Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistukea ei sitten enää saa ollenkaan omistusasuntoon

-erittäin-vihainen-
16.06.2023 |

Itse olen keski-ikäinen työtön jota kukaan ei halua töihin. Omistan ainoastaan asunnon, en mitään muuta.
Olen siis täysin varaton muuten.

Käytännössä ilman asumistukea minulle jää kuukaudessa työttömyyskorvauksesta (minimaalinen työmarkkinatuki) alle 200 euroa kuukaudessa elämiseen.

Tästä lähtien joudun siis elämään lopun elämääni sossun rahoilla.

Kommentit (315)

Vierailija
101/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen jonain päivänä perimään asunnon, jossa voin sitten asua. Ei siis kannata itse ottaa perintöä vastaan vaan kieltäytyä siitä, jolloin se menee lapsilleni. Voin siis vuokrata asunnon heiltä ja yhteiskunta maksaa vuokran. Ok, kaipa sekin käy. Halvemmaksi olisi tietysti ollut maksaa hiukan tukea yhtiövastikkeeseen (halpa vastike, koska ei ole vuokratontilla), mutta kyllä se minulle sopii, että maksetaan vuokratuloja lapsilleni.

Meinaat laittaa lapsesi tuohon asemaan? Mitä jos he tarvitsisivat sitä asumistukea.

Siinä tapauksessa tietysti ei voi tehdä noin. Ja silloin hyväksyn täysin sen, että he myyvät asunnon ja ostavat rahalla vaikka kesämökin itselleen - sehän ei vaikuttaisi asumistukeen. Lasten etu on tietenkin minulle tärkeämpi. Mutta jos he eivät tarvitse asumistukea, silloinhan he voivat halutessaan vuokrata asunnon minulle. Toki saavat itse päättää kaikesta, ja aikuiset ihmiset tietysti päättävätkin.

Eli se on täysin ok, että lapset myyvät asunnon ja ostavat jotain, mutta itse et voi myydä asuntoasi. Koska tärkeintä on se että jokaisessa tilanteessa sinä saat asumistuen asuntoon jossa aiot asua. Ok, hyvin loogista.

Mieluummin niinpäin, kyllä. Ainakin silloin perintö hyödyttää enemmän meistä joitain, eli lapsiani.Jos se omalla kohdallani valuisi vain vuokriin, niin eihän siitä meille mitään iloa ole.

Vierailija
102/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös toimeentulotuki turvaa joka tapauksessa sen minimin ja asumisen kustannukset kuuluvat edelleenkin välttämättömiin kuluihin.

Asumisen kustannukset — muista kustannuksista puhumattakaan — on pitkään nousseet toimeentulotukea nopeammin.

Ruoan hinnassa se näkyy selkeiten, varsinkin kaikilla niillä paikkakunnilla missä kilpailua ei enää ole ja ruoan hinta-taso on 40-60% valtakunnallista tasoa korkeampi. Mutta sama on huomattavissa sähkön ja puhelinliittyminen hinnassa.

Ei tuosta loukusta moni pois pääse vaikka kuinka annettaisiin keppiä. Kuka muka palkkaa semmoisen työntekijän jolla on kymmenen vuotta vanhat haisevat ja risaiset vaatteet päällä ja hiukset itse leikattu? Ja jolla ei pahimmassa tapauksessa ole edes puhelinta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös toimeentulotuki turvaa joka tapauksessa sen minimin ja asumisen kustannukset kuuluvat edelleenkin välttämättömiin kuluihin.

Asumisen kustannukset — muista kustannuksista puhumattakaan — on pitkään nousseet toimeentulotukea nopeammin.

Ruoan hinnassa se näkyy selkeiten, varsinkin kaikilla niillä paikkakunnilla missä kilpailua ei enää ole ja ruoan hinta-taso on 40-60% valtakunnallista tasoa korkeampi. Mutta sama on huomattavissa sähkön ja puhelinliittyminen hinnassa.

Ei tuosta loukusta moni pois pääse vaikka kuinka annettaisiin keppiä. Kuka muka palkkaa semmoisen työntekijän jolla on kymmenen vuotta vanhat haisevat ja risaiset vaatteet päällä ja hiukset itse leikattu? Ja jolla ei pahimmassa tapauksessa ole edes puhelinta?

Jos työkkäriiin perustettaisiin työttömien stailauspisteitä työhaastatteluja varten, josta saisi lainavermeet ja älykoneet työhaasttatteluja varten.

Vierailija
104/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut omaan omistusasuntooni pientä asumistukea, ja nyt kun sekin lähtee, elämästä tulee todella kurjaa. En voi tämän halvemmin enää asua, sillä asuntoni on pieni yksiö kaupungin ulkopuolella, ja yhtiövastikekin on pieni. Olen 53, ja parhaillaan palkkatukitöissä, eikä se enää siis kerrytä ansiosidonnaista, joten ainoa tuloni olisi siis peruspäiväraha. Silläkö pitäisi tulla toimeen ja maksaa kaikki? En pääse millään mihinkään muuhun työhön, kokeiltu on sadan hakemuksen voimin. Toimeentulotuesta tuli aiemmin hylky, sillä olen perinyt osuuden ns. omaisuutta, joka ei hyödytä minua mitenkään, ei kelpaa kenellekään, mutta minun pitäisi kuitenkin kelan mukaan realisoida jollakin tempulla se saadakseni sitten tukea.

Alan todellakin harkita omaehtoista eut anasiaa. Se kai tämän hallituksen leikkauslistan idea on.

Vierailija
105/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sun kämppä on velaton niin sullahan pitäisi olla edulliset asumiskulut. Jos taas vielä velkaa jäljellä niin ei se nyt oikein ole yhteiskunnan asia maksaa sun asuntolainaa.

Vierailija
106/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä tarkoittaa:

"Varallisuudeksi ei kuitenkaan lasketa ”tuottamatonta omaisuutta”, kuten autoa, omassa käytössä olevaa kiinteistöä tai kesämökkiä. Sen sijaan omistusasuntoon yleistä asumistukea ei jatkossa myönnetä.

Yleisestä asumistuesta poistetaan 300 euron ansiotulovähennys. Tuen perusomavastuuta korotetaan nykyisestä 42 prosentista 50 prosenttiin. Lisäksi tuen taso tarkistetaan 70 prosenttiin hyväksyttyjen asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta." lähde https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da50d94c-4241-49c8-814c-60bfd6749…

Ihan ensiksi, mikä lasketaan omistusasunnoksi: Omakotitalo, asunto-osake tai jokin vastaava asumisen välimuoto esim. aso-asunto? Lasketaanko omistusasunnoksi kaikki, joissa on sidottuna rahaa, jonka voi saada takaisin myymällä tai pois muuttamalla?

Omistusasuntoon ei yleistä asumistukea myönnetä - siis eläkeläisen omistusasuntoon asumistuki edelleen myönnetään? Heillä ei myöskään huomioida autoa tai kesämökkiä varallisuudeksi?

Mikäli olet työikäinen työssäkäyvä, opiskelija tai työtön, niin omistusasuntoon ei yleistä asumistukea myönnetä?

Mutta jos on syntynyt rikkaaseen sukuun, niin edelleen voi asua suvun omistamassa paremmassa asunnossa ja sukulaiset hyötyy maksimaalisista tuista. Asunnonomistajien hyödyksi tulee myös omistusasunnoissa asuvien siirtyminen vuokra-asuntoihin... ja kysyntä nostaa vuokria.

Vierailija
107/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy asuntosi. Niin minäkin tein, jatko-opiskelin asuntorahoilla ja pääsin takaisin työelämään valmistuttani.

Mun tuttava taas valmistui työttömäksi, rahattomaksi ja asumaan vuokralla.

Vierailija
108/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen jonain päivänä perimään asunnon, jossa voin sitten asua. Ei siis kannata itse ottaa perintöä vastaan vaan kieltäytyä siitä, jolloin se menee lapsilleni. Voin siis vuokrata asunnon heiltä ja yhteiskunta maksaa vuokran. Ok, kaipa sekin käy. Halvemmaksi olisi tietysti ollut maksaa hiukan tukea yhtiövastikkeeseen (halpa vastike, koska ei ole vuokratontilla), mutta kyllä se minulle sopii, että maksetaan vuokratuloja lapsilleni.

Meinaat laittaa lapsesi tuohon asemaan? Mitä jos he tarvitsisivat sitä asumistukea.

Siinä tapauksessa tietysti ei voi tehdä noin. Ja silloin hyväksyn täysin sen, että he myyvät asunnon ja ostavat rahalla vaikka kesämökin itselleen - sehän ei vaikuttaisi asumistukeen. Lasten etu on tietenkin minulle tärkeämpi. Mutta jos he eivät tarvitse asumistukea, silloinhan he voivat halutessaan vuokrata asunnon minulle. Toki saavat itse päättää kaikesta, ja aikuiset ihmiset tietysti päättävätkin.

Eli se on täysin ok, että lapset myyvät asunnon ja ostavat jotain, mutta itse et voi myydä asuntoasi. Koska tärkeintä on se että jokaisessa tilanteessa sinä saat asumistuen asuntoon jossa aiot asua. Ok, hyvin loogista.

Mieluummin niinpäin, kyllä. Ainakin silloin perintö hyödyttää enemmän meistä joitain, eli lapsiani.Jos se omalla kohdallani valuisi vain vuokriin, niin eihän siitä meille mitään iloa ole.

