Mikä ongelma jos taloyhtiön pihan kautta oikaistaan?
Olen vuosia oikaissut erään naapuritaloyhtiön pihan kautta joka huomattavasti lyhentää matkaani keskustaan. Nyt ko. aidanrako on blokattu ja siinä on kyltti "läpikulku kielletty".Vituttaa. Meidän taloyhtiössä ei ole aitoja lainkaan ja siitä läpi kävellään koko ajan, eikä se minua haittaa. Miksi pitää harmiton juttu kieltää ja vaikeuttaa ihmisten elämää?
Kommentit (51)
Jatkuva läpikulku tosiaan häiritsee asukkaiden elämää ja vaikka sinä tekisit sen hiljaa ja nätisti eivät kaikki toimi samoin. Meidän taloyhtiössä tuli pari kk sitten aidat koska parkkipaikalla naarmuuntui autoja, lasten hiekkaleluja rikottiin sekä tietenkin vaarat mitä aiheutuu taloyhtiön vanhuksille ja pienelli lapsille kun vieraat ja varomattomat ihmiset suihkivat ohi pyörillään.
Ap voi itse muuttaa lähemmäs keskustaa, jos niin vituttaa 😊
Ei haittaa oikaisijat! Aidat on typerysten juttuja.
Meillä on useamman talon yhteispiha leikkipaikkoineen ja istutuksineen. Siitä on tullut myös lähirivareiden ja kerrostalojen ahkerasti käyttämä piha, mutta auta armias, jos vaikka minä oikaisen rivarialueen läpi pysäkille, niin johan on valittajia paikalla.
Meille tuli aidat kun alkoi olla epämääräisiä kulkumiehiä pihalla ja löytyi käytettyjä ruiskuja portaiden alta.
Tuntuu toimivan, narkomaanit eivät näköjään jaksa hyppiä lukittujen porttien yli.
Taloyhtiö on yhtiön asukkaiden pihaa, heidän kotirauhansa suojassa. Sinä loukkaat sitä ja tallot norsupolkuja sinne minne ei niitä haluta.
Et varmaan mene omakotitalojenkaan pihoille melskaamaan omin lupinesi?
Tai mistä tiedän, todennäköisesti viis piittaat näistä perustuslain suojaamista muiden oikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
Sääntösuomi.
Lait on säädetty sitä varten, että se vähemistö, joka hanakasti loukkaa muiden oikeuksia, saadaan tuomiolle.
Eivät rehelliset ja muita kunnioittavat lakeja tarvitse.
Varsinkin yö aikaan pihalta lähtee tavaraa noiden "oikaisijoiden" mukaan. Paikkoja hajotetaan myös, kuseskellaan pihalle ym.
Vierailija kirjoitti:
Sääntösuomi.
Onneksi on 🙏
Kotirauhan rikkomisesta säädetään rikoslain 24 luvun 1 §:ssä. Pykälän mukaan kotirauhan rikkomiseen syyllistyy se, joka oikeudettomasti
1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan tai
2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla. Henkilö voidaan tuomita kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Jotta henkilölle voidaan tuomita rangaistus kotirauhan rikkomisesta, on teon oltava oikeudeton. Tyypillisimmin oikeus tulla tai jäädä toisen kotirauhan piiriin perustuu kotirauhan haltijan antamaan lupaan. Jos tällaista lupaa ei ole annettu, teko katsotaan oikeudettomaksi.
Suomen lain mukaan useamman asunnon as oy ei voi kieltää läpikulkua koska piha on julkinen piha-alue. Mutta pihan saa aidata.
Ei haittaa jos joku meidän yhtiön pihan läpi kävelee. Itse olen pihassa pari kolme kertaa päivän aikana, miksi se voisi minua vaivata, vaikka se oikaisija osuisi siihen pihaan samaan aikaan mun kanssa!
Mut on niin suomalaisuutta että kaikki maailmassa tapahtuva koetaan häiritseväksi vaikkei sitä näkisi tai kuulisi😂😂
Vierailija kirjoitti:
Kotirauhan rikkomisesta säädetään rikoslain 24 luvun 1 §:ssä. Pykälän mukaan kotirauhan rikkomiseen syyllistyy se, joka oikeudettomasti
1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan tai
2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla. Henkilö voidaan tuomita kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Jotta henkilölle voidaan tuomita rangaistus kotirauhan rikkomisesta, on teon oltava oikeudeton. Tyypillisimmin oikeus tulla tai jäädä toisen kotirauhan piiriin perustuu kotirauhan haltijan antamaan lupaan. Jos tällaista lupaa ei ole annettu, teko katsotaan oikeudettomaksi.
Kerrostalon piha ei ole kenenkään yksittäisen osakkaan kotirauhan piirissä Suomen lain mukaan. Muutenhan ensimmäinen asukas voisi häätää muut tulemasta pihalleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa jos joku meidän yhtiön pihan läpi kävelee. Itse olen pihassa pari kolme kertaa päivän aikana, miksi se voisi minua vaivata, vaikka se oikaisija osuisi siihen pihaan samaan aikaan mun kanssa!
Mut on niin suomalaisuutta että kaikki maailmassa tapahtuva koetaan häiritseväksi vaikkei sitä näkisi tai kuulisi😂😂
Mutta kaikkien piha-alueet tuskin on samanlaiset kuin teillä; joillain ne oikaisut menee ihan takapihan vierestä, ikkunan alta jne. Pitää myös ymmärtää se, että ihmisiä voi häiritä erilaiset asiat ja myös se, että toisille se häiriö on oikeasti suurempi eivätkä kaikki oikaisijat käyttäydy samoin.
Esim. omilla vanhemmilla naapureineen on jo jonkun aikaa ollut riesana läpikulkijat, jotka siinä sivussa pimputtelevat yöaikaan ovikelloja, heittelivät syksyllä mätiä omenia ihmisten ikkunoihin, ilmalämpöpumppuihin (tai mikä se pömpeli nyt onkaan, joka asennetaan ulos) jne. Tottakai voi olla, että ilkivallantekijät löytäisivät tiensä paikalle muutenkin, mutta usein tuntuu olevan niin, että nämä on alkuun sellaisia herätetyhmyyksiä; yritän ainakin uskoa, että eivät tieten tahtoen lähtisi syrjäisen rivarin pihalle terrorisoimaan.
Tässä menee piha-alue ja sitten on talo välissä ja sen takana pyörätie. Jostakin syystä kuitenkin ihmiset oikovat tästä pihan lävitse ja välillä on hirveä trafiikki kun porukkaa ramppaa kävellen ja pyörällä tästä pihan lävitse. Kun se pyörätie menisi 5 metrin päässä niin olen kyllä ihmetellyt että miksei sitä käytetä vaan oikaistaan tästä pihan halki?!
En keksi muuta syytä kuin että ihmiset on vaan hiton laiskoja. Hyväkuntoisetkin ihmiset.
Ei kai sen isompi tai pienempi ongelma kuin omakotitalon pihankaan poikki oikaiseminen. Aletaan sallia kaikilla pihoilla kuljeskelu niin ei tarvi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lain mukaan useamman asunnon as oy ei voi kieltää läpikulkua koska piha on julkinen piha-alue. Mutta pihan saa aidata.
Pötyä. Se on osakkaiden omistaman yhtiön yksityisaluetta ja kotirauhan suojaama siinä missä porraskäytäväkin.
Jos toisin väität, laitapa linkki siihen lainkohtaan, jossa toisin todetaan.
Monesti näkee muodostuvan polkuja esim. nurmikkoalueille. Ja harva kai haluaa trafiikkia ikkunansa alle tai takapihansa edestä kulkemaan. Asunto on valittu sen perusteella, että se on rauhallinen, esim. päätykämppä. Sitten kun läpikulkua harrastavat vielä isommat porukat oikoessaan esim. linja-autopysäkille lauantai-iltana, niin yllättävän paljon ihmisistä ääntä lähtee kun kulkevat ihan ihmisten makuuhuoneiden "takaa" ym.