Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uutta: Omaisuutta asumistuen saajalla voi olla enintään 10 000 euroa

Vierailija
16.06.2023 |

Aika kova keino. Kuinkahan monilta lähtee asumistuet kokonaan? Ehkä sadoiltatuhansilta? Melkoista muuttoliikettä luvassa, kun ihmiset alkavat etsiä 400€ halvempia vuokrakämppiä. Entä jos on jo halvimmassa mahdollisessa asunnossa ja tuet lähtevät? Kuukausikulut kasvavat sadoilla euroilla. Tuntuu aika pahalta, jos tulot ovat vähän yli tonnin vaikkapa.

Kommentit (878)

Vierailija
441/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavaa omaisuutta. Nollatilillä olevaa rahaa ei siis kai lasketa?

Missä on mainittu tuottava?

Is artikkeli: Jos omaisuus ei ole tuottavaa, sitä ei lasketa mukaan varallisuuteen.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009661488.html

Jos asia jätetään kelan tulkintaan niin kaikki omaisuus on NS tuottavaa

Vierailija
442/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun tähän ryhmään joka tulee menettämään kaikki asumistuet työmarkkinatuen saajana..

Minulla on vaihtoehtona joko upottaa kymppitonnin vuodessa viimeisiä säästöjä vuokraan tai ostaa asuntovaunu sillä rahalla ja muuttaa asuntovaunuun..

Jälkimmäinen tuntuu yhä paremmalta vaihtoehdolta kuin pönkittää orvon 400 miljoonan säästöjä omalta pankkitiliä ja pitää oma itsenäisyys joka muuten katoaa kun joutuu TT asiakkaaksi.

Antakoon sitten kämppä sille tummahipkäiselle vuokralle jonka vuokrat kaupungin Sossu maksaa mukisematta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nollatuloinen ihminen joka saa noin 300e asumistukea kuussa. Minulla on tuottavaa omaisuutta reilusti yli kymppitonnin. Tuo omaisuus ei kuitenkaan tuota lähellekään 300e kuussa, joten eikö minun kannattaisi siirtää rahastotilien varallisuus lojumaan pankkitilille, jotta en menetä asumistukea? Mitä järkeä tässä on?

Jos sinulla ei ole mitään muita tuloja kuin asumistuki, niin ei nuo rahastot mitään haittaa, jos niitä on kuitenkin alle 50000€ arvosta.

50000 euron sijoituksista lasketaan laskennallinen vuositulo, joka on 8000€ vuodessa ja 667€/kk. Asumistukesi laskettaisiin siis aivan kuin sinulla olisi kuukaudessa 667€ tuloja. Arveletko, että noin pienet tulot romahduttaisivat asumistukesi?

No joo, ennen kuin asiaan perehdyin niin luulin tosiaan että oikeus mihinkään asumistukeen lakkautetaan jos tuota rahasto-omaisuutta on yli 10 000 €. Todellisuudessa tämä lakimuutos ei toki olisikaan lähellekään yhtä dramaattinen.

Ymmärrän kyllä muutenkin käyttäväni asumistukijärjestelmää (laillisesti) hyväkseni, enkä pidä muutosta erityisen epäoikeudenmukaisena. Ihmetyttää tosin, miksi varallisuudeksi sitten lasketaan vain tuottava omaisuus, miksi rangaista ihmistä sijoittamisesta?

Rangaista? 🤦

Kyllä se vähän rangaistukselta tuntuu, että sijoitusteni takia tuet vähenee, VERRATTUNA siihen että koko omaisuus makaisi pankkitilillä sijoittamattomana. Ei valtio siitä mitään hyödy, että rahastojen sijaan omaisuuteni olisi pankkitilillä. Mutta minulle siitä on haittaa (ja niin on itseasiassa myös talouskasvulle).

Ei siellä pankkitililläkään rahaa saa liikaa olla, eli tuo "VERRATTUNA" oli täysin turha sana.

Nuo uudet omaisuusrajat koskevat tuottavaa omaisuutta. Pankkitilillä oleva raha ei ole tuottavaa omaisuutta. Se nimenomaan tarkoittaa sitä, että vaikka minulla olisi miljoona euroa pankkitilläni, mutta ei mitään sijoituksia tai muuta tuottavaa omaisuutta, minulla olisi nollatuloisena ihmisenä oikeus edelleen täyteen asumistukeen

Lainaamani henkilö puhui TUISTA erittelemättä sen tarkemmin, mistä tuesta on kysymys.

Olen sama lainaamasi henkilö ja ihan totta, käytin siinä viestissä sanaa tuki, mutta tämä. avauksen ja tuon kommenttiketjun kontekstissa tarkoitin toki nimenomaan asumistukea

Vierailija
444/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit ja verotoimisto

Vierailija
445/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun tähän ryhmään joka tulee menettämään kaikki asumistuet työmarkkinatuen saajana..

Minulla on vaihtoehtona joko upottaa kymppitonnin vuodessa viimeisiä säästöjä vuokraan tai ostaa asuntovaunu sillä rahalla ja muuttaa asuntovaunuun..

Jälkimmäinen tuntuu yhä paremmalta vaihtoehdolta kuin pönkittää orvon 400 miljoonan säästöjä omalta pankkitiliä ja pitää oma itsenäisyys joka muuten katoaa kun joutuu TT asiakkaaksi.

Antakoon sitten kämppä sille tummahipkäiselle vuokralle jonka vuokrat kaupungin Sossu maksaa mukisematta

Nosta ne säästöt käteiseksi. Toki voi olla, että tuo asumistukileikkaus vielä perutaan, mutta mikäli se nyt sattuisi toteutumaan, niin kätke säästösi.

Vierailija
446/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nollatuloinen ihminen joka saa noin 300e asumistukea kuussa. Minulla on tuottavaa omaisuutta reilusti yli kymppitonnin. Tuo omaisuus ei kuitenkaan tuota lähellekään 300e kuussa, joten eikö minun kannattaisi siirtää rahastotilien varallisuus lojumaan pankkitilille, jotta en menetä asumistukea? Mitä järkeä tässä on?

Jos sinulla ei ole mitään muita tuloja kuin asumistuki, niin ei nuo rahastot mitään haittaa, jos niitä on kuitenkin alle 50000€ arvosta.

50000 euron sijoituksista lasketaan laskennallinen vuositulo, joka on 8000€ vuodessa ja 667€/kk. Asumistukesi laskettaisiin siis aivan kuin sinulla olisi kuukaudessa 667€ tuloja. Arveletko, että noin pienet tulot romahduttaisivat asumistukesi?

No joo, ennen kuin asiaan perehdyin niin luulin tosiaan että oikeus mihinkään asumistukeen lakkautetaan jos tuota rahasto-omaisuutta on yli 10 000 €. Todellisuudessa tämä lakimuutos ei toki olisikaan lähellekään yhtä dramaattinen.

Ymmärrän kyllä muutenkin käyttäväni asumistukijärjestelmää (laillisesti) hyväkseni, enkä pidä muutosta erityisen epäoikeudenmukaisena. Ihmetyttää tosin, miksi varallisuudeksi sitten lasketaan vain tuottava omaisuus, miksi rangaista ihmistä sijoittamisesta?

Rangaista? 🤦

Kyllä se vähän rangaistukselta tuntuu, että sijoitusteni takia tuet vähenee, VERRATTUNA siihen että koko omaisuus makaisi pankkitilillä sijoittamattomana. Ei valtio siitä mitään hyödy, että rahastojen sijaan omaisuuteni olisi pankkitilillä. Mutta minulle siitä on haittaa (ja niin on itseasiassa myös talouskasvulle).

Ei siellä pankkitililläkään rahaa saa liikaa olla, eli tuo "VERRATTUNA" oli täysin turha sana.

Nuo uudet omaisuusrajat koskevat tuottavaa omaisuutta. Pankkitilillä oleva raha ei ole tuottavaa omaisuutta. Se nimenomaan tarkoittaa sitä, että vaikka minulla olisi miljoona euroa pankkitilläni, mutta ei mitään sijoituksia tai muuta tuottavaa omaisuutta, minulla olisi nollatuloisena ihmisenä oikeus edelleen täyteen asumistukeen

Minustakin pankkitalletukset lähes nollakorolla eivät ole tuottavaa omaisuutta ellei niitä sitten ala sijoittamaan osakkeisiin. Samoin perintönä saadut rahat eivät ole tuloa vaan omaisuuden lisäystä. Ratkaisevaa onkin se sijoittaako perintörahat niin että niistä saa pääomatuloja, ei se paljon rahaa on pankkitalletuksina.

https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki-palkan-ja-paaomatulojen-vaikutus

Vierailija
447/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin ja paras tapa huomioida omaisuus asumistuessa on se joka nyt on jo olemassa ...eli pääomatuloja jotka tulee vain tuottavasta omaisuudesta ja nämä tiedot löytyy veropäätöksessä..

