Perfektionisti ei kannata palkata ( HS tänään). Oletko perfektionisti?
Kommentit (105)
Älkää antako pilkunviilaaja-perfektionistin perehdyttää uutta työntekijää. Meillä parikin ihmistä joutui sairaslomalle tyypin takia. Esimies ei tajunnut, olihan perehdyttäjä niin tarkkakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti.
Minulle on tärkeää että tulen ajoissa töihin. Pidän tauot kellon tarkkuudella ja joskus jään ylitöihin enkä ota siitä palkkaa. En saikuta ellei ole ihan pakko ja ilmoitan aina ajoissa.
Perfektionistisen luonteen sivu "oireena" on äärimoraali. Tämä aiheuttaa yleensä paheksuntaa työkavereissa.
Pyrin tekemään laatua eikä mitään paskaa asiakkaalle. Ymmärrän että muut ei kykene laatuun joten heiltä on sitä turha vaatia.
Sinun kannattaisi lukea aloittajan linkkaama artikkeli.
maksumuurin takan muuten lukisin. Se että kertoo pyrkivän täydellisyyteen työhaastattelussa ei ole perfektionismia vaan imbesilliyttä. Vain hullu ei anna työhaastattelussa itsestään hyvää kuvaa.
Ainakin kahdeksan kirjoitus/kielioppivirhettä tässä kommentissa. Näkyvin virhe on pieni alkukirjain lauseen alussa ja eka lauseessa on jo kolme virhettä. Tosi perfektionisti 🤣🤣🤣
Perfektionismi ei tarkoita, että olisi täydellinen. Se kertoo halusta ja yritykestä olla täydellinen (ainakin joissain asioissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti.
Minulle on tärkeää että tulen ajoissa töihin. Pidän tauot kellon tarkkuudella ja joskus jään ylitöihin enkä ota siitä palkkaa. En saikuta ellei ole ihan pakko ja ilmoitan aina ajoissa.
Perfektionistisen luonteen sivu "oireena" on äärimoraali. Tämä aiheuttaa yleensä paheksuntaa työkavereissa.
Pyrin tekemään laatua eikä mitään paskaa asiakkaalle. Ymmärrän että muut ei kykene laatuun joten heiltä on sitä turha vaatia.
maksumuurin takan muuten lukisin. Se että kertoo pyrkivän täydellisyyteen työhaastattelussa ei ole perfektionismia vaan imbesilliyttä. Vain hullu ei anna työhaastattelussa itsestään hyvää kuvaa.
Otteita:
Tutkimus kattoi yli 40000 opiskelijaa Britanniassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa ja oli jatkoa kahden kanadalaistutkijan aiemmalle työlle.
Perfektionismi on yhteydessä moniin mielenterveyden ongelmiin, kertoo London School of Economicsin apulaisprofessori Thomas Curran työhuoneessaan Lontoossa.
Täydellisyyden tavoittelu ei tee työntekijästä muutenkaan muita parempaa.
Perfektionisti saattaa kyllä työskennellä muita kovemmin, mutta hän on usein tehoton. Lisäksi perfektionisti on avuton yllättävissä tilanteissa. Hän ei uskalla ottaa vastuulleen vaikeita tehtäviä, koska hän pelkää epäonnistumista.
Perfektionismi on oman epätäydellisyyden peittelyä, kertoo Curran
Tulokset kertoivat perfektionismin ansasta: Täydellisyyden tavoittelijat asettavat itselleen aivan liian kovat tavoitteet ja epäonnistuvat niiden saavuttamisessa. Mutta sen sijaan, että he antaisivat asian vaan olla, he kompensoivat epäonnistumistaan asettamalla uudet tavoitteensa entistäkin korkeammalle.
Se on peli, jonka voi vain hävitä.
Hyvä artikkeli.
Eräs sukulainen pärjäsi koulussa hyvin mutta koska on hyvä niin eipä juuri panostanut opiskeluun. Valmistui juuri maisteriksi ja valittiin erääseen firmaan töihin satojen parhaiden joukosta. Nyt palkka 6000 e. Ja ikää 26-vuotta.
Toinen taas puristi itsestään kaikki mehut lukiossa. Pääsi opiskelemaan mutta kun valmistui ei päässyt töihin. Iloton suorittaja.
Joka pelkää virheitä. Haluaa onnistua heti. Ei anna armoa itselle eikä muille.Kumman ottaisit työkaveriksi?
Jälkimmäisen. Ensimmäisessä ei ole mitään syytä miksi hän olisi hyvä työkaveri.
Mulla oli joskus perfektionisti työkaveri. Tuli aina mun luo kysymään miten joku juttu tehdään. Kun annoin oman vastauksen tyyliin "mä oon ainakin aina tehnyt sen näin", jäi tuijottamaan minua tyytymättömänä ja jatkoi saman jutun jauhamista. Oli vaikea päästä hänestä eroon, piti olla joku jolle hän sai purkaa tyytymättömyyttään kun ei ollut 100% tarkkaa universaalia ohjetta johonkin asiaan.
Entinen työkaveri oli perfektionisti. Kertoi, että tokaluokalla ope vaihtui ja uusi ope otti silmätikuksi hänet. Ope löysi vikaa kaikesta, mitä hän teki. Hän alkoi tehdä kaiken viimeisen päälle ja ylikin. Sai pahimmat haukut torjuttua, mutta juttu jäi päälle. Pakko tehdä pilkulleen kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti.
Otteita:
Tutkimus kattoi yli 40000 opiskelijaa Britanniassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa ja oli jatkoa kahden kanadalaistutkijan aiemmalle työlle.
Perfektionismi on yhteydessä moniin mielenterveyden ongelmiin, kertoo London School of Economicsin apulaisprofessori Thomas Curran työhuoneessaan Lontoossa.
Täydellisyyden tavoittelu ei tee työntekijästä muutenkaan muita parempaa.
Perfektionisti saattaa kyllä työskennellä muita kovemmin, mutta hän on usein tehoton. Lisäksi perfektionisti on avuton yllättävissä tilanteissa. Hän ei uskalla ottaa vastuulleen vaikeita tehtäviä, koska hän pelkää epäonnistumista.
Perfektionismi on oman epätäydellisyyden peittelyä, kertoo Curran
Tulokset kertoivat perfektionismin ansasta: Täydellisyyden tavoittelijat asettavat itselleen aivan liian kovat tavoitteet ja epäonnistuvat niiden saavuttamisessa. Mutta sen sijaan, että he antaisivat asian vaan olla, he kompensoivat epäonnistumistaan asettamalla uudet tavoitteensa entistäkin korkeammalle.
Se on peli, jonka voi vain hävitä.
Hyvä artikkeli.
Eräs sukulainen pärjäsi koulussa hyvin mutta koska on hyvä niin eipä juuri panostanut opiskeluun. Valmistui juuri maisteriksi ja valittiin erääseen firmaan töihin satojen parhaiden joukosta. Nyt palkka 6000 e. Ja ikää 26-vuotta.
Toinen taas puristi itsestään kaikki mehut lukiossa. Pääsi opiskelemaan mutta kun valmistui ei päässyt töihin. Iloton suorittaja.
Joka pelkää virheitä. Haluaa onnistua heti. Ei anna armoa itselle eikä muille.Kumman ottaisit työkaveriksi?
Ai kumman ottaisin työkaveriksi: ihmisen joka ei panosta vai suorittajan? No kumpihan lusmuilee ja jättää hommat muiden huoleksi? Ja kerää kunnian itselleen.
Vähän semmoista taipumusta ehkä on. Olen nimittäin saanut moitteita siitä, että olen tehnyt työni "liian hyvin."
Eli mulla on tavallaan sellainen ammattiylpeys , että vähän liian viimeisen päälle on taipumus tehdä asioita, kun vähempikin "tarkkuus" riittäisi.
Nyt sitten koitan adaptoitua siihen, että "ihan hyvä" riittää vallan mainiosti, eikä tarvii niin viimeisen päälle tehdä.
Joo.
Usein kyllästyn asioihin jos niistä ei tule täydellisiä.
Tai saatan toistaa asioita kunnes ne menee just nappiin.
Lähinnä koskee harrastuksia, työasioista en niin välitä, niissäkin pyrin pääsemään mahdollisimman helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti.
Olen saanut ainakin kahdesti potkut tämän takia, koska kateelliset paskiaiset mustamaalasivat ja savustivat minut ulos. Eli heikkoitsetuntoisten ihmisten takia on käynyt näin.
Ja en mitenkään ole ikinä korostanut itseäni, tai kehunut itseäni yhtään mitenkään.
Että asia ei ole ihan niin mustavalkoinen, jos on vähän "perfektionisti"
Vierailija kirjoitti:
Älkää antako pilkunviilaaja-perfektionistin perehdyttää uutta työntekijää. Meillä parikin ihmistä joutui sairaslomalle tyypin takia. Esimies ei tajunnut, olihan perehdyttäjä niin tarkkakin.
Siis huolellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus perfektionisti työkaveri. Tuli aina mun luo kysymään miten joku juttu tehdään. Kun annoin oman vastauksen tyyliin "mä oon ainakin aina tehnyt sen näin", jäi tuijottamaan minua tyytymättömänä ja jatkoi saman jutun jauhamista. Oli vaikea päästä hänestä eroon, piti olla joku jolle hän sai purkaa tyytymättömyyttään kun ei ollut 100% tarkkaa universaalia ohjetta johonkin asiaan.
Ja millainen tämä asia on johon ei ole oikea oppista tekniikka?
Perfektionismia on monenlaista. Monesti jos joku henkilö on hieman huolellinen yhdessä asiassa hän saa perfektionisti leiman otsaan. Oikeasti perfektionisti on useassa mutta ei kaikessa pakkomielteisen tarkka.
Kuten monet persoonallisuuden piirteet, myös perfektionismi tapaa kulkea suvussa, ja sillä on luultavasti geneettinen osatekijä. Lapsille voi kehittyä perfektionismi, jos heidän vanhempansa käyttävät auktoriteettista tyyliä yhdistettynä ehdolliseen rakkauteen.
Perfektionistin kanssa tulee toimeen jos kehuu sen sijaan kun valittaa työn tuloksesta. Esim. monet valittaa että tuossa meni liian kauan. Voi sen sijaan sanoa että teet parempaa jälkeä kuin kukaan muu jos teet nopeammin niin niin olemme silloinkin tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Perfektionismin takana voi olla häpeä. Joka ajaa suorittamiseen. Tai pelko.
Parempi oppia virheistä ja sitä kautta saa luovuutta lisää esim työhönsä.
Kaikki tekevät virheitä.
Jos pelkää niin se rajoittaa ihmistä.
Kaikki tekevät virheitä, mutta kaikkien virheitä ei nosteta tikunnokkaan. Otetaan koulukiusausesimerkki. Mikko kuuluu jengiin, joka kiusaa Villeä. Mikko tekee virheen laskiessaan murtolaskua taululla, hänen kaverinsa saattavat nälviä siitä yhden päivän ajan. Kun Ville tekee virheen, Mikko kavereineen kiusaa tätä seuraavan kuukauden ajan.
Eikö ole ihan normaalia, että Ville pelkää virheitä enemmän kokemustensa perusteella, oli hän perfektionisti tai ei?
Vierailija kirjoitti:
Perfektionismin takana voi olla häpeä. Joka ajaa suorittamiseen. Tai pelko.
Parempi oppia virheistä ja sitä kautta saa luovuutta lisää esim työhönsä.
Kaikki tekevät virheitä.
Jos pelkää niin se rajoittaa ihmistä.
Joo. Tunnelukoista kirjoittaneen Jeffrey Youngin mukaan perfektionistilla olisi ns. vaativuuden tunnelukko. Se voi olla myös toimintamalli, joka on "peritty" - jos perheessä muut ovat vaativia, tästä tulee normaali suoritus. Mutta tästä voi opetella poiskin!
Kaverini on perfektionisti, joka jätti lääkärinopinnot aikoinaan kesken ja on nyt työskennellyt x vuotta erään koulun keittiössä. On lähes nelikymppinen nykyään.
Olen metallialalla töissä ja täällä pelataan millien ja asteiden kanssa. Yksi työntekijä tekee kokoajan ylilaatua. Hieroo ja nysvää vaikka valmistettava tuote on toleranssissa. Tavallisessa tunnin hommassa tällä sankarilla menee 3 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti.
Asiakas ei maksa siitä laadusta yhtään enempää jos vaan valmistettava tuote on vaatimusten mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti.
Ainakin kahdeksan kirjoitus/kielioppivirhettä tässä kommentissa. Näkyvin virhe on pieni alkukirjain lauseen alussa ja eka lauseessa on jo kolme virhettä. Tosi perfektionisti 🤣🤣🤣
Perfektionismi ei tarkoita, että olisi täydellinen. Se kertoo halusta ja yritykestä olla täydellinen (ainakin joissain asioissa).
Perfektionismiin kuuluu kiinnostus yksityiskohtiin ja ns. pilkunnussiminen, eli pikkutarkkuus. Jos kirjoituksiensa läpikäyminen mahdollisten virheiden varalta ei sitä ole, niin mikä sitten? Tässä em. kirjoituksessa sitä ei oltu edes yritetty, ja kirjoittaja silti väitti olevansa perfektionisti.
Itse olen perfektionisti. Ja minulla on ollut ilo olla töissä työpaikoissa, joissa ominaisuuteni on hyödyksi. Saan tehdä itselleni sopivia töitä sopivan laajuisina. (Jossain toisissa töissä en pärjäisi ollenkaan.)
Perfektionistit ovat usein myös kunnianhimoisia, mikä auttaa saavuttamaan tavoitteita.
Perfektionismini ja tavoitteiden saavuttamimen tuottaa minulle mielihyvää.
Ja koenkin saavuttaneeni elämässäni asioita, joita en olisi saavuttanut ilman perfektionismiani.
En ole perfektionisti, mutta minulla on sellaisia ulkoisia piirteitä, joita liitetään perfektionismiin, joten minun luullaan olevan perfektionisti.
Että kiva kiva, älkää vaan palkatko, ***.