Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkatukityö ainoa mahdollisuus-eikö se kerrytä enää ansiosidonnaista?!

Vierailija
16.06.2023 |

Eli en 54-vuotiaana ja kroonisesti sairaana työllisty muuten.

Kommentit (356)

Vierailija
221/356 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäkin on työttömien itse pilaama juttu. Osa kyttäs säännöllisesti helppoja kunnan toimistotöitä palkkatuella eikä edes etsinyt mitään muuta, kun ansiosidonnainen pyöri säännöllisesti. Tässä tulos.

Eikä nämä valittajaulisijat edes tajua sitä itse. On niin kiva syytellä ja haukkua muita. Sama koskee kaikkia tukirahoja joita ihan huijaamalla haettu. Sitä saa mitä tilaa.

En ole kyllä itse nähnyt missään mitään "palkkatuettuja" työpaikkoja, TE- toimiston listoilla olen ollut kymmenisen vuotta ja joka vuosi töissä. TE- toimiston virkailija on palkkatuesta minulle kertonut ja olen kertonut siitä työnantajalle. Työnantaja sitä on sitten hakenut. Jos ansiosidonnaisen kertyminen loppuu, en kerro työnantajalle mitään jos töitä saisinkin.

Vierailija
222/356 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuen osalta uudistukset tulee voimaan syksyllä.

Tammikuussa 2025 TE palvelut siirtyy kunnille ja kunnat saa valtionsouuden palvelun hoitamista varten. Erillistä valtionosuutta ei osoiteta palkkatukeen. Lisäksi kuntien tulee maksaa "sakkomaksua" kaikista yli 100 päivää työttöminä olevista, oli ne sitten palveluissa (työkokeilu, palkkatuki) tai ei. Tämä tulee räjäyttämään kuntien kulut mukavasti. Esim. Turun osalta "TE uudistus uhkaa lisätä menoja yli kymmenellä miljoonalla eurolla" Tähän päälle vielä puolet tunnin junan kuluista, mutta se on eri tarina.

Anyway, tulevan työllisyysalueen kustannusten jakoon perustuen kuntamaksaa itse myös omiin kuntatyösuhteisiin kohdentuvan palkkatuen itse. Koska rahaa ei ole eikä tule ja kustannukset nousevat reilusti pim vaan, niin aika helppoa päätellä ettei palkkatukea ehkä tule kovin paljon enää herumaan vaan ne rahat käytetään muuhun homaan. Esim niihin pakollisiin pupukurssituksiin, joita kunnat myös joutuu alkaa työttömille järjestämään yhä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/356 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa 2025 TE palvelut siirtyy kunnille ja kunnat saa valtionsouuden palvelun hoitamista varten. Erillistä valtionosuutta ei osoiteta palkkatukeen. Lisäksi kuntien tulee maksaa "sakkomaksua" kaikista yli 100 päivää työttöminä olevista, oli ne sitten palveluissa (työkokeilu, palkkatuki) tai ei. Tämä tulee räjäyttämään kuntien kulut mukavasti. Esim. Turun osalta "TE uudistus uhkaa lisätä menoja yli kymmenellä miljoonalla eurolla" Tähän päälle vielä puolet tunnin junan kuluista, mutta se on eri tarina.

Anyway, tulevan työllisyysalueen kustannusten jakoon perustuen kuntamaksaa itse myös omiin kuntatyösuhteisiin kohdentuvan palkkatuen itse. Koska rahaa ei ole eikä tule ja kustannukset nousevat reilusti pim vaan, niin aika helppoa päätellä ettei palkkatukea ehkä tule kovin paljon enää herumaan vaan ne rahat käytetään muuhun homaan. Esim niihin pakollisiin pupukurssituksiin, joita kunnat myös joutuu alkaa työttömille järjestämään yhä enemmän.

Vierailija
224/356 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
225/356 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
226/356 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut vielä ketjua kokonaan läpi. Mutta ymmärrän jollain tasolla tuon ajatuksen, että palkkatukityö ei kartuta työssäoloehtoa. Mutta ei se pitäisi olla niin, että se ei kartuta työssäoloehtoa ollenkaan. Jos saa palkkatukea vaikka 30%, niin sitten siitä työstä 70% pitäisi kartuttaa työssäoloehtoa. Silloin se työssäoloehto karttuisi sen verran, kuin mitä se työssäkäyvä on saanut palkkaa siltä yritykseltä suoraan.

Kun valtio (vai kunta?) maksaa osan palkasta palkkatukena (yritykselle), niin on ihan ymmärrettävää, ettei tästä osuudesta kerry työssäoloehtoa, jonka seurauksena valtio sitten joutuisi maksamaan sitä ansiosidonnaista. On reilumpaa, että ansiosidonnainen kertyy vain siitä osuudesta palkkaa, josta on palkkatuki vähennetty.

Sain itse 48-vuotiaana työpaikan palkkatuella, tai ehkä olisin saanut ilmankin, mutta toki työnantaja halusi sen palkkatuen, kun siihen kohdallani oli mahdollisuus. Työnantajalle myönnettiin 30% palkkatuki vuoden ajaksi, mutta työsuhde sovittiin alusta asti toistaiseksi voimassaolevaksi. Olin yhteensä 3,5 vuotta töissä, ennen kuin lopetin omasta tahdostani. 

Ei se tosiaan tunnu reilulta, että joku on kokonaisen vuoden töissä ja saa siihen 30% palkkatukea ja tuosta työstä ei kertyisi työssäoloehtoa ollenkaan. Kyllä siitä sen 70% mukaan pitäisi kertyä, että olisi reilua. Ainakin, jos työpaikka on yksityisellä sektorilla (niin kuin itselläni oli).

Vierailija
227/356 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella myös kaupungin yksiköissä. 

Vierailija
228/356 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne. 

Vierailija
229/356 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olennainen kysymys: kerryttääkö työ tai ansiosidonnainen eläkettä? Hallitus on tämänkin asian poistamassa.

Oliko järkeä äänestää persuja?

Oliko Vasemmistoliiton duunareiden hylkäämisessä järkeä? Satoi suoraan Perussuomalaisten laariin.

Toistemme syyttely poliittisesta teatterista on järjen köyhyyttä.

Jos vasemmistoliitto ja demaritkin hylkäisi woken kumpikin puolue olisi 25% puolue. Wokeäänestäjät on todellisuudessa pieni mutta äänekäs porukka ja voisivat siirtyä vihreisiin ja Rkp:hen.

Niin kuin itsekin tuossa sanoit, suurin osa vihervassarien äänestäjistä ei ole wokettajia. Mitä sillä nyt sitten tarkoitetaankin. Itse viisikymppisenä ajattelen, että sillä tarkoitetaan sellaista ehdottomuutta, johon pystyy vaan alle kolmikymppiset.  

Vierailija
230/356 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajien rahoilla tuetaan yrityksien voittoa:

"Heinäkuun 2023 alusta voimaan tulleen palkkatukiuudistuksen myötä työnantaja, joka palkkaa työttömän työnhakijan, voi saada taloudellista tukea palkkatukena 50 prosenttia palkkakustannuksista. Alentuneesti työkykyisen työllistämiseen voi saada 70 % tukea. Eräissä tilanteissa yhdistys, säätiö tai rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta voi saada palkkatukea 100 prosenttia palkkauskustannuksista. Lisäksi 55 vuotta täyttäneiden työllistämiseen voi saada työllistämistukea 70 %. Tällöin palkkatukea myönnetään ilman tarkoituksenmukaisuusharkintaa."

Ihmetyttää tuo 70€:n maksuosuus, tiedän ex-työnantajani saaneen tuon 70%:n tuen palkkaamiseeni vaikka olin ihan (ja olen vieläkin) terve, ei mitään alentunutta työkykyä että näemmä aika lailla virkailijan päätettävissä mitä kellekin myönnetään. Koko järjestelmä vääristää kilpailua, toiset yritykset saa kilpailuetua kun saavat palkkatuen työläisiinsä kun tosiet taas eivät saa. Sama koskee muitakin temputyöllistämisen muotoja kuten kuntouttava työtoiminta (samaa termiä muuten käytetään vankien työllistämisessä!), työkokeilu ja mitä näitä nyt on.

Vierailija
231/356 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Vierailija
232/356 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
233/356 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä uudella hallituksella tuli virhe. Ap:n kaltaiset ihmiset työllistyvät nykyistä huonommin

Ei kiinnosta hallitusta. Itsellä sama tilanne kuin ap:llä. 

Me ollaan palkkatukityössä kuluerä yhteiskunnalle ja kuluja ei haluta lisätä antamalla vielä päälle ansiosidonnainen. Tämä on sosiaalipalvelu meille, ei oikea työllistäminen. 

(Ansiosidonnaiseen osallistuu yhteiskunta. Ei riitä kassojen varat.)

Vierailija
234/356 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anyway, tulevan työllisyysalueen kustannusten jakoon perustuen kuntamaksaa itse myös omiin kuntatyösuhteisiin kohdentuvan palkkatuen itse. Koska rahaa ei ole eikä tule ja kustannukset nousevat reilusti pim vaan, niin aika helppoa päätellä ettei palkkatukea ehkä tule kovin paljon enää herumaan vaan ne rahat käytetään muuhun homaan. Esim niihin pakollisiin pupukurs

Jos se sakkomaksu menee kuitenkin, niin miksi kunta enää järjestäisi pupukursseja. 

Hyvä vaan, jos tempputyöllistäminen loppuu. 

Palkkatuki on hiukan eri juttu. Halukkaat vaivoja omaavat pääsevät oikeisiin töihin palkalla. Yhteiskunta pulittaa työnantajalle sen osuuden, joka työkyvystä puuttuu. 

Vierailija
235/356 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
236/356 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
237/356 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäinhimillinen kiusaajahallitus

Vierailija
238/356 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Ei mitään toivoa työllistyä kuin tuettuna. Olen tehnyt ratkaisun. Laitan kaiken omaisuuden rahaksi ja muutan matkailuautoon ja koitan sinnitellä työmarkkinatuella ja säästöillä. Keskityn harrastuksiin ja lapsenlapsiin. Yhteiskunnallisesti hanskat tippuivat näihin leikkauksiin. Pitäkää tunkkinne.

Toivottavasti sulla on siellä matkailuautossa kuitenkin tunkki.

Vierailija
239/356 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa, että hallitus on kääntänyt kaikki kivet ja kannot löytääkseen leikkauskohteita, jotka osuvat vain köyhiin.

Urpo leikkaa, jotta saadaan köyhät kyykkyyn

Muista rasvata polvinivelet, jotta pääset paremmin kyykkyyn.

Vierailija
240/356 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme