Lapsiluvusta keskustelu aiheuttaa riidan
Meillä on kolmevuotias ihana, aurinkoinen lapsi. Olen jo jonkin aikaa haaveillut toisesta lapsesta. Täytän 36, mieheni on yli nelikymppinen. Koen, että nyt olisi hyvä alkaa yrittämään toista lasta, koska en ole enää ihan nuori.
Haasteena kuitenkin on, että emme pysty keskustelemaan vauva-asiasta ilman, että mieheni hermostuu ja keskustelu kääntyy tosi ikäväksi. En ole painostanut asiassa mitenkään, vaan tosi varovasti kysynyt, voisiko hän vielä haluta perheenlisäystä ja jos, niin millä aikataululla. Mies on suuttunut ja sanonut, että haluan väkipakolla vauvan, vaikka elämä on yhtä selviytymistä.
Meillä minä olen hoitanut käytännössä kaikki yöheräämiset ja kodin askareet myös palattuani töihin. Mies vaihtoi vauva-aikana vastuulliseen unelmatyöhönsä, johon kuuluu paljon matkustelua, ja miehen ollessa työreissuilla minä tietysti otan täyden vastuun lapsesta ja kodista. Olen ollut välillä aika väsynyt yöheräilyistä, mutta siitä huolimatta koen, että tämä pikkulapsiaika on pääosin taianomaista ja ihanaa, aika menee liian nopeasti! Miehellä on harrastuksia, treenaa vähintään tunnin tai kaksi joka päivä, ja lisäksi käy reissuissa urheiluharrastustensa takia. Myös minä saan omaa aikaa iltaisin, ja parisuhdeaikaa olisi lapsen ollessa päikkäreillä ja yöunilla. Minusta tämä elo yhden lapsen kanssa on aika leppoisaa.
Suoraan sanottuna ottaa päähän, että mies valittaa arjen raskautta vaikka nukkuu vähintään 8 tunnin yöunet, reissaa, jaksaa treenata. On lapsen kanssa kahdestaan korkeintaan tunnin iltaisin. Toki hänellä on tunteisiinsa oikeus ja ihmiset kokevat asiat niin eri tavoin. Olen kysynyt onko jotain, missä voisin auttaa tai mistä haluaisi puhua, mutta ei suostu puhumaan tunteistaan. Välillä vaan sitten tuhahtaa, että huonostihan tässä parisuhteessa menee ja arki on niin rankkaa. Tuntuu että perhe-elämä on hänelle painajaista, vaikka meillä pitäisi olla kaikki hyvin.
Olen ihan umpikujassa. Haluaisin vastauksia vauva-asiaan, koska se on minulle tosi tärkeä juttu, enkä haluaisi odottaa liian pitkään. Haluaisin, että mieheni olisi onnellinen eikä jatkuvasti olisi naama väärinpäin, koska myrkyttää meidän kodin ilmapiirin.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naisellakin on oikeus haluta lapsia. Nyt suuri osa puolustaa miestä. Jos on tasavertainen liitto niin asioista pystyy keskustelemaan suoraan. Nyt keskustele rauhallisesti miehesi kanssa halustasi saada toinen lapsi ja siitä että kohta ikä tulee vastaan. Jos mies suoraan sanoo ettei halua lasta niin pyydä perusteluja. Myöhemmin alkaa kaduttaa jos nyt ette pääse yhteisymmärrykseen puolin ja toisin. On isoista asioista kysymys.
Minä puolustan LASTA!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naisellakin on oikeus haluta lapsia. Nyt suuri osa puolustaa miestä. Jos on tasavertainen liitto niin asioista pystyy keskustelemaan suoraan. Nyt keskustele rauhallisesti miehesi kanssa halustasi saada toinen lapsi ja siitä että kohta ikä tulee vastaan. Jos mies suoraan sanoo ettei halua lasta niin pyydä perusteluja. Myöhemmin alkaa kaduttaa jos nyt ette pääse yhteisymmärrykseen puolin ja toisin. On isoista asioista kysymys.
Hän on JO SANONUT perustelut. Hänellä EI OLE HYVÄ OLLA.
