Uutta: Omaisuutta asumistuen saajalla voi olla enintään 10 000 euroa
Aika kova keino. Kuinkahan monilta lähtee asumistuet kokonaan? Ehkä sadoiltatuhansilta? Melkoista muuttoliikettä luvassa, kun ihmiset alkavat etsiä 400€ halvempia vuokrakämppiä. Entä jos on jo halvimmassa mahdollisessa asunnossa ja tuet lähtevät? Kuukausikulut kasvavat sadoilla euroilla. Tuntuu aika pahalta, jos tulot ovat vähän yli tonnin vaikkapa.
Kommentit (878)
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitä mukaa kun ne säästöt pienenevät, niin asumistuken määrä kasvaa. Ehkä se ihminen sitten miettii, kannattaisiko ottaa kämppäkaveri tai etsiä joku tulonlähde. Mutta jos mitään ratkaisua ei löydy, niin sitten ajan kanssa noista 50000€ säästöistä valuu vuokriin ja kun säästöjä on enää 10000€ jäljellä, niin taas on oikeus täyteen asumistukeen.
Tarkennan vielä, että tämä säästöjen hupeneminen vuokriin siis hidastuu sitä mukaa, kun säästöt pienenevät. Siellä 50000 euron paremmalla puolella pitää maksaa koko vuokra itse, joten säästöistä hupenee joka kuukausi vuokran verran. Kun säästöjä on alle 50000€, ne eivät estä enää asumistuen saamista yksinään, mutta asumistukeen vaikuttaa myös omat tulot.
Jos on ihan työmarkkinatuella, niin saa nopeammin sitä asumistukea enemmän kuin joku toinen, joka on vaikka pienituloisessa työpaikassa ja jolla on hieman alle 50000€ säästöt. Tässä siis pienituloista autetaan enemmän. Kun asumistuen määrä kasvaa säästöjen huvetessa, niin myös se säästöjen hupeneminen käy hitaammaksi.
Myös siihen täyteen asumistukeen voi olla oikeus, vaikka säästöjä olisi enemmän kuin 10000€. Jos työmarkkinatuki on ainoa tulo, niin silloin säästöjäkin saa olla enemmän, ennen kuin ne nipistävät oikeutta asumistukeen. Jos ei saa edes sitä työmarkkinatukea, niin silloinhan niitä säästöjä saa olla vielä reippaammin. Jos työmarkkinatuki on 750€ niin silloin sellainen, jolla ei ole mitään tuloja, voi saada saman asumistuen kuin tämä työmarkkinatuen saaja, vaikka hänellä olisi 49999€ edestä sijoituksia. (Mutta varmaan kaikki ymmärtävät, että hän joutuu muiden tulojen puuttuessa silti nipistämään niistä säästöistään, että saa edes sen vuokransa maksettua, saati muun elämisen.)
Mitä ihmeen valitusta tämä ketju on täynnä? Ettekö te tajua, että vähemmän asumistukea merkitsee rahansäästöä valtiolle ja vähemmän asumistukea tarkoittaa myös vähemmän keinotekoisesti vääristyneitä vuokria vuokra-asuntomarkkinoilla!
Ettekö te valittajat ymmärrä, minkälaisen markkinahäiriön asumistuki on aiheuttanut vuokramarkkinoille jo vuosikymmenten ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nollatuloinen ihminen joka saa noin 300e asumistukea kuussa. Minulla on tuottavaa omaisuutta reilusti yli kymppitonnin. Tuo omaisuus ei kuitenkaan tuota lähellekään 300e kuussa, joten eikö minun kannattaisi siirtää rahastotilien varallisuus lojumaan pankkitilille, jotta en menetä asumistukea? Mitä järkeä tässä on?
Jos sinulla ei ole mitään muita tuloja kuin asumistuki, niin ei nuo rahastot mitään haittaa, jos niitä on kuitenkin alle 50000€ arvosta.
50000 euron sijoituksista lasketaan laskennallinen vuositulo, joka on 8000€ vuodessa ja 667€/kk. Asumistukesi laskettaisiin siis aivan kuin sinulla olisi kuukaudessa 667€ tuloja. Arveletko, että noin pienet tulot romahduttaisivat asumistukesi?
No joo, ennen kuin asiaan perehdyin niin luulin tosiaan että oikeus mihinkään asumistukeen lakkautetaan jos tuota rahasto-omaisuutta on yli 10 000 €. Todellisuudessa tämä lakimuutos ei toki olisikaan lähellekään yhtä dramaattinen.