Ihan hyvästä syystä tämä varallisuus peruste poistettiin. 2015...se miksi asumistuki menot kasvoi 2015 jälkeen löytyy syy myös vuodelta 2015 ja Tornion raja.

Pari viikkoa sitten televisiossa haastateltiin kelan asiantuntijaa joka totesi että varakkaita asumistuen saajia on niin vähän ettei niiden osuudella ole juurikaan merkitystä koko asumistukipotissa...tämä hallituksen omaisuusrajais on täysin ideologinen toimi

Vierailija
448/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoin ja paras tapa huomioida omaisuus asumistuessa on se joka nyt on jo olemassa ...eli pääomatuloja jotka tulee vain tuottavasta omaisuudesta ja nämä tiedot löytyy veropäätöksessä..

Ihan hyvästä syystä tämä varallisuus peruste poistettiin. 2015...se miksi asumistuki menot kasvoi 2015 jälkeen löytyy syy myös vuodelta 2015 ja Tornion raja.

Pari viikkoa sitten televisiossa haastateltiin kelan asiantuntijaa joka totesi että varakkaita asumistuen saajia on niin vähän ettei niiden osuudella ole juurikaan merkitystä koko asumistukipotissa...tämä hallituksen omaisuusrajais on täysin ideologinen toimi

Se miksi varakkaita asimistuen saajia on vähän johtuu ihan pääomatuloista joita myös varallailla henkilöillä on paljon

Vierailija
449/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä systeemi kannustaa tuhlaamaan kaikki rahat ja jättäytymään pelkästään tukien varaan. Yhteiskunnalle saattaisi olla hyödyllisempää jos ihmiset yrittäisivät eteenpäin, säästäisivät omaan asuntoon jne.

Vanhemmat eivät ainakaan enää ala säästämään lapsilleen osakesalkkuja niin herkästi tämän jälkeen. Omilla lapsillani on noin 20ke (minun säästämäni) salkut ja ovat lähivuosina muuttamassa omilleen. Poliittinen riski osui meillä nyt rankasti tuulettimeen.

Mä en tuota allekirjoita. Ne jotka haluavat kantaa kortensa kekoon ja elää ns. kunnon kansalaisena, jatkavat edelleenkin samaa elämää tuloista riippumatta.

Itse olen matalatuloinen eikä tulisi mieleenkään jättäytyä loisimaan. Jatkan edelleenkin töissä käymistä ja yritän säästää rahaa pahan päivän varalle. En aio tuhlata pieniä säästöjäni ja jättäytyä loisimaan. Haluan hoitaa kunnialla osani tässä yhteiskunnassa. Ja jos työttömäksi joku päivä joudun jäämään, niin onhan minulla sitten niitä säästöjä, jotka on nimenomaan tarkoitettu pahan päivän varalle!

Suomalaiset on tottuneet liian hyvään. Näiden tulevien kiristysten myötä meidän asiat on siltikin paremmin kuin monessa muussa länsimaassa.

Ja mitä tulee lasten osakesalkkuihin, niin eikös niitä sen takia säästetäkin, että lapsen ei tarvitsisi opiskellessaan elää tukien varassa eikä ottaa opintolainaa?!

Tuskin kukaan säästää lapsilleen sitä varten etteivät he saisi tukia opiskeluaikanaan. Eiköhän suurin osa säästä pesämunaksi omaan asuntoon, koska nimenomaan se alkupääoma on vaikea kaapia kasaan samalla kun asuu vuokralla.

No kerro sitten miten mun yh:na pätkätyöläisenä kannattaa enää säästää asoon, kun työttömyysjaksot tulee syömään kaikki säästöt vuokriin ja asomaksun kokoonsaanti karkaa aina vaan kauemmas? Ei kukaan ole niin tyhmä, että jonkun "kunnon kansalaisuuden" takia tekee kannattamatonta toimintaa ja toimii epärationaalisesti.

Ei mulla ole oikeastaan muuta vinkkiä kuin, että älä lisäänny enempää. Uuden miehen kanssa ei aina tarvitse tehdä uusia lapsia. Hoidat nyt kunnialla tuon olemassa olevan pesueen aikuisiksi.

Kiitti täysin tyhjästä vinkistä, i-d-i-o-o-t-t-i. Minulla on yksi lapsi ja olen ollut reippaasti yli 10 vuotta täysin ilman minkäänlaista parisuhdetta. Ikääkin jo yli lisääntymisiän. Koulutusta taatusti enemmän kuin sinulla ja paremmilla arvosanoilla. Se siitä typerästä yrityksestäsi "v a l k o r o s k a"i r v a i l  l a, paljastit vain oman typeryytesi ja ennakkoluulosi.

Vierailija
450/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nosta ne säästöt käteiseksi. Toki voi olla, että tuo asumistukileikkaus vielä perutaan, mutta mikäli se nyt sattuisi toteutumaan, niin kätke säästösi.

Mietin itsekin tätä. Onko teistä moraalisesti ok? Pakko pohtia, kun olen tunnollinen ja rehellinen ihminen. Mutta ei tekisi mieli laittaa kovalla työllä ansaittuja säästöjä menemään vuokriin (työnteolla kartuttamani säästöt ovat sitä varten, jotta voisin opiskella loppuun, kun en enää saa opintotukea: olen suunnitellut, että minun ei tarvitsisi nostaa toimeentulotukea silloin, vaan pärjäisin asumistuella ja säästöilläni).

Tai ostan nyt vaikka sen auton, jos se ei vaikuta tukeen. Sen arvo vähän toki laskee, mutta parempi niin kuin laittaa säästöt vuokriin

Vierailija
451/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kertoi lain voimaan tulon olevan 2024 tai 2025. Mistä tiedon voi lukea? Virallisesta lähteestä siis.

https://valtioneuvosto.fi/documents/10184/158702198/Neuvottelutulos+hal…

Siinä on linkki hallitusohjelmaan. Liiteosiossa oli näiden muutosten aikatauluja ja asumistuen kohdalla lukee, että 2024 olisi tarkoitus tehdä hallituksen esitys. Tämä on niin iso remontti, että sen valmistelu vaatii aikaa.

Pitää nyt tämän vuoden aikana sitten humputella kaikki säästöt pois

Vierailija
452/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuosta hallitusohjelmasta, että tämä asuntotuen kokonaisuudistus on kaavailtu vasta vuodelle 2024. Alustava aikataulu on siis se, että 2024 tulisi hallituksen esitys. Sen jälkeen se käsitellään eduskunnassa, joten tuskin tuo ennen vuoden 2025 alkua tulee voimaan. Tai jotenkin ajattelisin, että tuollaisen suuremman kokonaisuuden muutos astuisi voimaan juuri vuoden alussa, eikä kesken vuotta.

Tässä on siis jokaisella vielä hyvää aikaa miettiä, miten järjestää asumisensa tulevaisuudessa, jos nyt on reippaasti säästöjä ja kovasti asumistuen varassa.

Hei, kiitos tästä viestistä. Helpotti oloa. Todennäköisesti olen sitten jo valmistinutkin, jos/kun tämä muutos tulee eikä minun tarvitse ainakaan vielä käydä läpi sitä pohdintaa, nostanko säästöjäni käteiseksi vai onko se oikein

T. Se loppusuoralla oleva opiskelija, jolta tässä pian loppuu opintotuki ja joka on säästänyt rahaa sen jälkeen elämiseen

Vierailija
453/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse nyt  vuokra-asunnossa, jossa omaisuusrajat. Ei ne mitään pankkitilejä tarkistaneet vaan ihan sen verotettavan omaisuuden verotustiedoista ja se  itselläni pienestä vanhasta mökistä alitti reilusti rajan, joka taisi olla jossain 30 000 hujakoilla . Aika harvassa ovat omistusasunnot, joiden verotusarvo on alle tuon 10 000 eli varmaan asumistuki poistuu aika lailla kaikilta omistusasuntoon asumistukea saavilta

Vierailija
454/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä halaut rangista meitä työssäkäyviä maksamaan sun sijoitukset?

Vierailija
455/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne oikeasti pysty selvittään kellä on minkäkin verran omaisuutta. Kela pyytää tiliotteen nähtäville ja siinä on niiden selvitys. Tämän verran selvitetään silloinkin kun hakee toimeentulotukea. Kukaan ei tutki onko useampia tilejä, tai uusi auto tai matkalaukullinen kultaa. Kaikki perustuu siihen että itse ilmoittaa.

Verottajan tiedoissa ne on pl. pankkitilit. Tietäisitjä jos sulla olis jotain ja maksaisit veroja.

Edes verottaja ei itse tutki tuota asiaa kuin pistokokeilla. Kelalla ei ole tuollaiseen syynäämiseen resursseja.

Tietotekniikalla tämä on helppo automatisoida. Ehkä vaatii jonkun lakimuutoksen mutta sen jälkeen Kela voi automaattisesti tehdä tilien saldotarkistuksen kaikkiin pankkeihin kun haetaan esim asumistukea.

Vierailija
456/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne oikeasti pysty selvittään kellä on minkäkin verran omaisuutta. Kela pyytää tiliotteen nähtäville ja siinä on niiden selvitys. Tämän verran selvitetään silloinkin kun hakee toimeentulotukea. Kukaan ei tutki onko useampia tilejä, tai uusi auto tai matkalaukullinen kultaa. Kaikki perustuu siihen että itse ilmoittaa.

Verottajan tiedoissa ne on pl. pankkitilit. Tietäisitjä jos sulla olis jotain ja maksaisit veroja.

Sulla voi olla vaikka 200000€ Porsche tai aito Picasson taulu eikä niitä näy verotuksessa.

No juu käsi sydämellä että monellako asumistukea tarvitsevilla on jotain kalliita keräilyesineitä?

Vierailija
457/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulee hyvä show, kun pankkiherrat vie Orpon takahuoneeseen ja selittää sille, mitä se juuri teki.

Saattaa Orpon virne kadota.

Köyhät pelotellaan hakemaan rahat patjaan, köyhät muuttaa pienimpään mahdolliseen tai kimppakämppiin ajaen asuntojen arvoa alas, samaan aikaan korot nousee ajaen asuntojen arvoa alas, samaan aikaan työmarkkinat muuttuu epävarmoiksi ajaen asuntojen arvoa alas, asumistukia leikataan ja se ajaa asuntojen arvoa alas jne...

Pankeille jää käteen arvottomia kämppiä ja niistä satojen tuhansien eurojen vastuita. Ai niin ne rahat, joilla piti vastata onkin siellä köyhän patjassa.

Kasarin pankkikriisi on pikkukupru Orpon virittämän atomipommiin verrattuna.

Söpö satu mutta eihän köyhillä mitään asuntolainoja ole. Tai jos on niin määrät ovat hyvin vähäisiä. Eihän pankki anna lainaa jos ei ole maksukykyä eli käytännössä palkkatuloa.

Vierailija
458/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut pohtivat säästöjensä nostamista käteiseksi. Moraalisesti tuo on ok, mutta onko siinä sitten järkeä. Kaikkea kun ei voi maksaa käteisellä, ja jos käteissäästöt tuhoutuvat (tulipalo, varkaus), niin minkäs teet ja millä todistat rahamäärän suuruuden.

Mä tiedän yhden ihmisen, joka nosti kaiken käteiseksi tukien takia. On todella nuuka, niin hänelle jäi tukiaisistakin säästöön. Ja tilillähän ei saa olla mitään, jos haluaa sossusta rahaa.

Väärän ihmisen kuullessa käteissäästöistä, niin lopputuloksen voi arvata. Eli kannattaa olla hyvin hiljaa asiasta, jos siihen päättää ryhtyä.

Vierailija
459/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulee hyvä show, kun pankkiherrat vie Orpon takahuoneeseen ja selittää sille, mitä se juuri teki.

Saattaa Orpon virne kadota.

Köyhät pelotellaan hakemaan rahat patjaan, köyhät muuttaa pienimpään mahdolliseen tai kimppakämppiin ajaen asuntojen arvoa alas, samaan aikaan korot nousee ajaen asuntojen arvoa alas, samaan aikaan työmarkkinat muuttuu epävarmoiksi ajaen asuntojen arvoa alas, asumistukia leikataan ja se ajaa asuntojen arvoa alas jne...

Pankeille jää käteen arvottomia kämppiä ja niistä satojen tuhansien eurojen vastuita. Ai niin ne rahat, joilla piti vastata onkin siellä köyhän patjassa.

Kasarin pankkikriisi on pikkukupru Orpon virittämän atomipommiin verrattuna.

Söpö satu mutta eihän köyhillä mitään asuntolainoja ole. Tai jos on niin määrät ovat hyvin vähäisiä. Eihän pankki anna lainaa jos ei ole maksukykyä eli käytännössä palkkatuloa.

Ja sitä palkkatuloakin täytyy olla tarpeeksi. Esimerkiksi minä en saa yksin asuntolainaa tuloillani. Siksi olen jumissa vuokralla asumisessa, vaikka lainaa olisi varaa maksaa pankille. Hassua.

Vierailija
460/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi kyttäyksen kärkimaita,maksakaa käteisellä.