Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsiluvusta keskustelu aiheuttaa riidan

Valo
14.06.2023 |

Meillä on kolmevuotias ihana, aurinkoinen lapsi. Olen jo jonkin aikaa haaveillut toisesta lapsesta. Täytän 36, mieheni on yli nelikymppinen. Koen, että nyt olisi hyvä alkaa yrittämään toista lasta, koska en ole enää ihan nuori.

Haasteena kuitenkin on, että emme pysty keskustelemaan vauva-asiasta ilman, että mieheni hermostuu ja keskustelu kääntyy tosi ikäväksi. En ole painostanut asiassa mitenkään, vaan tosi varovasti kysynyt, voisiko hän vielä haluta perheenlisäystä ja jos, niin millä aikataululla. Mies on suuttunut ja sanonut, että haluan väkipakolla vauvan, vaikka elämä on yhtä selviytymistä.

Meillä minä olen hoitanut käytännössä kaikki yöheräämiset ja kodin askareet myös palattuani töihin. Mies vaihtoi vauva-aikana vastuulliseen unelmatyöhönsä, johon kuuluu paljon matkustelua, ja miehen ollessa työreissuilla minä tietysti otan täyden vastuun lapsesta ja kodista. Olen ollut välillä aika väsynyt yöheräilyistä, mutta siitä huolimatta koen, että tämä pikkulapsiaika on pääosin taianomaista ja ihanaa, aika menee liian nopeasti! Miehellä on harrastuksia, treenaa vähintään tunnin tai kaksi joka päivä, ja lisäksi käy reissuissa urheiluharrastustensa takia. Myös minä saan omaa aikaa iltaisin, ja parisuhdeaikaa olisi lapsen ollessa päikkäreillä ja yöunilla. Minusta tämä elo yhden lapsen kanssa on aika leppoisaa.

Suoraan sanottuna ottaa päähän, että mies valittaa arjen raskautta vaikka nukkuu vähintään 8 tunnin yöunet, reissaa, jaksaa treenata. On lapsen kanssa kahdestaan korkeintaan tunnin iltaisin. Toki hänellä on tunteisiinsa oikeus ja ihmiset kokevat asiat niin eri tavoin. Olen kysynyt onko jotain, missä voisin auttaa tai mistä haluaisi puhua, mutta ei suostu puhumaan tunteistaan. Välillä vaan sitten tuhahtaa, että huonostihan tässä parisuhteessa menee ja arki on niin rankkaa. Tuntuu että perhe-elämä on hänelle painajaista, vaikka meillä pitäisi olla kaikki hyvin.

Olen ihan umpikujassa. Haluaisin vastauksia vauva-asiaan, koska se on minulle tosi tärkeä juttu, enkä haluaisi odottaa liian pitkään. Haluaisin, että mieheni olisi onnellinen eikä jatkuvasti olisi naama väärinpäin, koska myrkyttää meidän kodin ilmapiirin.

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei nyt halua lasta mutta mieli voi muuttua myöhemmin. Löytää nuoremman naisen ja tekee sen kanssa lapsia. Naisella tulee ikä ennemmin vastaan. Vaadi perusteluksi muutakin kun en halua muuten jä mietityttämään. Eikö halua lapsia esim sinun kanssasi vai ei koskaan kenenkään kanssa.

Miten se ap:n asemaa muuttaa, haluaako mies lapsia mahdollisesti joskus jonkun muun kanssa?? Se nyt on jo kuitenkin ihan selvää, että ap:n kanssa EI  halua.

Vierailija
122/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei nyt halua lasta mutta mieli voi muuttua myöhemmin. Löytää nuoremman naisen ja tekee sen kanssa lapsia. Naisella tulee ikä ennemmin vastaan. Vaadi perusteluksi muutakin kun en halua muuten jä mietityttämään. Eikö halua lapsia esim sinun kanssasi vai ei koskaan kenenkään kanssa.

Älkää nyt tuputtako tuota, että mieli muuttuu.

Ap:n mies ei ole (mahdollisesti) vela, kun on yhteen lapseen jo suostunut (onko, onko halunnut itse), joten tietää jo lapsiperhe-elämästä ja ilmeisesti kärsii ja voi huonosti suhteessa sekä arjessa. Ehkä tilanne on jo sellainen, että mies haluaisi erota, mutta ei ole halunnut pienen lapsen takia. Sellaiseen tilanteeseen uusi lapsi olisi ihan järjetöntä, kohta olisi kaksi erolasta.

Miksi ihmeessä perusteluksi ei voi riittää ettei halua? Ei vaan halua, voimavarat eivät riitä.

Jos mies haluaa erota ja myöhemmin paremmassa tilanteessa hankkii lapsia jonkun toisen kumppanin kanssa, niin se on hänen asiansa eikä kuulu eksälle. Ei se niin ole, että mies (tai nainen) on velkaa kaikki haluamansa lapset yhdelle kumppanille tuon kumppanin halujen mukaan, jos suhde ei toimi. Todennäköisesti lapsiperhe- elämään kyllästynyt ihminen ei ala uudessakaan suhteessa haluamaan kovin helposti lasta.

Mitäs, jos roolit olisivat toisinpäin, mies mankuisi toista lasta ja nainen sanoisi ettei halua, arki on selviytymistä ja suhteessakin menee huonosti? Vieläkö joku kannustaisi miestä vaan painostamaan kovemmin ja olemaan hyväksymättä toisen tahtoa ja perustelua? Käskettäisiinkö naista vain suostumaan nyt siihen toiseen lapseen, vaikka on äärirajoilla jo ensimmäisen kanssa eikä toista halua ja suhdekin rikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Kuten aiemmin jo kirjoitin, mies ei maksa meidän laskuja, maksamme kaikki kulut puoliksi. En ole riippuvainen hänestä taloudellisesti.

En pakottanut häntä ensimmäistä lasta halutessamme, lopullinen päätös yrittää lasta tuli häneltä. Enkä ole pakottamassa ketään mihinkään nytkään.

Moni kommentoi, että miksen usko kun mies sanoo ettei halua toista lasta. Mies ei nimenomaan ole sanonut suoraa vastausta. Sehän tässä ottaakin päähän.

Miksi haluaisin toisen lapsen? Samasta syystä kuin ensimmäisenkin. Uusi upea olento, se on jotain niin ihmeellistä. Olisi mahtavaa seurata sisaruussuhteen kehittymistä ja kokea perheen kanssa uusia seikkailuja. Siinä pari syytä.

Minulla on elämässä paljon muitakin unelmia, ja toinen lapsi on yksi niistä, todella tärkeä sellainen. En halua elää vauvakuplassa loppuelämääni eikä koko elämäni pyöri perheen ja lapsihaaveiden ympärillä. On minusta kuitenkin ihan inhimillistä haaveilla lapsesta.

Ap

Vierailija
124/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keskustelette niin kuin aikuiset. Yhdessä. Annat miehelle vaikka paperin johon hän kirjaa+ ja - jos uusi lapsi tulisi

Vierailija
125/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valo kirjoitti:

Ap tässä.

Kuten aiemmin jo kirjoitin, mies ei maksa meidän laskuja, maksamme kaikki kulut puoliksi. En ole riippuvainen hänestä taloudellisesti.

En pakottanut häntä ensimmäistä lasta halutessamme, lopullinen päätös yrittää lasta tuli häneltä. Enkä ole pakottamassa ketään mihinkään nytkään.

Moni kommentoi, että miksen usko kun mies sanoo ettei halua toista lasta. Mies ei nimenomaan ole sanonut suoraa vastausta. Sehän tässä ottaakin päähän.

Miksi haluaisin toisen lapsen? Samasta syystä kuin ensimmäisenkin. Uusi upea olento, se on jotain niin ihmeellistä. Olisi mahtavaa seurata sisaruussuhteen kehittymistä ja kokea perheen kanssa uusia seikkailuja. Siinä pari syytä.

Minulla on elämässä paljon muitakin unelmia, ja toinen lapsi on yksi niistä, todella tärkeä sellainen. En halua elää vauvakuplassa loppuelämääni eikä koko elämäni pyöri perheen ja lapsihaaveiden ympärillä. On minusta kuitenkin ihan inhimillistä haaveilla lapsesta.

Ap

Minusta mies on vastannut suoraan, ettei halua toista lasta. Jos hän ei kykene keskustelemaan asiasta, voit vetää omat johtopäätökset ja lähteä kun vielä voit.

Vierailija
126/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valo kirjoitti:

Ap tässä.

Ap

Minusta mies on vastannut suoraan, ettei halua toista lasta. Jos hän ei kykene keskustelemaan asiasta, voit vetää omat johtopäätökset ja lähteä kun vielä voit.

Niin munkin mielestä. Miestä voi pelottaa sanoa, koska ymmärtää, että vaimo voi lähteä asian vuoksi.

Vierailija
127/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh en minäkään lasta tekisi tuollaisen omaan napaan tuijottajan kanssa. Sinä asut henkilön kanssa jonka näkökulmasta et halua asiaa katsoa, ainostaan sitä omaan kotikuplaasi tuijottelet. Ei ihme että suhteenne on menossa pieleen.

Vierailija
128/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vain vastaisi tuhahteluun reilusti ääneen, että kyllä, totta se on että minä haluisin vauvan ja lapselle sisaruksen, entä sinä? Minä en sinun iässäsi jäisi enää yhtään odottelemaan kiukuttelevan miehen takia vaan nostisin kissan pöydälle.

Ja jos sanoo olevansa onneton, mitä sitten haluisi muuttaa vai miksi ei lähde kävelemään?

Vierailija
129/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin tilanteessa perheen taloudellisen puolen kantaa isä. Pakon sanelemana joutunut lähteen repputöihin.

Naisilta puuttuu ns. looginen kokonaiskuvan käsittelytaito.

Vierailija
130/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Aika ikävästi sanottu, että "elämä on pelkkää selviytymistä".

Ethän sä voi pakottaa miestäsi hankkimaan toista lasta, jos hän ei halua. Mutta toisaalta miehille usein tulee 5-kymppisenä uudelleen vauvakuume, jos olet joku 5-6 vuotta miestäsi ap nuorempi, niin voithan sä mahdollisesti saada toisen lapsen esim. 40.vuotiaana, jos itse vielä siinä tilanteessa haluat toisen lapsen.

Tuo 4-kymppisenä lasten tekeminen on itsekkäintä ikinä. Siinä riskeeraa lapsen terveyden. Tutustukaapa tilastoihin vanhempien iän ja kehitysvammariskin yhteydestä.

Typerä kommentti. Ensinnäkin, jos sikiö on kovin elinkelvoton, raskaus yleensä keskeytyy. Toisekseen Suomessa on mahdollisuus kattaviin sikiöseulontoihin ja ultraäänitutkimuksiin. Moni 40-vuotias on saanut ihan terveen lapsen. Julkisuudessa tällaisia perheitä on ollut viime vuosina paljon. Ilkeämielistä pelottelua mielestäni.

Oletko ap kun noin tehokkaasti et sisäistä asiaa? Ihan fakta se on että iäkkäät vanhemmat altistaa lapsensa sairauksille ja kehityshäiriöille. Se ei ole pelottelua. Ja se että se on itsekästä on taas mielipide jonka minä jaan edellisen kanssa.

Vierailija
131/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä olette tehneet viime aikoina kahdestaan miehen kanssa? Luultavasti ette mitään. Se, mitä te tarvitsette on PARISUHDEAIKAA. Lapsi hoitoon ja te jonnekin kylpylään yms. Lopetat haihattelun ja vatvomisen toisesta lapsesta ja keskityt mieheesi. Miehesi lähtee suhteesta, jos ette saa asioita kuntoon.

Ei suhdetta millään parisuhdeajalla pelasteta. Parisuhde on tahtotila.