Ymmärrän kyllä muutenkin käyttäväni asumistukijärjestelmää (laillisesti) hyväkseni, enkä pidä muutosta erityisen epäoikeudenmukaisena. Ihmetyttää tosin, miksi varallisuudeksi sitten lasketaan vain tuottava omaisuus, miksi rangaista ihmistä sijoittamisesta?
En ole kokoomuksen kannattaja, mutta tuo asuntotuen rukkaus on hyvä juttu. Demarit ovat hyysäreitä, kaikille vaan kaikkea vaikkei ole varaa. Samoin työttömyysavustuksen järkeistäminen. Ja monta muuta asiaa on nyt järkevällä tavalla uudistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nollatuloinen ihminen joka saa noin 300e asumistukea kuussa. Minulla on tuottavaa omaisuutta reilusti yli kymppitonnin. Tuo omaisuus ei kuitenkaan tuota lähellekään 300e kuussa, joten eikö minun kannattaisi siirtää rahastotilien varallisuus lojumaan pankkitilille, jotta en menetä asumistukea? Mitä järkeä tässä on?
Jos sinulla ei ole mitään muita tuloja kuin asumistuki, niin ei nuo rahastot mitään haittaa, jos niitä on kuitenkin alle 50000€ arvosta.
50000 euron sijoituksista lasketaan laskennallinen vuositulo, joka on 8000€ vuodessa ja 667€/kk. Asumistukesi laskettaisiin siis aivan kuin sinulla olisi kuukaudessa 667€ tuloja. Arveletko, että noin pienet tulot romahduttaisivat asumistukesi?
No joo, ennen kuin asiaan perehdyin niin luulin tosiaan että oikeus mihinkään asumistukeen lakkautetaan jos tuota rahasto-omaisuutta on yli 10 000 €. Todellisuudessa tämä lakimuutos ei toki olisikaan lähellekään yhtä dramaattinen.
Ymmärrän kyllä muutenkin käyttäväni asumistukijärjestelmää (laillisesti) hyväkseni, enkä pidä muutosta erityisen epäoikeudenmukaisena. Ihmetyttää tosin, miksi varallisuudeksi sitten lasketaan vain tuottava omaisuus, miksi rangaista ihmistä sijoittamisesta?
Rangaista? 🤦
Miten jatkossa voi säästää asuntoon tai asoon enää? Olen yh, joka tehnyt pätkätöitä, välillä työttömänä, kun työtä ei aloillani ole (kolme tutkintoa). Olen säästänyt asoon, muuhun ei riitä rahkeet. Mitä järkeä tehdä jatkossa ollenkaan töitä, kun työttömyysaikoina kaikki säästöt tulevat kulumaan vuokriin ja tuo asomaksu karkaa aina vain kauemmas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kertoi lain voimaan tulon olevan 2024 tai 2025. Mistä tiedon voi lukea? Virallisesta lähteestä siis.
https://valtioneuvosto.fi/documents/10184/158702198/Neuvottelutulos+hal…
Siinä on linkki hallitusohjelmaan. Liiteosiossa oli näiden muutosten aikatauluja ja asumistuen kohdalla lukee, että 2024 olisi tarkoitus tehdä hallituksen esitys. Tämä on niin iso remontti, että sen valmistelu vaatii aikaa.
Toisin sanoen nykyiset Kelan asumistukipäätökset ovat voimassa vähintäänkin seuraavaan vuositarkistukseen asti ja uudetkin asumistukipäätökset tehdään vielä nykyisen lain mukaisesti siihen asti kunnes uusi laki on saatu virallisesti voimaan ehkä joskus vuoden 2024 tienoilla. Voihan tuo uudistus mennä vielä nurinkin eduskunnan perustuslakivaliokunnassa. Soteuudistuskin meni monesti uusiksi tuossa valiokunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rangaista? 🤦
Kyllä se vähän rangaistukselta tuntuu, että sijoitusteni takia tuet vähenee, VERRATTUNA siihen että koko omaisuus makaisi pankkitilillä sijoittamattomana. Ei valtio siitä mitään hyödy, että rahastojen sijaan omaisuuteni olisi pankkitilillä. Mutta minulle siitä on haittaa (ja niin on itseasiassa myös talouskasvulle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa noin, mutta tämä ei ole ihan niin yksinkertainen juttu. Tämä systeemi kannustaa tuhlaamaan kaikki rahat ja jättäytymään pelkästään tukien varaan. Yhteiskunnalle saattaisi olla hyödyllisempää jos ihmiset yrittäisivät eteenpäin, säästäisivät omaan asuntoon jne.
Vanhemmat eivät ainakaan enää ala säästämään lapsilleen osakesalkkuja niin herkästi tämän jälkeen. Omilla lapsillani on noin 20ke (minun säästämäni) salkut ja ovat lähivuosina muuttamassa omilleen. Poliittinen riski osui meillä nyt rankasti tuulettimeen.
Ainoastaan tukien optimointiin tähtäävä ihminen näkee tämän niin, että uusi systeemi kannustaa tuhlaamaan. Tämän voi nähdä myös niin, että tämä kannustaa kasvattamaan sijoituksia ainakin niin suuriksi, että niillä sijoituksilla pystyy maksamaan vuokransa.
Noin 250000€ sijoituksilla ja 5% osinkotuotolla saa nettona osinkoja kuukaudessa sellaiset 775€. Tuolla asuu jo yksiössä vuokralla. Ja osingoilla on tapana nousta ajan myötä, joten tuo osinkosalkulla rahoitettu vuokranmaksu pysyy paremmin vuokrien nousun perässä kuin sosiaalituet.
Useimmat ihmiset ovat opiskeluaikanaan tukien varassa. Jos vanhemmat pystyvät säästämään lapsilleen 250ke osakesalkut niin tuskin heitä juurikaan kiinnostaa asumistuet muutenkaan, sitä rahaa meinaan silloin on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä systeemi kannustaa tuhlaamaan kaikki rahat ja jättäytymään pelkästään tukien varaan. Yhteiskunnalle saattaisi olla hyödyllisempää jos ihmiset yrittäisivät eteenpäin, säästäisivät omaan asuntoon jne.
Vanhemmat eivät ainakaan enää ala säästämään lapsilleen osakesalkkuja niin herkästi tämän jälkeen. Omilla lapsillani on noin 20ke (minun säästämäni) salkut ja ovat lähivuosina muuttamassa omilleen. Poliittinen riski osui meillä nyt rankasti tuulettimeen.
Mä en tuota allekirjoita. Ne jotka haluavat kantaa kortensa kekoon ja elää ns. kunnon kansalaisena, jatkavat edelleenkin samaa elämää tuloista riippumatta.
Itse olen matalatuloinen eikä tulisi mieleenkään jättäytyä loisimaan. Jatkan edelleenkin töissä käymistä ja yritän säästää rahaa pahan päivän varalle. En aio tuhlata pieniä säästöjäni ja jättäytyä loisimaan. Haluan hoitaa kunnialla osani tässä yhteiskunnassa. Ja jos työttömäksi joku päivä joudun jäämään, niin onhan minulla sitten niitä säästöjä, jotka on nimenomaan tarkoitettu pahan päivän varalle!
Suomalaiset on tottuneet liian hyvään. Näiden tulevien kiristysten myötä meidän asiat on siltikin paremmin kuin monessa muussa länsimaassa.
Ja mitä tulee lasten osakesalkkuihin, niin eikös niitä sen takia säästetäkin, että lapsen ei tarvitsisi opiskellessaan elää tukien varassa eikä ottaa opintolainaa?!
Tuskin kukaan säästää lapsilleen sitä varten etteivät he saisi tukia opiskeluaikanaan. Eiköhän suurin osa säästä pesämunaksi omaan asuntoon, koska nimenomaan se alkupääoma on vaikea kaapia kasaan samalla kun asuu vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rangaista? 🤦
Kyllä se vähän rangaistukselta tuntuu, että sijoitusteni takia tuet vähenee, VERRATTUNA siihen että koko omaisuus makaisi pankkitilillä sijoittamattomana. Ei valtio siitä mitään hyödy, että rahastojen sijaan omaisuuteni olisi pankkitilillä. Mutta minulle siitä on haittaa (ja niin on itseasiassa myös talouskasvulle).
Ei siellä pankkitililläkään rahaa saa liikaa olla, eli tuo "VERRATTUNA" oli täysin turha sana.
Vierailija kirjoitti:
Aika monen elintaso laskee. Tosin jos on työtön niin voi muuttaa edullisemmalle seudulle.
Kyllä, mitä sitä änkeää keskelle kaupunkia asumaan, jos ei aio tai kykene työssä käymään siellä. Paljon halvempaa on asua muualla.
Eikös näiden pitänyt olla oikeistohallitus ja siten kurittavat niitäm joilla on vähän omaisuutta.
Likin voisi sylkäistä oravan suustaan ja olla tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rangaista? 🤦
Ei siellä pankkitililläkään rahaa saa liikaa olla, eli tuo "VERRATTUNA" oli täysin turha sana.
Nuo uudet omaisuusrajat koskevat tuottavaa omaisuutta. Pankkitilillä oleva raha ei ole tuottavaa omaisuutta. Se nimenomaan tarkoittaa sitä, että vaikka minulla olisi miljoona euroa pankkitilläni, mutta ei mitään sijoituksia tai muuta tuottavaa omaisuutta, minulla olisi nollatuloisena ihmisenä oikeus edelleen täyteen asumistukeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä systeemi kannustaa tuhlaamaan kaikki rahat ja jättäytymään pelkästään tukien varaan. Yhteiskunnalle saattaisi olla hyödyllisempää jos ihmiset yrittäisivät eteenpäin, säästäisivät omaan asuntoon jne.
Mä en tuota allekirjoita. Ne jotka haluavat kantaa kortensa kekoon ja elää ns. kunnon kansalaisena, jatkavat edelleenkin samaa elämää tuloista riippumatta.
Itse olen matalatuloinen eikä tulisi mieleenkään jättäytyä loisimaan. Jatkan edelleenkin töissä käymistä ja yritän säästää rahaa pahan päivän varalle. En aio tuhlata pieniä säästöjäni ja jättäytyä loisimaan. Haluan hoitaa kunnialla osani tässä yhteiskunnassa. Ja jos työttömäksi joku päivä joudun jäämään, niin onhan minulla sitten niitä säästöjä, jotka on nimenomaan tarkoitettu pahan päivän varalle!
Suomalaiset on tottuneet liian hyvään. Näiden tulevien kiristysten myötä meidän asiat on siltikin paremmin kuin monessa muussa länsimaassa.Ja mitä tulee lasten osakesalkkuihin, niin eikös niitä sen takia säästetäkin, että lapsen ei tarvitsisi opiskellessaan elää tukien varassa eikä ottaa opintolainaa?!
Tuskin kukaan säästää lapsilleen sitä varten etteivät he saisi tukia opiskeluaikanaan. Eiköhän suurin osa säästä pesämunaksi omaan asuntoon, koska nimenomaan se alkupääoma on vaikea kaapia kasaan samalla kun asuu vuokralla.
No kerro sitten miten mun yh:na pätkätyöläisenä kannattaa enää säästää asoon, kun työttömyysjaksot tulee syömään kaikki säästöt vuokriin ja asomaksun kokoonsaanti karkaa aina vaan kauemmas? Ei kukaan ole niin tyhmä, että jonkun "kunnon kansalaisuuden" takia tekee kannattamatonta toimintaa ja toimii epärationaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on tottuneet liian hyvään. Näiden tulevien kiristysten myötä meidän asiat on siltikin paremmin kuin monessa muussa länsimaassa.Ja mitä tulee lasten osakesalkkuihin, niin eikös niitä sen takia säästetäkin, että lapsen ei tarvitsisi opiskellessaan elää tukien varassa eikä ottaa opintolainaa?!
No kerro sitten miten mun yh:na pätkätyöläisenä kannattaa enää säästää asoon, kun työttömyysjaksot tulee syömään kaikki säästöt vuokriin ja asomaksun kokoonsaanti karkaa aina vaan kauemmas? Ei kukaan ole niin tyhmä, että jonkun "kunnon kansalaisuuden" takia tekee kannattamatonta toimintaa ja toimii epärationaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rangaista? 🤦
Nuo uudet omaisuusrajat koskevat tuottavaa omaisuutta. Pankkitilillä oleva raha ei ole tuottavaa omaisuutta. Se nimenomaan tarkoittaa sitä, että vaikka minulla olisi miljoona euroa pankkitilläni, mutta ei mitään sijoituksia tai muuta tuottavaa omaisuutta, minulla olisi nollatuloisena ihmisenä oikeus edelleen täyteen asumistukeen
Lainaamani henkilö puhui TUISTA erittelemättä sen tarkemmin, mistä tuesta on kysymys.
Täytyykin alkaa siirtää osakeomaisuutta kryptotilileille jos pitää paikkansa.
https://valtioneuvosto.fi/documents/10184/158702198/Neuvottelutulos+hal…
Siinä on linkki hallitusohjelmaan. Liiteosiossa oli näiden muutosten aikatauluja ja asumistuen kohdalla lukee, että 2024 olisi tarkoitus tehdä hallituksen esitys. Tämä on niin iso remontti, että sen valmistelu vaatii aikaa.