Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäisestä sairauspäivästä ei tarvitse maksaa enää palkkaa??

Vierailija
16.06.2023 |

Eli sairauslomat pitenevät.

Kommentit (500)

Vierailija
221/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myrkkyä julkisen sektorin "työn" tekijöille.

Hoitohenkilökunta ottanut ommaa lommaa oikein vuorossysteemin kautta.

Nyt loppui tämäkin porsaanreikä ja turha saikuttaminen.

Tästä seuraa sama kuin mitä seurasi Ruotsissa samasta säännöksestä. Hoitohenkilökunnalla ei ollut varaa jäädä pois töistä ja menivät sairaana mm. vanhainkotiin koronassa. Aika moni kuolikin sen takia. 

Toivon syvästi, että tuon voimaantultua sinun ruokasi tekee räkäinen kokki ja tarjoilija tuo pöytääsi sen safkan pikku  pazkataudissa. Onnea vaan matkaan. 

Teen muuten ihan sama. En välitä tasan hevon v siitä jatkossa, kuka takiani sairastuu työpaikalla tai asiakkaista ennemmin kuin otan rahallisesti takkiini sairastamisestani. Ja sitten jos on pakko olla pois, on takuuvarmaa, että se ei jää yhteen päivään ja työnantajan on niiden sairaspäivien aikana sitten ihan turha huudella perään, että tämä pitäisi tehdä tai välittää eteenpäin jollekin, kun nyt on yleensä tullut tehtyä kotona töitä samalla sen minkä voi. Menee kiinni puhelin ja tietokone ja ei ole sanalla sanoen hevon v väliä minulle, mitä ongelmia siitä työantajalle tulee. Jos haluaa saada ne tiedot, jotka minun takanani on sillä välin, niin saa maksaa. Muuten ei tule.

Tyhmääkin tyhmempi uudistus. 

Minä olin tiistain sairaslomalla. Se meni niin että aamulla katson kiireiset asiat, hoidan ne kollegalle, vastaan muutamiin viesteihin että olen kipeä ja kuka voi autta puolestani.

Keskiviikkona sitten palasin töihin kevyesti.

Jatkossa olen kipeä, en vastaa viesteihin, delegoi kiireisiä tai mitään muuta. Ja en palaa ennen kuin olen terve. Palkattomalla ajalla ei ole minun ongelmani mitä töissä tapahtuu.

Joskus työntekijät olivat yrityksen tärkein resurssi. 

Nyt mennään EK:n ehdoilla. Työntekijä on pelkkä kustannus.

No kun ei ole luottoa, ei ole vastuunottoa tai -kantoa, ja eipä ole mitään lojaalisuuttakaan. Eikä tarvitse ollakaan.

"Emmä tiijä. Mä oon vaan töissä täällä."

Tämä!

Vierailija
222/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iskee ja hyvä niin julkisensektorin saikuttamis ongelmaan.

Omailmoituksella voi olla viisi päivää pois joten ei iske. 3+1+1 muodossa ja viisi päivää on aina kasassa. Sairaslomat tulevat vain pitenemään suurimmalla osalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myrkkyä julkisen sektorin "työn" tekijöille.

Hoitohenkilökunta ottanut ommaa lommaa oikein vuorossysteemin kautta.

Nyt loppui tämäkin porsaanreikä ja turha saikuttaminen.

Tästä seuraa sama kuin mitä seurasi Ruotsissa samasta säännöksestä. Hoitohenkilökunnalla ei ollut varaa jäädä pois töistä ja menivät sairaana mm. vanhainkotiin koronassa. Aika moni kuolikin sen takia. 

Toivon syvästi, että tuon voimaantultua sinun ruokasi tekee räkäinen kokki ja tarjoilija tuo pöytääsi sen safkan pikku  pazkataudissa. Onnea vaan matkaan. 

Teen muuten ihan sama. En välitä tasan hevon v siitä jatkossa, kuka takiani sairastuu työpaikalla tai asiakkaista ennemmin kuin otan rahallisesti takkiini sairastamisestani. Ja sitten jos on pakko olla pois, on takuuvarmaa, että se ei jää yhteen päivään ja työnantajan on niiden sairaspäivien aikana sitten ihan turha huudella perään, että tämä pitäisi tehdä tai välittää eteenpäin jollekin, kun nyt on yleensä tullut tehtyä kotona töitä samalla sen minkä voi. Menee kiinni puhelin ja tietokone ja ei ole sanalla sanoen hevon v väliä minulle, mitä ongelmia siitä työantajalle tulee. Jos haluaa saada ne tiedot, jotka minun takanani on sillä välin, niin saa maksaa. Muuten ei tule.

Tyhmääkin tyhmempi uudistus. 

Minä olin tiistain sairaslomalla. Se meni niin että aamulla katson kiireiset asiat, hoidan ne kollegalle, vastaan muutamiin viesteihin että olen kipeä ja kuka voi autta puolestani.

Keskiviikkona sitten palasin töihin kevyesti.

Jatkossa olen kipeä, en vastaa viesteihin, delegoi kiireisiä tai mitään muuta. Ja en palaa ennen kuin olen terve. Palkattomalla ajalla ei ole minun ongelmani mitä töissä tapahtuu.

Ihan täsmälleen saman aion tehdä myös minä. Puhelin ja työkone pysyvät molemmat kiinni. Aivan sama, mitä työnantaja tarvitsee, jos ei maksa, niin ei sitä myöskään saa. 

Vierailija
224/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein vähiten sairaslomalla ovat lääkärit. Tämä on fakta.

Vierailija
225/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsataudissa töihin tartuttaan muut, hyvä idea.

Ei kai se sitä tarkoita että töihin on mentävä vatsataudissa

Vierailija
226/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo iso asia ole. Mulle ihan sama vaikka olisi kahden päivän saikkukarenssi. Kun on oikeasti kipeä, maksaa sängyssä eikä kuluta mitään, eikä sairausajan palkka ole ensimmäinen tai toinenkaan huoli. Tähänkin asti on monissa työehtosopimuksissa ollut sairauspäiväkarenssi, joten eipä tuossa mitään uutta ja ihmeellistä ole.

Sinulla on hyvä palkka tai taloudessanne on kaksi tuomassa palkkarahoja yhteiseen käyttöön. Kaikilla näin ei todellakaan ole. Itselläni on AMK- tutkinto, 20 vuotta työkokemusta eli täydet ikälisät. Asun yksin, maksan kaiken yksin. Ei ole autoa, ei ulkomaan matkoja, ei kesämökkiä eikä mitään muutakaan ylellisyyttä. Kyllä yhden päivän palkan puuttuminen tuntuu minun elämässä.

Yhteiskunta rankaisee siitä, että huolehdin terveydestäni ja siitä, että en saa jälkitauteja sairastamalla kotona.!

Tämä hallitus on tollompi kuin osasin kuvitellakaan.

Tuskin tässä nyt kellään ylimääräistä on, kun on härvätty rahat Ukrainaan ja joka reikään ja testiin korona-aikana, ja hinnat sen kun nousee. Ei ole siitä kyse. Vaan siitä, että oikeasti kun ihminen on sairas, se on kiitollinen että saa levätä. Ei kulu rahaa. Totta kai yhden päivän palkka kirpaisee palkansaajaa, mutta millä perusteella se pitäisi työnantajan maksaa? Aika montaa pientä yrittäjää se kirpaisee vielä paljon enemmän: maksaa työstä jota ei tehdä, ja joutua palkkaamaan joku muu tilalle. Joka ehkä myös sairastuu.

Ihmiset takertuu nyt täysin epäolennaisiin asioihin. Jos saataisiin talouskasvua näillä leikkauksilla kohennettua, niin veronalennusten myötä korvautuisi nuo nyt niin tärkeinä pidetyt ekat sairauspäivän palkat. Mutta kun ei ole pelisilmää, vaan takerrutaan joka ikiseen pil lunkarvaan erikseen. Pitäisi nähdä kokonaisuus.

Toivotko takaisin aikaa, jolloin työläisellä ei ollut mitään oikeuksia? Miksi patruunan pitäisi maksaa palkkaa lomalla tai sairadtuessa..oma vastuu! Ole kiitollinen, ettet saa potkuja. Tai no, saat potkut, kun sairastut.

Miten tuokaan liittyy mitenkään sairauspäiväkarenssiin? Sairauspäiväkarenssi kohdistuisi ihan oikeaan osoitteeseen, sillä ei siitä pidä maksaa palkkaa, että EI tehdä työtä. Sen sijaan veronalennukset toisivat kaikille tasapuolisesti rahaa, josta saisi ITSE päättää.

En ymmärrä miten ihmiset on niin fiksoituneita joka ikiseen etuun, joka heille on joskus maksettu, ettei mitään uudistuksia voi tehdä. Jos sairauspäivärahakarenssista aiheutuu niin hurjat ongelmat kuin mitä ketjussa maalaillaan, niin tokihan siitä sitten luovutaan. Ruotsin esimerkki puhuisi kylläkin sen puolesta, että asialla ei ole juuri merkitystä - suuntaan tai toiseen. Näpertelyähän se on, mutta ideologisesti askel tietysti oikeaan suuntaan, koska vaikka sairasta kirpaisee tulonmenetys, niin oikein ei ole sekään, että jonkun muun velvollisuus on hänelle palkkaa maksaa tekemättömästä työstä.

Parempi ratkaisu olisi, että huolestuneet saikuttajat perustaisivat keskenään sairauskassan ja makselisivat sieltä sitten yhteisvastuullisesti ekoja saikkupäiviä. Miksi tämä ei houkuttele?

Miksi työntekijän pitäisi kärsiä taloudellisesti siitä, jos sairastuu työntekemisen takia? Kyllä sen pitää olla työnantajan vastuulla.

Jos olisit lukenut hallituksen suunnitelmista, niin tietäisit että omavastuupäivää ei sovellettaisi silloin, kun työkyvyttömyys johtuu työtapaturmasta tai ammattitaudista. Siitä tilanteesta ei nyt siis edes puhuttu.

Vaan jos työnkuva sisältää vaikka flunssaa sairastavien kohtaamisia? tai työnantaja on sallinut flunssaisen työntekijän tulevan työpaikalle muita tartuttamaan? Kyllä vastuu tuolloinkin on työnantajan, vaikkei kyse ole työtapaturmasta eikä ammattitaudista.

Tässä pitäisi nyt osata erottaa kaksi asiaa. Työnantajalla on oikeus estää sairaan työntekijän tulo työpaikalle riippumatta siitä, onko olemassa sairauspäiväkarenssia tai ei. Ihmiset iloisesti sotkevat töihintulon ja karenssin ikään kuin edes toinen olisi heidän päätettävissään. Ei ole. Eihän humalaistakaan tarvitse töihin päästää, vaikka ei hänellekään kännäilystä saikkupalkkaa makseta.

Luuletko, että työnantajalla on aikaa tarkkailla työntekijöiden terveyttä?  

Vierailija
227/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sairauslomat pitenevät.

Eli viikonloput lyhenevät :)

Vierailija
228/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole taloudellisesti varaa sairastaa, niin kyllähän se sitä tarkoittaa.

Vierailija
229/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole taloudellisesti varaa sairastaa, niin kyllähän se sitä tarkoittaa.

ihmisten kannattaisi kerätä vähän puskuria tilille niin voi olla päivän kotona.

Vierailija
230/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää olla 2 päivää saikulla vähintään

Varmaan jos niin sairas on, että pitää olla pois töistä, niin harvoin se päivässä on ohi.

Ei ole olemassa vain yhdenlaisia sairauksia. On sairauksia, joissa kohtaus menee päivässä ohi levossa. Uudistus on hyvin epäreilu niille, joilla on jokin perussairaus. Sellaisia ihmisiä on paljon. On helppo huudella jos itsellä ei ole mitään.

Vierailija
231/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppinen täti täällä. En ole eläissäni saikuttanut aiheetta, vain jos ole oikeasti sairas. Sitäkin on tapahtunut todella, todella harvoin. Jos jatkossa ensimmäinen päivä ssikusta on palkaton niin kaikki saikut tulevat kestämään sen kolme päivää tai enemmän.

Toisaalta, enää ei tarvitse kysellä pomolta yhden päivän palkatonta vapaata, senkun saikuttaa. Eli se hyvä puoli että pomo ei enää voi kieltää palkatonta. No ei tää nyt ihan huono juttu ollutkaan 😂

Vierailija
232/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka olette kovasti tästä asiasta huolissanne, kuinka monta kertaa suunnilleen olitte viimeisen vuoden aikana sairauslomalla? Niin, että lomapäiviä oli alle 5?

Itse olin viimeksi saikulla noin 6v sitten, syynä viisaudenhampaan leikkaus. Olen ope, mutta onnekseni minuun ei flunssat tunnu tarttuvan.

Vierailija
233/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään. Sairaana siis töihin. Jaettu tauti on moninkertainen tauti.

Ihan naurettavaa. Kyllä luojaani kiitän, että jouduin eläkkeelle 54-vuotiaana ja sitä ennen olin ensin vuoden saikulla ja sitten 3 vuotta kuntoutustuella. Eli 50-v loppui minun työurani. Tosin olin ensimmäisen kerran kesätöissä 9-vuotiaana naapurin lasta hoitamassa (nykyään lienee laitonta)ja sen jälkeen joka ainut kesä töissä, kunnes opiskelut oli opiskeltu ja sain vakituisen viran. Nyt tuntuu, että työntekijöillä ei ole mitään arvoa eikä oikeusturvaa, onko edes mitään vakituisia virkoja olemassakaan. Ihmisistä revitään kaikki irti ja YT-neuvottelut ovat arkipäivää. Mihin tämä kaikki johtaa, kun ei ole mitään turvaa tulevaisuudesta ja sairastaminenkin pienentää palkkapussia ja jotkut pakotetaan tekemään töitä ilman palkkaa.

Vierailija
234/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka olette kovasti tästä asiasta huolissanne, kuinka monta kertaa suunnilleen olitte viimeisen vuoden aikana sairauslomalla? Niin, että lomapäiviä oli alle 5?

Itse olin viimeksi saikulla noin 6v sitten, syynä viisaudenhampaan leikkaus. Olen ope, mutta onnekseni minuun ei flunssat tunnu tarttuvan.

Kaikki tarttuvat taudit tulevat lisääntymään kun sairaat ihmiset eivät jää kotiin lepäämään. Ihmisissä on eroja miten herkästi saa tauteja. Sanoisin, että on aika mautonta kehuskella asialla.

Vierailija
235/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palkaton eka sairauspäivä on vasta hallitusohjelmassa, ei siitä mitään päätöstä ole tehty. Ei se ihan heittämällä tule menemään läpi.

Vierailija
236/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos säästöä haluttaisiin, niin sairaslomat pois niiltä, jotka saikuttavat aina, kun vähän ahdistaa. eli hoitajatkin joutuisivat joskus käymään töissä.

Vierailija
237/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan tämän johtavan toisaalta siihen, että osa tekee töitä kipeänä joko tartuttaen tai pitkittäen sairautta. Toisaalta johtanee siihen, että ennen jos riitti 1 päivän lepo kuumeen yli, niin jatkossa saikutetaan ainakin 3 päivää.

Vierailija
238/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä päivää ei kannata enää sairastella. Saman tien pari-kolme niin saa rahalle vastinetta.

Nämä yhden päivän saikuttajat on just niitä lintsareita ja nämä päivät on yleensä perjantai ja maanantai. Hyvä veto tuo palkaton saikku.

Vierailija
239/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sairastellut koskaan ennen lasta. Viime vuonna olin kuusi kertaa kipeänä, kun lapsi toi taudit päiväkodista kotiin ja sairastuin myös itse.

Vierailija
240/500 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, enää ei tarvitse kysellä pomolta yhden päivän palkatonta vapaata, senkun saikuttaa. Eli se hyvä puoli että pomo ei enää voi kieltää palkatonta. No ei tää nyt ihan huono juttu ollutkaan 😂

Kiitos tästä briljantista ideasta. Sopii minulle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi