Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko suosittelija pilata työnsaantimahdollisuuden?

Vierailija
15.06.2023 |

Eli kertoa työnantajalle hakijasta epäedullisesti? Saanko tietää onko suosittelijaan oltu yhteydessä?
Epäilen nykyisen pomon kostavan työnhakuni :( olen päässyt jo kolmeen haastatteluun mutta epäilen asian vesittyvän tähön suositteluun.

Minulla on muitakin suosittelijoita joiden yhteystiedot olen työhaussa antanut.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku hyvin epäammatillinen/persoonallisuushäiriöinen suosittelija?

Miksi kukaan tekisi kenellekään niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin mahdollista.

Vierailija
4/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa seuraavassa hakemuksessa ja jätä tuo suosittelija pois. Eihän sitä voi tietää, mitä tuo puhuu mahdolliselle uudelle työnantajalle.

Vierailija
5/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laitoit suosittelijaksi henkilön, jonka epäilet pilaavan työnsaantimahdollisuutesi?

Vierailija
6/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt haluaa pilata uskottavuutensa jos suosittelee tyyppiä, jonka ainoa saavutus oli hankkia pöydälleen oma nimensä. 

Vierailija
7/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijana nykyinen esimies on kyllä sellainen amatööri virhe että...

Ensinnäkin uusi työpaikka etsitään "salaa" nykyiseltä työnantajalta, jotta mahdollinen puihin mennyt haku ei vaikuta asemaa nykyisessä työssä.

Toisekseen miksi kukaan tietentahtoen haluaisi aiheuttaa sen että hyvä työntekijä lähtee? Yrityksen kannalta huonon työntekijän voisi tietysti päästääkin lähtemään näin, mutta saattaa olla että potentiaalisen uuden työpaikan henkilö on sen verran tuttu että (suosittelija) ei kehtaa valehdella menettämättä omia kasvojaan.

Vierailija
8/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi.

Älä nimeä suosittelijaksi henkilöä, jonka luulet antavan huonon lausunnon.

Vierailija
9/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tapana itse kysyä, saako nimetä jonkun suosittelijakseen. Siinä yhteydessähän voi luonnollisesti keskustella asioista enemmän. Onko ap mahdollisesti omatoimisesti päätellyt, että nykyinen esihenkilö olisi hyvä suosittelija? Inhimillisellä logiikalla niin voisi ollakin, mutta kun ihmiset eivät ole aina niin fiksuja ja toistensa uraa edistämään halukkaita.

Vierailija
10/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijoista pitäisi luopua. Ja muista työnsaatia estävistä käytännöistä. Yksi haastattalijamies kysyi joskus amiksesta ja jostain opettajasta, en ollut edes varma kuka se opettaja oli paitsi myöhemmin tuli mieleen. Eivät kaikki nimet pysy mielessä tai voi sekoittaa toiseen.

Vierailija
11/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijaa oli vaikea löytää, kun viimeksi hain töitä. Useimmat eivät oikein ymmärtäneet, että kyllä suosittelija pitää olla, eli en huvikseen kysellyt suosittelijaksi. Mieluummin olisin jättänyt suosittelijan pois, mutta kun se nyt vaan pitää olla. Ikäänkuin olisi ollut isokin vaiva ja vastuu. Kai nyt ehtii vastata puhelimeen, jos joku soittaa ja sanoa pari myönteistä sanaa. Ei kai nyt maasta taivaaseen tarvitse kehua, mutta jotain kai nyt voi sanoa puolesta, että saa töitä, kun niitä oikeasti tarvitsee. Olen normityöntekijä, en huippu mutten huonokaan. Joskus vaan tarvitsee uutta työtä ja paikka on pakko saada ja ketutti näiden en halua sekaantua asiaan-tyyppien asenne.

Vierailija
12/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelijaa oli vaikea löytää, kun viimeksi hain töitä. Useimmat eivät oikein ymmärtäneet, että kyllä suosittelija pitää olla, eli en huvikseen kysellyt suosittelijaksi. Mieluummin olisin jättänyt suosittelijan pois, mutta kun se nyt vaan pitää olla. Ikäänkuin olisi ollut isokin vaiva ja vastuu. Kai nyt ehtii vastata puhelimeen, jos joku soittaa ja sanoa pari myönteistä sanaa. Ei kai nyt maasta taivaaseen tarvitse kehua, mutta jotain kai nyt voi sanoa puolesta, että saa töitä, kun niitä oikeasti tarvitsee. Olen normityöntekijä, en huippu mutten huonokaan. Joskus vaan tarvitsee uutta työtä ja paikka on pakko saada ja ketutti näiden en halua sekaantua asiaan-tyyppien asenne.

Eiköhän tuo ollut kohtelias tapa kertoa, että älä pyydä minua, koska en kuitenkaan antaisi sinusta hyvää lausuntoa. He eivät siis pitäneet sinua asiansa osaavana normityöntekijänä, vaan ongelmana. Ja suosittelija ei voi ihan ylettömästi valehdella, eli ei voi sanoa paris myönteistä sanaa jos niitä ei ole sinusta rehellistä sanoa. Js suosittelee huonoa työntekijää tai peräti ongelmatapausta, menee myös oma maine.

Vierailija
13/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran leukani lähes loksahti, kun karmea narskukollega yllättäen pyysi minua suosittelijaksi. Oli mm. ahdistellut työpaikan nuoria naisia. Suostuin. Pahus kun mulle ei soitettu ja kysytty hänestä.

Vierailija
14/14 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan mielestäni suosittelijan tehtävä rajoitu siihen, että sanoo pari hyvää sanaa. Riippuu alasta, mutta asiantuntijatyössä pitäisi oikeasti tietää ja voida jonkin asteisella vastuuntunnolla todeta, millainen hakija on. Lisäksi voi sanoa myönteiset asiat persoonasta, kun kaikillahan sellaisiakin on. En ihan ilman muuta haluaisi olla kenen tahansa kivankaan ihmisen suosittelijana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän