Olenko aistiyliherkkä? Vai onko tämä normaalia?
Olen pian 40 v nainen ja koko ikäni ollut herkkä maistaamaan sivumakuja. Muovisesta mukista toisinaan ällöttävää juoda. Joskus jopa maistan sen muovin maun niin, että makunautinto kärsii. Maistan myös herkästi sivumakuja. Muistan lapsena saaneeni pullan, joka oli kylmiössä säilössä. Se maistui ihan sipulilta, koska siellä oli sitäkin säilössä. Meinasin yrjötä ja mummo torui, että hyvää pullaa se on eikä itse maistanut mitään. Haistan myös herkästi ihmisten ominaistuoksuja ja kotien tuoksuja.
Huomaatteko muut tällaisia vai olenko yliherkkä?
Kommentit (17)
Et ole. Älä yritä saada jotain erityisleimaa itsellesi. Taitaa olla muotia nykyisin. Sulla pelaa maku ja hajuaisti hyvin. Ihan turha siitä on vääntää mitään diagnoosia. Ole tyytyväinen, että omaat terävät aistit ja paikat toimii skarpisti.
Miksi olisit? Luuletko, että muut ei maista eikä haista mitään? Ehkä reagoit vähän liian voimakkaasti pieneen makuun, joka on tarttunut jääkaapista? Eiköhän muutkin huomaa samoja asioita, mutta ei anna niiden häiritä liikaa elämää.
No mulla ei makuaistin kanssa ihan yhtä voimakasta meininkiä kuin sulla, mutta olen jokaisen aistin suhteen normaalia enemmän aistiva, niin luulisin. Ehkä.
En ollut aiemmin tietoinen aistiyliherkkyydestä.
Mulla on sanoihin erikoinen yliherkkyys.
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei makuaistin kanssa ihan yhtä voimakasta meininkiä kuin sulla, mutta olen jokaisen aistin suhteen normaalia enemmän aistiva, niin luulisin. Ehkä.
Heh, niin kuin sanottua, nykyään on muotia saada jonkinlainen diagnoosi.
Eikö kaikki muka haista ihmisten rasvaisia hiuksia kauppojen käytävillä ja busseissa, hometaloissa asuvien vaatteita, jne.
No en ole muodin takia.. päinvastoin olen ennemmin itsekin kyseenalaistanut trendijuttuja, mm gluteeni- ja erikoisruokavaliohommat mutta kas vaan, kun itse jouduin vastentahtoisesti niiden äärelle. En siis ole hakenut erityisyyksiä vaan ne ovat vaan täällä. Kävin ihan eri syystä neurologin vastaanotolla, niin hän sanoi yllättäen että eikö kukaan ole huomannut, että sähän olet kirjolla, ja että varmaan ulkopuolinen olo on monasti (totta) ja sanoi huomanneensa erityisen herkkyyden ja selvää on. En ole diagnooseja lähtenyt hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, niin kuin sanottua, nykyään on muotia saada jonkinlainen diagnoosi.
Mulla on joskus samantyyppistä, mutta olet kyllä vielä huomattavasti herkempi kuin minä. Elintarviketeollisuus voisi hyödyntää kykyäsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisit? Luuletko, että muut ei maista eikä haista mitään? Ehkä reagoit vähän liian voimakkaasti pieneen makuun, joka on tarttunut jääkaapista? Eiköhän muutkin huomaa samoja asioita, mutta ei anna niiden häiritä liikaa elämää.
Ei muuten huomaa. Ihmisten makuaistin ja hajuaistin tarkkuudessa on selkeästi ihan huomattaviakin eroja.
Enpä ole koskaan tehnyt asiasta numeroa mutta en voi esim. juoda kahvia pahvimukeista, plastiikki maistuu ilman muuta vaikka maitoa juodessa plastiikkiastiasta. Tietty kylmiössä tarttuu voimakkaat hajut muihin siellä säilytettäviin, olisi hyvä olla kannellisia astioita. En viitsi teepussejakaan käyttää koska maistan sen paperin teessä, vain teelehtiä ja haudutettua teetä juon. Kuulon kanssa on sama minulla, erittäin herkkäkuuloinen olen. En ole mielestäni mitenkään erityinen enkä ihmettele haju- ja kuuloaistiani kenellekään vaan olen varsin tyytyväinen aisteihini.
Ei tuo ole kovin tavallista. Muutenhan kaikki jättäisivät sen sipulipullan syömättä. Itse en voi käyttää tiettyjä astianpesukonetabletteja, koska niistä tarttuu haju ja maku muoviastioihin ja maistan sen sitten ruoassa. Muut perheeni jäsenet eivät maista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki muka haista ihmisten rasvaisia hiuksia kauppojen käytävillä ja busseissa, hometaloissa asuvien vaatteita, jne.
Ei.
Ap. Miten sulla on kahvinjuonnin kanssa? Olen aiempi positiivishenkinen kirjoittaja, jolla myös aistiherkkyyttä.
Mua kiinnostaisi tietää muidenkin aistiherkkien "tyyli" kahvin tai teen juonnin kanssa. Kun maku, haju, jne ovat tärkeitä, niin mitä merkkiä juotte ja onko teillä 1 laatua vai useampaa kaapissa ja jokaiseen eri systeemit, mikä on se paras yhdistelmä?
Onko yliherkkyyttä kofeiinin kanssa? Onko yliherkkyyttä sokerin kanssa?
Haistatteko koskaan kaupassa kahvien hajuja pakkausten läpi?
Tuottaako teille nautintoa vain kulkea kahvi/teeosaston läpi ja katsoa että haistaa se kuja kuin makumatkana?
Normaali. Olen aistiherkkä, mutten maista muovia mukista, ellei siitä irtoa jotain pesuainetta tai muoviosia. Mutta kai on mahdollista aistia muovia tai uurteita, miten, tai se mielikuva on voimakas tai tuntuma - että mitä muovi on. Ehkä sulla on jotain selväaisteja, yli fyysisten? Vai muovi on tiettyä muovia, josta voi maistaa jotain. Vai mikrotasolla tulee kieleen jotakin.
En usko, että minulla olisi mitään "diagnoosia", mutta kärsin samasta kuin sinä ap. Väärät maut ja hajut häiritsevät. Fazerin kahvilan take away -mukit maistuvat aivan hirveiltä. Tiskiaine saattaa haista astioita niin pahasti nenääni, että joudun vaihtamaan kesken ruokailun juomalasia/lautasta. Pyykki saattaa ottaa kuivuessaan hajuja ulkoa ja se häiritsee. Lapsen hiukset haisevat ihan mummulalta, kun otan syliin pusuteltavaksi vierailun jälkeen. Pahinta on, jos samassa bussissa joku käyttää nuuskaa. Yrjö meinaa tulla.
Ärsyttää, kun mies ei ikinä maista ja haista näitä ja väittää, että kuvittelen...
Mulla on myös tarkka maku- ja hajuaisti, mutta en ole ikinä ajatellut sitä minään yliherkkyytenä tai vastaavana.
En ole myöskään tehnyt asiasta ongelmaa. Esim pystyisin hyvin syömään sen sipulinmakuisen pullan yököttelemättä tai juomaan pahanmakuisen teen muovimukista (johon on vielä tarttunut tiskiaineestakin hajua ja makua). Kotioloissa sitten voin valita astiani ja juomani ihan itse.
Et ole mielestäni yliherkkä toki vaikea sano kuinka voimakkaasti nuo koet. Itse olen aina aistinut ihan samanlaisia asioita, kuin mitä kerroit ja pitänyt ihan normaalina.