Perfektionisti ei kannata palkata ( HS tänään). Oletko perfektionisti?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Aina joku joutuu ne työt tekemään jos toinen hoitaa puolivillaisesti tai jättää tekemättä. Hyvä että tehdään kerralla kunnolla yksi asia loppuun niin ei jää kesken ja kuormita muita sillä.
Asiantuntija
Suomessa on arvostuksen puutetta. Pitäis saada enemmän kiitosta tehdystä työstä niin se motivoisi tehokkuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti.
Minulle on tärkeää että tulen ajoissa töihin. Pidän tauot kellon tarkkuudella ja joskus jään ylitöihin enkä ota siitä palkkaa. En saikuta ellei ole ihan pakko ja ilmoitan aina ajoissa.
Perfektionistisen luonteen sivu "oireena" on äärimoraali. Tämä aiheuttaa yleensä paheksuntaa työkavereissa.
Pyrin tekemään laatua eikä mitään paskaa asiakkaalle. Ymmärrän että muut ei kykene laatuun joten heiltä on sitä turha vaatia.
Sinun kannattaisi lukea aloittajan linkkaama artikkeli.
maksumuurin takan muuten lukisin. Se että kertoo pyrkivän täydellisyyteen työhaastattelussa ei ole perfektionismia vaan imbesilliyttä. Vain hullu ei anna työhaa
Hyvä artikkeli.
Eräs sukulainen pärjäsi koulussa hyvin mutta koska on hyvä niin eipä juuri panostanut opiskeluun. Valmistui juuri maisteriksi ja valittiin erääseen firmaan töihin satojen parhaiden joukosta. Nyt palkka 6000 e. Ja ikää 26-vuotta.
Toinen taas puristi itsestään kaikki mehut lukiossa. Pääsi opiskelemaan mutta kun valmistui ei päässyt töihin. Iloton suorittaja.
Joka pelkää virheitä. Haluaa onnistua heti. Ei anna armoa itselle eikä muille.Kumman ottaisit työkaveriksi?
Aivan typerä rinnastus. Toinen on siis superälykäs, joka onnistuu helposti ja toinen ei. Oletko sitä mieltä, ettei ketään muuta pidä ottaa töihin kuin superfiksuja? Sinuakaan ei tuolla perusteella pitäisi ottaa työkaveriksi. Aina on olemassa ihmisiä, jotka ovat sinua älykkäämpiä.
Mä voisin olla, mutta mun ADHD pelastaa mut siltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti.
Minulle on tärkeää että tulen ajoissa töihin. Pidän tauot kellon tarkkuudella ja joskus jään ylitöihin enkä ota siitä palkkaa. En saikuta ellei ole ihan pakko ja ilmoitan aina ajoissa.
Perfektionistisen luonteen sivu "oireena" on äärimoraali. Tämä aiheuttaa yleensä paheksuntaa työkavereissa.
Pyrin tekemään laatua eikä mitään paskaa asiakkaalle. Ymmärrän että muut ei kykene laatuun joten heiltä on sitä turha vaatia.
Sinun kannattaisi lukea aloittajan linkkaama artikkeli.
maksumuurin takan muuten lukisin. Se että kertoo pyrkivän täydellisyyteen työhaastattelussa ei ole perfektionismia vaan imbesilliyttä. Vain hullu ei anna työhaastattelussa itsestään hyvää kuvaa.
Tässä on monta virhettä.
Perfektionisti voi olla muita parempi tämä riippuu täysin alasta. Jos vaaditaan nopeaa tulosta ilman standardeja niin totta kai perfektionisti häviää. Jos vaaditaan korkeaa laatua ilman aika rajaa niin perfektionisti voi luoda jotain henkeäsalpaavaa mitä ihmiskunta ei ole ennen edes nähnyt. Kuitenkaan jälkimmäistä kukaan ei halua maksaa.
Perfektionisti on kunnianhimoinen se ajaa häntä mm. oikeustieteelliseen mihin hän sopii koska hänellä on tärkeää oikeudenmukaisuus arvoissa.
Sen sijaan monet "ei perfektionistit" jää vaikkapa autonkorjaajiksi.
"Lisäksi perfektionisti on avuton yllättävissä tilanteissa. Hän ei uskalla ottaa vastuulleen vaikeita tehtäviä, koska hän pelkää epäonnistumista."
Perfektionisti varautuu yllättäviin tilanteisiin koska hän ei halua olla avuton koska se olisi epätäydellistä tai ammattitaidottomuutta.
"Täydellisyyden tavoittelijat asettavat itselleen aivan liian kovat tavoitteet ja epäonnistuvat niiden saavuttamisessa."
Monet antavat asian olla tämä aiheuttaa juuri sen miksi hyvin harva menestyy elämässään.
Kuten joku mainitsi ketjussa. Perfektionismia demonisoidaan ja aivan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Perfektionismin takana voi olla häpeä. Joka ajaa suorittamiseen. Tai pelko.
Parempi oppia virheistä ja sitä kautta saa luovuutta lisää esim työhönsä.
Kaikki tekevät virheitä.
Jos pelkää niin se rajoittaa ihmistä.
Pelko pitää myös ihmisen poissa mm. vankilasta.
Vierailija kirjoitti:
Perfektionisti ei peittele vaan hän saa nautintoa ja mielihyvää laadusta.
Eikö perfektionistia pikemmin määritä se, että hän kärsii muusta kuin kaikkein laadukkaimmasta?
On valtava ero siinä, onko esim. läheinen työtoveri ns. (Wikipedia): mukautuva vai mukautumaton perfektionisti. Ensin mainittu on lähestulkoon paras mahdollinen kollega (tekee aina tasaisesti hiukan alle priimaa, työn tulos on sitä mitä kaikki toivovat, pysyy aikataulussa, kommunikoi, ja myös ehtii auttaa avuttomampia). Jälkimmäinen on taas itseensä uppoutunut pilkunviilaaja, joka ei tunnu välittävän siitä että yhteinen projekti ympärillä sakkaa kokonaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
On valtava ero siinä, onko esim. läheinen työtoveri ns. (Wikipedia): mukautuva vai mukautumaton perfektionisti. Ensin mainittu on lähestulkoon paras mahdollinen kollega (tekee aina tasaisesti hiukan alle priimaa, työn tulos on sitä mitä kaikki toivovat, pysyy aikataulussa, kommunikoi, ja myös ehtii auttaa avuttomampia). Jälkimmäinen on taas itseensä uppoutunut pilkunviilaaja, joka ei tunnu välittävän siitä että yhteinen projekti ympärillä sakkaa kokonaisuutena.
Loppujen lopuksi tämä ei ole mitenkään perfektionistin vika vaan teidän työnjohdon joka ei osaa tehdä tuottavaa tiimiä.
Suomessa ihaillaan enemmän sellaista vasurilla tehtyä sluibailua ja kaikki jotka haluavat tähdätä vähänkin ylemmäs ovat ahdistavia perfektionisteja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi tämä ei ole mitenkään perfektionistin vika vaan teidän työnjohdon joka ei osaa tehdä tuottavaa tiimiä.
Ei noin. Tässä ei siis ole kyse mistään varastoprosessista vaan projekteista (prototyyppilaivojen suunnittelu ja rakentaminen kulloisenkin varustamon toiveilla), joissa myös perfektionistin on lopulta opittava että lopputuloksen iterointi on min. kolme ja maksimissaan ehkä kuusi kierrosta yhteistä säätöä. Eli nimenomaan ns. mukautuva perfektionisti saattaa suoritiutua loistavasti.
Oleellisissa asioissa olen hyvin tinkimätön eli vastaus on enemmän kyllä kun ei. Sen vuoksi olen myös työssäni parempi kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen metallialalla töissä ja täällä pelataan millien ja asteiden kanssa. Yksi työntekijä tekee kokoajan ylilaatua. Hieroo ja nysvää vaikka valmistettava tuote on toleranssissa. Tavallisessa tunnin hommassa tällä sankarilla menee 3 tuntia.
Eli sinun jälki ei ole mitassa lainkaan.
Kyllä tuon nopean kommentoijakollegan työ on mitoissaan, hän mainitsee että ollaan annetun toleranssialueen sisällä.
Haluan tehdä laatutyötä, koska se palkitsee sisäisesti. En kuitenkaan pidä itseäni perfektionistina. Pyrin tavoittamaan oleellisen, lillukan varsiin ei pidä liikaa keskittyä.
Jokaisessa työpaikassa on myös turhia työtehtäviä ja käytäntöjä, jäänteitä menneiltä ajoilta. Niitä pitää uskaltaa haastaa ja kyseenalaistaa. Jonkun pitää joskus astua askel taaksepäin ja katsoa rauhassa "isoa kuvaa", miettiä ja ehdottaa/kokeilla uusia tapoja tehdä. Oravanpyörässä uupumisen partaalla juoksevasta pilkunviilaaja-perfektionististä ei tähän todennäköisesti ole.
Perfektionisti voi olla loistava työtehtävissä, kunhan ei tule burn outia. Usein tulee. Ethän haluaisi, että esimerkiksi henkilötietojasi vuotaisi tai että kriittiset sovellukset toimisivat vain "riittävän hyvin". Ei sellainen ole mistään kotoisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perfektionismin takana voi olla häpeä. Joka ajaa suorittamiseen. Tai pelko.
Parempi oppia virheistä ja sitä kautta saa luovuutta lisää esim työhönsä.
Kaikki tekevät virheitä.
Jos pelkää niin se rajoittaa ihmistä.
Pelko pitää myös ihmisen poissa mm. vankilasta.
Vankilat ovat täynnä pelokkaita ihmisiä. Sanoisin, että rakkaus pitää ihmisen poissa mm. vankilasta. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Olen välttelevä persoonallisuushäiriöinen ja tietynlainen ihmissuhdeperfektionisti eli sosiaalinen muuri. C-klusterin persoonat kaiketi tästä perfektionismista kärsivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen metallialalla töissä ja täällä pelataan millien ja asteiden kanssa. Yksi työntekijä tekee kokoajan ylilaatua. Hieroo ja nysvää vaikka valmistettava tuote on toleranssissa. Tavallisessa tunnin hommassa tällä sankarilla menee 3 tuntia.
Eli sinun jälki ei ole mitassa lainkaan.
Sinun tulisi hioa luetun ymmärtämistä hieman perfektionistisemmaksi.
-sivusta
Riippuu keneltä kysyy. Joidenkin mielestä olen ja toisten mielestä en, riippuen heidän omista taitotasoistaan ja mieltymyksistään. Itse kehityn koko ajan itselleni sopivalla ja mielekkäällä tavalla ja tasolla, eikä kiinnosta toisten mielipiteet.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu keneltä kysyy. Joidenkin mielestä olen ja toisten mielestä en, riippuen heidän omista taitotasoistaan ja mieltymyksistään. Itse kehityn koko ajan itselleni sopivalla ja mielekkäällä tavalla ja tasolla, eikä kiinnosta toisten mielipiteet.
Myynti- tai esimiestyössä perfektionisti ei välttämättä ole tehokas, mutta kun pitää selvittää asioita ja ratkoa ongelmia, kukaan ei oikeastaan sovi tehtävään paremmin.
Parhaat kirurgit on perfektionisteja.