Mikä on asiallinen syy jolla voi työntekijän irtisanoa?
Onko ennen sitten voinut irtisanoa asiattomasti?
Kommentit (83)
Saikuttajat varmaan ainoita jotka jäävät töihin. Eiköhän siellä vielä kielletä syrjimästä sairauden perustella. Saadaan Suomi ajettua kunnolla alas.
Asiallinen tarkoittaa käytännössä sitä, että syy on sillä tavoin hyväksyttävä, ettei se ole lain vastainen (esim. syrjivä) sekä kohtuullinen, että ns. valtaosa muistakin työnantajista olisi antanut potkut (ei siis mielivaltainen, henkilökemiat esimiehen kanssa tmv.).
Sinänsähän tämä on hyvä uudistus, että se antaa työnantajalle mahdollisuuden päästä oikeasti huonoista työntekijöistä eroon. Mutta kuten kaikissa uudistuksissa, rajathan tälle täsmentyy vasta kun saadaan oikeudessa ennakkoratkaisuja. Innolla odotan.
Käräjäoikeus saa töitä, kun kaikki irtisanomiset käsitellään oikeudessa. Minä vedän työnantajan heti oikeuteen, jos saan potkut.
Minulla on ikää ja töitä teen kyllä niin kauan kuin jaksan, mutta ei ihminen ole mikään robotti. Toivottavasti edes joku tolkku säilyy tässä irtisanomisen helppoudessa. Ei se työn jälki aina vaihtamalla parane, kestää aikansa että uudet oppii tekemään työt vaikka siitä vanhasta työntekijästä on se uutuuden viehätys kadonnut työnantajan mielestä. Tai toisaalta, jos vielä hyppäisi itsekin työpaikanvaihtoon niin näkisi miltä työelämä missäkin työpaikassa näyttää. Älkää työnantajat luulko itsestänne nyt liikoja, voipi olla että on lähtijöitä ihan omasta aloitteesta.
Asiallinen syy on että joku tekee samat hommat halvemmalla ja omaa paremman fysiikan pitkässä juoksussa. Joku jaksaa vastailla jopa keskellä yötä pitkiä sähköposteja ja toiset taas ei. Jos halutaan firmassa vaihtelua tai kvarttaalutavoitteeseen halutaan pientä säästöä, bonusten toivossa. Asiallisia syitä lakimiesten on helppo kehittää jos ja kun narsisti käskee.
Vierailija kirjoitti:
Työtehtävien laiminlyönti (tahallinen tai toistuva)
Luvattomat tai selvittämättömät poissaolot
Alkoholin alaisena töihin tulo tai alkoholin alaisena työskentely
Asiaton käytös työkavereita, esihenkilöä tai asiakkaita kohtaan
Kyllähän noista syistä on aina saanut irtisanoa, kunhan on ensin annettu varoitus ja mahdollisuus sen myötä muuttaa tapansa. Jatkossako ei tarvita enää varoitusta pohjalle?
Myöhästyi 5 minuuttia. Asiallinen, mutta ei painava syy.
Vierailija kirjoitti:
Muutos tulee lisäämään vain tarpeetonta perseen nuolemista ja lisää pahoinvointia työpaikoilla entisestään.
Jep, haetaan kasvua tukemalla joo-joo miehiä ja kaikenlaisen tehottomuuden pysyvää sementointia :D
Vierailija kirjoitti:
Käykö tässä nyt niin, että tästä asiallisesta syystä seuraa aina karenssikin vielä?
Jos olet itse toiminnallasi aiheuttanut irtisanotuksi tulemisesi, niin kyllä. Kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Käräjäoikeus saa töitä, kun kaikki irtisanomiset käsitellään oikeudessa. Minä vedän työnantajan heti oikeuteen, jos saan potkut.
Ja otat niskoillesi kymppitonnien kulut jos häviät. Oikeudenkäynti ei Suomessa kannata kuin niille, jotka eivät itse maksa laskujaan.
asiallinen syy erottaa on jos kannattaa viherpunikkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä ovat tähänkin asti olleet päteviä perusteita työsuhteen päättämiseen.
