Vanhemmat, jotka käyttää lapsia tekosyynä olla osallistumatta
Esimerkiksi jos on jonkun läheisen muutto tai talkoot tai muuta mihin ei huvita osallistua, niin sitten vedotaan siihen, että kun sillä meidän Elmerillä on just silloin jalkapallopeli. Elmeri on kuitenkin jo 15-vee ja voi mennä vaikka pyörällä tai kaverin kyydissä.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni jalkapallopeli on todennäköisesti minulle tärkeämpi kuin ilmaistyön tekeminen.
Eli menet mieluummin sinne jalkapallopeliin, joita on kymmeniä kesässä, kuin autat esimerkiksi sisarustasi muuttamaan jos hänellä on tiukka rahatilanne. Tämä selvä.
Hän on sen lapsen huoltaja. Ei sisaruksen. Sisarus taas on vastuussa ihan itse taloustilanteestaan ja jos haluaa apua, ei tällää sitä muuttoaan samalle päivälle.
Jos nyt haluat jankuttaa siitä muutosta, niin ei sen ajankohtaa aina pysty itse valitsemaan.
No, miten luulet muiden pystyvän silti auttamaan sinua 24/7/365?
Puhuin tässä nyt sellaisista ihmisistä, jotka toistuvasti tekevät tätä, eli aina kun on joku juttu niin samaan aikaan sillä elmerillä tai irmelillä on joku ja kaikki tietää tasan tarkkaan että on vaan tekosyy.
Ei ole tekosyy vaan Elmeri tai Irmeli on se prioriteetti numero yksi. Sinä olet paljon alempana prioriteeteissa.
Joku oman elämän prinsessa tätäkin alanuoletti. Ihan tosissaan kuvittelee että hän on kaikkien ympärillä olevien prioriteetti nro 1. Varmasti raskas ihminen ja siksi kukaan ei halua olla sen lähellä.
Pahoitteluni mutta emme pääse avuksi, harrastamme silloin perheen kesken insestiä.
Vierailija kirjoitti:
Kipakoista vastauksista päätellen aika moni käyttää lapsiaan tekosyynä :-D :-D :-D
Oletko tyhmä? Kyllä lapsista pitää huolehtia. Ei 15-vuotiaskaan välttämättä pääse jalkapallopeliin toiselle paikkakunnalle ilman vanhemman kyytiä.
Toisaalta en yhtään ihmettele, ettei sisaruksiasi voisi vähempää kiinnostaa tehdä ilmaistyötä. Oma sisareni ottaa minuun yhteyttä vain kun haluaa hyötyä minusta jotenkin. Häntä ei kiinnosta pätkääkään, mitä minulle tai perheelleni kuuluu. Ei muista koskaan lasteni syntymäpäiviä jne. Ei koskaan auta minua missään. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni jalkapallopeli on todennäköisesti minulle tärkeämpi kuin ilmaistyön tekeminen.
Eli menet mieluummin sinne jalkapallopeliin, joita on kymmeniä kesässä, kuin autat esimerkiksi sisarustasi muuttamaan jos hänellä on tiukka rahatilanne. Tämä selvä.
Tuo nyt on vähän tylsää. Sisaruksillani on rahaa, mutta kerran tarjosin kaverille muuttoauton ja kaksi muuttomiestä. Joku opiskelijajuttu. Hoitivat homman upeesti ja mä "köyhdyin" 80 euroa.
Jos noin olis, niin kyllä sisaruksillekin tarjoisin moisen. Se ehkä maksais enemmän, kun heillä on isommat talot ja kamaa on. Paitsi siskolla, kun se elää mimimaalisesti kaikuvassa kartanossaan.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on sen lapsen huoltaja. Ei sisaruksen. Sisarus taas on vastuussa ihan itse taloustilanteestaan ja jos haluaa apua, ei tällää sitä muuttoaan samalle päivälle.
Jos nyt haluat jankuttaa siitä muutosta, niin ei sen ajankohtaa aina pysty itse valitsemaan.
No, miten luulet muiden pystyvän silti auttamaan sinua 24/7/365?
Puhuin tässä nyt sellaisista ihmisistä, jotka toistuvasti tekevät tätä, eli aina kun on joku juttu niin samaan aikaan sillä elmerillä tai irmelillä on joku ja kaikki tietää tasan tarkkaan että on vaan tekosyy.
Ei ole tekosyy vaan Elmeri tai Irmeli on se prioriteetti numero yksi. Sinä olet paljon alempana prioriteeteissa.
Joku oman elämän prinsessa tätäkin alanuoletti. Ihan tosissaan kuvittelee että hän on kaikkien ympärillä olevien prioriteetti nro 1. Varmasti raskas ihminen ja siksi kukaan ei halua olla sen lähellä.
Kyllä tämä sellaiselta kaikkeen oikeutetulta pikkuprinssiltä enemmänkin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
AP: Kun vedit Elmerin mukaan, voimme kai kertoa, että jätit talvella tulematta avuksi 'Elmerin' huoneen remonttiin naurettavalla tekosyyllä. Sinkkuna aikasi oli tärkeämpi, kuin tuhlaaminen jonkun lapsen huoneeseen ihanko totta?
Jos annat lisää tuntomerkkejä, tulen kirjoittamaan Facebook-seinällesi, ja kertomaan totuuden sinusta.
Uu tämähän meni jännäksi. Saadaanko kuulla lisää?
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ei tunnu tajuavan että yksinhuoltajan kuten minun on aina järjestettävä lapsenvahti. Vaikka lapseni on jo 10v, joudun silti järjestämään lapsenvahdin jotta voisin osallistua firman kesäjuhliin tai muuhun iltamenoon. Ja kun on ollut jo päivän töissä ja lapsi yksin kotona, ei oikein tee mieli mennä illalla taas jonnekin pois, edes drinksulle tms. Tämä on joillekin parisuhteessa eläville ihmeen vaikea tajuta, kun itse voivat mennä vapaasti.
Ei tuota ole vaikea tajuta. Mä itse en vaan ole sun kaltaisia tavannut koskaan. Meillä on duunissa yksinhuoltajia ja tuntuu, että ne vasta bilettää jatkuvasti. Ihan ihmeissäni toisinaan olen. Ei huolta huomisesta, eikä lapsistakaan selkeesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ilmiön omassa lähipiirissä, tosin vain yksi tällainen henkilö onneksi!
Naurattaa nuo alapeukut, voi laskea kuinka moni käyttää lapsiaan tekosyynä :-D
Voit laskea kuinka moni maksaa itse muuttonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme jankuttajia olette. Ymmärtääkseni tässä oli nyt tarkoitus keskustella yleisellä tasolla ihmisestä, joka vetoaa lasten menoihin välttyäkseen osallistumasta johonkin mihin ei halua mennä, mutta ei kehtaa tunnustaa laiskuuttaan rehellisesti.
eri
Ei se mitää laiskuutta ole jos ei halua mennä. Jos ei halua mennä ei halua mennä. Ihminen saa haluta olla menemättä.
Voi olla tärkeä peli muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ei tunnu tajuavan että yksinhuoltajan kuten minun on aina järjestettävä lapsenvahti. Vaikka lapseni on jo 10v, joudun silti järjestämään lapsenvahdin jotta voisin osallistua firman kesäjuhliin tai muuhun iltamenoon. Ja kun on ollut jo päivän töissä ja lapsi yksin kotona, ei oikein tee mieli mennä illalla taas jonnekin pois, edes drinksulle tms. Tämä on joillekin parisuhteessa eläville ihmeen vaikea tajuta, kun itse voivat mennä vapaasti.
Ei tuota ole vaikea tajuta. Mä itse en vaan ole sun kaltaisia tavannut koskaan. Meillä on duunissa yksinhuoltajia ja tuntuu, että ne vasta bilettää jatkuvasti. Ihan ihmeissäni toisinaan olen. Ei huolta huomisesta, eikä lapsistakaan selkeesti.
Ne on vuoroviikkolaisia.
Ap oletko sä siis niin nuuka että muuttofirman sijaan koitat hyödyntää tuttuja?
Ei kellään ole mitään velvollisuutta jeesia sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipakoista vastauksista päätellen aika moni käyttää lapsiaan tekosyynä :-D :-D :-D
Oletko tyhmä? Kyllä lapsista pitää huolehtia. Ei 15-vuotiaskaan välttämättä pääse jalkapallopeliin toiselle paikkakunnalle ilman vanhemman kyytiä.
Toisaalta en yhtään ihmettele, ettei sisaruksiasi voisi vähempää kiinnostaa tehdä ilmaistyötä. Oma sisareni ottaa minuun yhteyttä vain kun haluaa hyötyä minusta jotenkin. Häntä ei kiinnosta pätkääkään, mitä minulle tai perheelleni kuuluu. Ei muista koskaan lasteni syntymäpäiviä jne. Ei koskaan auta minua missään. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Minä ja yksi sisarus käydään toisillemme kaupassa. Asuntaan lähellä ja siinä on helppo pieniä ostoksia toiselle hoitaa. Puhumme aikalailla päivittäin ja olemme hyvin tietoisia toisen menoista. Kun hän tuohon muutti, tiesin yli kuukausi etukäteen muutosta joten totta kai se viikonloppu oli minulla siihen varattu. Ilman että hänen tarvitsi kysyä apua.
Yksi kaveri taas muutti niin että edellisenä päivänä pyysi muuttoapua. Minulla oli tekemistä, en tiennyt koko muutosta, en mennyt.
Mulla ei ole edes lapsia ja siitä huolimatta on helppo ymmärtää, miten omat lapset menee vanhemmilla aina edelle. Ja niinhän sen pitääkin mennä.
En mä siitä suutu tai pahastu jos meidän kinkereihin tai auttamisiin ei lapsen tuoman kiireen keskeltä ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja yksi sisarus käydään toisillemme kaupassa. Asuntaan lähellä ja siinä on helppo pieniä ostoksia toiselle hoitaa. Puhumme aikalailla päivittäin ja olemme hyvin tietoisia toisen menoista. Kun hän tuohon muutti, tiesin yli kuukausi etukäteen muutosta joten totta kai se viikonloppu oli minulla siihen varattu. Ilman että hänen tarvitsi kysyä apua.
Yksi kaveri taas muutti niin että edellisenä päivänä pyysi muuttoapua. Minulla oli tekemistä, en tiennyt koko muutosta, en mennyt.
Näinhän se menee. Läheisiä ihmisiä autetaan. Mutta kaikki eivät ymmärrä, että sukulaisuussuhde ei tee ihmisestä automaattisesti läheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri taas muutti niin että edellisenä päivänä pyysi muuttoapua. Minulla oli tekemistä, en tiennyt koko muutosta, en mennyt.Näinhän se menee. Läheisiä ihmisiä autetaan. Mutta kaikki eivät ymmärrä, että sukulaisuussuhde ei tee ihmisestä automaattisesti läheistä.
Niin tuossakin voisi jollain muulla olla sisarus ja kaveri toisin päin. Meillä on vielä kaksi sisarusta joista kuuluu ehkä pari kertaa kuukaudessa. Ei ole sen läheisempiä kuin tuo kaveri.
Mitä on ne talkoo yms. hommat, joihin kavereita tai sukua pitää pyytää?
Mä en nyt oikein keksi mitään. Ei meillä ole ollut 25 vuoteen tarvetta. Muutto tehtiin silloin. Sen teki firma. Pintaremontit tehdään itse. Keittiö-, kylppäri- ja kattoremppoihin ollaan palkattu henkilö. Pieni piha pärjätään itse.
Lastenhoitoon oli naapureiden kanssa hyvä systeemi. Se oli kivalisä, mutta siihen ei mitään tekosyitä koskaan tullut.
Mies pitää välillä peli/saunailtoja ja pari kaveria selittää, ettei rouvat päästä. Lapsilla näitä ei ole perusteltu koskaan.
Itse menen auttamaan, jos pyydetään. Muttei tässä ole enää kymmeneen vuoteen kummosesti tarvinnut autella.
Minä autoin siskoani muutossa kuskaamalla henkilöautollani hänen viherkasvinsa ja helpisti särkyvät ennen muuttopäivää. Kaksi reissua tein ja tarjosin vieläpä eväätkin.
Itse muutossa en ollut mukana.
Tekosyy? Jos meidän "Elmerillä" on jalkapallopeli, minä olen sitoutunut sinne talkoisiin. Mikä tekosyy se olisi, että sori perun viime tippaan koska kaverin pitää muuttaa?
Ja joo, vaikka en olisi niin minulle se on kyllä tärkeämpää olla mukana ja läsnä lapselle tärkeissä asioissa, etenkin, jos olen jo luvannut tulla katsomaan. Autan mielelläni kun ehdin, mutta en lapseni kustannuksella. Se ei ole tekosyy, se on ihan aito syy ja periaate olla läsnäoleva vanhempi.
AP: Kun vedit Elmerin mukaan, voimme kai kertoa, että jätit talvella tulematta avuksi 'Elmerin' huoneen remonttiin naurettavalla tekosyyllä. Sinkkuna aikasi oli tärkeämpi, kuin tuhlaaminen jonkun lapsen huoneeseen ihanko totta?
Jos annat lisää tuntomerkkejä, tulen kirjoittamaan Facebook-seinällesi, ja kertomaan totuuden sinusta.