Niin, ja voihan lapsi myydä sen omaisuuden opiskeluja edeltävänä aikana... jos siis lapsi joutuu muuttamaan opiskelupaikkakunnalle ja tarvitsisi yleistä asumistukea.

Vierailija
109/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä tarkoittaa:

"Varallisuudeksi ei kuitenkaan lasketa ”tuottamatonta omaisuutta”, kuten autoa, omassa käytössä olevaa kiinteistöä tai kesämökkiä. Sen sijaan omistusasuntoon yleistä asumistukea ei jatkossa myönnetä.

Yleisestä asumistuesta poistetaan 300 euron ansiotulovähennys. Tuen perusomavastuuta korotetaan nykyisestä 42 prosentista 50 prosenttiin. Lisäksi tuen taso tarkistetaan 70 prosenttiin hyväksyttyjen asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta." lähde https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da50d94c-4241-49c8-814c-60bfd6749…

Ihan ensiksi, mikä lasketaan omistusasunnoksi: Omakotitalo, asunto-osake tai jokin vastaava asumisen välimuoto esim. aso-asunto? Lasketaanko omistusasunnoksi kaikki, joissa on sidottuna rahaa, jonka voi saada takaisin myymällä tai pois muuttamalla?

Omistusasuntoon ei yleistä asumistukea myönnetä - siis eläkeläisen omistusasuntoon asumistuki edelleen myönnetään? Heillä ei myöskään huomioida autoa tai kesämökkiä varallisuudeksi?

Mikäli olet työikäinen työssäkäyvä, opiskelija tai työtön, niin omistusasuntoon ei yleistä asumistukea myönnetä?

Mutta jos on syntynyt rikkaaseen sukuun, niin edelleen voi asua suvun omistamassa paremmassa asunnossa ja sukulaiset hyötyy maksimaalisista tuista. Asunnonomistajien hyödyksi tulee myös omistusasunnoissa asuvien siirtyminen vuokra-asuntoihin... ja kysyntä nostaa vuokria.

Asumisoikeusasunto on omistusasunto. Asuntovaunusta en tiedä.

Vierailija
110/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä tarkoittaa:

et tiedä myöskään, mikä on asumisoikeusasunto.

Vierailija
111/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt että olisin voinut saada kartanooni asumistukea.

Vierailija
112/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä tarkoittaa:

Nykyään Kelan sivuilla aso-asuntoa verrataan vuokra-asumiseen. Asuntoon pääsee kynnysrahan maksamalla ja vuokra on aavistuksen verran pienempi kuin vuokralla. Tietenkin lukuunottamatta niitä halpoja yhteiskunnan vuora-asuntoja, joihin pääsee harvat ja valitut.

Vierailija
113/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedittekö muuten että se sijoitusasunnon omistaja saa myös teettää remontteja ihan hyvällä summalla vuokraamaansa asuntoon, ja ne saa verovähennyksiin? Kukaan ei kitise tästä.

Ymmärrätkö mikä on verovähennys?

Tässä kuviossa se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että sijoittaja tekee asuntoonsa 6000€ remontin vuokralaisten välillä. Oletetaan, että remontti kestää kuukauden, vastike on 150€, vuokra 650€ ja sijoittajalla on asuntoon kohdistuvaa lainaa 45000€, josta hän maksaa tällä hetkellä 4% vuotuista korkoa.

Remontin aikana rahaa kuluu: vastike 150€, korot 150€, remontti 6000€, yhteensä 6300€.

Remontin jälkeen rahaa tulee: vuokra 650€/kk

Remontin jälkeen rahaa menee: vastike 150€, korot 150€, yhteensä 300€/kk

Kun näitä ynnäillään yhteen, niin siinä pitää olla vuokralainen remontin jälkeen kokonaista 18kk, ennen kuin se remontti on saatu maksettua. Tuolta 19kk ajalta (remontti mukaanlukien) kulut ovat:

19 x (150+150) + 6000 = 11700  ja tulot vastaavasti:

18 x 650 = 11700

Tätä se verovähennys tarkoittaa: Jos ei tule tuottoa, ei myöskään tarvitse maksaa veroja. Sama se on palkansaajallakin: Jos sinulla ei ole ansiotuloja, niin et myöskään joudu maksamaan veroja.

Vierailija
114/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se sun kämppä on velaton niin sullahan pitäisi olla edulliset asumiskulut. Jos taas vielä velkaa jäljellä niin ei se nyt oikein ole yhteiskunnan asia maksaa sun asuntolainaa.

Mitä horiset? Tietysti tuki on vastikkeeseen, veteen ja lämmitykseen. Maksimissaan 80 % niistä, yläraja myös määritelty. Tulee esim. 500 euron työttömyyskorvauksen päälle. Ei kannata kommentoida, jos ei tiedä mistä puhutaan.

