Nytkin opiskelen monimuotona.

Tarkoittaa sitä, että lomat vietän silloin, kun on pakko olla koulussa.

Lisäksi koulussa kaikki tunnit nauhotetaan ja katson 2 tuntia tuöpåivän jälkeen ja lopun viikonloppuisin,

Vierailija
28/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus kyykyttää pienituloisia ja työttömiä ihmisiä puhumattakaan uudelleen kouluttautumiseen suuntavia. Tämä ei lisää ihmisten hyvinvointia millään tavalla eikä työllistymistä. Juurikin tuo vuorotteluvapaa on tärkeä pieni tauko monelle työuran loppupäässä oleville työssä jaksamisen kannalta.

Miksi ei haeta säästöjä lopettamalla hyvätuloisilla lapsilisän saaminen? Mihin varakkaat sitä lapsilisää tarvitsevat? Se on hyvätuloisilla ylimääräinen raha joka voidaan käyttää esim. oman lapsen sijoitusrahastoa kartuttamaan. Eihän se raha sitä varten pidä olla.

Vierailija
29/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää kanssa lapsilisä. Kummallista, että siinä ei huomioida tuloja jollain kertoimella, kun kaikki muutkin etuudet lasketaan tarkkaan.

Vierailija
30/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
31/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostava tuo tutkimus: https://www.tyollisyysrahasto.fi/uutiset/tyollisyysrahaston-ensikomment…

Eikö hallitus tiedä mistä ovat leikkaamassa?

Vierailija
32/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä opiskelua estä. Tutkintoja voi tehdä myös työn ohessa. Minäkin olen tehnyt niin. Silloin vain pitää vapaa-aikana uhrata muutama Netflix-sarjan töllääminen.

Vierailija
33/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kelan mielestä ja Kela on se joka sen tuen myöntää.

Vierailija
34/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYVÄ

Vierailija
35/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli lannistunut olo. En ole tällä hetkellä tyytyväinen työhöni ja olin ajatellut opiskella toista alaa. Just syksy -24 olisi ollut elämäntilanteessani hyvä aika aloittaa opiskelu, mutta tukea ei saakaan. Mitäs nyt sitten. :/ Voiko tähän tulla vielä muutos?

Opiskele työn ohessa. Niin olen minäkin tehnyt, jo kaksi ja puoli vuotta amk-tutkinnon suorittamista takana ja samalla olen ollut kokopäiväisesti töissä.

Aikuiskoulutustuki on nimenomaan töissä oleville. Itsekin opiskelen sairaanhoitajaksi samalla tehden täyttä työpäivää, eli vapaapäivät on koulupäivät ainoastaan. Koulutukseen kuuluu 11kk palkatonta harjoittelua, millä helvetillä ne tekee jos tuki lakkautetaan? Olen itse säästänyt tukea (jota saa vain 15kk) juurikin näille harjoitteluille, jotta voi maksaa laskut ja ostaa ruokaa niinäkin kuukausina kun täytyy omasta työstä olla pois ja mennä harjoitteluun. Jos tämä nyt menee sitten näin että tuki loppuu en pysty opintoja suorittamaan loppuun.

Vierailija
36/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä leikkaukset osuu suoraan pieni- ja keskituloisiin, joilla ei olisi ilman tukea mahdollisuutta jättäytyä hetkeksi pois työelämästä esim. opiskelemaan. Rikkaille se on mahdollista ilman tukiakin.

Ehkä se kannustaa tekemään enemmän töitä ja rikastumaan?

Vierailija
37/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli mielestäsi olisi oikein, että lähtökohtaisesti jo rikkailla on vain oikeus ja mahdollisuus pyrkiä parempaan esim. opiskelun kautta?

Vierailija
38/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli mielestäsi olisi oikein, että lähtökohtaisesti jo rikkailla on vain oikeus ja mahdollisuus pyrkiä parempaan esim. opiskelun kautta?

Minusta se että saa kouluttautua uudelleen on palkinto siitä että on täyttänyt osansa yhteiskunnassa.

Vierailija
39/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Miten teet enemmän töitä ja rikastut vaikka kirjastoalalla? Daah. Ihmiset muuttuu - joku nuoruuden '"oma ala" voikin olla lopulta väärä tai "kutsumus" kallistua elämän realiteeteissa siihen, että osaamista on täydennettävä, jotta voisi vaihtaa paremmin palkattuun tehtävään omalla alalla tai jollakin toisella. Ei opiskelu ole kaikille mahdollista työn ohessa eikä kaikki opiskelu edes ole sillä tavalla mahdollista.

Vierailija
40/112 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin. 3,5 vuotta amk- tutkinto työn ohessa. Euroakaan en saanut/nostanut mitään tukia ko. aikana