Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 12 km pyöräilyä päivässä riittävä määrä liikuntaa? Kysyy 108 kg painava nainen.

Vierailija
14.06.2023 |

Tietysti ruokavalio on tärkeä osa laihtumista mutta liikunnallisesta näkökulmasta katsottuna onko tuo ihan riittävä määrä liikuntaa? Rakastan pyöräilyä ja työmatkat menee siinä. Vapailla vain jotain pientä liikuntaa.
Pyöräilen kuitenkin sen viisi kertaa viikossa tuon määrän.

Kumpi kuluttaa enemmän, pyöräily vai kävely? Huomaan ainakin, että reisilihakset tekevät tosissaan töitä kun pyörällä painaa menemään.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämän päivän syömiset : 

Kasvis-jauhelihahöystöä (kesäkurpitsaa, sieniä, kaalia, kevätsipulia, tuorejuustoa) 

2 hyvää siivua porsaan ylikypsää sellaisenaan (noin 100 g)

2 dl kreikkalaista jogurttia ja noin dl tuoreita vadelmia. 

Muuta en tänään syö. Huomenna lohta ja kasviksia päivällisellä, muuten sama.

Ap

Kuulostaa aika vähältä. Iskeekö repsahdus jossain vaiheessa?

Vierailija
22/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut normaalipainon sisällä, kun kesäkauden olen polkenut juurikin 12 km/päivä. Että kyllä on riittävästi. Tietysti kaikki muu siihen päälle on plussaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala pätkäpaastolle, sillä mä sain pudotettua 20 kiloa vuodessa. Syön klo 10-18, muuten paastoan. Liikuntaa aloin harrastaa vasta painon pudottua.

Vierailija
24/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On riittävästi liikuntaa tuossa, laihtumisen kannalta on myös tärkeää että stressihormonit ei ole jatkuvasti koholla, eli ei liikaa rasitustakaan ja lepoa pitää olla.

Vierailija
25/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily ei laihduta yhtään.

Istuskelua ja alamäessä ei mitään kulutusta.

Vierailija
26/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painan vain 82kiloa, mutta pyllyni on niin suuri, että leveinkin pyörän istuin tuntuu uppoavan eikä pyöräily tunnu mukavalta.

Suosittelen uintia.

Kuinka hervottoman iso perse sulla oikein muka on koska mä painan 124kg ja kyllä mä pystyn aivan hyvin pyöräilemään kun pyörässä on normaalia leveämpi satula. Ei ole edes kaikkein levein mitä voi olla. 

Vierailija
27/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö tuon matkan polkemiseen jotain 10 minuuttia? Sehän on todella vähän liikuntaa.

Vierailija
28/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat laihtua on kävely ainoa liikunta, jota kannattaa harjoittaa. Sykettä nostattava liikunta nostaa myös kortisolitasoja kehossa, mikä tekee rasvanpoltosta hankalampaa. Kävellessä rasva alkaa palaa 90 minuutin jälkeen eli mikä tahansa 90+ minuutin kävely on laihduttajalle välttämätön.

Vierailija
29/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jos painaa 108 kg niin tarvii enemmän liikkua. Aamulla ehkä se 12 km mutta sama pitää illalla tehdä myös. Osta kuntopyörä. Minä laihduin  kuntopyörällä pelkästään 25 kg 5 kuukaudessa. Poljin 30 km päivässä.

Vierailija
30/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta toki aina hyvä asia, mutta oleellista painonhallinnan kannalta on ruokavalio.

Taulukon mukaan pyöräily ei kuluta paljon kaloreita.  Mut onhan se liikuntaa ulkoilmassa. 

Vierailija
31/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On terveyden kannalta oikein hyvä määrä. Pyöräillessä niveletkään ei joudu koville.

Vierailija
32/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kysymys on asenteesta,tarttee mennä mukavuusalueen ulkopuolelle.

33/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion merkitys on suuri mutta elämänlaatuun tuo pyöräily vaikuttaa 100%.

Vierailija
34/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö tuon matkan polkemiseen jotain 10 minuuttia? Sehän on todella vähän liikuntaa.

Huomauttaisin että me ylipainoiset ei olla erityisen hyväkuntoisia varsinkin jos kiloja on paljon. Mulla menee 20min aikaa neljään kilometriin. Olen ennen ollut reipas kävelijä, mutta enää en ole sitäkään. Kiloja on saatava ensin tuntuvasti pois, ennenkuin rasitusta voi lisätä. Jos ylipainoa on 30-50kg niin kai ymmärrät että ei voi vaatia samaa kuin hoikalta.

Vierailija
35/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voi sanoa kävelevänsä 5 km ja toinen kymmenen, mutta olennaista olisi tietää millaisella temmolla. Ja eihän nyt joku pyöräily hissukseen kuluta yhtään mitään energiaa.

tempolla

Vierailija
36/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liikunta on aina hyväksi, parempi vaihtoehto kuin istua paikallaan. Hyvä sinä! Jaksa jatkaa.

Vierailija
37/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyöräilen vähän vähemmän kuin sinä. Olen silti huomannut kunnon kohoavan vaikka olen aiemminkin liikkunut. Olen normaalipainoinen, jos sillä on kysymyksen kannalta väliä.

Vierailija
38/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kysymys on asenteesta,tarttee mennä mukavuusalueen ulkopuolelle.

Päinvastoin. Liikunta kannattaa pitää aluksi pitkään mukavuusalueella, koska silloin tekee mieli lähteä liikkumaan seuraavanakin päivänä. Maailman tehokkain treeniohjelma ei vaikuta yhtään mitään, jos sitä ei viitsi noudattaa paria viikkoa pidempään.

Aluksi on tärkeintä saada liikunnasta säännöllinen ja mukava tapa. Joskus myöhemmin voi sitten välillä haastaa itseään.

Vierailija
39/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voi sanoa kävelevänsä 5 km ja toinen kymmenen, mutta olennaista olisi tietää millaisella temmolla. Ja eihän nyt joku pyöräily hissukseen kuluta yhtään mitään energiaa.

Olet täysin väärässä. Kävelyn energiankulutuksen kannalta ratkaisevaa on kuljettu matka ja kävelijän paino. Kävelynopeuden merkitys energiankulutukseen on todella pieni, jos kuljettu matka on sama. Mutta toki suuremmalla nopeudella sen matkan kävelemiseen menee lyhyempi aika.

Pyöräilyssä nopeus vaikuttaa kulutukseen vähän enemmän, koska ilmanvastus kasvaa nopeuden kasvaessa. Sunnuntaipyöräilijävauhdeilla silti matka, pyöräilijän paino ja muut olosuhteet vaikuttavat enemmän.

Fyysikko

Vierailija
40/71 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarpeeksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme