Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäisestä sairauspäivästä ei tarvitse maksaa enää palkkaa??

Vierailija
16.06.2023 |

Eli sairauslomat pitenevät.

Kommentit (500)

Vierailija
241/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä päivää ei kannata enää sairastella. Saman tien pari-kolme niin saa rahalle vastinetta.

Tätä itsekin pelkään. Jos saa edelleen omalla ilmoituksella olla 3 päivää pois, niin "samalla rahalla" tulee kyllä sitten oltua kaikki. Tietenkin voi olla, että työnantaja muuttaa siten, että 1 päivän vaan omalla ilmoituksella, jolloin kyllä taas olen hakemassa ekasta päivästä alkaen saikkua ja kuormiten terveydenhuoltoa ja maksaa työnantajalle lääkärimaksut.

Toisaalta kun on paljon etätöissä, niin varmaan tulee merkattua suoraan koko päivä tehdyksi vaikka vaan kuumeisena vilkaisisi mailit jos rahat muuten viedään.

Vaikea nähdä tässä oikein hyvää. Erittäin vanhanaikainen "se on kuitenkin krapulassa kotona" asenne paistaa läpi.

Poistavat seuraavaksi etätyömahdollisuudet. Taudit leviävätkin avokonttorissa kivasti.

Vierailija
242/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka olette kovasti tästä asiasta huolissanne, kuinka monta kertaa suunnilleen olitte viimeisen vuoden aikana sairauslomalla? Niin, että lomapäiviä oli alle 5?

Itse olin viimeksi saikulla noin 6v sitten, syynä viisaudenhampaan leikkaus. Olen ope, mutta onnekseni minuun ei flunssat tunnu tarttuvan.

En kertaakaan. Ei se estä minua olemasta huolissani. 

Meillä on jo nyt töissä ollut enemmän sitä ongelmaa, että sinne tullaan sairaanakin. Jotkut kuvittelevat olevansa niin korvaamattomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs meillä, jotka työskennellään esim päiväkodissa, jossa tartuntoja ei voi välttää?

En ota siis enää syliin ketään,enkä koske, kun ei ole varaa menettää muutenkin naurettavan pientä palkkaa.

On sulla huono vastustuskyky jos saa heti taudin ja saahan sen ilmastakin jo pisaratartuntana jos on saadakseen. Miksi olet muuten mennyt pienipalkkaiseen työhön. 

Vierailija
244/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs meillä, jotka työskennellään esim päiväkodissa, jossa tartuntoja ei voi välttää?

En ota siis enää syliin ketään,enkä koske, kun ei ole varaa menettää muutenkin naurettavan pientä palkkaa.

On sulla huono vastustuskyky jos saa heti taudin ja saahan sen ilmastakin jo pisaratartuntana jos on saadakseen. Miksi olet muuten mennyt pienipalkkaiseen työhön. 

Jonkun ne lapsetkin täytyy hoitaa.

Vierailija
245/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä muutos. Ja ei mitään omalla ilmoituksella poissaoloja. Heti todistusta vaan.

Vituttaa kun joutuu tekemään näiden saikuttajien hommat.

Vierailija
246/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko kaikkia työehtosopimuksia?

Minulle tämä on huono uutinen, koska useimmiten toivun päivässä etätyökuntoon.

Lopeta se ryyppääminen niin ei tule sitä krapula päivää

Vierailija
247/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka olette kovasti tästä asiasta huolissanne, kuinka monta kertaa suunnilleen olitte viimeisen vuoden aikana sairauslomalla? Niin, että lomapäiviä oli alle 5?

Itse olin viimeksi saikulla noin 6v sitten, syynä viisaudenhampaan leikkaus. Olen ope, mutta onnekseni minuun ei flunssat tunnu tarttuvan.

Korona-aikana olin joka vuosi vähintään kolme kertaa lyhyellä sairaslomalla. Ennen koronaa en ainakaan kymmeneen vuoteen ja koronaa en ole sairastanut. Sitä kyllä testattiin oikein urakalla. Meidän esimies piti huolen ettei töissä oltu jos vaikka ääni vähän käheä saati niiskaus kuului. Heitti useita työntekijöitä kirosanoilla korostaen kesken päivän pois osastolta. Itse en enää uskaltanut mennä töihin jos edes minimaalisesti oireita eikä muutkaan. Toisin kuin muut niin minä en yli kymmenestä virallisesta ja melkoisesta määrästä kotitestejä saanut koskaan positiivista tulosta. Mutta ehdin olla sairaslomalla aivan älyttömästi. 

Vierailija
248/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä muutos. Ja ei mitään omalla ilmoituksella poissaoloja. Heti todistusta vaan.

Vituttaa kun joutuu tekemään näiden saikuttajien hommat.

Sijainenhan sinne soitetaan tekemään sairastuneen työt ja tämä saa siitä palkan eikä tarvitse kotona työttömänä olla. 

Vierailija
249/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ulkolaisten työntekijöiden palkka samasta työstä saman verran kuin suomalaisilla, vai?

Vierailija
250/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole juuri ikinä kipeä. Viime vuonna poistettiin viisauden hammas, silloin olin päivän. Sitten oli korona, jonka vuoksi olin 3 päivää poissa. Sitä ennen olin edellisen 10 vuoden aikana 3 päivää saikulla. Eli yhteensä tässä reilun 10 vuoden aikana mulla ollut 7 saikkupäivää. Mulla on myös lapsia, jotka välillä kipeänä, mutta onneksi heidän taudit eivät ole muhun tarttuneet.

Siitä huolimatta olen uudistusta vastaan. Pelkään, että kollegoiden saikut pitenee. Teen asiantuntijahommia ja tähän asti kollegoiden saikut on yleensä kestänyt 1-2 päivää. Jatkossa ne kestää siis aina sen 2-3 päivää tai jopa 5 päivää. Joudun tekee siis kollegoiden hommat. Ja tasan tarkkaan kukaan ei konettaan avaa saikun aikana. En avaisi minäkään, jos ei kerran palkkaa saa.

Huono uudistus, ei ihan loppuun asti mietitty. Toki kaikkea voi testata, mutta jos Ruotsissakin huonoksi havaittu, niin miksi meilläkään sen paremmin toimisi.

Vierailija
251/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että ihmiset pysyvät sairaana kotona on kaikkien etu!

Ei tässä sitä olla estämässäkään.

Vierailija
252/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sari puhuu nyt tv 1. 

Vierailija
253/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotilaisilla on varmasti tessissä määrätty palkallinen sairaus. Enemmistöllä muillakin on, minullakin. Mutta silti älytöntä. Lähinnä koskee niitä, joilla ei ole yleissitovaa tessiä tai tessiä käytössä.

Vierailija
254/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat siis, että sinä saikuttelet jatkuvasti?

Vierailija
255/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun työpaikalle tulee joku riemuidiootti tulevaisuudessa vaikka vatsaa jo vähän kouristaa ja saa noron kaikkiin tartutettua niin voi riemua. Ensinnäkin haittaa jo työyhteisön toimintaa kun moni putoaa yhtä aikaa. Lisäksi kyseistä henkilöä vihataan sen jälkeen. Saihan muut tartutettua ja lisäksi aiheutti muillekin ansionmenetyksiä.

Tartuntataudit tarttuu. Aina tähänkin saakka on taudin saanut joltain ihmiseltä, eikä ketään silti "vihata". Nämä jutut on nyt aivan lapsellista reaktiota tähän karenssiasiaan. Kasvakaa aikuisiksi.

Vierailija
256/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein vähiten sairaslomalla ovat lääkärit. Tämä on fakta.

Lääkärit kuitenkin ovat sairaana siinä missä muutkin. Joskus on lääkäri sairaampi kuin potilas, jolle kirjoittaa saikkua. Aika useinkin.

Vierailija
257/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo haittaa? Ei normaali ihminen ole flunssassa tai muuten sairaana yhtenään, jos on niin vastustuskyvyssä on jotain vikaa. Silloin kerran viidessä vuodessa jos nuha iskee niin ei haittaa, vaikka eka päivä olisikin palkaton.

Tapaan työni puolesta niitä saikuttavia flunssaisia ihmisiä ja räkäisiä lapsia. Sairastan pari flunssaa vuodessa, joskus jopa influenssan (tai koronan) rokotteista huolimatta. Mulla saikkua ei ole kerran viidessä vuodessa, vaan pahimmillaan viisi kertaa vuodessa ja ihan oikeista syistä. Vtuttaa menettää palkka, vaikka todennäköisesti saan sen tartunnan työpaikalta.

Vierailija
258/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei koskaan ollut sairaslomalla. Teki täyden työuran kunnalla.[/quote]

Mitä sitten-mikä ihmeen meriitti se on työuran kannalta jos ei ole ollut koskaan kipeänä? Meillä toimitusjohtajaksikin valitaan henkilö, jolla kyllä oikeus sairastua flunssaan. Jos käynyt niin hyvä tuuri, ettei ole koskaan kohdannut esim flunssaa, se on ainoastaan satumainen onni terveyden kannalta.

Vierailija
259/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo iso asia ole. Mulle ihan sama vaikka olisi kahden päivän saikkukarenssi. Kun on oikeasti kipeä, maksaa sängyssä eikä kuluta mitään, eikä sairausajan palkka ole ensimmäinen tai toinenkaan huoli. Tähänkin asti on monissa työehtosopimuksissa ollut sairauspäiväkarenssi, joten eipä tuossa mitään uutta ja ihmeellistä ole.

Sinulla on hyvä palkka tai taloudessanne on kaksi tuomassa palkkarahoja yhteiseen käyttöön. Kaikilla näin ei todellakaan ole. Itselläni on AMK- tutkinto, 20 vuotta työkokemusta eli täydet ikälisät. Asun yksin, maksan kaiken yksin. Ei ole autoa, ei ulkomaan matkoja, ei kesämökkiä eikä mitään muutakaan ylellisyyttä. Kyllä yhden päivän palkan puuttuminen tuntuu minun elämässä.

