Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi hallitusohjelma... Oletteko nyt tyytyväisiä kokoomuksen ja persujen äänestäjät?

Vierailija
16.06.2023 |

Tätä se sitten on seuraavat neljä vuotta; ahdistusta ja epävarmuutta

Kommentit (507)

Vierailija
141/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin KD ihan siitä syystä että voivat päästä hallitukseen, vähemmistöön tietenkin, mutta heidän perusarvoonsa kuuluu että pidetään hyvinvointiyhteiskunnassa huolta niistä jotka sitä tarvii. Nyt tulee niin kylmää kyytiä että hirvittää monen lapsiperheen puolesta. Mutta ei KD noin pienenä edustajistona saa vängättyä vastaan. Olisitteko muutkin voineet äänestää heitä? En ajattele että puolue on vain päiviräsänen, Sari E. on järkevä kokenut poliitikko. Meidän perhe ei tukia tarvitse, perusduunareita ollaan, mutta ymmärrän että nyt kirpaisee moneen nuo rajut toimet.

Vierailija
142/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä ohjelma vaikeassa tilanteessa.

Keskituloisen suomalaisen ostovoiman arvioidaan paranevan 200-300€ / kk. Eli tyypilliselle kahden aikuisen taloudelle 500€ lisää kuussa tulee monelle tarpeeseen.

Samoin satsaukset sairaanhoitajien määrän lisäämiseen, työn järkeistäminen ja potilaan mahdollisuuteen saada palveluseteli helpommin ovat todella tervetulleita.

Kaikenkaikkiaan ohjelma lisää työnteon kannattavuutta ja kannustavuutta mikä on meidän kaikkien etu.

Ainoa kohta mitä en ymmärrä on ensimmäisen sairaslomapäivän omavastuu, mutta toisaalta tämäkin on lähinnä teoreettinen muutos koska käytännössä kaikki työehtosopimukset tulevat sopimaan että tätä ei noudateta koska eivät työnantajatkaan halua että ihmiset tulevat kipeinä töihin.

Itse asiassa ainoa työntekijäryhmä jota tämä omavastuu tulee todellisuudessa koskemaan ovat yritysten ylin johto koska johtajasopimukset tyypillisesti eivät kuulu työehtosopimusten piiriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras vitsi oli Henrikssonin heitto, että koulujen ongelmat katoavat, kun otetaan kännykät pois. Ei hitto, uskovat ilmeisesti vielä joulupukkiinkin.

Ne kännykäthän saa nykyäänkin ottaa pois. 

-ope

Niin saa, mutta kun ei se oppiminen miksikään muutu.

Vierailija
144/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VaahtoVasara kirjoitti:

Päinvastoin. Lusmut duuniin ja tukielätit marjaan tai puita hakkaamaan.

Marinin laskuja maksellaan vielä pitkään.

Minä en kertakaikkiaan ymmärtää ulinaa siitä, että Marinin hallituksen aikana otettiin velkaa. Eiköhän sitä aika lailla tehty joka maassa. Sanna Marinin hallitus oli todella hyvä ja sai paljon hyviä asioita aikaiseksi. Toki ei täydellinen, en sitä väitä. Ihmiset tuntuvat unohatavan faktan, että viimeiset neljä vuotta olivat hyvin raskaat; tuli korona ja sota! Totta kai meidän piti ottaa lainaa jotta saatiin tuettua mm. yrityksiä koronan aikana

Kyllä, osa siitä velanotosta oli ihan tarpeeseen ja asiallista, eikä siitä ole oppositio valittanutkaan. Kun vaalit lähestyivät, niin hallitus alkoi jakaa helikopterirahaa ja palkkasi julkiselle muka työllisyysoimina työttömiä töihin. Julkiselle sektorille menee niin paljon rahaa, että sellainen ei toimi, koska se ei tuota niin paljon kuin sinne joudutaan rahaa mättämään. Ja lisättiin aivan holtittamasti pysyviä menoja.