Lapsi oli itsellä haaveena ja lapsi saatiin, vaikka mies väitti, ettei ehkä edes saa lapsia. Yritystä vaati toki useita vuosia. Lapsi on maan päällä rakkain, tosin jo melkein mies hänkin, mutta edelleen elämäni kirkkain valo. En ehkä olisi osannut jakaa rakkautta useampaan palaseen, tai siltä minusta tuntuu. Yksi lapsi oli meille juuri oikea määrä.
Mieshän on kertonut mielipiteensä. Hän ei halua lapsia eikä ole tyytyväinen teidän suhteeseen. Mikä on jäänyt epäselväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä perustelu tuo on? No ei näköjään vaimollakaan ole hyvä olla. Kummallakin tulisi olla olo että tulee kuulluksi.
Kun kuuntelee ihmisten kokemuksia parisuhteista, niin miehet kuulostavat itsekkäiltä ja heikoilta. Miehet vaativat omia harrastuksia, omaa aikaa, eivätkä jaksa jakaa lastenhoitovastuuta tai hoitaa kotitöitä. Heillä on jostain syystä lupa olla hyvin itsekkäitä.
Onneksi on toki olemassa paljon vastuullisia miehiä, jotka jakavat kaiken puolison kanssa.
Suosittelen: Joko hyväksyt , että mies ei halua lapsia enempää tai sitten lähdet suhteesta ja et siltikään ehkä saa toista lasta.
Minä olin pitkään ikuisessa vauvakuumeessa. Aina koitin keskustella painostamatta, että ehkä vielä yksi. Mies ahdistui. Hän ei halunnut.
Aikani "Surin" asiaa, mutta kun ymmärsin, että toisen mielipidettä ei voi kääntää, hyväksyin asian. Oikeastaan nyt olen onnellinen, että lapsiluku jäi tähän. Elämä on ihanan helppoa. :)
Aloin myös keskittymään enemmän itseeni. Mitä minä haluan?
Tsemppiä vaikeiden asioiden äärelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinulla on oikeus puhua tuosta lapsiluvusta miehen kanssa asiallisesti. Sanot suoraan, mikä on toiveesi. Lapsellista häneltä suuttua. Ihmeellistä myös, että valittaa arjen raskaudesta.
Kieltämättä sun mies kuulostaa vähän keskenkasvuiselta samalla tavalla kuin oma mieheni. Vielä raskaana ollessa luulin hänen ottavan enemmän vastuuta vanhempana, mutta hän käyttäytyy kuin miehesi. Mieheni kyllä rakastaa lastaan yli kaiken, mutta ei vietä riittävästi aikaa lapsen kanssa. Olen myös hoitanut kaikki yöheräämiset ja enimmäkseen lapsenhoidon sekä kotityöt.
Äitiys ja lapset on kuitenkin ihaninta, mitä tiedän, joten kaikesta huolimatta olisin valmis toiseen lapseen. Mieheni puhui raskausaikana parista lapsesta, mutta on nyt muuttanut mieltään. Nyt mietin, pitääkö todella erota ja yrittää vielä päästä kohti unelmaa.
"Mies ei vietä riittävästi aikaa lapsen kanssa". Entäs jos tehtäisi tähän toinenkin, ehkäpä hän alkaa viettää enemmän aikaa ensimmäisenkin kanssa + sitten sen uudenkin vielä päälle. Tai ei mua oikeasti kiinnosta, edes lasten kannalta viettääkö vai eikö, mä haluan ja voin vaikka käyttää tätä syyllistämiskeinona uhriutumiseen myöhemmin. En voi hävitä, voin vain saada. Kuulostaa validilta.
Mies perusteli jo. Ei hänen tarvitse puolustaa oikeuttaan sanoa ei, ei tämä ole oikeudenkäynti jossa parhaat perustelut voittaa.
Ja jos olisi, sillä joka sanoo ei, on veto-oikeus.
PS. Ap ei myöskään ole millään lailla perustellut miksi haluaa lisää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuuntelee ihmisten kokemuksia parisuhteista, niin miehet kuulostavat itsekkäiltä ja heikoilta. Miehet vaativat omia harrastuksia, omaa aikaa, eivätkä jaksa jakaa lastenhoitovastuuta tai hoitaa kotitöitä. Heillä on jostain syystä lupa olla hyvin itsekkäitä.
Onneksi on toki olemassa paljon vastuullisia miehiä, jotka jakavat kaiken puolison kanssa.
Eikös se ole erittäin vastuullista kieltäytyä tekemästä lisää, jos ei pärjää yhdenkään kanssa vaan elämä on yhtä kärsimystä jo nyt?
Vähän ohis, mut itsellä lähipiirissä nainen, joka haluaa aina vain lisää lapsia. Mies on ilmaissut , ettei niitä enää halua ja silti niitä "vahingossa" nyt on tullut lisää. Nainen valittaa jatkuvasti rankkaa arkea. Jotenkin surettaa , että itse on laittanut itsensä sellaiseen likoon.
Mun mies myös yli 40v ja kyllä se on iso syy miksi meillä ei enää lapsia tule. Ei jaksa ja miehellä terveydellisiä syitä, jotka ovat vaakakupissa. Joskus on vain nautittava siitä mitä on, eikä haluta aina vain lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mies perusteli jo. Ei hänen tarvitse puolustaa oikeuttaan sanoa ei, ei tämä ole oikeudenkäynti jossa parhaat perustelut voittaa.
Tuo onkin avioliitto ei mikään oikeudenkäynti. Avioliitossa yleensä keskustellaan ja päätetään yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä perustelu tuo on? No ei näköjään vaimollakaan ole hyvä olla. Kummallakin tulisi olla olo että tulee kuulluksi.
Miten mies tulee kuulluksi jos antaa perusteita ja jakaa tuntojaan, nämä ohitetaan täysin ja kohta kysytään uudestaan? Sehän implikoi suoraan, että sanoit ettet halua, mutta en ota sitä huomioon.
No sitten taas voisi sanoa, ettei mies ota apn toiveita huomioon. Tässä on vaan sellainen arvojärjestys, että jos haluat jotain jotain, olet siitä itse vastuussa. Mies ei halua, on hänen vastuunsa olla laittamatta itseään siihen tilanteeseen. Ap haluaa, on hänen vastuunsa laittaa itsensä tilanteeseen, eikä antaa siitä valtaa muille. Kuten miehenkään ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo onkin avioliitto ei mikään oikeudenkäynti. Avioliitossa yleensä keskustellaan ja päätetään yhdessä.
"Avioliitossa päätetään yhdessä" . No ei ihan pidä paikkaansa. Jos mies ilmoittaisi tänään , että hän hankkii itselleen vasektomiaan, siihen ei vaimo voi vaikuttaa millään lailla. Se päätös koskee miestä ja hänen omaa kehoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus joudutaan päättämään yhdessä, ettei haluta samoja asioita ja ero on paras ratkaisu kummankin toiveiden toteutumiseen. Vai tarkoititko yhdessä päättämisellä sitä, että kuitenkin tehdään lopulta, kuten vain ylinen haluaa?
Me haaveiltiin aikanaan miehen kanssa nuorina , että meille tulee 5 lasta ainakin. Kolmannen kohdalla todettiin, että nyt on hyvä. Ehkä välillä minä mielin vielä yhtä, mutta tiesin, että mies ei halua enää. Eli vaikka joku sanoisi, että hankitaan 6 lasta, on oikeus muuttaa mieltään.
Joku sanoi, että avioliitossa päätetään yhdessä asioista, mutta valitettavasti lapsiluvun kanssa tehdään kompromissi jomman kumman suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä osapuolta, joka ei lasta halua, puolustetaan. Kenenkään ei ole pakko tehdä enempää lapsia kuin haluaa. Perusteluksi riittää varsin hyvin ettei vain halua. Yhteisymmärrykseen pääsy ei ole sitä, että vauvakuumeinen jyrää toisen ja vaatii asioiden menevän kuin itse haluaa. Toista ei voi hallita jallittamalla että mutku mä haluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä päättämistä ei ole se, että toinen pakotetaan painostamalla johonkin asiaan jota hän itse ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus joudutaan päättämään yhdessä, ettei haluta samoja asioita ja ero on paras ratkaisu kummankin toiveiden toteutumiseen. Vai tarkoititko yhdessä päättämisellä sitä, että kuitenkin tehdään lopulta, kuten vain ylinen haluaa?
Jos kumpikin haluaa eri asioita eikä tunne itseään onnelliseksi niin itse ainakin eroaisin. Tuskin mikään onnellinen loppu jos mies nytkin onneton.