Aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapaa lakkautetaan
Hyvästi ammattitaidon kehittäminen ja syventäminen ja valmistautuminen alanvaihtoon. Hyvästi työssäjaksamista boostaava mahdollisuus vapaaseen.
Kommentit (112)
Vuorottelukorvauksen suuruus on 70 % päivärahasta, jota saisit työttömänä ollessasi. On siis ansiosidonnaiseen verrattunakin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoa voi varmasti kehittää ja syventää jatkossakin, jos vain pääsee työnantajan kanssa asiasta sopimukseen. Luulisi, että työnantajaltakin löytyisi halua myöntää palkatonta opintovapaata. Ja ehkä sen myötä tarjoutuisi myös mahdollisuus jollekin sijaiselle saada arvokasta työkokemusta.
Vuorotteluvapaakin voi onnistua työnantajan kanssa sopimalla. Kyllä fiksu työnantaja myöntää muutaman kuukauden palkatonta vapaata, jos työntekijästä alkaa tuntua, että kone piiputtaa.
Nyt tulee vain muutos, että toisten veronmaksajien kustannuksella näitä ei enää toteuteta, vaan pitää maksaa omasta/firman pussista.
Opintovapaa työnantajan on pakko antaa, oli tukia tai ei. Itse suunnittelen töitä ja opintoja 80/20-suhteessa, mutta pienempipalkkaisen taloudelle tämäkään ei välttämättä sovi ilman tukea. Ja eiköhän työntekijä itse ole ehtinyt maksaa ne tukensa veroina.
Tää on kyllä kurja muutos, me pitkään töitä tehneet vaan välillä tarvitaan töistä breikkiä. Valtiolla samassa leivässä koko ura, todella moni käyttää erilaisia poistumia ja nyt nämä viedään pois. Aika järkyttävää! Pettymys monille.
Vuorottekuvapaan ehdot kiristynyt joka hallituskaudella, vielä reilu 10v sitten pätkä oli vuoden pituinen, nyt vaan puoli vuotta.
Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen on todella erikoista. Nyt siis todella halutaan pitää ihmiset töissä, hinnalla millä hyvänsä.
Olen ollut 27 vuotta töissä äiyiysloma poislukien ja suunnittelin jääväni vuorotteluvapaalle, lun lapsikin on jo aikuinen. Perseelleen meni! Vielä on 10 vuotta eläkeikään. Taukoa tarvitsisin muytanyt pitää kitkuttaa ja ehkä joutua saikuttamaan jossain vaiheessa työuupumuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 27 vuotta töissä äiyiysloma poislukien ja suunnittelin jääväni vuorotteluvapaalle, lun lapsikin on jo aikuinen. Perseelleen meni! Vielä on 10 vuotta eläkeikään. Taukoa tarvitsisin muytanyt pitää kitkuttaa ja ehkä joutua saikuttamaan jossain vaiheessa työuupumuksen vuoksi.
Kuinka paljon aiemmin vuorotteluvapaasta täytyy alkaa neuvottelemaan?
Jos tuntuu, että työkyky on vaarantunut niin oma eläkeyhtiö voi auttaa ja saat osakuntoutustukea, jotta jaksat sinne eläkeikään asti. Kannattaa ottaa puheeksi
Onko tuosta aikuiskoulutustuesta tehty jo kansalaisaloite?
On niin sairasta ja surullista jos tämä mahdollisuus viedään ihmisiltä. Moni on nuorena opiskellut itselleen ammatin jota ei pystykään tekemään kymmeniä vuosia ilman burnoutia tai työkyvyttömyyseläkettä. Aikuiskoulutustuki auttaa paljonkin uuden alan opiskelussa ja luo sujuvan väylän uuden alan maailmaan. On sekä yksilölle että tälle maalle kannattavampaa että tämä mahdollisuus pysyy. Tässäkin ketjussa moni kertonut suunnitelleensa opiskeluja jollekin alalle jossa on suuri tarve tekijöistä. On täysin järjenvastaista viedä tämä apu ihmisiltä joilla on intoa ja motivaatiota lisä- tai uudelleenkouluttautumiseen, joka hyödyttää pitkällä aikavälillä myös yhteiskuntaa.
Hyvä, että lakkautetaan.
On ollut ihan liikaa eriarvoistavia rakenteita. Toiset saa ja toiset ei. Noi kaksi juttua on juuri tukenut sitä.
Itku siinä on tullut kun hyvästä vuorotteluvapaapaikasta on joutunut lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli lannistunut olo. En ole tällä hetkellä tyytyväinen työhöni ja olin ajatellut opiskella toista alaa. Just syksy -24 olisi ollut elämäntilanteessani hyvä aika aloittaa opiskelu, mutta tukea ei saakaan. Mitäs nyt sitten. :/ Voiko tähän tulla vielä muutos?
Opiskele työn ohessa. Niin olen minäkin tehnyt, jo kaksi ja puoli vuotta amk-tutkinnon suorittamista takana ja samalla olen ollut kokopäiväisesti töissä.
Ja kasvattanut lapset, vai jättänyt ne kasvamaan itsekseen? Ei ihme, jos nuoret ovat tuuliajolla. Lapset tarvitsevat vanhempien aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että lakkautetaan.
On ollut ihan liikaa eriarvoistavia rakenteita. Toiset saa ja toiset ei. Noi kaksi juttua on juuri tukenut sitä.
Niinpä. Koskaan ei ajatella sitä kolikon toista puolta. Toisen onni työmarkkinoilla on ollut toisen epäonni. Minun tapauksessani se epäonni on ollut jatkuvaa. Olen tyytyväinen näihinkin leikkauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että lakkautetaan.
Ai sekö on hyvä, että aikuiskoulutustuki lakkautetaan. Se ei ole eriarvoistava vaan päinvastoin on antanut monelle perheelliselle mahdollisuuden alan vaihtamiseen tai jatko-opintoihin. Mä olen lähihoitaja ja kiitos aikuiskoulutustuen mun on ollut mahdollista aloittaa sairaanhoitajan opinnot.
Onko joku huomannut aikataulua vuorotteluvapaan lakkauttamiselle? Aikuiskoulutustuen lakkauttamiselle oli ihan päivämäärä jo tiedossa.
Burnoutin jälkeen todennut että tuskin pystyn jatkamaan omalla alalla. Nyt kannattaa varmaan vaan porata reikä päähän ja jäädä odottamaan noutajaa. Ei ole mitään säästöjä eikä millään korvauksilla elä.