Sitten jos oman asunnon joutuu myymään, niin saa tukea maksimiosuuden vuokrasta. Asunnon omistava sijoittaja käyttää rahat vastikkeeseen ja sijoitusasunnon lainaan. Halpoja sijoitusasuntoja saa, kun ihmisten on pakko myydä nopeasti. Täydellistä kapitalisteille. Näin se on mietitty.

Se vaan, ettei välttämättä vuokranantaja halua työtöntä vuokralaista. Eikä kaupungin vuokra-asuntoa saa. Asunnottomaksi sitten varastelemaan vaikka. Harva asunnoton jaksaa käydä töissä ja osa ei jaksa olla selvin päin. Jo lasten lastenkotipaikat maksavat moninkertaisesti asumistuen määrän.

Vierailija
115/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä tarkoittaa:

Se on huijaus. Maksat kynnysrahan, valtavaa vuokraa ja kukaan järkevä ei osta asuntoa, jos haluat myydä. Asumistukimenot ovat moninkertaiset verrattuna omistusasuntoon. Ainoa hyöty, että varmempi oikeus asuntoon. Este muuttamiselle toiselle paikkakunnalle.

Vierailija
116/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole 2000 vaan 16000 ja vasta sitten alkaa pienenemään pikkuhiljaa eläkkeensaajan asumistuki.

Vierailija
117/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aikoinaan ollut säästäväinen ja saanut säästettyä itselleen asunnon. Yhtiövastike nyt noin 300 euroa, esim. kaksiosta. Asunto myydään ja mennään vuokralle, vuokra esim. yksiöstä n. 600 euroa. Tähän sitten saa sitä asumistukea, mutta omistusasuntoon ei saa! Kumpikohan tulee loppuviimein yhteiskunnalle halvemmaksi? Minä vaan kysyn!

On tässä sekin puoli, että se, joka on joutunut omistusasunnosta vuokralle ja näkee säästöjensä hupenevan, ehkä tekee kaikkensa sen eteen, että saisi jostain lisätuloja? Jos asuu velattomassa asunnossa, niin siihen saattaa ehkä liian helposti jäädä pötköttelemään työttömyyskorvauksen ja asumistuen turvin. Perheellinen toki ei, koska lapset pitää elättää, mutta sinkku saattaa tuumata, että kyllähän pärjään vähemmälläkin ja vietän leppoisaa vapaa-aikaa.

Ehkä jo se uhka siitä, että omistusasunnosta voi joutua muuttamaan vuokralle, kirittää ihmistä työnhakuun?

Vierailija
118/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä tarkoittaa:

Se on huijaus. Maksat kynnysrahan, valtavaa vuokraa ja kukaan järkevä ei osta asuntoa, jos haluat myydä. Asumistukimenot ovat moninkertaiset verrattuna omistusasuntoon. Ainoa hyöty, että varmempi oikeus asuntoon. Este muuttamiselle toiselle paikkakunnalle.

Ei asoa kannata verrata omistusasuntoon vaan vuokra-asuntoon, siihen verrattuna vastike on pienempi. Kukaan ei ole häätämässä, eikä tarvitse huolehtia itse myynnistä vaan se menee ilmoituksella. Lisäksi könttäsummaan saa indeksikorotuksen poismuuttaessa.

Vierailija
119/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan vastaavasssa tilanteessa otettiin vuokralainen.

Vierailija
120/315 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on aikoinaan ollut säästäväinen ja saanut säästettyä itselleen asunnon. Yhtiövastike nyt noin 300 euroa, esim. kaksiosta. Asunto myydään ja mennään vuokralle, vuokra esim. yksiöstä n. 600 euroa. Tähän sitten saa sitä asumistukea, mutta omistusasuntoon ei saa! Kumpikohan tulee loppuviimein yhteiskunnalle halvemmaksi? Minä vaan kysyn!

On tässä sekin puoli, että se, joka on joutunut omistusasunnosta vuokralle ja näkee säästöjensä hupenevan, ehkä tekee kaikkensa sen eteen, että saisi jostain lisätuloja? Jos asuu velattomassa asunnossa, niin siihen saattaa ehkä liian helposti jäädä pötköttelemään työttömyyskorvauksen ja asumistuen turvin. Perheellinen toki ei, koska lapset pitää elättää, mutta sinkku saattaa tuumata, että kyllähän pärjään vähemmälläkin ja vietän leppoisaa vapaa-aikaa.

Ehkä jo se uhka siitä, että omistusasunnosta voi joutua muuttamaan vuokralle, kirittää ihmistä työnhakuun?

Neljä hakemusta kuukaudessa on pakko tehdä, jos on työtön. Siksi rekrytoinnit ovat ihan tukossa hakemuksia. Satoja hakemuksia perustyöpaikkaan peruspalkalla. Ikä ja sukupuoli ovat tärkeitä työllistymisessä.