Perfektionisti ei kannata palkata ( HS tänään). Oletko perfektionisti?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman perfektionisteja mikään ei kehittyisi.
Asia on mielestäni täysin päin vastoin. Perfektioinistit eivät ole mitään luovuuden kukkasia, vaan monesti jäykkiä. Ne ajatukset täydellisyydestä estää luovuuden. Perfektionistit eivät myöskään ole aina oikeassa siinä, että mikä on hyvä tapa tehdä asioita. He ovat vain itse päättäneet sen, että näin kuuluu tehdä. Monet vielä vaativat samaa toisilta ja he usein myös uhriuguvta, jos kaikki eivät tee samaa kuin he.
T: itsekin taipuvainen perfektioinismiin.
Olen perfektionisti ja taiteilija. Tiesitkö että myös Don Rosa oli perfektionisti? Eli mietippä asiaa vielä hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu keneltä kysyy. Joidenkin mielestä olen ja toisten mielestä en, riippuen heidän omista taitotasoistaan ja mieltymyksistään. Itse kehityn koko ajan itselleni sopivalla ja mielekkäällä tavalla ja tasolla, eikä kiinnosta toisten mielipiteet.
Myynti- tai esimiestyössä perfektionisti ei välttämättä ole tehokas, mutta kun pitää selvittää asioita ja ratkoa ongelmia, kukaan ei oikeastaan sovi tehtävään paremmin.
Kukaan ei halua esimiestä joka pohtii millainen on täydellinen pomo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On valtava ero siinä, onko esim. läheinen työtoveri ns. (Wikipedia): mukautuva vai mukautumaton perfektionisti. Ensin mainittu on lähestulkoon paras mahdollinen kollega (tekee aina tasaisesti hiukan alle priimaa, työn tulos on sitä mitä kaikki toivovat, pysyy aikataulussa, kommunikoi, ja myös ehtii auttaa avuttomampia). Jälkimmäinen on taas itseensä uppoutunut pilkunviilaaja, joka ei tunnu välittävän siitä että yhteinen projekti ympärillä sakkaa kokonaisuutena.
Loppujen lopuksi tämä ei ole mitenkään perfektionistin vika vaan teidän työnjohdon joka ei osaa tehdä tuottavaa tiimiä.
Ei noin. Tässä ei siis ole kyse mistään varastoprosessista vaan projekteista (prototyyppilaivojen suunnittelu ja rakentaminen kulloisenkin varustamon toiveilla), joissa myös perfektionistin on lopulta opittava että lopputulok
Edelleen työnjohto täytyy osata ohjata työntekijää tunnistamalla tämän vahvuudet ja hyödyntää niitä. Kuulostaa siltä että teillä on katkera kiireellinen sirkus.
Niin, perfektionisti johtaja voi olla henkisesti sairas. Kontrolloi kaikkea. Ei luota kehenkään. Mikromanageroi. Hajottaa yhteisön.
Perfektionismi johtaa täysin merkityksettömien nippeliasioiden kanssa nysväämiseen ja vie työtehon pohjamutiin. Tehokkaaseen työskentelyyn ja asiakkaalle riittävän hyvään laatuun tähtäävä on jo työtehtävän suorittanut, kun perfektionisti vasta suunnittelee työnteon aloitusta. Määräilevä perfektionisti saattaa estää vouhotuksellaan niiden muidenkin työnteon ja pysäyttää koko firman.
Ei tarvita perfektionismia mikromanagerointiin eikä henkiseen sairauteen. Näitä on nähty ilman perfektionismiakin. Sen sijaan hyviä pomoja yhdistää ennen kaikkea itsereflektointi ja laatu vaatimukset.
Ilmankos olen työttömänä. Työni hyvä teho ja laatu kävi niin kateeksi.
Joudun työni vuoksi tutkimaan rakennusvirheitä, joista on tullut ongelmia. Toivoisin kovasti, että rakennusalalla olisi enemmän perfektionisteja. Tai edes luku- ja lukemisensisäistämisen omaavia ihmisiä. Rakennusmääräyksiä pitää noudattaa, ei niitä ole kiusan vuoksi laadittu. Suomalaisessa rankentamisessa ongelmia on paljon ja ne ovat kalliita.
Mutta niin kauan, kun yhteiskuntamme palkitsee siitä, kuinka nopeasti suoriudutaan, eikä laadusta välitetä, tehdään sutta ja sekundaa. Pappani sanonta: Aina on aikaa tehdä kahteen kertaan, koskaan ei kunnolla, pitää paikkansa.
Oma ohjenuorani työssä on riittävän hyvä laatu, kun ei ole aikaa hieroa täydellistä. Kaikkia tarvitaan, ilman perfektionisteja, hosuja ei tietäisi olevansa hosuja ja toisinpäin. Toivottavasti jokainen löytää oman paikkansa työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti.
Minulle on tärkeää että tulen ajoissa töihin. Pidän tauot kellon tarkkuudella ja joskus jään ylitöihin enkä ota siitä palkkaa. En saikuta ellei ole ihan pakko ja ilmoitan aina ajoissa.
Perfektionistisen luonteen sivu "oireena" on äärimoraali. Tämä aiheuttaa yleensä paheksuntaa työkavereissa.
Pyrin tekemään laatua eikä mitään paskaa asiakkaalle. Ymmärrän että muut ei kykene laatuun joten heiltä on sitä turha vaatia.
Sinun kannattaisi lukea aloittajan linkkaama artikkeli.
joopatojoo, muttei sitä aloituksessa vaan näy
eri
Minä sanoin työhaastattelussa jotta olen paras siinä mitä teen, haluan tehdä työni yksin. Paikka tosin oli minun jo etukäteen tietäen, mutta halusin kertoa asiat suoraan, ettei tule epäselvyyksiä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Joudun työni vuoksi tutkimaan rakennusvirheitä, joista on tullut ongelmia. Toivoisin kovasti, että rakennusalalla olisi enemmän perfektionisteja. Tai edes luku- ja lukemisensisäistämisen omaavia ihmisiä. Rakennusmääräyksiä pitää noudattaa, ei niitä ole kiusan vuoksi laadittu. Suomalaisessa rankentamisessa ongelmia on paljon ja ne ovat kalliita.
Mutta niin kauan, kun yhteiskuntamme palkitsee siitä, kuinka nopeasti suoriudutaan, eikä laadusta välitetä, tehdään sutta ja sekundaa. Pappani sanonta: Aina on aikaa tehdä kahteen kertaan, koskaan ei kunnolla, pitää paikkansa.
Oma ohjenuorani työssä on riittävän hyvä laatu, kun ei ole aikaa hieroa täydellistä. Kaikkia tarvitaan, ilman perfektionisteja, hosuja ei tietäisi olevansa hosuja ja toisinpäin. Toivottavasti jokainen löytää oman paikkansa työelämässä.
Perfektionistina olen kokenut työn, missä pitää havaita, analysoida ja eliminoida virhelähteitä, olevan minulle lähes täydellinen.
Olen työskennellyt perfektionistien kanssa, ja heillä on ehdottomasti enemmän työuupumusta kuin niillä, jotka osaavat höllätä vaatimuksista. Perfektionisti myös hinkkaa merkityksettömiä yksityiskohtia loputtomiin, mikä luonnollisesti maksaa työnantajalle. Perfektionisti on hyvin vaikea kollega, koska on eri mieltä siitä, millaisella tasolla työ pitää tehdä; edes palkan maksajan määritelmä ei hänelle riitä, vaan tulisi käyttää ainoastaan hänen määritelmäänsä. Perfektionisti ei ole tiimipelaaja, vaan pimittää muilta tietoa ja kampittaa joka välissä. Hän ei välitä työantajan suoritutumisesta tai työn tehokkuudesta, vaan siitä että hän on paras ja saa kaikki kehut. Tunnistan myös tuon, että perfektionisti ei suostu työhön joka voi olla epämääräistä ja sisältää epäonnistumisen riskin, hän valitsee vain helppoja ja suoraviivaisia työtehtäviä.
Olen kielellisesti melkoinen perfektionisti ja sama koskee työn jälkeä. Molemmista tuntuu tänä päivänä saavan vain haukkuja. Pitäisi nopeasti vääntää sinne päin niin on tehokas.
Työnantajalla on vapaus valita.
Jos halutaan palkata ihmisiä, että voidaan valittaa heistä, niin näin tehdään.
Monesti ihmisiltä unohtuu, että töissä ei olla toteuttamassa omia toiveita, vaan jokainen minuutti maksaa työnantajalle. Siten kannattaisi myös pohtia, mitä se työnantaja saa vastineeksi palkasta.
Joihinkin työtehtäviin on järkevää palkata perfektionisteja, jos virheet maksaisivat enemmän kuin perfektionistin palkka. Useimmiten kuitenkin rahalle saa enemmän vastinetta kun työt edistyvät nopeasti ja hankkeet saadaan maaliin "riittävällä" laadulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt perfektionistien kanssa, ja heillä on ehdottomasti enemmän työuupumusta kuin niillä, jotka osaavat höllätä vaatimuksista. Perfektionisti myös hinkkaa merkityksettömiä yksityiskohtia loputtomiin, mikä luonnollisesti maksaa työnantajalle. Perfektionisti on hyvin vaikea kollega, koska on eri mieltä siitä, millaisella tasolla työ pitää tehdä; edes palkan maksajan määritelmä ei hänelle riitä, vaan tulisi käyttää ainoastaan hänen määritelmäänsä. Perfektionisti ei ole tiimipelaaja, vaan pimittää muilta tietoa ja kampittaa joka välissä. Hän ei välitä työantajan suoritutumisesta tai työn tehokkuudesta, vaan siitä että hän on paras ja saa kaikki kehut. Tunnistan myös tuon, että perfektionisti ei suostu työhön joka voi olla epämääräistä ja sisältää epäonnistumisen riskin, hän valitsee vain helppoja ja suoraviivaisia työtehtäviä.
Toi on narsisti ei perfektionisti.
Vierailija kirjoitti:
Monesti ihmisiltä unohtuu, että töissä ei olla toteuttamassa omia toiveita, vaan jokainen minuutti maksaa työnantajalle. Siten kannattaisi myös pohtia, mitä se työnantaja saa vastineeksi palkasta.
Joihinkin työtehtäviin on järkevää palkata perfektionisteja, jos virheet maksaisivat enemmän kuin perfektionistin palkka. Useimmiten kuitenkin rahalle saa enemmän vastinetta kun työt edistyvät nopeasti ja hankkeet saadaan maaliin "riittävällä" laadulla.
Jos työntekijä ei pysy aikataulussa se on muuten riittävä syy irtisanomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti ja olin raksalla. Siellä on on slogan "ei kuulu mulle" eli tehdään vain oma osuus ja jätetään paska lopputulos seuraavalle koska se ei kuulu mulle. Jokainen joka aina aloitti työnsä haukkui kuinka paskaa eli joutuu korjaa toisten jälkiä ja sitten jätettiin paska lopputulos taas seuraavalle.
Tämä oli yksi syy miksi lähdin pois koska tarkkuutta ja huolellisuutta ei arvostettu.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on vapaus valita.
Jos halutaan palkata ihmisiä, että voidaan valittaa heistä, niin näin tehdään.
Jos työnantaja haluaa laatua hän palkkaa perfektionistin jos työnantaja haluaa jotain muuta niin sitten hän palkkaa toisenlaisen. Kannattaa muistaa että perfektionisti on äärimoraalinen ja ääritunnollinen. Ei saikuta turhaan, ei myöhästele, ei varasta...
Asia on mielestäni täysin päin vastoin. Perfektioinistit eivät ole mitään luovuuden kukkasia, vaan monesti jäykkiä. Ne ajatukset täydellisyydestä estää luovuuden. Perfektionistit eivät myöskään ole aina oikeassa siinä, että mikä on hyvä tapa tehdä asioita. He ovat vain itse päättäneet sen, että näin kuuluu tehdä. Monet vielä vaativat samaa toisilta ja he usein myös uhriuguvta, jos kaikki eivät tee samaa kuin he.
T: itsekin taipuvainen perfektioinismiin.