Mikä ongelma jos taloyhtiön pihan kautta oikaistaan?
Olen vuosia oikaissut erään naapuritaloyhtiön pihan kautta joka huomattavasti lyhentää matkaani keskustaan. Nyt ko. aidanrako on blokattu ja siinä on kyltti "läpikulku kielletty".Vituttaa. Meidän taloyhtiössä ei ole aitoja lainkaan ja siitä läpi kävellään koko ajan, eikä se minua haittaa. Miksi pitää harmiton juttu kieltää ja vaikeuttaa ihmisten elämää?
Kommentit (51)
Meidän pihan läpi oikaistaan jatkuvasti. Oikojat pudottavat usein roskia, röyhkeimmät jättävät roskapussinsa meidän lukitun roskiksen viereen matkallaan bussipysäkille ja linnut repivät ne pitkin pihaa. Jotkut myös oikaisevat polkupyörällä nurmikon läpi istutuksista piittaamatta.
Tässä sinulle joitakin syitä miksi läpikulkuliikenne ei ehkä ole asukkaiden mieleen. Saisi meillekin rakentaa aidan.
Tällainen kyltti oli tullut entisen kotitalon pihaan kerrostalo. Silloin oli piha täynnä leikkiviä lapsia ja ohikulkijoita, lapset kävivät toistensa kotona.
Nyt kai täynnä vihaisia vanhuksia jotka haluavat eristäytyä äänieristettyyn asuntoonsa.
Naapuritalon pihalle oli tullut koripallokentälle kylttejä täynnä kieltoja ja kellonaikoja. Aikanaan pelattiin sielläkin vapaasti.
Kaupunginosan Keski ikä on noussut ja koulu lopetettu kun oppilaita ei riitä.
Voisikohan varttuneemmat olla avarakatseisimpia. Vai onko nuoria asukkaita ne jotka valittaa, asunto on näätsä sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Sääntösuomi.
Laiskojen vätysten Suomi. Ikävää katsella nuoria, jotka oikovat tässä parkkipaikoillakin todella kapeista autojen väleistä, vaikka kulkuväylä on kolmen metrin päässä. Jopa pensasaidoista on päästävä läpi.
Ja jo marketeissa huomaa, kun ei kirveelläkään väistetä, vaan siitä hyllyn ja kärryn välisestä 10 sentin raosta on ängettävä väkisellä, kun ei edes ostoskärryä jaksa kiertää. Ohessa tulee tönäistyä ja vakiona "oho".
Säännöt suojaavat myös vätyksiä. Omalla pihallanne voitte vaikka kusta ja paskoa, piikittää ja riehua miten tykkäätte, antakaa muiden elää rauhassa omaa elämäänsä.
Täälläkin oikaistaan piha-alueita yhdistävän ruohokentän läpi, eikä se todellakaan ole mikään upea näky kun keskelle ruohikkoa muodostuu vain isompi ja isompi polku. Koska onhan ne ylimääräiset 100 metriä aivan liian raskas matka kulkea normaalia tietä pitkin.
Kyllä näitä kylttejä on ollut ainakin jo 70- luvulla. Silloin oli paljon muitakin, kuten esim. kaupustelu kielletty jne.
Meillä naapuriyhtiön asukkaat ajavat autolla pitkin pyörätietä ja siitä meidän pihan läpi kadulle, säästävät matkassa muutamia kymmeniä metrejä verrattuna lailliseen reittiin
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa jos joku meidän yhtiön pihan läpi kävelee. Itse olen pihassa pari kolme kertaa päivän aikana, miksi se voisi minua vaivata, vaikka se oikaisija osuisi siihen pihaan samaan aikaan mun kanssa!
Mut on niin suomalaisuutta että kaikki maailmassa tapahtuva koetaan häiritseväksi vaikkei sitä näkisi tai kuulisi😂😂
Mua kyllä häiritsee, kun istun aamutakki päällä omalla pihalla juomassa kahvia ja joku kävelee siitä metrin päästä. Usein nämä oikojatkin vähän hätkähtävät, kun tajuavat oikeasti kävelevänsä ihan toisen terassin vierestä. Ja jos istun olkkarissa, niin huomaan, että kävelijät vaistomaisesti kurkkaavat ikkunasta sisään, kun näkevät siellä jonkun istumassa. Ei mitään yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotirauhan rikkomisesta säädetään rikoslain 24 luvun 1 §:ssä. Pykälän mukaan kotirauhan rikkomiseen syyllistyy se, joka oikeudettomasti
1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan tai
2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla. Henkilö voidaan tuomita kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Jotta henkilölle voidaan tuomita rangaistus kotirauhan rikkomisesta, on teon oltava oikeudeton. Tyypillisimmin oikeus tulla tai jäädä toisen kotirauhan piiriin perustuu kotirauhan haltijan antamaan lupaan. Jos tällaista lupaa ei ole annettu, teko katsotaan oikeudettomaksi.
Kerrostalon piha ei ole kenenkään yksittäisen osakkaan kotirauhan piirissä Suomen lain mukaan. Muutenhan ensimmäinen asukas voisi häätää muut tulemasta pihalleen.
Ei yksittäisen osakkaan vaan kaikkien talossa asuvien.
Se on kaavoittajan ja kaavan hyväksyjien moka, jos tulee tuollaisia tilanteita. Vakiintuneita kulkureittejä ei pidä estää, mutta myös kerrostalopihan kotirauha pitää toteuttaa.
Ei se läpikulku mitään jos ei roskata eikä hajotella paikkoja, mutta se ärsyttää jos joku nuorisoporukka esim. tulee maleksimaan talon pihaan pöytäryhmän ympärille tai joku ulkopuolinen rupusakki tulee lastensa kanssa leikkimään pihaan. Menkööt yleiseen leikkipuistoon mölyämään.
Ainakin meidän taloyhtiössämme syy on ihan vain pihapoliisien harmi ja vallantunne, minkä muiden ihmisten rajoittamisesta saavat. Kohdassa, mistä läpi pääsee, on asvalttireitti, eli mitään polkuja ei muodostu. Siinä kohtaa ei myöskään säilytellä mitään tavaraa, jonka varastamisesta oltaisiin huolissaan. Se nyt vain heitä kismittää koska ärsyttää. Kun elinpiiri on kovin kapea, alkaa pienistä asioista kasvaa iso harmi ja alkaa tarvita tunnetta siitä, että homma on hallinnassa.
Lienee sanomattakin selvää, että samat ihmiset tietävät myös kaikkien asukkaiden tekemiset ja ovat tarkkana siitä, että kaikkien sampoopullot päätyvät oikeaan keräysastiaan. Itse olen hyvissä väleissä näiden kanssa, mutta kyllähän sitä huvittuneena seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Monesti näkee muodostuvan polkuja esim. nurmikkoalueille. Ja harva kai haluaa trafiikkia ikkunansa alle tai takapihansa edestä kulkemaan. Asunto on valittu sen perusteella, että se on rauhallinen, esim. päätykämppä. Sitten kun läpikulkua harrastavat vielä isommat porukat oikoessaan esim. linja-autopysäkille lauantai-iltana, niin yllättävän paljon ihmisistä ääntä lähtee kun kulkevat ihan ihmisten makuuhuoneiden "takaa" ym.
Polut johtuu siitä että niiden suunnittelija jota ei aina lapsena otettu kiinni kun heitettiin ilmaan, istuu omakotitalossa eikä ole mitään todellisuuden tajua siitä mikä on sujuva käytännöllinen ympäristösuunnittelu. Ihmisten pitää kiertää satoja metrejä ihan vaan siksi kun joku nihilisti sen piirsi paperille.
Meidän kerrostalon piha on merkitty yksityisalueeksi, aidoituksen jälkeen.
Siellä on myös valvontakamerat. Enää ei pihan läpi oikaista eikä hiippailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääntösuomi.
Laiskojen vätysten Suomi. Ikävää katsella nuoria, jotka oikovat tässä parkkipaikoillakin todella kapeista autojen väleistä, vaikka kulkuväylä on kolmen metrin päässä. Jopa pensasaidoista on päästävä läpi.
Ja jo marketeissa huomaa, kun ei kirveelläkään väistetä, vaan siitä hyllyn ja kärryn välisestä 10 sentin raosta on ängettävä väkisellä, kun ei edes ostoskärryä jaksa kiertää. Ohessa tulee tönäistyä ja vakiona "oho".
Säännöt suojaavat myös vätyksiä. Omalla pihallanne voitte vaikka kusta ja paskoa, piikittää ja riehua miten tykkäätte, antakaa muiden elää rauhassa omaa elämäänsä.
Onneksi jenkkiläisissä ja saksalaisissa vähän paremmissa autoissakin on nykyään valvontakamerat päällä, jää oikaisijoiden ja auton lähelle tulevien naamat videolle monesta eri kuvaussuunnasta ja jos autossa näkyy pieninkin naarmu, niin voi lähettää sen videon poliisille todisteeksi ja nostaa syytteen, vaatia kivat korvaukset. : )
Olen vähän aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Alueiden kulkureitit, tiet, pitäisi tehdä niin, kuin ne luonnollisesti tulee. Eli uudella alueella laittaa nurtsi joka paikkaa ja katsoa vuosi mihin tulee polut. Sitten laittaa ne kävelykäytävät niiden mukaan.
Juuri pari päivää sitten kuulin parvekkeelta, kun joku iäkkäämpi henkilö alkoi meuhkaamaan pihalla leikkiville naapurikerrostalon alle 12v lapsille, että pois meidän yksityisestä pihasta tai soitan poliisit. Pisti huvittamaan. Mielestäni kerrostalon piha ei ole kenenkään yksityinen piha. Itse en ainakaan näöstä tiedä, kuka asuu pihamme monissa taloissa ja kuka jossain muualla.
Sitten taas, pihalle aitoja ei saa aikaiseksi joku yksi valittaja, vaan niistä lienee yhteisesti päätetty taloyhtiössä, eli läpikulku jota harrasti varmasti muutkin kuin ap varmaan häiritsi monia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sen isompi tai pienempi ongelma kuin omakotitalon pihankaan poikki oikaiseminen. Aletaan sallia kaikilla pihoilla kuljeskelu niin ei tarvi valittaa.
No ihan eri asia 😅 t. entinen kerrostalo-, nykyinen omakotiasuja
Kotini lähellä on tällainen kerrostalokompleksi, jonka välistä on tehty oikopolku. Oikopolku johtaa suoraan pusikosta vilkkaalle autotielle. Kohdassa ei ole suojatietä, mutta puskasta tielle hyppäävät niin koiranulkoiluttajat, lastenvaunujen kanssa kulkevat kuin muutkin kulkijat. Lähin suojatie olisi 100 metrin päässä sekä oikealla että vasemmalla eli ei olisi edes pitkä matka kulkea kunnon tietä pitkin.
Kyllä minua ärsyttää se, että puskasta pölähtää milloin mitäkin kulkijaa tielle. Minä siitä saan syytteen, jos joku jää autoni alle. Ja varmasti tuo nyppii kerrostalossa asuviakin, kun ihmisiä lappaa tuosta jatkuvasti ja yksityisyys kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Juuri pari päivää sitten kuulin parvekkeelta, kun joku iäkkäämpi henkilö alkoi meuhkaamaan pihalla leikkiville naapurikerrostalon alle 12v lapsille, että pois meidän yksityisestä pihasta tai soitan poliisit. Pisti huvittamaan. Mielestäni kerrostalon piha ei ole kenenkään yksityinen piha. Itse en ainakaan näöstä tiedä, kuka asuu pihamme monissa taloissa ja kuka jossain muualla.
Sitten taas, pihalle aitoja ei saa aikaiseksi joku yksi valittaja, vaan niistä lienee yhteisesti päätetty taloyhtiössä, eli läpikulku jota harrasti varmasti muutkin kuin ap varmaan häiritsi monia.
Täällä sama meno jopa leikkivien lasten suhteen. Hirvee kyttääminen kuka leikkii ja leikkihän siivosti, ei saa metelöidä, ja ei kai vain kukaan herranjestas koiran kanssa kulje leikkipaikan läheltäkään. Piha olisi tosi kiva, useamman talon suojaama. Sellainen johon voisi eskarilaisia päästää keskenäänkin leikkimään ikkunoiden alle. Mutta näiden yhtiön omien pihapoliisien ansiosta leikkipaikka seisoo tyhjillään, kun sekä lapset keskenään, että pienten lasten kanssa liikkuvat aikuiset menevät mieluummin lähimpään yleiseen leikkipuistoon. Ihan kuin taloyhtiön yhteiset tilat olisivat joku bb-talo, missä jokaista liikettä seurataan ja ääntä kuunnellaan korvat höröllä.
Ja joo, sanomattakin lienee selvää, että läpikulku ei käy.
Entisen kotitalon lähellä meni ihana reitti, jota pitkin olisi ollut mukavaa vaihtelun vuoksi mennä kotiin. Harmi vaan, että yksi rivitaloyhtiö blokkasi pääsyä kotipihaan, ja oli pakko kiertää koko kortteli. Joten sitä ihanaa reittiä ei tullut usein kuljettua.
Kyllä minua veetutti sitten havaita, että kys rivitalon asukkaat kuitenkin kävelivät meidän pihamme poikki, vaikka heillä oli OMA LYHYEMPI kulkuväylä. Kerrostalomme oli pieni ja siinä oli suojaisa nurmikkoinen takapiha, joka ei näkynyt kadulle. Ei siis mikään hiekkakenttä / parkkipaikka. Siitä vaan nurmikon poikki nämä talsivat ihan pokkana.