Puolet yksityistä ja puolet julkista taloutta saisi velanottotarpeen vähentymään.

En usko, että Orponkaan hallitus mitään nopeaa korjausta saa aikaan, mutta jos EDES yritetään, niin sekin on kehitystä.

Vierailija
145/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyytyväinen. Tuolla ohjelmassa on kymmeniä kohtia joissa korjataan asioita jotka vaivanneet minua vuosia. Yksittäisiä huteja tuonne on myös eksynyt, mutta kokonaisuuden näkökulmasta erittäin hyvä. Tuskin kaikkia tavoitteita saavutetaan, ja osassa epäonnistutaan. Silti. Tahto on selkeästi työn tekemisessä ja työllistämisessä.

Viime hallituksen aikana fokus oli transsukupuolessa ja feminismissä. Muilla alueilla oli paljon puhetta, mutta vähän tuloksia. Mielestäni nuo eivät olleet maan suurimpia ongelmia, vaikka sielläkin on parannettavaa.

Vierailija
146/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestin KD ihan siitä syystä että voivat päästä hallitukseen, vähemmistöön tietenkin, mutta heidän perusarvoonsa kuuluu että pidetään hyvinvointiyhteiskunnassa huolta niistä jotka sitä tarvii. Nyt tulee niin kylmää kyytiä että hirvittää monen lapsiperheen puolesta. Mutta ei KD noin pienenä edustajistona saa vängättyä vastaan. Olisitteko muutkin voineet äänestää heitä? En ajattele että puolue on vain päiviräsänen, Sari E. on järkevä kokenut poliitikko. Meidän perhe ei tukia tarvitse, perusduunareita ollaan, mutta ymmärrän että nyt kirpaisee moneen nuo rajut toimet.

Sarille iski ministerikiima, mitä tahansa salkun vuoksi. Tuollaisia uskikset on. Puukkoa selkään muille, kunhan oma selkä on turvattu.

Vierailija
147/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras vitsi oli Henrikssonin heitto, että koulujen ongelmat katoavat, kun otetaan kännykät pois. Ei hitto, uskovat ilmeisesti vielä joulupukkiinkin.

-ope

Ei muuten ole niin helppoa ottaa oppilailta puhelimia pois, kun mitä annetaan ymmärtää. Useampi opettaja on tuosta minulle valittanut. Uusi hallitus ei syyllistä opettajia siitä että puhelimia ei saada pois häiritsemästä, vaan tekee siihen laki- ja asetusmuutokset. Vihervasemmisto syytti opettajia.

Vierailija
148/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella tyytyväinen. Parasta on se, että PS sai sisäministerin, valtiovarainministerin ja oikeusministerin salkut.

Tuo on aivan jäätävän kova kombo!

Pirullinen kokoonpano se on, koko hallitus on jo Kauhukabinetti. 

Vierailija
149/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni ensimmäisen kerran äänestin perussuomalaisten, yleensä kokoomusta.

Kyllä tässä on nyt hyvää yritystä. On kuitenkin muistettava, että lainsäädäntöprosessi on kuitenkin vielä toinen asia kuin ohjelmatyö.

Minulla ei ole mitään vaikeutta ymmärtää ja hyväksyä sitä, että heikoimmista on pidettävä aina ja kaikissa olosuhteissa huolta yhteisestä pussista. Se on sivistysvaltiossa itsestäänselvyys.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meillä olisi rahaa antaa kaikkea hyvää kaikille. Ei vain ole, kun kerran elämme yhä kiihtyvässä määrin velaksi ja pelkät korkokulut ovat aivan jäätävät.

Minäkin haluaisin opiskella uuden ammatin aikuiskoulutustuella ja olin suunnitellutkin sitä, samoin vuorotteluvapaata käyttää tähän, mutta nyt en voi.

Minä en saa mitään yhteiskunnan tukia, joten minulla ei ole mistä oikein leikata. Minun kaltaisiani on paljon. Annan siksi nuo opinto- unelmani, jotta lapsemme voisivat saada paremman elämän.

Totta kai minutkin voidaan jatkossa mahdollisesti irtisanoa entistä helpommin. Sitten on niin. Kuitenkin edelläni on tosi monta, näin uskon.

Ei näitä voi ajatella vain omalta kannaltaan. Lääkärin toteamat työkyvyttömät, vanhukset, lapset ja nuoret tulee pitää kyydissä mukana. Ihmisiltä ei saa leikata elämän mahdollisuuksia.

Mutta laiskuuteen ja omien vaivojen liioitteluun ei näin köyhässä ja pienessä maassa ole varaa. Jos ei kykene yhteen työhön, kykenee toiseen. Elämässä pitää pystyä näkemään myös vähän vaivaa.

Suomi on meidän yhteinen kotimaamme ja siitä meidän täytyy yhdessä, kaikkien voimiemme mukaan, pitää huolta.

Osa ihmisistä, suomalaisista ja muualta tulleista, on röyhkeästi heittäytynyt toisten eläteiksi, koska lainsäädäntömme on sen tähän asti mahdollistanut.

Tähän kipukohtaan olen itse toivonut pysyvää ja tehokasta muutosta. En tiedä, vielä millaisia lakeja eduskunnalle esitetään, joten on vaikea ottaa kantaa.

Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että ainakin näyttävät hoksanneen, mistä kenkä puristaa. Leipä ei laiskoja elätä, sanoi wanha kansa - ja ihan oikein.

PS. Mikäli edellinen hallitus olisi ymmärtänyt tehdä muutakin kuin yhä uudelleen rikkoa viimeisetkin omat - jo alkuun löysät - raaminsa yhteisen velan kasvattamiselle, tilanne olisi nyt hiukan toinen.

Asiallinen analyysi, moni allekirjoittaa tuon. Kiitoksia.

Vierailija
150/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarille iski ministerikiima, mitä tahansa salkun vuoksi. Tuollaisia uskikset on. Puukkoa selkään muille, kunhan oma selkä on turvattu.

Eikös hyvinvointiyhteiskunta ole sellainen missä heikossa asemassa olevia turvataan ja kaikki muut yrittävät parhaansa? Ei niin että kaikilla on kivaa, teki töitä tai ei?

Vierailija
151/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisilta ei oteta mitään, ei yhtään mitään. Leikkaukset koskevat vain köyhiä.

Minä olen pitkäaikaistyötön. On yliopistokoulutus mutta myös monta perussairautta, jotka haittaavat työllistymistä. Ei minua kukaan palkkaa jatkossakaan. Lapsikorotuksen poisto on törkeää. Nytkin on tultu toimeen niukin naukin.

Vierailija
152/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä ohjelma vaikeassa tilanteessa.

Keskituloisen suomalaisen ostovoiman arvioidaan paranevan 200-300€ / kk. Eli tyypilliselle kahden aikuisen taloudelle 500€ lisää kuussa tulee monelle tarpeeseen.

Samoin satsaukset sairaanhoitajien määrän lisäämiseen, työn järkeistäminen ja potilaan mahdollisuuteen saada palveluseteli helpommin ovat todella tervetulleita.

Kaikenkaikkiaan ohjelma lisää työnteon kannattavuutta ja kannustavuutta mikä on meidän kaikkien etu.

Ainoa kohta mitä en ymmärrä on ensimmäisen sairaslomapäivän omavastuu, mutta toisaalta tämäkin on lähinnä teoreettinen muutos koska käytännössä kaikki työehtosopimukset tulevat sopimaan että tätä ei noudateta koska eivät työnantajatkaan halua että ihmiset tulevat kipeinä töihin.

Itse asiassa ainoa työntekijäryhmä jota tämä omavastuu tulee todellisuudessa koskemaan ovat yritysten ylin johto koska johtajasopimukset tyypillisesti eivät kuulu työehtosopimusten piiriin.

Mistä ne sairaanhoitajat revitään, kun he eivät halua työskennellä omalla alallaan? Enkä haluaisi minäkään tehdä töitä suomalaisessa terveydenhuollossa. Näen tarpeeksi heidän toimintakulttuuriaan toteuttaessani asiakastilauksia heille.

Vierailija
153/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hallitusohjelma on hyvä ja sitä on varmaan kenenkään aika mahdoton kritisoida. Opposiioon jättäytyneet puolueet varmaan katuvat kun eivät ole mukana noin onnistuneessa ohjelmassa.

Pieniä leikkauksia on mukana, mutta ei mitään joka vaikuttaisi kenenkään elämään merkittävästi. Kannustinloukkujen karsiminen aloitetaan vihdoinkin.

Persuja äänestin ja olen tyytyväinen heidän neuvottelutulokseensa. Kaikkea ei saatu, mutta jotain kuitenkin ja ennen kaikkea ollaan mukana torjumassa vasemmistopolitiikan jatkuminen.

Vierailija
154/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäni ensimmäisen kerran äänestin perussuomalaisten, yleensä kokoomusta.

Kyllä tässä on nyt hyvää yritystä. On kuitenkin muistettava, että lainsäädäntöprosessi on kuitenkin vielä toinen asia kuin ohjelmatyö.

Minulla ei ole mitään vaikeutta ymmärtää ja hyväksyä sitä, että heikoimmista on pidettävä aina ja kaikissa olosuhteissa huolta yhteisestä pussista. Se on sivistysvaltiossa itsestäänselvyys.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meillä olisi rahaa antaa kaikkea hyvää kaikille. Ei vain ole, kun kerran elämme yhä kiihtyvässä määrin velaksi ja pelkät korkokulut ovat aivan jäätävät.

Minäkin haluaisin opiskella uuden ammatin aikuiskoulutustuella ja olin suunnitellutkin sitä, samoin vuorotteluvapaata käyttää tähän, mutta nyt en voi.

Minä en saa mitään yhteiskunnan tukia, joten minulla ei ole mistä oikein leikata. Minun kaltaisiani on paljon. Annan siksi nuo opinto- unelmani, jotta lapsemme voisivat saada paremman elämän.

Totta kai minutkin voidaan jatkossa mahdollisesti irtisanoa entistä helpommin. Sitten on niin. Kuitenkin edelläni on tosi monta, näin uskon.

Ei näitä voi ajatella vain omalta kannaltaan. Lääkärin toteamat työkyvyttömät, vanhukset, lapset ja nuoret tulee pitää kyydissä mukana. Ihmisiltä ei saa leikata elämän mahdollisuuksia.

Mutta laiskuuteen ja omien vaivojen liioitteluun ei näin köyhässä ja pienessä maassa ole varaa. Jos ei kykene yhteen työhön, kykenee toiseen. Elämässä pitää pystyä näkemään myös vähän vaivaa.

Suomi on meidän yhteinen kotimaamme ja siitä meidän täytyy yhdessä, kaikkien voimiemme mukaan, pitää huolta.

Osa ihmisistä, suomalaisista ja muualta tulleista, on röyhkeästi heittäytynyt toisten eläteiksi, koska lainsäädäntömme on sen tähän asti mahdollistanut.

Tähän kipukohtaan olen itse toivonut pysyvää ja tehokasta muutosta. En tiedä, vielä millaisia lakeja eduskunnalle esitetään, joten on vaikea ottaa kantaa.

Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että ainakin näyttävät hoksanneen, mistä kenkä puristaa. Leipä ei laiskoja elätä, sanoi wanha kansa - ja ihan oikein.

PS. Mikäli edellinen hallitus olisi ymmärtänyt tehdä muutakin kuin yhä uudelleen rikkoa viimeisetkin omat - jo alkuun löysät - raaminsa yhteisen velan kasvattamiselle, tilanne olisi nyt hiukan toinen.

Asiallinen analyysi, moni allekirjoittaa tuon. Kiitoksia.

Asiallinen? Harvinaisen puusilmäinen. Ikään kuin työnteko olisi kiinni vain työhalusta. Sen kuin menee vaan reippaasti töihin ja alkaa työskennellä?

Edellinen kirjoitti:

"Mutta laiskuuteen ja omien vaivojen liioitteluun ei näin köyhässä ja pienessä maassa ole varaa. Jos ei kykene yhteen työhön, kykenee toiseen."

Mistä vajaakuntoiset saa sitä "toista työtä"? Ei kukaan palkkaa.

Vierailija
155/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja pienipalkkaisenakin olen valmis siihen uhraukseen, siksi että täällä  Suomessa perkele toimisi edes jokin asia.

Vierailija
156/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ope

Ei muuten ole niin helppoa ottaa oppilailta puhelimia pois, kun mitä annetaan ymmärtää. Useampi opettaja on tuosta minulle valittanut. Uusi hallitus ei syyllistä opettajia siitä että puhelimia ei saada pois häiritsemästä, vaan tekee siihen laki- ja asetusmuutokset. Vihervasemmisto syytti opettajia.

Nuo muutokset kun näkisi ja kokisi. Opettajuus sellaisena kuin se joskus tässä maassa on ollut, on ollutta ja mennyttä, ehkä niin on hyvä. Opettajien syyllistäminen jatkuu niin kuin tähänkin asti.

Vierailija
157/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja pienipalkkaisenakin olen valmis siihen uhraukseen, siksi että täällä  Suomessa perkele toimisi edes jokin asia.

Kiroilu ainakin näyttää toimivan.

Vierailija
158/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut ja kristilliset saavat suurimman osan äänistään niiltä köyhiltä ja sairastelevilta tavallisilta ihmisiltä, joita nyt lyödään olan takaa jotta rikkaille voitaisiin saada verohelpotuksia ja juppi-hippi-cityporvareille viiniä maitokauppoihin. Seuraaviin vaaleihin on pitkä matka, eikä nykypoliitikkojen kuvittelukyky riitä edes neljän vuoden aikajakoslle. 

Ei ole puhuttu rikkaiden verohelpotuksista, vaan nythän verot iskevät yhä pienempipalkkaisiin ja keskituloisiin kipeästi, vaikka eivät he totisesti ole mitään rikkaita, joita vasemmisto vihaa. Paljon tiukemmalla on moni vaikka asuntoon säästävä, kuin jotkut tuilla elävät.

Jos meillä olisikin niitä rikkaita enemmän, niin paljon paremmin menisi.

Vierailija
159/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ope

Nuo muutokset kun näkisi ja kokisi. Opettajuus sellaisena kuin se joskus tässä maassa on ollut, on ollutta ja mennyttä, ehkä niin on hyvä. Opettajien syyllistäminen jatkuu niin kuin tähänkin asti.

Ymmärtääkseni hallitus on lähtemässä tekemään suunnanmuutosta ihan tosissaan. Tuskin kaikki korjautuu yhden hallituskauden aikana, mutta todennäköisesti jotain onnistumisia pitäisi näkyä. Ehkä joku juttu myös epäonnistuu, mutta toivottavasti lopputulos on neljän vuoden päästä parempi kuin nykytila. Mikäli noin käy, tuki alkaneelle kehitykselle voisi jatkua myös tulevina hallituskausina.

Vierailija
160/507 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitten on pakko seurata ja toteuttaa hallitusohjelmaa, jos koko järjestelmä kaadettaisiin voitaisiin saada konkreettisia muutoksia aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan