Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Grace Räikkönen

Vierailija
14.06.2023 |

Kiva nimi.

Kommentit (1221)

Vierailija
921/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron sinulle salaisuuden, joka voi järkyttää mieltäsi: Meillä Suomessa asuu ihmisiä hyvin monenlaisista kulttuurisista ja etnisistä taustoista. Ja se näkyy myös nimissä. Ei ole pelkkiä Mikkoja ja Pekkoja enää, vaan Muhammad tai Tiger voi olla tasan yhtä suomalainen kuin Veeti tai Jessekin. 

No tasan ei voi. 🤦🏻

Ai muuttuuko minun poikani ei-suomalaiseksi, jos annan hänelle nimeksi Tiger? Itse olen 100% suomalainen niin pitkälle kuin sukujuuriani on tutkittu (noin 1790 vuoteen saakka) ja miehelläni on tiettävästi suomalaiset sukujuuret ainakin 4 sukupolvea taaksepäin. Nimelläkö se kansalaisuus nykyisin vaihdetaankin? :D

Vierailija
922/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi tuollaiset nimet.

Koska Kimi ja Minttu halusivat nimetä lapsensa noin. Oliko muuta kysyttävää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pia ja piia ovat sanottuna ihan sama nimi, vai sanooko joku pian "pia". 😂

Kirjotettuna tietty yhden kirjaimen ero.

Ei nimi muutu samaksi, vaikka se lausuttaisiin samalla tavalla. Kirjoitusasu ratkaisee sen, onko kyseessä sama vai eri nimi. Kirjoitusasun perusteellahan henkilöllisyyskin todetaan. Ihan sama miten sinä nimesi lausut :D

En minä ole väittänytkään että ovat sama nimi, en oo se kenen kanssa jankkaat. Suussa moni eri nimi on ihan sama vaikka paperilla oisivat eri nimi.

Nyt ei puhuta sinun suustasi, vaan siitä, mikä on eri nimi ja mikä ei. Alkujaan juttu lähti nimestä Martta ja Martha, joita joku pölvästi väitti samaksi nimeksi. Ei muuten kannata ottaa noin henkilökohtaisesti täällä kirjoittelua. Meistä kun kukaan ei voi tietää, oletko sinä sama vai eri, jos osallistut lainausketjuun ilman, että laitat loppuun "eri". 

Samoin nimille käy sinun suussa, huom. Esim Piialle ja Pialle, ellet sitten ole täysi moukka ja äännä Piaa "pia".

Lausun nimesi jatkossa persereikä. Sille käy mun suussa niin. 

Kylläpäs meni tunteisiin. 😂

Koita nyt vaan ymmärtää että olet väärässä. G muuttuu suomalaisessa suussa usein kooksi ja Pian ja Piian voi lausua samanlailla.

Ps. Gorilla ja Tuger ei ole suomalaisia nimiä.

Se mikä tässä on surullista on juuri se, että vieläkin vuonna 2023 kirjain G muuttuu suomalaisten suussa K kirjaimeksi. Oppikirjan suomalaiset koskaan ääntämään englantia, ruotsia, saksaa tai italiaa edes lähellekään oikein?

En tiedä oppikirjan suomalaisista, mutta meille normaaleille ihmisille g ei ole mitenkään vaikea kirjain. Sanassa englantikin se tulee ihan sujuvasti geenä. Ei sanota enklanti niin kuin sinä. 

Sitä minäkin. Minusta suurin osa suomalaista osaa, mutta ketjun perusteella eivät vaan osaa. Minusta jo Habbo hotellin ajoista jokainen nuori osasi sanoa B kirjaimen. Ei sanottu Happo hotelli. Enkä koskaan ole kuullut, että Lady Gagaa olisi kutsuttu Lady Kakaksi.

Vierailija
924/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nimi muutu samaksi, vaikka se lausuttaisiin samalla tavalla. Kirjoitusasu ratkaisee sen, onko kyseessä sama vai eri nimi. Kirjoitusasun perusteellahan henkilöllisyyskin todetaan. Ihan sama miten sinä nimesi lausut :D

En minä ole väittänytkään että ovat sama nimi, en oo se kenen kanssa jankkaat. Suussa moni eri nimi on ihan sama vaikka paperilla oisivat eri nimi.

Nyt ei puhuta sinun suustasi, vaan siitä, mikä on eri nimi ja mikä ei. Alkujaan juttu lähti nimestä Martta ja Martha, joita joku pölvästi väitti samaksi nimeksi. Ei muuten kannata ottaa noin henkilökohtaisesti täällä kirjoittelua. Meistä kun kukaan ei voi tietää, oletko sinä sama vai eri, jos osallistut lainausketjuun ilman, että laitat loppuun "eri". 

Samoin nimille käy sinun suussa, huom. Esim Piialle ja Pialle, ellet sitten ole täysi moukka ja äännä Piaa "pia".

Koita nyt vaan ymmärtää että olet väärässä. G muuttuu suomalaisessa suussa usein kooksi ja Pian ja Piian voi lausua samanlailla.

Se mikä tässä on surullista on juuri se, että vieläkin vuonna 2023 kirjain G muuttuu suomalaisten suussa K kirjaimeksi. Oppikirjan suomalaiset koskaan ääntämään englantia, ruotsia, saksaa tai italiaa edes lähellekään oikein?

En tiedä oppikirjan suomalaisista, mutta meille normaaleille ihmisille g ei ole mitenkään vaikea kirjain. Sanassa englantikin se tulee ihan sujuvasti geenä. Ei sanota enklanti niin kuin sinä. 

N:n jälkeen g tuleekin suomalaisille helposti, koska geen sanominen vaatiikin n äänteen eteen. Mutta ei geetä juuri kukaan sano geenä jos g on ensimmäinen kirjain ja toisena r tai mikä hyvänsä.

Eri

Vierailija
925/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nimen Grace ääntäminen tuottaa jollekin vaikeuksia, ei varmaan englanti ole kovin vahva kieli muutenkaan.

Ei tarvitse osata sanaakaan englantia osatakseen sanoa Greis. Puhevika pitää olla, jos tuohon ei kieli taivu. 

Ei mun kieli ainakaan taivu geehen ärrän edessä, pää taipuu eteenpäin kuin olisin oksentamassa ja, ensin muodostuu nnnnn ääni.

Helpompi sanoa Kreis koolla.

Suosittelen puheterapiaa, jos noin yksinkertainen äänne ei onnistu. Puhua voi muuten ilman, että yhtään liikuttaa päätään. Saattaa auttaa tässä asiassa. 

Kyllä toi gee on todella vaikee sanoa geeksi ärrän edessä. Onneksi voin sanoa sen kooksi ihan vapaasti kuten muutkin suomalaiset.

Gramma, Grönlanti, grilli. Ihan kamalan vaikeaa on joo. Onko täällä kaikki jotain yhdeksänkymppisiä?

Kyllä grilli sanotaan krilli, koolla. Kramma ja kröönlanti on myös paljon helpompaa kuin kaivaa geetä esiin, onneksi noita g-sanoja ei tarvita juuri koskaan.

Krilli on äyriäinen. Ja Makrilli taas aivan eri. Kyllä on yhdelläkin kirjaimella väliä.

Näin on. Onhan Englantikin ihan eri juttu kuin englanti. Jopa kirjaimen koolla on siis väliä. 

Nyt puhuttiinkin ääntämisestä. Kyllä minäkin grillin geellä kirjoitan paperille tai tähän, mutta puhuessa g vaihtuu luontaisesti kooksi.

No sille emme voi mitään, jos et osaa puhua kunnolla. Oletko muuten koskaan krillannut panaaneja?

Kyllä sinäkin puhekielessä sanot geen koona, kaikki niin tekee.

Banaanin voi sanoa kuten se kirjoitetaankin, ja en oo krillannu niitä.

Pikkusisarukseni nimi on Tiger. En tosiaankaan sano häntä "Taikeriksi", vaan sanon "Taiger".

Minä sanoisin tiikeri.

Kellä edes on tommonen nimi.. 😂

Muun muassa Tiger Woodsilla. Maailmassa on aika paljon muitakin kuin suomalaisia nimiä, jos et vielä tiennyt. Tiger ei ole mitenkään kummallinen nimi tietyissä maissa. Yhtä "erikoinen" kuin meillä vaikkapa Leo. 

Edesmenneen aussimuusikon Michael Hutchencen tytär Heavenly Hiraani Tiger Lily

Onko aussi sun mielestä suomalainen.

Tämä tyttö on kyllä britti, ei aussi.

Mitä tarkoittaa britti? Tasan voi olla vaikka kiinalainen jos haluu.

Yleensä britti on henkilö, joka elää Britanniassa ja hänellä on Britannian kansalaisuus.

Paitsi, että Britannian kansalainen voi olla jotain ihan muutakin kuin britti. Esim. skotti. 

Vierailija
926/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin nuo Suomessa asuu, joten lapsen nimeämisessä Anneliksi tai Marjataksi ei olisi ollut mitään ideaa.

Nimenomaan siinä olisi ollut ideaa antaa nimi, joka kuvaa vanhempien sukujuuria.

Gracessa ei ole mitään persoonallista.

Kuvaa sukujuuria?

Eiköhän tuo sukunimi tee sitä ihan tarpeeksi.

Kun asuu Sveitsissä(?), niin ihan turhaa antaa lapselle suomalaisnimeä, mitä pitäisi aina selittää ja mitä kukaan ei osaa lausua.

Kuten vaikkapa Maria, Laura, Emma? Toimivat niin Suomessa kuin Sveitsissä, mutta jokainen tyylillään.

Eihän nyt tuollaista nimeämistä voi uusrikkaalta odottaa, etenkään autourheilupiireissä... vitsi vitsi.

Ehkä itse ajaisin tässä takaa enempi sitä, että "suomessa" olisi kyllä ollut paljon kivoja nimiä, jotka eivät ole Laura-tyyliin liian tylsän kansainvälisiä, mutta kuitenkin kansainväliseen suuhun sopivia.

Mercedes sitten seuraavan tyttären nimeksi.

Vierailija
927/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N:n jälkeen g tuleekin suomalaisille helposti, koska geen sanominen vaatiikin n äänteen eteen. Mutta ei geetä juuri kukaan sano geenä jos g on ensimmäinen kirjain ja toisena r tai mikä hyvänsä.

Eri

Sinä et ole sama asia kuin "juuri kukaan". Et, vaikka esiinnytkin nimimerkillä Eri. Normaali suomalainen osaa lausua esim. Grönlanti ihan gee-är-alkuisena. Jopa pieni lapsi. 

Vierailija
928/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä ilmeisesti tavoitteena häivyttää suomalaisuus lapsista. Muutenhan puhuisivat heille suomea. Nimi vielä menisi, mutta vaikuttaa siltä, etteivät edes halua lapsilla olevan Suomen kanssa muuta tekemistä kuin huvilareissu kerran vuodessa.

Ja eihän siinä. Itse haluaisin kyllä ehdottomasti puhua lapselleni äidinkieltäni. Ja antaisin toki myös suomalaisen nimen.

Joku tossa Mintussa tökkii. Kimistä on vaikea ottaa selvää.

Vierailija
929/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi Jeesus sentään. Vanhemmat supisuomalaiset Kimi ja Minttu. Ihmetyttää myös, että suomea puhuvien lapset puhuvat englantia. Lieköhän puhuvat lainkaan suomea. Ehkä se on sitten niin junttia.

Reis Räikkönen kyllä sopii menoon jatkoksi. Ei siinä :D

Mitä helv. Ihmettelet miksi Sveitsissä asuvat lapset puhuvat englantia, suomeako Robinin pitäisi koulussa puhua?

Kotona olisi hyvä puhua suomea. Kielen rajat ovat ajattelun rajat!

Minttu ja Kimi eivät omaa englanniksi niin laajaa sanavarastoa kuin  mitä he omaavat suomeksi. Jos lapsesta halutaan älykäs ja kyvykäs ymmärtämään syvällisesti monimutkaisia käsitteitä, niin nykyään suositellaan että lapsen vanhemmat puhuisivat lapselleen omaa äidinkieltään, eikä jotakin vierasta, opittua kieltä.

Jos Minttu ja Kimi tankkaavat heille tankeroenglantia, niin lapsi jää helposti puolikieliseksi ja pahimmassa tapauksessa kapea-alaisesti ajattelevaksi. Jos perhe asuu ulkomailla, lapsi voidaan toki laittaa esim. kansainväliseen kouluun, jossa opetus on usein esim. englanniksi tai ranskaksi.

Heillä kotona puhutaan suomea, joten ihan turhaan murehdit. Koska asuvat Sveitsissä niin lapsien on vähän pakko puhua muitakin kieliä, turha sitä on ihmetellä.

Vierailija
930/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan tästä jotenkin mieleen, että on aika kauheata, kun pitää miettiä sellainen nimi lapselle, että ei kiusata.

Että ei voi antaa sitä nimeä mikä on itsestä kaunis, vaan sellainen mikä olisi hajuton ja mauton eikä ärsyttäisi ketään.

Sama kuin se, että ei saisi olla mitään persoonallisia ominaisuuksia joihin heti tartutaan.

Kyllä vanhemmat voisivat vähän miettä kun nimeävät lasta. Mulla oli luokkakaverina H Moilanen, voitte arvata saiko tyyppi kuulla siitä.

Vierailija
931/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron sinulle salaisuuden, joka voi järkyttää mieltäsi: Meillä Suomessa asuu ihmisiä hyvin monenlaisista kulttuurisista ja etnisistä taustoista. Ja se näkyy myös nimissä. Ei ole pelkkiä Mikkoja ja Pekkoja enää, vaan Muhammad tai Tiger voi olla tasan yhtä suomalainen kuin Veeti tai Jessekin. 

No tasan ei voi. 🤦🏻

Ai muuttuuko minun poikani ei-suomalaiseksi, jos annan hänelle nimeksi Tiger? Itse olen 100% suomalainen niin pitkälle kuin sukujuuriani on tutkittu (noin 1790 vuoteen saakka) ja miehelläni on tiettävästi suomalaiset sukujuuret ainakin 4 sukupolvea taaksepäin. Nimelläkö se kansalaisuus nykyisin vaihdetaankin? :D

Onko noilla lapsilla myös Suomen kansalaisuus? Sveitsin on varmasti koska ovat siellä syntyneet.

Vierailija
932/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin wanna-be Uuno Turhapuro täällä sekoilee, että suomalaiset eivät osaa sanoa g-kirjainta? :D Markus Grönholmko muka lausuu nimensä Röönholmi tms. :D Vai eikö vajaaälyinen vain tajua, että suomalainen lausuu r-kirjaimen eri tavalla kuin englanninkielinen ja siksi g kuulostaa suomalaisessa äänneasussa erilaiselta r:n edessä kuin englantilaisessa äänneasussa. Tämä ei kuitenkaan muuta g-kirjainta k-kirjaimeksi.

Vierailija
933/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä ilmeisesti tavoitteena häivyttää suomalaisuus lapsista. Muutenhan puhuisivat heille suomea. Nimi vielä menisi, mutta vaikuttaa siltä, etteivät edes halua lapsilla olevan Suomen kanssa muuta tekemistä kuin huvilareissu kerran vuodessa.

Ja eihän siinä. Itse haluaisin kyllä ehdottomasti puhua lapselleni äidinkieltäni. Ja antaisin toki myös suomalaisen nimen.

Joku tossa Mintussa tökkii. Kimistä on vaikea ottaa selvää.

No varmaan tökkii kun et mistään mitään tiedä, mua tökkii sellainen piirre ihmisessä että puhuu puutapas*aa ja ei ota mistään selvää. Kimi ja Minttu puhut lapsilleen äidinkieltään eli suomea, lapset puhuvat sekä suomea että englantia ja viimeisimmän tiedon mukaan opiskelevat koulussa saksaa.

Vierailija
934/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ala ärrällä? Joku Riley eli Raili Räikkönen.

Vierailija
935/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grace. Voi Kristus. Kimi osaa ajaa hyvin autoa, mutta suullinen ulosanti ei ole hääppöistä, luultavasti Minnamari on keksinyt nimen ja Kimi pelannut pleikkaa eikä edes kuullut mitä vaimo sanoi.

Vierailija
936/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi tuollaiset nimet.

Koska rouva on päässyt rahanmakuun ja haluaa olla mahdollisimman uniikki ja erikoinen.

Esikoispojan nimi sentään on kiva.

Vierailija
937/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tasan ei voi. 🤦🏻

Onko noilla lapsilla myös Suomen kansalaisuus? Sveitsin on varmasti koska ovat siellä syntyneet.

Tietysti on. Jokainen Suomen kansalaisen lapsi saa automaattisesti Suomen kansalaisuuden. Riippumatta siitä, missä syntyy. Sen sijaan tuo Sveitsin kansalaisuus ei mene ollenkaan noin. Ei sitä saa pelkästään syntymällä Sveitsissä niin kuin noin 700 kertaa on jo kerrottu. Lapset voivat saada Sveitsin kansalaisuuden lähinnä sillä, jos jompi kumpi vanhempi on Sveitsin kansalainen. Kimi ja Minttu tiettävästi eivät ole. Toki varma en tästä ole. 

Vierailija
938/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tasan ei voi. 🤦🏻

Onko joku niin väittänyt. Hyvin noloa se olisi, että suomalaiselle vauvalle annettaisiin tollanen nimi erikoisuudentavottelun ja omien juurien häpeämisen vuoksi, mutta laita ihmeessä lapsesi nimeksi vaikka Giraffe, kiellä samalla sen sukupuoli, Giraffe voi sitten itse päättää mikä hän on sukupuokeltaan ja etnisyydeltään ja perustaa vaikka oman only fans sivuston. Ihanan kansainvälistä.

Vierailija
939/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grace. Voi Kristus. Kimi osaa ajaa hyvin autoa, mutta suullinen ulosanti ei ole hääppöistä, luultavasti Minnamari on keksinyt nimen ja Kimi pelannut pleikkaa eikä edes kuullut mitä vaimo sanoi.

Näin se väkisinkin meni! 🤣

Vierailija
940/1221 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krase alkaa k:lla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi