Palkkatukityö ainoa mahdollisuus-eikö se kerrytä enää ansiosidonnaista?!
Eli en 54-vuotiaana ja kroonisesti sairaana työllisty muuten.
Kommentit (356)
Palkkatukea käytetään hyväksi joten siinä mielessä on oikein. Tarkoitus on saada ihminen työelämään eli palkkatuen jälkeen normaaliin työsuhteeseen. Ei niin että otetaan ansiosidonnaista ja sitten taas palkkatuella töihin. Startupit ja pikkufirmat käyttävät tätä ihan surutta tasaamaan tiliä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Suomessa vain A) 100% työkykyisiöä ja B) 100% työkyvyttömiä
Järjestelmä ei taivu ajatukseen että joku voisi olla esim 20% työkykyinen
Itsekin kärsin kroonisesta kivusta ja haluaisin tehdä vähän töitä, kun kivut sen sallii esim 5-10h viikossa, mutta ei se ole mahdollista. Ymmärrän yrittäjien näkökulman miksi ei minun laista riippakiveä palkata. Yhteiskunta/palkkatuki ainoa vaihtoehto
Eikö tällöin ole vain järkevää pudottaa kokonaan pois työelämästä eikä maksaa keinotekoista palkkaa valtion piikkiin? Valtion pitäisi siis maksaa siitä että käyt töissä ja siitä ettet käy töissä, mutta paremmin, kun olet hetken ollut työelämässä? Vuokratyöhön voisit aivan hyvin mennä, pystyt varaamaan työpäivän juuri silloin kun paremmalta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
No tämäkin on työttömien itse pilaama juttu. Osa kyttäs säännöllisesti helppoja kunnan toimistotöitä palkkatuella eikä edes etsinyt mitään muuta, kun ansiosidonnainen pyöri säännöllisesti. Tässä tulos.
Eikä nämä valittajaulisijat edes tajua sitä itse. On niin kiva syytellä ja haukkua muita. Sama koskee kaikkia tukirahoja joita ihan huijaamalla haettu. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämäkin on työttömien itse pilaama juttu. Osa kyttäs säännöllisesti helppoja kunnan toimistotöitä palkkatuella eikä edes etsinyt mitään muuta, kun ansiosidonnainen pyöri säännöllisesti. Tässä tulos.
Eikä nämä valittajaulisijat edes tajua sitä itse. On niin kiva syytellä ja haukkua muita. Sama koskee kaikkia tukirahoja joita ihan huijaamalla haettu. Sitä saa mitä tilaa.
Työttömät hakevat 4 työpaikkaa kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille.
"Hallitus lisäsi palkkatukea yrityksille eli valtio maksaa 50 % tai 70 % palkasta 10 kuukautta ja aina saa ottaa uuden tilalle."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…
Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista syksyllä.
Eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 58-vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.
Eikä enää saa kerättyä ansiosidonnaista palkkatukitöissä, jos olet vaikka vanhempi työtön.
Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista syksyllä.
Palkkatukityö oli hyvä keino vanhemmalle irtisanotulle säilyttää omistusasunto.
Palkkatuen osalta uudistukset tulee voimaan syksyllä.
Tammikuussa 2025 TE palvelut siirtyy kunnille ja kunnat saa valtionsouuden palvelun hoitamista varten. Erillistä valtionosuutta ei osoiteta palkkatukeen. Lisäksi kuntien tulee maksaa "sakkomaksua" kaikista yli 100 päivää työttöminä olevista, oli ne sitten palveluissa (työkokeilu, palkkatuki) tai ei. Tämä tulee räjäyttämään kuntien kulut mukavasti. Esim. Turun osalta "TE uudistus uhkaa lisätä menoja yli kymmenellä miljoonalla eurolla" Tähän päälle vielä puolet tunnin junan kuluista, mutta se on eri tarina.
Anyway, tulevan työllisyysalueen kustannusten jakoon perustuen kuntamaksaa itse myös omiin kuntatyösuhteisiin kohdentuvan palkkatuen itse. Koska rahaa ei ole eikä tule ja kustannukset nousevat reilusti pim vaan, niin aika helppoa päätellä ettei palkkatukea ehkä tule kovin paljon enää herumaan vaan ne rahat käytetään muuhun homaan. Esim niihin pakollisiin pupukurssituksiin, joita kunnat myös joutuu alkaa työttömille järjestämään yhä enemmän.
Ps. palkkatuetussa työssä olevan tulee jatkossa pakkohakea se 4 työpaikkaa per kk.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuen osalta uudistukset tulee voimaan syksyllä.
Tammikuussa 2025 TE palvelut siirtyy kunnille ja kunnat saa valtionsouuden palvelun hoitamista varten. Erillistä valtionosuutta ei osoiteta palkkatukeen. Lisäksi kuntien tulee maksaa "sakkomaksua" kaikista yli 100 päivää työttöminä olevista, oli ne sitten palveluissa (työkokeilu, palkkatuki) tai ei. Tämä tulee räjäyttämään kuntien kulut mukavasti. Esim. Turun osalta "TE uudistus uhkaa lisätä menoja yli kymmenellä miljoonalla eurolla" Tähän päälle vielä puolet tunnin junan kuluista, mutta se on eri tarina.
Anyway, tulevan työllisyysalueen kustannusten jakoon perustuen kuntamaksaa itse myös omiin kuntatyösuhteisiin kohdentuvan palkkatuen itse. Koska rahaa ei ole eikä tule ja kustannukset nousevat reilusti pim vaan, niin aika helppoa päätellä ettei palkkatukea ehkä tule kovin paljon enää herumaan vaan ne rahat käytetään muuhun homaan. Esim niihin pakollisiin pupukurs
Sakkomaksuihin työttömistä ei jatkossa kelpaa työkokeilu eikä kuntouttava työtoiminta eikä pupukurssit.
Ainoastaan ansiotyö kelpaa sakkomaksujen välttämiseen.
"Sakkomaksuihin työttömistä kelpaa jatkossa vain ansiotyö.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Vierailija kirjoitti:
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
"Uudistuksen jälkeen kaupunki vapautuu työmarkkinatukimaksuosuudestaan eli vain jos asiakas työllistyy ansiotyöhön."
Voitko lakata spämmäämästä tota paskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uudistuksen jälkeen kaupunki vapautuu työmarkkinatukimaksuosuudestaan eli vain jos asiakas työllistyy ansiotyöhön."
oho eli sakosta.
Jäi yksi sana pois.
Vierailija kirjoitti:
Voitko lakata spämmäämästä tota paskaa?
Ne on hallituksen päätöksiä.
Harmittaako ne sua?
Sellaista se on, kun uusi hallitus aikoo muutoksillaan lisätä työllisyyttä...
Jos ette ole tyytyväisiä muutoksiin, muistakaa seuraavissa vaaleissa miettiä tarkkaan, kuka ansaitsee äänenne. Jos olette tyytyväisiä, äänestäkää nykyiset jatkoon.
Viimeksi olin palkkatuetussa työssä puoli vuotta ja työt jatkuivat ilman tukea. Nyt en enää mainitse palkkatuesta mitään kun kyselen töitä. Firma saisi hyvän tuen, minä, työntekijä kärsisin. Mieluummin tyydyn vähän pienempään palkkaan. Se vaan ettei näytä olevan minkäänlaista sopivaa työtä tarjolla.
Kuka äänesti aktiivimallisossuja? Nimet tähän ja heti, niin voidaan maalittaa.