Tai ainakin sen kuuluu olla osa arkea. Joku kylpyläviikonloppu on naurettava ehdotus suhteen pelastamiseksi jos ap ei aio arjessa alkaa miestään kuunnella.

Vierailija
132/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Aika ikävästi sanottu, että "elämä on pelkkää selviytymistä".

Ethän sä voi pakottaa miestäsi hankkimaan toista lasta, jos hän ei halua. Mutta toisaalta miehille usein tulee 5-kymppisenä uudelleen vauvakuume, jos olet joku 5-6 vuotta miestäsi ap nuorempi, niin voithan sä mahdollisesti saada toisen lapsen esim. 40.vuotiaana, jos itse vielä siinä tilanteessa haluat toisen lapsen.

Puhu omasta puolestasi. Ei tosiaan tule miehille mitään vkuumeita ylipäätään ikinä. Et selvästi tunne miehiä lainkaan.

Vierailija
133/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa tehdään kompromisseja. Sinulla on jo yksi lapsi et tarvitse lisää.

Vierailija
134/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valo kirjoitti:

Ap tässä.

Ap

Onhan se nyt päivänselvää ettei mies halua lapsia. Ei halua pahoittaa mieltäsi. Asian voi myös kääntää toisin onko sanonut haluavansa lisää. Ei taatusti ole. Eikä selvästi halua. Koita nyt ymmärtää.

Vierailija
135/136 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä olette tehneet viime aikoina kahdestaan miehen kanssa? Luultavasti ette mitään. Se, mitä te tarvitsette on PARISUHDEAIKAA. Lapsi hoitoon ja te jonnekin kylpylään yms. Lopetat haihattelun ja vatvomisen toisesta lapsesta ja keskityt mieheesi. Miehesi lähtee suhteesta, jos ette saa asioita kuntoon.

Ei suhdetta millään parisuhdeajalla pelasteta. Parisuhde on tahtotila.

No ihan tasan tarkkaan kaksin vietetyt hetket ovat erittäin tärkeitä parisuhteessa.

Aika harva meistä asuu eri asunnossa kuin puoliso, joten sitä kahdenkeskistä parisuhdeaikaa on normaalissa perhe-elämässä aika lailla, kunhan vauva ei ole perhepetissä. On yhteistä aamupalanlaittoa, tiskikoneentäyttöä, ruokapöytäkeskusteluja, tv:n katselua jne. Parisuhdeaika ei tarkoita sitä, että lähdetään pois kotoa hotelliin ja vietetään pari päivää sängyssä, se on silkkaa seksiä ja sitä saa helposti ilman parisuhdettakin.

Tuohan on perheaikaa. Parisuhdeaika on sitä, mikä vietetään kahdestaan ilman lapsia, eikä se ole pelkkää seksiä.

Meillä lapset osaavat leikkiä omassa huoneessaan ja isommat itsekseen ulkona. Että ei ole pulaa parisuhdeajasta.

Varmaan ihmisestä riippuen parisuhdeaika koetaan eri tavalla. Minulle ei riitä, että ohimennen jutellaan arkipäivän asioista lasten leikkiessä. Haluan välillä kohdata mieheni täysin rauhassa ja esim. keskustella hänen kanssaan syvällisesti.

Minä lähdin suhteesta kun toinen oli tuollainen ettei arjessa osannut esim keskustella syvällisemmin vaan piti sinne jonnekin kylpylään aina sitä varten lähteä.

Vierailija
136/136 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan toista lasta enää. Mietityttää tuon kuvauksen perusteella myös, että halusiko mies ylipäätään sitä ensimmäistäkään lasta. Taitaa tuossa nyt olla muutenkin ero pian edessä. Miksi muuten mies on suhteissa aina vanhempi ja nainen nuorempi? Toki tässä tapauksessa nainenkaan ei sentään ole mikään parikymppinen enää.

Mitä se ikäero asiaan liittyy? Itselläni oli vastaava tilanne, siinä mies minua n. vuoden nuorempi. Nyt on erottu, ja itsekin olen tyytyväinen kun on vain yksi lapsi.