Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutta: Omaisuutta asumistuen saajalla voi olla enintään 10 000 euroa

Vierailija
16.06.2023 |

Aika kova keino. Kuinkahan monilta lähtee asumistuet kokonaan? Ehkä sadoiltatuhansilta? Melkoista muuttoliikettä luvassa, kun ihmiset alkavat etsiä 400€ halvempia vuokrakämppiä. Entä jos on jo halvimmassa mahdollisessa asunnossa ja tuet lähtevät? Kuukausikulut kasvavat sadoilla euroilla. Tuntuu aika pahalta, jos tulot ovat vähän yli tonnin vaikkapa.

Kommentit (878)

Vierailija
381/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaa metsää mutta ei myy niin ilmeisesti saa asumistukea jos tulot pienet, myyt metsää niin tulee tuloa, riippuen minkälaista, kuinka paljon, erikseen verot sun muut jutut. 

Vierailija
382/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu kun vuorottelee tällaiset "jaetaan kaikille" ja sitten "kaikki pois" hallitukset vuoron perään. Seuraavaksi varmaan demarit voittaa taas kun on 4 vuotta kiristelty hampaita kurjuudessa.

Voitko olla puhumatta paskaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistaa metsää mutta ei myy niin ilmeisesti saa asumistukea jos tulot pienet, myyt metsää niin tulee tuloa, riippuen minkälaista, kuinka paljon, erikseen verot sun muut jutut. 

Ei se ennenkään ole noin mennyt. Jos omistaa metsää niin katsotaan arvon mukaan, ei mitään väliä että seuraava mahdollinen hakkuu on vuoden tai 50 vuoden päästä.

Vierailija
384/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapana on ilmoittaa tuotot vuositasolla. Tuommoinen 7 prosentin bruttotuotto ei kummoinen ole.

'Omaisuus' on perintömetsässä, joka on hakattu ennenkuin sen perin. Eli tuottoa ei saa mitään minun elinaikanani. Lisäksi metsä on yhteisomistuksessa kolmen sisarpuolen kanssa, ja myynti ei onnistu koska yhdellä näistä on valtakirja eikä häneltä myyntilupaa irtoa.

Eli asumistuki menee, sellaisen 'omaisuuden' takia mistä ei ikinä tule mitään tuottoa.

Tuo on kurjaa.

Mutta tulevaisuudessa perinnöstä kieltäytyminen tulee yleistymään. Itse aion myös näin toimia. Vanhemmillani on vanha iso omakotitalo muuttotappio paikkakunnalla. Talo vaatisi ulkoa ja sisältä täyden remontin. Siihen ei 50 000 euroa riitä, kun pelkästään makuuhuoneita on kuusi. Ja sen tiedän, että vanhemmillani ei tilillä juurikaan rahaa ole.

Minä en matalatuloisena ihmisenä tuota kontolleni huoli. Sisarukseni saavat tehdä mitä haluavat, mutta minä aion kieltäytyä osuudestani. Tuo talo ei koskaan tule menemään kaupaksi. Tietää perillisille vain suurta rahanmenoa remontin ja perintöveron muodossa. Perintöveron takia ei koskaan kannata ottaa lainaa!

Vierailija
385/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu kun vuorottelee tällaiset "jaetaan kaikille" ja sitten "kaikki pois" hallitukset vuoron perään. Seuraavaksi varmaan demarit voittaa taas kun on 4 vuotta kiristelty hampaita kurjuudessa.

Voitko olla puhumatta paskaa?

Oijoi, nimitteletkö seuraavaksi äitiäni?

Vierailija
386/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä systeemi kannustaa tuhlaamaan kaikki rahat ja jättäytymään pelkästään tukien varaan. Yhteiskunnalle saattaisi olla hyödyllisempää jos ihmiset yrittäisivät eteenpäin, säästäisivät omaan asuntoon jne.

Vanhemmat eivät ainakaan enää ala säästämään lapsilleen osakesalkkuja niin herkästi tämän jälkeen. Omilla lapsillani on noin 20ke (minun säästämäni) salkut ja ovat lähivuosina muuttamassa omilleen. Poliittinen riski osui meillä nyt rankasti tuulettimeen.[/quote]

Mä en tuota allekirjoita. Ne jotka haluavat kantaa kortensa kekoon ja elää ns. kunnon kansalaisena, jatkavat edelleenkin samaa elämää tuloista riippumatta.

Itse olen matalatuloinen eikä tulisi mieleenkään jättäytyä loisimaan. Jatkan edelleenkin töissä käymistä ja yritän säästää rahaa pahan päivän varalle. En aio tuhlata pieniä säästöjäni ja jättäytyä loisimaan. Haluan hoitaa kunnialla osani tässä yhteiskunnassa. Ja jos työttömäksi joku päivä joudun jäämään, niin onhan minulla sitten niitä säästöjä, jotka on nimenomaan tarkoitettu pahan päivän varalle!

Suomalaiset on tottuneet liian hyvään. Näiden tulevien kiristysten myötä meidän asiat on siltikin paremmin kuin monessa muussa länsimaassa.

Ja mitä tulee lasten osakesalkkuihin, niin eikös niitä sen takia säästetäkin, että lapsen ei tarvitsisi opiskellessaan elää tukien varassa eikä ottaa opintolainaa?!

Vierailija
387/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs kuluttaa 10 000€ ni pääsee helpommalla. Kuka auttaa kuluttaa ton rahan?

Vierailija
388/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä systeemi kannustaa tuhlaamaan kaikki rahat ja jättäytymään pelkästään tukien varaan. Yhteiskunnalle saattaisi olla hyödyllisempää jos ihmiset yrittäisivät eteenpäin, säästäisivät omaan asuntoon jne.

Vanhemmat eivät ainakaan enää ala säästämään lapsilleen osakesalkkuja niin herkästi tämän jälkeen. Omilla lapsillani on noin 20ke (minun säästämäni) salkut ja ovat lähivuosina muuttamassa omilleen. Poliittinen riski osui meillä nyt rankasti tuulettimeen.

Mä en tuota allekirjoita. Ne jotka haluavat kantaa kortensa kekoon ja elää ns. kunnon kansalaisena, jatkavat edelleenkin samaa elämää tuloista riippumatta.

Itse olen matalatuloinen eikä tulisi mieleenkään jättäytyä loisimaan. Jatkan edelleenkin töissä käymistä ja yritän säästää rahaa pahan päivän varalle. En aio tuhlata pieniä säästöjäni ja jättäytyä loisimaan. Haluan hoitaa kunnialla osani tässä yhteiskunnassa. Ja jos työttömäksi joku päivä joudun jäämään, niin onhan minulla sitten niitä säästöjä, jotka on nimenomaan tarkoitettu pahan päivän varalle!

Suomalaiset on tottuneet liian hyvään. Näiden tulevien kiristysten myötä meidän asiat on siltikin paremmin kuin monessa muussa länsimaassa.

Ja mitä tulee lasten osakesalkkuihin, niin eikös niitä sen takia säästetäkin, että lapsen ei tarvitsisi opiskellessaan elää tukien varassa eikä ottaa opintolainaa?!

Tämä olettama näyttää olevan nykyään yleinen että kaikki muut lusmuilevat ja siitä nyt nautitaan tämän hallituksen voimin. Palsta on täynnä näitä joiden mielestä muut on epärehellisiä ja tulisi saattaa vastuuseen, luottamus kanssaihmisiin kadonnut. 

Vierailija
389/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käy jos jää työttömäksi, kuten voi helposti käydä? Ei saa enää asumistukea omistusasuntoon. Yksinhuoltaja ei voi siis ostaa omaa asuntoa, kun back uppi puuttuu? Myöskään äitiysloman aikana, ei voi saada asumistukea omistusasuntoon?

Onko autokin realisoitavaa omaisuutta?

Entä syrjäkylien tyypit, miten heille käy. Moni mökki menee pakkomyyntiin ja maaseutu kuolettuu?

Miten säästät rahaa asuntolainaan enää..?

Helsinki on jo täyteen ahdettu vuokra- asuntoja.

Perheiden olisi helpompi päästä omistusasuntoon kiinni, jos olisi joku systeemi. Jo vaikka työttömyysaikana. Sen sijaan asutaan ahtaasti jossain kalliissa vuokraluukussa, ja uusia rakennetaan. Olisko näihin ratkaisua?

Vierailija
390/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nollatuloinen ihminen joka saa noin 300e asumistukea kuussa. Minulla on tuottavaa omaisuutta reilusti yli kymppitonnin. Tuo omaisuus ei kuitenkaan tuota lähellekään 300e kuussa, joten eikö minun kannattaisi siirtää rahastotilien varallisuus lojumaan pankkitilille, jotta en menetä asumistukea? Mitä järkeä tässä on?

Vierailija
391/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millon tämä laki tulee voimaan? Voi mennä aikaa.

Vierailija
392/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskusmaksut nousee ja lääkkeiden hinta. Pravo

Vierailija
393/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites Aso-asunnot?

Tämä kiinnostaisi minuakin ihan omakohtaisesti.

Asoissa asuu myös paljon  pieni- ja keskituloisia lapsiperheitä, ja asumistuen poisto tarkoittaa kyllä muuttoa monelle.

Asoa on ennen kohdeltu kuin vuokra-asuntoa eli on saanut asumistukea, mutta varmasti savustavat muuttamaan pois joten paljon kalliimaksi tulee valtiolle kun henkilö vaaditaan muuttamaan kalliiseen vyokra-asuntoon ja tämän jälkeen olemaan työttömänä lopun elämän.

Eikö Asoon oo saanut asumistukea jos pienet tulot, onko se raja 1.600 oli sitten eläke tai palkka ja ei ole pahemmin säästöjä ja mitä ne nyt on asumismenot niissä, neliöt ja missä sijaitsee 

Et ymmärtänyt edellistä. Tarkoittaa kun aso maksu realisoidaan omaisuuden nimiin, esim se 30 000 mikä on se maksu jolla pääset siihen.

Sitten sulla on 30 000 säästöjä, joten et saa enää asumistukea, ennenkuin realisoit asosi pois, ja menet muualle normaalisti vuokralle. Ja vasta kun rahat tuhlattu, saat taas asumistukea.

Näinhän se menee jos omaisuutta ei saa olla! Tulevaisuudessa, ei menneessä!

Vierailija
394/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millon tämä laki tulee voimaan? Voi mennä aikaa.

2024 tai 2025

Vierailija
395/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti tässä kaikessa on , että muiden ei tarvitse maksaa sinun eikä lastesi elämistä. Verot saadaan alas ja palvelut kukoistamaan kun ei ole pummeja. Mielenterveys ongelmista kärsivät , hoitoon ja sairaspäivärahalle ja heille niitä valtion tukemia suojatyöpaikkoja missä voivat käydä oman jaksamisen mukaan. Moni masennus ja ongelma olisi huomattavasti pienempi säännöllisellä liikunnalla ja jotain tekemällä.  

Vierailija
396/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä halua maksaa sinun tukia , ennemmin säästän senkin veroeuron omalle rahastotililleni. Nyt kun kovat verot niin itselle ei jää mitään säästöön. :D

Vierailija
397/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kertoi lain voimaan tulon olevan 2024 tai 2025. Mistä tiedon voi lukea? Virallisesta lähteestä siis.

Vierailija
398/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et omista mitään ja olet onnellinen, tai muuten...

Tällä palstalla on kyllä kumma valittamista asioista, jotka eivät pidä edes paikkaansa.

Tuoreen hallituksen kanta asumistukeen:

"Varallisuuteen ei lasketa esimerkiksi autoa, omassa käytössä olevaa kiinteistöä tai kesämökkiä." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009662051.html

Vierailija
399/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä nuoret, jotka ovat vielä opiskelijoita, tekevät välillä töitä ja saavat säästöön esim. oman asunnon ostoon tai aikovat elää seuraavat lukukaudet säästöillä, mutta pari kuukautta voi olla säästöjä rajan yli. Näillä joilla siis ei paljon ole tuon rajan yli omaisuutta. Oman asunnon omarahoituksen säästäminen on hankalaa ja ainakin venyy, kun pitää käyttää ne säästöt pois ekana asumiseen. Mutta eihän voi tietää, mihin kukakin säästää. Ehkä omaisuusraja pitäisi olla vähän isompi, esim. 30000 ennenkuin asumistukea ei saisi. Tietääkseni ASP-tililtä ei saa edes kesken kaiken nostaa rahaa pois, tai ainakin tulee jotain seurauksia säästösopimuksen rikkomisesta.

Asp tilin voi lopettaa koska tahansa.

Ja miksi ihmiset ei ota yhtään asioista selvää vaan vauhkoontuvat suuna päänä heti? Mun mielestä varallisuus saisi vaikuttaa vieläkin rankemmin asumistukeen. Ei säästäminen ole mikään absoluuttinen oikeus silloin, kun ei ole varaa edes välttämättömiin kuluihinsa.

Säästäminen estää sen että ihminen joutuu pikavippikierteeseen ja on kymmeniä vuosia poissa pelistä ja tukien varassa. Säästämiseen pitäisi ennemminkin kannustaa. Nyt siitä tehdään pahe. Aivan helvetin outo suunta.

Säästää sä voit alkaa sitten, kun selviät ensin edes niistä pakollisista menoistasi. Aivan helvetin outo ajatus, että muiden pitäisi maksaa sun asumisesi, jotta sinä voisit säästää kaikki rahasi.

Sivusta anna esimerkin. Joudut viemään lemmikkisi leikkaukseen tai kolaroit oman autosi, ei ole vaeaa takuuvuokraan tai muuhun yllättävään menoon ja joudut ottamaan pikavippiä.

Jos OLISI vähän puskuria, et tarvitsisi ottaa Vippiä. Ehkä pienituloiset ymmärtää nämä paremmin.....

Vierailija
400/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kuinka köyhien muka pitäisi sijoittaa rahaa osakkeisiin sekä rahastoihin varakkuuden kerryttämistä silmällä pitäen mutta ei saa kuitenkaan olla 10.000 edestä omaisuutta.

Mitä jos rahastossa on 15.000€? Sehän ei ole ns käyttörahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi