Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsiluvusta keskustelu aiheuttaa riidan

Valo
14.06.2023 |

Meillä on kolmevuotias ihana, aurinkoinen lapsi. Olen jo jonkin aikaa haaveillut toisesta lapsesta. Täytän 36, mieheni on yli nelikymppinen. Koen, että nyt olisi hyvä alkaa yrittämään toista lasta, koska en ole enää ihan nuori.

Haasteena kuitenkin on, että emme pysty keskustelemaan vauva-asiasta ilman, että mieheni hermostuu ja keskustelu kääntyy tosi ikäväksi. En ole painostanut asiassa mitenkään, vaan tosi varovasti kysynyt, voisiko hän vielä haluta perheenlisäystä ja jos, niin millä aikataululla. Mies on suuttunut ja sanonut, että haluan väkipakolla vauvan, vaikka elämä on yhtä selviytymistä.

Meillä minä olen hoitanut käytännössä kaikki yöheräämiset ja kodin askareet myös palattuani töihin. Mies vaihtoi vauva-aikana vastuulliseen unelmatyöhönsä, johon kuuluu paljon matkustelua, ja miehen ollessa työreissuilla minä tietysti otan täyden vastuun lapsesta ja kodista. Olen ollut välillä aika väsynyt yöheräilyistä, mutta siitä huolimatta koen, että tämä pikkulapsiaika on pääosin taianomaista ja ihanaa, aika menee liian nopeasti! Miehellä on harrastuksia, treenaa vähintään tunnin tai kaksi joka päivä, ja lisäksi käy reissuissa urheiluharrastustensa takia. Myös minä saan omaa aikaa iltaisin, ja parisuhdeaikaa olisi lapsen ollessa päikkäreillä ja yöunilla. Minusta tämä elo yhden lapsen kanssa on aika leppoisaa.

Suoraan sanottuna ottaa päähän, että mies valittaa arjen raskautta vaikka nukkuu vähintään 8 tunnin yöunet, reissaa, jaksaa treenata. On lapsen kanssa kahdestaan korkeintaan tunnin iltaisin. Toki hänellä on tunteisiinsa oikeus ja ihmiset kokevat asiat niin eri tavoin. Olen kysynyt onko jotain, missä voisin auttaa tai mistä haluaisi puhua, mutta ei suostu puhumaan tunteistaan. Välillä vaan sitten tuhahtaa, että huonostihan tässä parisuhteessa menee ja arki on niin rankkaa. Tuntuu että perhe-elämä on hänelle painajaista, vaikka meillä pitäisi olla kaikki hyvin.

Olen ihan umpikujassa. Haluaisin vastauksia vauva-asiaan, koska se on minulle tosi tärkeä juttu, enkä haluaisi odottaa liian pitkään. Haluaisin, että mieheni olisi onnellinen eikä jatkuvasti olisi naama väärinpäin, koska myrkyttää meidän kodin ilmapiirin.

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valo kirjoitti:

Kiitos suorista vastauksista.

En ole mielestäni painostanut miestä. Parin vuoden aikana aihe on ollut esillä ehkä kolme kertaa, ja silloinkin olen kohteliaasti tiedustellut miehen näkemystä ja toiveita.

Kyllä omista unelmista pitäisi pystyä puhumaan ilman pelkoa siitä, miten toinen reagoi.

Ap

Niin, ei se ole sinun vikasi, ainakaan pelkästään, mutta selvästi teillä parisuhde voi nyt tosi huonosti joten toista lasta ei kannata alkaa yrittää.

Vierailija
22/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei halua lasta, mutta sinä painostat asialla ja sen takia ilmapiiri kotona on kireä? Unohda se lapsi. Lapsiperhe-elämä ei ole kaikille onnea ja auvoa.

Myös mies voisi saada sen suunsa auki ja kertoa, mikäli ei halua enempää lapsia. Ei ole painostusta jos asiasta haluaa keskustella. Selvänäkijöitäkään meistä harva on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää naiset ihan oikeasti perustavat perheitä tuollaisten miesten kanssa.

Ja haluaa vielä toisenkin, vaikka on selvää ettei se ensimmäinenkään kiinnosta. Jätä mies, ja tee toinen lapsi yksin. Elämäsi tuskin on paljon sen hankalampaa yh:na, jos jo nyt hoidat kaiken yksinään.

Vierailija
24/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valo kirjoitti:

En ole mielestäni painostanut miestä. Parin vuoden aikana aihe on ollut esillä ehkä kolme kertaa, ja silloinkin olen kohteliaasti tiedustellut miehen näkemystä ja toiveita.
Kyllä omista unelmista pitäisi pystyä puhumaan ilman pelkoa siitä, miten toinen reagoi.

Ap

Mites miehen oikeus tuohon samaan...?

Vierailija
25/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valo kirjoitti:

Ap

Hetkinen, ette ole aiemmin puhuneet haaveista ja unelmista esim lasten lukumäärästä?

Vierailija
26/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellista alkaa kiukutella jos toinen haluaisi vaan keskustella, mutta eiköhän taustalla ole se että on pettynyt lapsiperhe-elämään muttei vaan kehtaa myöntää sitä.

Vierailija
27/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valo kirjoitti:

Ap

Toisaalta miehellä on oikeus olla sitä mieltä, että hänelläkin on unelmia eivätkä ne ole samoja kuin sinun. Hänellä on oikeus ilman huonoa omaatuntoa todeta, että kiitos ei.

Vierailija
28/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivänselvää on, että jos haluat lisää lapsia niitä on hommattava nyt. Toisaalta kannattaa myös muistaa, että kahden lapsen hoitaminen on ainakin nelinkertainen työ yhteen verrattuna. Mutta jos sinä kannat päävastuun ja selviät siitä niin ei siinä mitään.

Selvittäkää kuitenkin ensin mikä miestä suhteessanne hiertää. Asia voi olla kiinni yllättävän pienestäkin. Varmista, että mies on levännyt, syönyt ja saanut kun otat asian puheeksi.

Vierailija
29/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valo kirjoitti:

Ap

Toisaalta miehellä on oikeus olla sitä mieltä, että hänelläkin on unelmia eivätkä ne ole samoja kuin sinun. Hänellä on oikeus ilman huonoa omaatuntoa todeta, että kiitos ei.

Niin on. Mutta ilmeisesti joku ongelma hänellä on niistä omista oikeuksista puhumisen kanssa, jos suuttuu sen sijaan että keskustelisi.

Vierailija
30/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä ettei mies halua toista lasta. Ehkä tuosta voisi puhua suoraan. Koska tosiaan alkaa olla viimeinen aika sitä yrittää seuraavien vuosien aikana.

Viimeinen aika yrittää voi olla eilen tai tässä tapauksessa vielä vaikka 10 vuodenkin päästä, ei ap mikään ikäloppu ole, mutta mies ei selvästi enempää halua.

Oletko ihan pihalla? AP täyttää 36.

Vierailija
31/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valo kirjoitti:

Ap

Niin on. Mutta ilmeisesti joku ongelma hänellä on niistä omista oikeuksista puhumisen kanssa, jos suuttuu sen sijaan että keskustelisi.

Tai ap kokee, että mies suuttuu sanoessaan, että nytkin on tarpeeksi raskasta.

32/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikävästi sanottu, että "elämä on pelkkää selviytymistä".

Ethän sä voi pakottaa miestäsi hankkimaan toista lasta, jos hän ei halua. Mutta toisaalta miehille usein tulee 5-kymppisenä uudelleen vauvakuume, jos olet joku 5-6 vuotta miestäsi ap nuorempi, niin voithan sä mahdollisesti saada toisen lapsen esim. 40.vuotiaana, jos itse vielä siinä tilanteessa haluat toisen lapsen.

Vierailija
33/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä ap pärjäät yksinhuoltajana kun ei ole enää sitä miehen palkkapussia? Nyt on kivaa ja leppoisaa, mutta entä sitten kun on pakko mennä sinne töihin?

Vierailija
34/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valo kirjoitti:

Ap

Hän on vastauksensa antanut ja se olet sinä joka ei sitä vastausta halua hyväksyä.

Vierailija
35/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä ap pärjäät yksinhuoltajana kun ei ole enää sitä miehen palkkapussia? Nyt on kivaa ja leppoisaa, mutta entä sitten kun on pakko mennä sinne töihin?

Aika väsynyt läppä. Miksi mies ei haluaisi huolehtia OMASTA lapsestaan? Eikä se OMAN lapsen elatusvelvollisuus katoa mihinkään, vaikka ap eroisikin miehestään. Lapset on hoidettava joka tapauksessa. Ja monella miehellä se on ihan oma valinta käydä töissä. Voihan ap sopia miehensä kanssa, että mies jää lapsen/lasten kanssa kotiin jatkossa.

Vierailija
36/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Aika ikävästi sanottu, että "elämä on pelkkää selviytymistä".

Ethän sä voi pakottaa miestäsi hankkimaan toista lasta, jos hän ei halua. Mutta toisaalta miehille usein tulee 5-kymppisenä uudelleen vauvakuume, jos olet joku 5-6 vuotta miestäsi ap nuorempi, niin voithan sä mahdollisesti saada toisen lapsen esim. 40.vuotiaana, jos itse vielä siinä tilanteessa haluat toisen lapsen.

Tuo 4-kymppisenä lasten tekeminen on itsekkäintä ikinä. Siinä riskeeraa lapsen terveyden. Tutustukaapa tilastoihin vanhempien iän ja kehitysvammariskin yhteydestä.

Vierailija
37/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuulostaa siltä, että mies katuu jo olemassa olevaa lasta, siis perhe- elämää. Toivottavasti et painostanut häntä siihen aikanaan. Se painostus saattaisi selittää reaktiota puheisiin toisesta lapsesta.

Vierailija
38/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valo kirjoitti:

Ap

Veikkaisin, että miehen versio tästä kuulostaisi aika erilaiselta. Keskimäärin vauvakuumeilevat naiset, joilla vielä biologinen kello kumiseen kuin Big Ben, eivät ole niitä kaikkein hienovaraisimpia vihjailijoita.

Oletko ikinä edes yrittänyt ihan oikeasti kuunnella miestäsi? Ilmeisesti et, koska et edes pysty tajuamaan, että suhteenne on huono miehesi mielestä.

Vierailija
39/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika väsynyt läppä. Miksi mies ei haluaisi huolehtia OMASTA lapsestaan? Eikä se OMAN lapsen elatusvelvollisuus katoa mihinkään, vaikka ap eroisikin miehestään. Lapset on hoidettava joka tapauksessa. Ja monella miehellä se on ihan oma valinta käydä töissä. Voihan ap sopia miehensä kanssa, että mies jää lapsen/lasten kanssa kotiin jatkossa.

Meinaatko että töihin ja harrastuksiin pakeneva, silti lapsiperheen arjen rankkuudesta valittava mies jää mielellään uuden lapsen kanssa iskälomalle? :D

Vierailija
40/136 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei halua lasta, mutta sinä painostat asialla ja sen takia ilmapiiri kotona on kireä? Unohda se lapsi. Lapsiperhe-elämä ei ole kaikille onnea ja auvoa.

Myös mies voisi saada sen suunsa auki ja kertoa, mikäli ei halua enempää lapsia. Ei ole painostusta jos asiasta haluaa keskustella. Selvänäkijöitäkään meistä harva on.

Eiköhän se mies ole sanonut sen aika monta kertaa aika selvästi ennen kuin on suuttunut. AP ei vain suostu ymmärtämään kuulemaansa, koska ei halua kuulla sitä. Jatkuva jankkaaminen vuodesta toiseen samasta asiasta tuppaa usein ärsyttämään.