Eihän kukaan ole väittänyt, etteivät olisi.
Miten tätä asiaa on niin vaikea tajuta? Ennen vaadittiin asiallinen JA PAINAVA syy. Nyt pelkästään asiallinen. Eli tarkoittaa sitä, että kevytkin syy riittää, kunhan se on asiallinen. Se, mihin se raja asettuu, se jää nähtäväksi. Mutta lain mukaan kevytkin syy jatkossa siis riittää. Käytännössä syy on jatkossa hyvin helppo vetäistä vaikka kiven navasta, jos työntekijästä halutaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Käykö tässä nyt niin, että tästä asiallisesta syystä seuraa aina karenssikin vielä?
Tottakai seuraa karenssi, jos se on työntekijästä itsestään johtuva. Emme ole tyytyväisiä työntekemisesi nopeuteen, tehokkuuteen, laatuun, asenteeseesi... Ihan mitä tahansa voi sanoa ja millä kriteereillä vain, koska kevytkin asiallinen syy hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä ovat tähänkin asti olleet päteviä perusteita työsuhteen päättämiseen.
Eihän kukaan ole väittänyt, etteivät olisi.
Miten tätä asiaa on niin vaikea tajuta? Ennen vaadittiin asiallinen JA PAINAVA syy. Nyt pelkästään asiallinen. Eli tarkoittaa sitä, että kevytkin syy riittää, kunhan se on asiallinen. Se, mihin se raja asettuu, se jää nähtäväksi. Mutta lain mukaan kevytkin syy jatkossa siis riittää. Käytännössä syy on jatkossa hyvin helppo vetäistä vaikka kiven navasta, jos työntekijästä halutaan eroon.
Ennen vaadittiin asiallinen ja painava syy. Annoit niistä esimerkkejä. Sen sijaan et antanut esimerkkejä irtisanomisista, mitkä ovat syiltään asiallisia mutta eivät painavasyisiä. Annapa joku esimerkki pelkästään asiallisesta, mutta ei painavasta syystä irtisanoa.
Rasismi ja syrjintä riittänee suoraan irtisanomiseen.
Tulee olemaan rasisteilla kovat paikat kun joutuvat työttömäksi!
Itse sain pienestä yrityksestä potkut, kun olin ko. puljun käytännöstä poiketen jäänyt sairaslomalle. Firma antoi vielä sellaiset "kiitokset" perään, että joka paikkaan oli mennyt tieto että olisin itse irtisanoutunut. Tuli sitten kivasti karenssit päälle ja tutuille seliteltävää, kun kaikki olivat kuulleet minun irtisanoutuneen itse.
Ja ihan lääkärintodistuksella olin pois, kävin omalla kustannuksella yksityisellä lääkärillä.
Uusia syitä varmasti tulee olemaan
- huono asenne
- sluibailu. Eli siis se että 8h työpäivästä 6h menee tauoilla ja juorutessa. Kaikki tietää tämän tyypin
- olettaisin, että myös jatkuvat saikuttelut. Jokainen sairastuu joskus, mutta harvalla on 35 päivän edestä perusflunssaa vuodessa. Nämä toki on yleensä samoja kuin sluibaajat
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen syy , myöhästyminen , työvelvoitteen laiminlyönti , niskurointi jne. Kyllä näitä löytyy ja jos naama ei miellytä pääsee kätevästi eroon hankalasta tyypistä.
Myöhästely ei ole mikään "löytyvä syy", kyllä se on ihan asiallinen ja painava peruste, jos bussi ei koskaan lähde ajallaan, kun kuski myöhästyy toistuvasti vartin.
Asiallinen tarkoittaa käytännössä että ei syrjivä. Kukaan ei tiedä miten tuota jatkossa tulkittaisiin eli ainakin juristeille lisää töitä tulossa irtisanomisriitojen muodossa.