Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teidän mies juoda iltaisin 1-2 olutta? Meillä riitaa siitä kun pelkään alkoholisoitumista

Vierailija
14.06.2023 |

Jos joka ilta juo viikolla "bissen"?

Kommentit (187)

Vierailija
81/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen suhteen alussa jo sanonut, etten aio hetkeäkään katsoa päivittäistä tissuttelua. Itselläni nousee oman perhetaustan takia tosi helposti karvat pystyyn, jos puoliso juo alkoholia arkena kotona muuten vain, ja huomautan herkästi, jos sitä tapahtuu useammin. Ehkä olen nalkuttaja, mutta hän tietää hyvin syyt tähän. Hänellä myös paljon alkoholisteja suvussa, joten senkin takia ahdistaa, jos käyttää usein alkoholia.

Olet kertonut missä raja kulkee. Koita pysyä sanojesi takana myös silloin kun raja ei ylity.

Vierailija
82/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismin varhaisvaiheet kehittyvät siis melko salakavalasti ja huomaamatta, jos niitä ei tajua lukea. Alkoholisti, joka ryhtyy raitistuttuaan tarkastelemaan juomauraansa huomaa selvästi, että noinhan se meni aluksi.  Suomalainen yhteiskunta on hyvin alkoholistinen, kuten varhaisvaiheiden soveltamisella yhteiskuntaan voi todeta.

Alkoholismin varhaisvaiheiden kehitys kestää siis 7- 10 vuotta, alkoholisti hakeutuu ensimmäisen kerran hoitoon noin 7 vuotta ongelmien alettua. Alkoholismin keskivaihe on nopea vaihe ennen alkoholismin loppuvaihetta.  Alkoholismin keskivaiheet kestävät 2-5 vuotta.

Alkoholismin keskivaiheissa varhaisvaiheen oireet vahvistuvat. Alkoholismi-sairaus asteittain ja usein vääjäämättä pahenee.

Keskivaiheessa alkoholistien antamat lupaukset alkoholinkäytön suhteen ovat nyt toistuvia ja sävyltään jo lujia. Ne ovat anteeksipyyntöjä törttöilyjen jäljiltä ja alkoholisti todella tarkoittaa luvata asioita alkoholinkäytön suhteen. Alkoholisti yrittää epätoivoisesti pitää lupauksensa, mutta alkoholismin luonteen mukaisesti hän ei pysty niitä pitämään, mistä häntä moititaan. Säännöstelty juominen ei enää onnistu. Hän lupaa pyhästi, ettei enää juo, mutta hän ei pysty keskivaiheessa enää lopettamaan juomista ilman ulkopuolista apua. Hän epäonnistuu toistuvasti juomisen säännöstely-yrityksissä.

Juomista koskeva valehtelu siirtyy uudelle tasolle, varhaisvaiheessa alkoholisti on uskotellut itselleen, että on samanlainen juoja kuin muutkin, mutta nyt se ei enää onnistu. Hän huomaa nyt olevansa alkoholin juojana erilainen kuin muut. Tämä itseoivallus hämmentää ja pelottaa häntä. Hän ei voi käsittää, mitä hänelle on päässyt tapahtumaan, koska hän ei yleensä tiedä, mitä alkoholismi, asteittain paheneva sairaus, on. Hän ymmärtää, että hänen juomisensa on ”toisenlaista” kuin muiden. Hän yrittää yli-inhimillisin ponnistuksin pitää alkoholin käyttöön liittyvät lujat lupauksensa, jotka eivät kuitenkaan pidä.

Hän taistelee säilyttääkseen uskonsa omaan mielenterveyteensä – vaikkapa haukkumalla puolisonsa ja lapset. Hän valehtelee juomisiaan, selittelee ja rakentaa abilia juomisen ympärille. Hänellä on suuri tarve, että muut pitävät hänen  ”rakennelmaa” arvossa, eivätkä kajoaisi siihen, koska hän tuntee rakennelman vaistonvaraisesti hauraaksi.

https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_keskivaiheet

Monet tavoittelevat materiaa ja rakentavat kulisseja ja sitten mielenterveys romahtaa. Nykypäiväämme leimaava sairaanloinen kateus ja himo statusta ja materiaa kohtaan kätkee sisäänsä monta yhtymäkohtaa alkoholismiin. He haluavat olla muiden silmissä parempia ja salaavat oman itsensä. Lopulta he uupuvat, koska eivät jaksa pitää tätä valheellista kuvaa yllä ja mielenterveys romahtaa. Tästä kaikesta syytetään muita joka tekee paranemisesta vaikeaa. Kiiltokuvamainen ulkopinta on tärkeämpää kuin läheiset ihmiset.

Addiktit on itsekkäitä. Narsistisia. Moni käyttää nykyään kovia huumeita samoin ja monelle ne kovat on oikotie sekakäyttäjäksi varhaisvaiheen alkoholismista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä lähtee syömällä ja akka juomalla.

Vierailija
84/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi myös huolissani. Töiden kautta olen näitä tissuttelijoita seurannut. Jossain vaiheessa se karkaa vuosien jälkeen ongelmaksi. Elämänhallinta pettää, tulee rattijuopumuksia jne. Joillakin johtanut viinakramppiin ja sairaalahoitoon. Silloin ovat raitistuneet.

Vierailija
85/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuukäyttö muuttuu usein pikkuhiljaa riskikäytöksi. On hyvä pitää välillä taukoja juomisessa, itse aloitin tipattomalla tammikuulla ja jatkuu vieläkin, iltakaljoista tulee helposti tapa. Kaljan poisjättäminen paransi itselläni unenlaatua ja painokin pudonnut muutamia kiloja. Aiemmin join sen yhden kaljan illassa ja samalla napostelin keksejä yms . Mutta kaljanjuonnin rajoittaminen lähtee juojasta itsestään, ja omasta halusta muuttaa omia tottumuksia esim terveyden takia,  nalkutus asiasta vain lisää juontia.

Vierailija
86/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa erota ajoissa ennemmin kuin ajaa mies alkoholismiin.

Vierailija
87/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja vain jos mies on työpäivänsä jälkeen tehnyt kauppaostokset, laittanut ruuan, siivonnut keittiön ja kämpän, pannut pesukoneen laulamaan, ulkoiluttanut koiran, nukuttanut lapset ja istuu tv:n ääreen seurakseni, hän voi yhden oluen kyllä ottaa.

Vierailija
88/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi myös huolissani. Töiden kautta olen näitä tissuttelijoita seurannut. Jossain vaiheessa se karkaa vuosien jälkeen ongelmaksi. Elämänhallinta pettää, tulee rattijuopumuksia jne. Joillakin johtanut viinakramppiin ja sairaalahoitoon. Silloin ovat raitistuneet.

Onneksi on muunkinlaisia ihmisiä. Itse olen ollut kohtuukäyttäjä koko ikäni, samoin mieheni ja kaikki ystäväni. Ei ole kenelläkään karannut käsistä. Voin siis juoda lasin viiniä vaikka joka ilta, tai sitten olla vaikka viikkoja sitä juomatta. Ihan miten sattuu menoja olemaan ja huvittaa.

Vierailija
89/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä menoa kun köyhdyttämisen agenda jatkuu edelleen niin kaikki suomalaiset ovat pian alkoholisteja...

Vierailija
90/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitat siis ennalta ehkäisevän nalkuttamisen. Oikein.

No en näe sitä nalkuttamisena, jos on huolissaan.

Sinä käytät henkistä väkivaltaa, mutta voit verhota tai nähdä sen huoleksi. Mitä jos miehesi on huolissaan että sinulle käy jotain kun poistut asunnosta?

Te mieslapset jaksatte kyllä aina kitistä jostakin nalkuttamisesta

Siinä olikin sinun viisautesi. Mitä sinä olet asiasta mieltä? Vaikutat siltä että et ole kovin tyytyväinen elämääsi.

Olen tyytyväinen erittäin elämääni. Vaikutat katkeralta

Vierailija
91/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo joka ilta 1-2 olutta, ollaan jo lähellä riippuvuutta, ei hyvä.

Vierailija
92/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tätä menoa kun köyhdyttämisen agenda jatkuu edelleen niin kaikki suomalaiset ovat pian alkoholisteja...

Ai kun rahaa on vähemmän käytössä, sitä pitää laittaa alkoholiin? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Vierailija
93/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puutu mieheni juomiseen, mutta jos ylittäisi jatkuvasti tuon 14 annosta viikossa niin sitten yrittäisin kyllä keskustella asiasta. Ihan vaan terveyden näkökulmasta. Tai jos se alkaisi vaikuttaa pakottavalle tarpeelle ja kiukutus jos olutta ei olekaan kotona. Jos ihminen kovin herkästi suuttuu alkoholista keskusteltaessa niin sitäkin pitäisin kyllä huolestuttavana merkkinä.

Vierailija
94/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

365-730 olutta vuodessa on aikamoinen määrä. Oli sitten 0,33 tai 0,5 litraisia

Vierailija
95/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on muunkinlaisia ihmisiä. Itse olen ollut kohtuukäyttäjä koko ikäni, samoin mieheni ja kaikki ystäväni. Ei ole kenelläkään karannut käsistä. Voin siis juoda lasin viiniä vaikka joka ilta, tai sitten olla vaikka viikkoja sitä juomatta. Ihan miten sattuu menoja olemaan ja huvittaa.

Pointti lienee se, että voiko olla vaikka viikkoja juomatta helposti vai ei. Jos muutamana viikkona juo joka ilta ja muutamana ei, se ei ole ongelma. Mutta jos niitä taukoja ei tule niin alkoholismin polulla ollaan.

Vierailija
96/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja vain jos mies on työpäivänsä jälkeen tehnyt kauppaostokset, laittanut ruuan, siivonnut keittiön ja kämpän, pannut pesukoneen laulamaan, ulkoiluttanut koiran, nukuttanut lapset ja istuu tv:n ääreen seurakseni, hän voi yhden oluen kyllä ottaa.

Sinulla on hyvä periaate miehen juomisen suhteen.

Vierailija
97/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joka päivä pakko saada olut, eikä taukoja tule ollenkaan niin juu saa olla huolissaan. Jos ei hätäpäissään kiirehdi kauppaan huomatessaan oluen loppuneen, vaan on tyynesti ilman, ei ongelmaa. Jos taas alkaa kiukuttelu ja kiire kaljaostoksille jos näyttää että päivittäinen annos on jäämässä väliin, on syytä olla huolissaan.

Vierailija
98/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kuvaus mammojen ajatusmaailmasta.

Vierailija
99/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti lienee se, että voiko olla vaikka viikkoja juomatta helposti vai ei. Jos muutamana viikkona juo joka ilta ja muutamana ei, se ei ole ongelma. Mutta jos niitä taukoja ei tule niin alkoholismin polulla ollaan.

Tämä on aina itselleni ihmeellinen logiikka. Minkä muun asian kanssa tämä oikein toimii? Jos tykkää perunasta, pitääkö testailla, tuleeko ilman perunaa toimeen? Popsia aina välillä bataattia, vaikka sitä pahana pitääkin. Ettei vaan ole tullut perunariippuvuus salakavalasti.

Ai niin, mutta mehän puhutaan tässä ALKOHOLISTA. OLUESTA. Se ei voi olla, kuten se vuosisatoja oli ja monissa maissa on edelleenkin, elintarvike siinä kuin muutkin. Ei kenellekään, koska me suomalaiset (vaikka tämä myytti on todettu bustatuksi sataan kertaan) kaikki alkoholisteja pohjimmiltaan, kun vaan viinaa on saatavilla eikä sitä rajoita joku viranomainen.

Me emme voi ajatella, että olennaisinta, kuten muidenkin elintarvikkeiden kohdalla, todellakin on määrä. Eli se, juommeko/syömmekö jotain koko ajan liikaa ja se on sen vuoksi haitallista. Ei sen vuoksi, mikä se elintarvike on.

Ja ei, itse en juo alkoholia joka päivä, koska pidän enemmän esim limsasta ja tiedän, että limsa jos mikä on epäterveellistä. Kiskon sitä silti lähes joka päivä, jos sitä kotona vain on. Oluesta en pidä, mutta näillä helteillä olen kyllä töiden jälkeen ottanut siiderin. Yhden. Ilman pakkoa ja hätää ja ärtyisyyttä seuraavana päivänä, kun taas limsoittelen.

Vierailija
100/187 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

365-730 olutta vuodessa on aikamoinen määrä. Oli sitten 0,33 tai 0,5 litraisia

Moni nalkuttaa tuon 365 päivää vuodessa, on siinä kestettävää, eikä määrä vaikuta ollenkaan kohtuuttomalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän