Asumistukea ei sitten enää saa ollenkaan omistusasuntoon
Itse olen keski-ikäinen työtön jota kukaan ei halua töihin. Omistan ainoastaan asunnon, en mitään muuta.
Olen siis täysin varaton muuten.
Käytännössä ilman asumistukea minulle jää kuukaudessa työttömyyskorvauksesta (minimaalinen työmarkkinatuki) alle 200 euroa kuukaudessa elämiseen.
Tästä lähtien joudun siis elämään lopun elämääni sossun rahoilla.
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikein että tuki osoitetaan vain VARATTOMILLE ei ole oikein että ihmiset joilla on omaisuutta ja varallisuutta nostavat asumistukea.
Alunperinkin asumistuki on ollut tarkoitettu vähävaraisille ja varattomille jotka asuvat vuokralla.No niin, eli lapsilisät ja kaikki muutkin tuet esim. yli 3000€/kk tienaavilta.
*pois
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset saavat omistusasuntoihinsa asumistukea, jos eläke on pieni ja asumiskulut jatkuvasti nousevat. Asian voi tarkistaa Kelan sivuilta.
Eläkeläisillä omaisuusraja on 2 000 euroa eli huomattavasti pienempi kuin yleistä asumistukea saavilla 10 000 euroa. Jos eläkeläisellä on tilillä enemmän kuin tuo summa tuki vähennetään omaisuudesta.
Ajaa täysin siihen pussiin, ettei saa omistaa mitään. Tällähän päästään omistusasujista ja ajetaan ne vuokralle, vuokraloordit hieroo kätösiään. Epäilen hallitusväen omaa lehmää ojassa.
Ja kun näidenKÄÄN leikkausten jälkeen ei ala uutta asfalttia tulemaan renkaiden alle, niin ihmetellään taas että mihinkäs ne verovarat oikein valuu.....
Vierailija kirjoitti:
Tätä en minäkään ymmärrä, eihän omistusasunnosta tueta kuin yhtiövastiketta, jolla yhtiö kattaa asumisen kulut. Ei siitä asujalle mitään jää tai ei se muuta asuntoa yhtään enemmän omaksi.
Jos muuttaa vuokralle yksityisen omistamaan asuntoon niin vuokra pitää sisällään yhtiövastikkeen ja omistajan voiton. Asumistuella siis tuetaan yksityisiä vuokranantajia, jotka tekevät sillä voittoa mutta ei henkilöä joka asuu omassa asunnossa ja maksaa vain asumisesta.
Mitä järkeä?
Minä olen henkilö joka aloitti tämän keskustelun. Asian juuri niin kuin sinä sen kirjoitat.
Minun koko asumistukeni menee yhtiövastikkeeseen ja lisäksi minun maksettava työttömyyskorvauksesta loput.
Kokonaissumma mitä olen saanut yhteiskunnalta käteen on ollut noin 740 euroa kuukaudessa. Tästä on sitten maksettu KAIKKI. Yhtiövastike, sähkö, vesimaksu, nettiyhteys, ruoka, vaatteet ja joitakin (kalliita) lääkkeitä.
Minulla on tapaturman seurauksena pysyvä vajaatoiminta toisessa kädessä. Yhteiskunnan mielestä se ei kuitenkaan ole riittävä peruste esim. sairaseläkkeelle.
Jos joutuisin nyt uudelleen leikkaukseen näiden Orpon hallituksen terveydenhuollon kiristysten jälkeen, en enää selviäisi edes julkisen puolen terveydenhuollon maksuista.
Vierailija kirjoitti:
Ajaa täysin siihen pussiin, ettei saa omistaa mitään. Tällähän päästään omistusasujista ja ajetaan ne vuokralle, vuokraloordit hieroo kätösiään. Epäilen hallitusväen omaa lehmää ojassa.
Ja vuokralla ollessa sitten rahat imetään pikkuhiljaa pois sinne alle kymppitonnin. Oikein kätevä köyhdytyssysteemi. Klaus approves.
Hallitusohjelma joka juuri esiteltiin on paras mahdollinen Suomelle.
Kannattaa naatiskella eläissään ja täysissä järjissä mitä on saanut kokoon. Humputella menemään.
Muistakaa äänestää Perussuomalaisia!
sinähän et ole ollut varaton missään vaiheessa. helsingin keskustassa näillä asumistukihulluilla on satojentuhansien asunnot alla, ei heidän kuulu saada tukia mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyt asunnon ja muutat vuokralle. Problem solved.
... Jotta voi nostaa asumistukea ja kela vaan maksaa jollekulle rikkaammalle?
Onko tuossa nyt sit järkeä..Ei siinä järkeä ole tavoiteltukaan vaan sitä, että asumistuki ei mene vähäosaisen hyödyksi vaan asuntosijoittajan.
Niin, mutta jospa tuohon asiaan tulisi parannusta. Suuret sijoitusasuntojen omistajat, kuten ay-liike vastustaa tietysti asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on koko työelämänsä ajan säästänyt omaan kämppään ja tunnollisesti maksanut kaikki erät, kunnes asunto on viimein oma, mutta sitten on jokin elämän epäonni tyyliin sairaus, potkut, konkurssi tai muu vastaava kohdannut, eikä enää pääse takaisin jaloilleen? Tällöin sitten on pakko luopua (jos joku tosiaan lopulta ostaa) siitä elämänsä työstä ja muuttaa vuokralle, jotta rahat - kuten yllä jo mainittiin - valuvat sitten jollekin sijoittajalle?
Ei kuulosta mun Suomelta. Ei ainakaan siltä Suomelta, jota rakennettiin 90-luvun lamaan saakka, kunnes isoherrat veivät tavallisen kaduntallaajan talon. Koetaanko tämä sama nyt sitten uudestaan?
Ehkä vähän julmaa sanoa näin, kun ymmärrän täysin mitä tarkoitat, mutta kukaan ei ole luvannut että elämä on aina reilua ja että yhteiskunnan pitää tulla kaikissa vastoinkäymisissä rahallisesti vastaan. Potkut, konkurssi, sairaus on kaikki asioita, joihin on vaikea varautua, mutta jos ne sitten osuvat kohdalleen niin kyllähän niihinkin tilanteisiin on omat tuet vähäksi aikaa. Sen sijaan se, ettei pysty luopumaan asunnosta ja muuttamaan omaa kiinteää omaisuuttaan rahaksi, jotta oma talous kohenisi, on lopulta yksilön ongelma. Rahaa kuitenkin on kiinni asunnossa, toisin kuin vuokralla asujilla, jotka saavat tukia. Omassa asunnossa asuvat ovat paremmassa tilanteesssa, kuin tukea saavat vuokralla asujat. Vuokralla asuvat joutuvat myös muuttamaan halvempaan asuntoon, jos raha elämiseen ei riitä.
Eli parasta on olla säästämättä omaan asuntoon. Asuu vuokralla ja humppaa rahat menemään, nauttii elämästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyt asunnon ja muutat vuokralle. Problem solved.
... Jotta voi nostaa asumistukea ja kela vaan maksaa jollekulle rikkaammalle?
Onko tuossa nyt sit järkeä..Toimeentulotukea varten pitää antaa tiliotteet.
Liittyy asiaan miten?
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on koko työelämänsä ajan säästänyt omaan kämppään ja tunnollisesti maksanut kaikki erät, kunnes asunto on viimein oma, mutta sitten on jokin elämän epäonni tyyliin sairaus, potkut, konkurssi tai muu vastaava kohdannut, eikä enää pääse takaisin jaloilleen? Tällöin sitten on pakko luopua (jos joku tosiaan lopulta ostaa) siitä elämänsä työstä ja muuttaa vuokralle, jotta rahat - kuten yllä jo mainittiin - valuvat sitten jollekin sijoittajalle?
Ei kuulosta mun Suomelta. Ei ainakaan siltä Suomelta, jota rakennettiin 90-luvun lamaan saakka, kunnes isoherrat veivät tavallisen kaduntallaajan talon. Koetaanko tämä sama nyt sitten uudestaan?
Hyvin sanottu! Tismalleen samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikein että tuki osoitetaan vain VARATTOMILLE ei ole oikein että ihmiset joilla on omaisuutta ja varallisuutta nostavat asumistukea.
Alunperinkin asumistuki on ollut tarkoitettu vähävaraisille ja varattomille jotka asuvat vuokralla.Asumistuki menee viimekädessä asuntosijoittajille. He eivät ole varattomia. Pitäisikö rakentaa enemmän kunnan tai valtion vuokrataloja vähävaraisille ihmisille?
Pitäisi, mutta se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän julmaa sanoa näin, kun ymmärrän täysin mitä tarkoitat, mutta kukaan ei ole luvannut että elämä on aina reilua ja että yhteiskunnan pitää tulla kaikissa vastoinkäymisissä rahallisesti vastaan. Potkut, konkurssi, sairaus on kaikki asioita, joihin on vaikea varautua, mutta jos ne sitten osuvat kohdalleen niin kyllähän niihinkin tilanteisiin on omat tuet vähäksi aikaa. Sen sijaan se, ettei pysty luopumaan asunnosta ja muuttamaan omaa kiinteää omaisuuttaan rahaksi, jotta oma talous kohenisi, on lopulta yksilön ongelma. Rahaa kuitenkin on kiinni asunnossa, toisin kuin vuokralla asujilla, jotka saavat tukia. Omassa asunnossa asuvat ovat paremmassa tilanteesssa, kuin tukea saavat vuokralla asujat. Vuokralla asuvat joutuvat myös muuttamaan halvempaan asuntoon, jos raha elämiseen ei riitä.
Entä jos asunto ei mene kaupaksi? Halvempia asuntoja ei myöskään ole aina tarjolla, ei ainakaan kasvukeskuksissa!
Kyllähän tämä hallitusohjelma katastrofaalinen on. Se on aina paha, kun pienempää sorretaan. Silloin alkaa rikos kannattamaan. Jengi- ja katuväkivalta tulee nousemaan aivan uudelle tasolle lähivuosina.
Nythän ei enää kenenkään pienempituloisemman kannata edes yrittää säästää omaan asuntoon, koska siinä asuminen tulisi hulluna kalliimmaksi. Kannattaa vaan asua koko elämänsä vuokralla ja nauttia asumistuesta. Tällöin käteen jää paljon enemmän kuussa ja voi viettää mukavaa elämää.
Mikä ihmeen järki tässä on?? Esim. minä kahden lapsen kanssa sain vuokra-asuntoon asumistukea 550e/kk. Elimme ihan kivasti, kun asumisesta ei itse tarvinnut maksaa juuri mitään. Kuka hullu sitten säästäisi omaan ja olisi ihan kusessa niiden asumiskulujen kanssa.
No niin, eli lapsilisät ja kaikki muutkin tuet esim. yli 3000€/kk tienaavilta.