Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapaa lakkautetaan

Vierailija
17.06.2023 |

Hyvästi ammattitaidon kehittäminen ja syventäminen ja valmistautuminen alanvaihtoon. Hyvästi työssäjaksamista boostaava mahdollisuus vapaaseen.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin halunnut lähteä täydentämään opintojani maisteriksi, mutta ei taida sitten onnistua. Palkka ois parin vuoden panoksella noussut 1000-1500e/kk ja valtion saamat verotulot luonnollisesti myös, mutta ei sit vissiin. Osittain pystyisin ehkä työn ohessa tekemään, mutta kokopäivätyöt, opiskelu ja lapsiperhearki on kyllä luultavasti liian rankka yhdistelmä.

Vierailija
82/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotteluvapaan lakkauttaminen on erittäin huono päätös nyt kun eläkeikää on nostettu, moni olisi jaksanut sen turvin paremmin ja pidempään työelämässä. Ja moni työtön olisi saanut puoleksi vuodeksi töitä.

Minä luin juuri pari päivää sitten että vuorotteluvapaata EI lakkauteta. Minusta se olisi hyvä päätös. Olen itsekin pitkän urani aikana ollut ko. vapaalla. Piristi ja antoi uutta virtaa: )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytnäiköinen, suorastaan idioottimainen päätös. Hyvä esimerkki taas miten leikataan vain jotta voitaisiin näyttää miten tehokkaasti säästetään mutta ei yhtään ajatella seurauksia pidemmällä aikavälillä. Juuri tällaista menoa mistä ekonomistit ovat varoittaneet.

Vierailija
84/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään köyhät oppimattomina ja köyhinä. Se ensimmäinenkin opiselelu velkavetoiseksi. Kohta varmaan kiristyy lainan ehdot ettei vahingossakaan duunarin lapsi voisi aikuisena olla muuta kuin duunari.

Vierailija
85/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorotteluvapaan lakkauttaminen on erittäin huono päätös nyt kun eläkeikää on nostettu, moni olisi jaksanut sen turvin paremmin ja pidempään työelämässä. Ja moni työtön olisi saanut puoleksi vuodeksi töitä.

Ei, kun nuoria tilalle. Vanhukset voivat keskittyä vähentyneillä voimavaroillaan vaikka lapsenlapsiin. Työttömät puolestaan voivat keskittyä työllistämään itsensä koko vuodeksi, vaikka se aluksi veisikin aikaa, kun ei voi olla töissä lainkaan.

Ei ne vanhukset jouda lapsenlapsiin keskittyä, kun joutuvat sinnittelmään töissä. Samaan aikaan nuoret ja innokkaat on työttömänä. Itsekin aikanaan sain työpaikan vuorotteluvapaan sijaisuuden kautta...

Vierailija
86/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkautetaanko siis opintovapaat myös?

Ainakaan ei saa opintovapaan ajalle aikuiskoulutustukea ja vuorotteluvapaata ei ole,

Toisaalta, nämä ovat olleet eriarvoisia tukia: pitää olla työsuhde kestänyt samassa paikassa vuoden ja työsuhteen on pitänyt kestää opintovapaan/vuorotteluvapaan ajan. Pätkätyöläiset eivät ole voineet hakea näitä.

Vierailija
87/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotteluvapaatuki on ollut alunperinkin ihan älytön tuki.

Kenellä, edes keskituloisella on vara jäädä lepäämään tuen varassa 1/2 vuodeksi? Ei kellään jos ei ole rikasta elättäjää, saanut perintöä tai jotain lottovoittoa.

Tuokin tuki suosi vain hyvätuloisia.

Ja miksi ihmeessä valtion pitäisi tukea sitä etyä joku jää omasta tahdosta pois töistä vain oleilemaan.

Ei tietenkään pidä.

Jokainen ottaa breikit omalla kustannuksellaan.

Mun tuttu oli joskus vuorotteluvapaalla ja sinä aikana sai vielä jotain asumistukea asumisoikeusasuntoonsa. What? Eli moninkertainen tuki siitä ettei työnteko vaan huvittanut enää.

Vuorotteluvapaata pidetään yleensä siinä iässä kun on lapset muuttanut kotoa ja monella lainatkin maksettu, joten menotkin on pienentyneet.

Vierailija
88/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin halunnut lähteä täydentämään opintojani maisteriksi, mutta ei taida sitten onnistua. Palkka ois parin vuoden panoksella noussut 1000-1500e/kk ja valtion saamat verotulot luonnollisesti myös, mutta ei sit vissiin. Osittain pystyisin ehkä työn ohessa tekemään, mutta kokopäivätyöt, opiskelu ja lapsiperhearki on kyllä luultavasti liian rankka yhdistelmä.

Tuo on rankka yhdistelmä. Entä jos kävisit työn ohella pikku hiljaa yksittäisiä kursseja? Niillä pääsisit alkuun.

Vierailija
89/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt luokanopettajana yli kymmenen vuotta ja syksyllä 2024 olisi mahdollista aloittaa erilliset eo-opinnot. Erityisopettajista on meidän alueella (ja koko Suomessa) huutava pula eli tarpeeseen olisi tullut nämä vuoden kestävät opinnot. Tarkoitus oli hakea aikuiskoulutustukea, jotta opintojen suorittaminen tässä elämäntilanteessa (lainat, pienet lapset) olisi mahdollista. Tämä mahdollisuus kuitenkin nähtävästi poistuu ja pätevöityminen erityisopettajaksi saa jäädä. Olen tehnyt töiden ohella kahdet opinnot, jotka pätevöittävät aineenopettajaksi, joten tiedän miten rankkaa opiskelu töiden ohella on. Eo-opinnoissa on myös palkattomia harjoitteluja ja läsnäolopakkoa, joten yhdistettynä nykyiseen päivätyöhön, yhtälö on lähes mahdoton. Mutta minkäs teet, harmittaa oman työnantajan ja etenkin oppilaiden puolesta ettei päteviä erkkaopeja ole tarpeeksi tarjolla.

Vierailija
90/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi metelin paikka. Lähetetäänkö kaikki Orpolle näitä opiskelusuunnitelmia erilaisissa tilanteista ja miten tuen lakkauttaminen romuttaa kouluttautumisen? Lakkauttamisella on todella kauaskantoisia vaikutuksia juuri tuolla tavalla, että osaamista ei pystytä muokkaamaan vastaamaan tarpeita.

Vierailija
91/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde: hallitusohjelma

Yritin etsiä tätä kohtaa sieltä, mutta en löytänyt.😩 Voisiko joku linkata?

Ctrl+F:llä voit etsiä sanoja siitä pdf-dokumentista.

Vierailija
92/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaitoa voi varmasti kehittää ja syventää jatkossakin, jos vain pääsee työnantajan kanssa asiasta sopimukseen. Luulisi, että työnantajaltakin löytyisi halua myöntää palkatonta opintovapaata. Ja ehkä sen myötä tarjoutuisi myös mahdollisuus jollekin sijaiselle saada arvokasta työkokemusta.

Vuorotteluvapaakin voi onnistua työnantajan kanssa sopimalla. Kyllä fiksu työnantaja myöntää muutaman kuukauden palkatonta vapaata, jos työntekijästä alkaa tuntua, että kone piiputtaa.

Nyt tulee vain muutos, että toisten veronmaksajien kustannuksella näitä ei enää toteuteta, vaan pitää maksaa omasta/firman pussista.

Vierailija
93/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitusohjelman lopussa on lueteltu hallituksen omat arviot eri leikkausten työllisyysvaikutuksista. Vuorotteluvapaan lakkauttamisen kohdalla hallituksen oma arvio työllisyysvaikutuksesta on "mitätön". Eli ei paranna työllisyyttä, mutta leikataan ideologisista syistä vuorotteluvapaa pois.

Mikä on se ideologia, jokin sadismi?

Vierailija
94/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää. Olen opiskellut avoimessa yliopistossa sen verran mitä töiden ohella on jaksaminen sallinut. Suunnitelmana oli opiskella niin pitkälle kuin mahdollista avoimessa ja sitten hakea aikuiskoulutustukea, opiskella loput sen avulla ja valmistua alalle jolla tällä hetkellä on huutava pula tekijöistä (sosiaalityöntekijä). 

Ei vissiin sitten. 

Tuo alustava aikataulu on, että se tulisi voimaan 1.8.2024. Eli kyllä tässä vielä ehtii. Varmaankin, jos ehtii saada sen aikuiskoulutustuen ennen lakimuutosta, niin ei sitä takautuvasti oteta pois.

Vierailija
95/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tohon työuran loppupäähän olis mun mielestä fiksua tehdä pehmeä lasku. Se, että paahdetaan 100% työjalla loppuun asti tuntuu ihan älyttömältä. Eläkkeelle jääminen on iso muutos ja moni vois viihtyä siellä työssä pidempäänkin, jos vois leppoistaa vaikka 60% työajalla. 

Vierailija
96/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vielähän tuota ehtii hakea, sehän on suunniteltu tulevan voimaan vasta 1.8.2024 ja luultavasti perutaan koko homma, kun huomaavat, ettei sieltä edes tule niitä kuviteltuja säästöjä. 

Nythän tuossa hallitusohjelmassa lukee, että tulis useammalle vuodelle 175 miljoonan säästöt per vuosi. Kun noiden lukujen tilalle laittaa sen 2,5 miljoonaa, mitkä on ne valtion todelliset kulut, niin niiden Excelit menee kyllä ihan vituralleen ja eiköhän ne siinä kohdassa huomaa, et ei kannata yrittäjiltäkään tätä poistaa.

Opiskelen itse HY:llä tietojenkäsittelytieteitä (yksi vuosi takana) ja meidän fuksiryhmässä kyllä yksi mies opiskeli fuksisyksyn kokopäivätyön ohessa, vaikka on kaksi pientä lasta. Ja pärjäsi kyllä hyvin, mutta meillä onkin ollut tosi paljon opintoja etänä ja myös sellaisia kursseja, joita on voinut suorittaa omaan tahtiin. Perheeltä tuo varmaankin vaati joustoja, ei ole mitenkään sellainen kuvio, mikä onnistuisi kaikilta. Hänkin jäi nyt vuodenvaihteessa opintovapaalle, että pääsee tykittämään opintoja nopeamaan tahtiin. Mutta tuon syksynkin sai kyllä opiskeltua ihan suositusvauhtia, ellei nopeammin.

Vierailija
97/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luin juuri pari päivää sitten että vuorotteluvapaata EI lakkauteta. Minusta se olisi hyvä päätös. Olen itsekin pitkän urani aikana ollut ko. vapaalla. Piristi ja antoi uutta virtaa: )

Mistä luit? Hallitusohjelmaan on kirjattu että siitä luovutaan.

Vierailija
98/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli lannistunut olo. En ole tällä hetkellä tyytyväinen työhöni ja olin ajatellut opiskella toista alaa. Just syksy -24 olisi ollut elämäntilanteessani hyvä aika aloittaa opiskelu, mutta tukea ei saakaan. Mitäs nyt sitten. :/ Voiko tähän tulla vielä muutos?

Opiskele työn ohessa. Niin olen minäkin tehnyt, jo kaksi ja puoli vuotta amk-tutkinnon suorittamista takana ja samalla olen ollut kokopäiväisesti töissä.

Kyllä mäkin opiskelen amk:ssa töiden ohessa, mutta harjoittelujen ajaksi on pakko ottaa palkatonta eikä harjoitteluista saa palkkaa. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja kun 140 op täynnä niin saa tehdä palkallisena sijaisena harkkoja, mutta on täysin eri asia löytyykö työnantaja joka palkkaa. 

Ei mun aika ja voimat riitä tehdä kokopäiväisesti harkkaa ja kokopäiväisesti töitä. Harkkoja en voi edes kaikkia tehdä kotipaikkakunnalla kun ei ole sopivia paikkoja vaan joudun käymään 30 tai 80km:n päässä.

Sairaanhoitajista on pulaa, mutta meidän ryhmässä osa miettii opintojen keskeyttämistä taloussyistä. Mä mukaan luettuna.

Vierailija
99/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suunnittelin jääväni vuoden päästä vuorotteluvapaalle, mutta ilmeisesti ei onnistu. Sinänsä ymmärrän päätöstä kyllä, koska onhan se vähän hassua, että yhteiskunta maksaa minun maailmanympärysmatkaa..

Vierailija
100/112 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotteluvapaatuki on ollut alunperinkin ihan älytön tuki.

Kenellä, edes keskituloisella on vara jäädä lepäämään tuen varassa 1/2 vuodeksi? Ei kellään jos ei ole rikasta elättäjää, saanut perintöä tai jotain lottovoittoa.

Tuokin tuki suosi vain hyvätuloisia.

Ja miksi ihmeessä valtion pitäisi tukea sitä etyä joku jää omasta tahdosta pois töistä vain oleilemaan.

Ei tietenkään pidä.

Jokainen ottaa breikit omalla kustannuksellaan.

Mun tuttu oli joskus vuorotteluvapaalla ja sinä aikana sai vielä jotain asumistukea asumisoikeusasuntoonsa. What? Eli moninkertainen tuki siitä ettei työnteko vaan huvittanut enää.

Minä olen laitoshuoltaja ja minullakin oli taloudellisesti mahdollisuus tuohon. Eräs tuttu sairaanhoitaja taas pitää omaa "vuorotteluvapaata" tekemällä sopimuksen aina vain maksimissaan 8 kuukaudeksi ja lomailee vuodesta loppuajan omaan piikkiinsä. Tai onhan tuossa tietysti aina osa kertyneitä lomia mutta loput palkatta kun ei työttömäksi ilmoittaudu. Lähellä eläkeikää ja kertoi että haluaa nauttia elämästään eivätkä puolisonsa kanssa tarvitse enää enempää rahaa.