Yhteiskunta rankaisee siitä, että huolehdin terveydestäni ja siitä, että en saa jälkitauteja sairastamalla kotona.!

Tämä hallitus on tollompi kuin osasin kuvitellakaan.

Tuskin tässä nyt kellään ylimääräistä on, kun on härvätty rahat Ukrainaan ja joka reikään ja testiin korona-aikana, ja hinnat sen kun nousee. Ei ole siitä kyse. Vaan siitä, että oikeasti kun ihminen on sairas, se on kiitollinen että saa levätä. Ei kulu rahaa. Totta kai yhden päivän palkka kirpaisee palkansaajaa, mutta millä perusteella se pitäisi työnantajan maksaa? Aika montaa pientä yrittäjää se kirpaisee vielä paljon enemmän: maksaa työstä jota ei tehdä, ja joutua palkkaamaan joku muu tilalle. Joka ehkä myös sairastuu.

Ihmiset takertuu nyt täysin epäolennaisiin asioihin. Jos saataisiin talouskasvua näillä leikkauksilla kohennettua, niin veronalennusten myötä korvautuisi nuo nyt niin tärkeinä pidetyt ekat sairauspäivän palkat. Mutta kun ei ole pelisilmää, vaan takerrutaan joka ikiseen pil lunkarvaan erikseen. Pitäisi nähdä kokonaisuus.

Toivotko takaisin aikaa, jolloin työläisellä ei ollut mitään oikeuksia? Miksi patruunan pitäisi maksaa palkkaa lomalla tai sairadtuessa..oma vastuu! Ole kiitollinen, ettet saa potkuja. Tai no, saat potkut, kun sairastut.

Miten tuokaan liittyy mitenkään sairauspäiväkarenssiin? Sairauspäiväkarenssi kohdistuisi ihan oikeaan osoitteeseen, sillä ei siitä pidä maksaa palkkaa, että EI tehdä työtä. Sen sijaan veronalennukset toisivat kaikille tasapuolisesti rahaa, josta saisi ITSE päättää.

En ymmärrä miten ihmiset on niin fiksoituneita joka ikiseen etuun, joka heille on joskus maksettu, ettei mitään uudistuksia voi tehdä. Jos sairauspäivärahakarenssista aiheutuu niin hurjat ongelmat kuin mitä ketjussa maalaillaan, niin tokihan siitä sitten luovutaan. Ruotsin esimerkki puhuisi kylläkin sen puolesta, että asialla ei ole juuri merkitystä - suuntaan tai toiseen. Näpertelyähän se on, mutta ideologisesti askel tietysti oikeaan suuntaan, koska vaikka sairasta kirpaisee tulonmenetys, niin oikein ei ole sekään, että jonkun muun velvollisuus on hänelle palkkaa maksaa tekemättömästä työstä.

Parempi ratkaisu olisi, että huolestuneet saikuttajat perustaisivat keskenään sairauskassan ja makselisivat sieltä sitten yhteisvastuullisesti ekoja saikkupäiviä. Miksi tämä ei houkuttele?

Miksi työntekijän pitäisi kärsiä taloudellisesti siitä, jos sairastuu työntekemisen takia? Kyllä sen pitää olla työnantajan vastuulla.

Jos olisit lukenut hallituksen suunnitelmista, niin tietäisit että omavastuupäivää ei sovellettaisi silloin, kun työkyvyttömyys johtuu työtapaturmasta tai ammattitaudista. Siitä tilanteesta ei nyt siis edes puhuttu.

Vaan jos työnkuva sisältää vaikka flunssaa sairastavien kohtaamisia? tai työnantaja on sallinut flunssaisen työntekijän tulevan työpaikalle muita tartuttamaan? Kyllä vastuu tuolloinkin on työnantajan, vaikkei kyse ole työtapaturmasta eikä ammattitaudista.

Tässä pitäisi nyt osata erottaa kaksi asiaa. Työnantajalla on oikeus estää sairaan työntekijän tulo työpaikalle riippumatta siitä, onko olemassa sairauspäiväkarenssia tai ei. Ihmiset iloisesti sotkevat töihintulon ja karenssin ikään kuin edes toinen olisi heidän päätettävissään. Ei ole. Eihän humalaistakaan tarvitse töihin päästää, vaikka ei hänellekään kännäilystä saikkupalkkaa makseta.

Luuletko, että työnantajalla on aikaa tarkkailla työntekijöiden terveyttä?  

Jokaisella työpaikalla on esimies. Ja kyllähän työkaveritkin voivat puuttua ja ilmoittaa esimiehelle, jos huomaavat että joku on tullut selvästi sairaana töihin. Kyse on kuitenkin työsuojeluasiasta.

Vierailija
260/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus, kunnon palstauunot taas vauhdissa spämmäämässä paskaa hallitusohjelmista seuraavat 3 viikkoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän