Mitä vastaatte autokyydin kinuajille?
Olen joskus tarjonnut kyydin tutuille, kun olemme kulkeneet samaan paikkaan samaan aikaan. Tarjoutuivat maksamaan kyydistä bensakuluja, joita en ystävällisyyttäni huolinut, vaan kerroin tarjoavani kyydin ilman maksuja. Näin kävi muutamia kertoja.
Jatkossa kyytejä on pyydelty ja halutaan etukäteen lyödä lukkoon aika jona kuljetaan. Välillä jopa pitää hakea kotiovelta. Maksua eivät kyydin kinuajat enää nykyisin tarjota kyydistä, eikä itse ole tullut kehdattua pyytääkään, mutta kismittää kun pitää järjestää omat kulkemiset niin, että maksan auton kulut ja bensat, mutta otan kyytiin muita, jotka eivät edes tarjoudu maksamaan. Auton pito on minulle vapautta, josta maksan, mutta se ei aina enää toteudu. Oletteko sanoneet tutuille/kavereille, että vaikka menette muutaman kymmentä kilometriä samaan suuntaan, ette ota heitä kyytiin, koska ette autollisena halua sopia minuuttiaikataulua tai odotella kyytiin tulevia? Nämä henkilöt siis itse kyselevät kyytejä
Kommentit (38)
Itse olen ajokortiton joten ei autoa. Pydän ystävääni viemään hänen ajalla silloin tällöin Hautusmaalle. Asuu lähelläni. Matkaa sivu on 15min.ajaa sinne ja takaisin 15min.. Maksan aina 20e. Kuin autan sitten joissain paperi asioissa koko vuoden ilmasiksi. Muutoin menen sinne minne metrolla pääsen. Ihan Onni pussia käytän simerkiksi kun menen Helsingistä Keski-Suomeen juhlaan. Ei Rarvitse saman paikkan tulevien Helsigin alue kuskata minua..Olen kulut tuo itsestän selvyytenä pitäminen kerostalossa kun yksinäistä ihmistä jolla auto ja pient eläke tulot.Pumataan viemään alavariin johonkin,Ilman pensa rahaa. Kun uskalsi sanoa ei,on huono ihminen.Useampi saman kokenut .Ylätys kyydin pumajilta, löytyy jo heillä rahat sairala plk.menoihin kela taksit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sen verran hyvin toimeentulevia kavereita, että niillä on omat autot, joilla ne pääsee paikasta A paikaan B. Joo ja jos mun kyytiin joku välttämättä kinuaa niin saa maksaa. Itsehän sinä tuon tilanteen olet aiheuttanut kun et ole rahaa huolinut niin kaverisi ovat oppineet, ettei sinulle tarvi maksaa. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.
Sun mielestä myös on siis järkevää, että jokainen ajaa samaan paikkaan omalla autollaan sen sijaan, että järkättäisiin vaikka kimppakyyti?
Ap:lle: noille voi sanoa, että voin ottaa kyytiin, jos osallistuu bensakuluihin.
Kuljetin aina tuttuja ilmaiseksi, mutta he pyysivät maksun.
Sama matka.
Ihmiset ovat niin erilaisia. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä pokkaa sanoa, jos haluankin korvauksen, sopiiko kyyditys, haenko vai sanonko että tulee minun luo ja siitä lähdetään. Jos se kinuajalle ei sovi, lyön luurin korvaan ja jääkööt mäkättämään kotiinsa.
Meillä siivotaan yleensä silloin kun aikaa on, enkä halua/voi ottaa kavereita/tuttuja odottamaan kotiin töideni/ruokailun päättymistä, valmistautumistani ja lähtöäni. Enkä haluaisi siirtää valmiiksi itseni saatuani vartilla tai puolella tunnilla omaa menoani vain siksi, että joku itse kyydin pummannut tulee juuri tiettyyn kellonaikaan pihalle, josta yhteinen lähtö. Lisäksi kun kaveri myöhästyy vielä sovitusta ajasta, yllättäen joudun odotella myöhempään kuin alunperin sovittu aika oli
Ihan tarkoituksella olen autoni hankkinut ja maksanut ylläpitokuluineen, jotta ei tarvitse niitä vartin välein meneviä busseja odotella tai kytätä niiden aikatauluja. Vapaus lähteä kotoa milloin vain menee, kun julkisilla liikkuvat kaverit keksivät, että heidän on helpointa ja nopeinta tulla ilmaiseksi minun kyydilläni
Eihän kukaan nyt ole käskemässä ottaa sisälle asti. Sovitaan klo 14. 55 tapaaminen parkkipaikalla, älä myöhästy. Auto starttaa klo 15. Jos ei myöhästyjä osaa soittaa olevansa myöhässä, oma vika. Koska jos mulla on omaa menoa, niin en jää oottamaan.
Itse olen ottanut työkaverin kyytiin matkanvarrella töihin. Sanoin n. ajan, jolloin ajan pysäkin ohi. Jos et siinä ole, jatkan matkaa pysähtymättä. Ja aina seiso ajoissa. Oma aikani heitti +-5min arvioidusta ajastani.
Annoin aina mukisematta kyydin sillä tiesin että joskus käy toisin päin. Nyt saan lähes aina. Kukaan muu kyytiä ei ikinä pyytänyt kuin lapset.
-äiti
Yleensä vastaan että tottakai jos ei itsellä ole mitään menoa. Ovat kylläkin satunnaisia pyyntöjä. Jos pitäisi jatkuvasti kyyditä jonkin aikataulun kanssa niin sanoisin että sori on nyt menoa.
Tahdikkaasti? No tietysti kertomalla totuuden, että olet kyllästynyt tilanteeseesi ja haluat maksun tai vastapalveluksia tms, tai et kyytsää enää.
Vierailija kirjoitti:
Joskus naapuri olisi halunnut kyydin alkoon tai oluen ostoon. Ei tarvinnut kun annoin "lainaan" olut laatikon ja vodkapullon.
Palauttiko?
Minä vaan näivetin kaverisuhteen loppumaan pikkuhiljaa. Mulla oli kaveri, joka aina jaksoi paasata sitä että ei ikinä hanki ajokorttia eikä autoa, niiden pitäminen on niin kallista. Kuitenkin oli ihan joka viikko pummimassa kyytiä jonnekin.
-Lidlissä olisi nyt se ja se tarjouksessa, oletko menossa sinnepäin ja otatko kyytiin?
-En ole menossa sinnepäin.
-No lähdetko silti heittämään, haluan todella sen tarjouksessa olevan hilavitkuttimen.
Muutaman kerran olin ystävällinen ja otin kyytiin, mutta kun en saanut mitään bensarahaa.tms, niin lopetin vaan vastailemasta. En pitänyt tuota ystävyytenä vaan hyväksikäyttönä.
Sanot ihan rauhallisesti ja ystävällisesti, että jos olisi tilanne että sinulla on siihen aikaan asiaa kohteeseen, niin olisi ok että pääsee kyydillä, mutta nyt kun kaikki hinnat ja bensat ovat kalliimpia, niin nyt pyytäisit tästä kyytimaksua kympin, se on hyvin kohtuullinen hinta verrattuna taksiin.
Sanoisin että nyt ei käy, tilaa taksi. Seuraavalla kerralla uudelleen.
Jos jatkuisi, niin sanoisin että nyt lopeta, minä en ole mikään ilmainen taksi, vaikka kerran kyydin tarjosinkin.
En oo vielä eläessäni ollut niin kiireinen ja köyhä, etten pystyisi kaverille kyytiä antamaan tai lasten kavereille välipalaa tarjoamaan. Kehtaan sitten itsekin paremmin pyytää vastapalveluksia, jos tarve tulee. Olen pieneltä paikkakunnalta, ja jotenkin on itsestäänselvyys, että niin toimitaan. Päänsäryn vain saa, jos liian tarkaan alkaa laskea, kuka kenestäkin hyötyy eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sen verran hyvin toimeentulevia kavereita, että niillä on omat autot, joilla ne pääsee paikasta A paikaan B. Joo ja jos mun kyytiin joku välttämättä kinuaa niin saa maksaa. Itsehän sinä tuon tilanteen olet aiheuttanut kun et ole rahaa huolinut niin kaverisi ovat oppineet, ettei sinulle tarvi maksaa. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.
Sun mielestä myös on siis järkevää, että jokainen ajaa samaan paikkaan omalla autollaan sen sijaan, että järkättäisiin vaikka kimppakyyti?
Ap:lle: noille voi sanoa, että voin ottaa kyytiin, jos osallistuu bensakuluihin.
Kyytiläiset tarjoavat erillisestä pyynnöstäni minulle tyyliin 2 e/naama, kun ajan 30 km matkan ja aikataulutan itseni lähtemään pihalta kyytiläisten kanssa klo 17:00? Bussilipun hintakin olisi heiltä enemmän. Itse olisin mieluummin ilman 4 euron bensarahoja ja 2 kyytiin tulijaa, joista toinen ainakin myöhästyy vähän :D
Miten se on niin vaikeaa tarjota kunnon korvaus autokyydistä? Olen hakenut kavereita mökkireissulle heidän kotoansa asti (en asu kavereiden vieressä) ja he eivät ole maksaneet _mitään_ koko kyydistä, eivät edes ole tarjoutuneer maksamaan. :(
Bensaraha itseltäni olisi 10-20 euroa, jos menisin 10-100 km kaverin kyydillä, jota olen itse häneltä pyytänyt :)
Vierailija kirjoitti:
En oo vielä eläessäni ollut niin kiireinen ja köyhä, etten pystyisi kaverille kyytiä antamaan tai lasten kavereille välipalaa tarjoamaan. Kehtaan sitten itsekin paremmin pyytää vastapalveluksia, jos tarve tulee. Olen pieneltä paikkakunnalta, ja jotenkin on itsestäänselvyys, että niin toimitaan. Päänsäryn vain saa, jos liian tarkaan alkaa laskea, kuka kenestäkin hyötyy eniten.
Se on vaan ikävää kun kaikki ei tajua tarjota kylässä edes pullaa, vaan siitä peritään maksu ja tarjoilut kerätään kaupassa yhdessä ja maksu jyvitetään kylään tulleille.
Mikähän olisi sopiva bensaraha tarjota kaverilleni, kun lähdemme hänen luotaan hänen autollaan, matkaa tulee 50 + 50 km?
Riippuu kinuajasta ja mun omista suunnitelmista. En tietenkään kuskaa haisuleita enkä pummeja. Voin ottaa kaverin mukaan johonkin konserttiin ym. Mun kamut kuskaa vastavuoroisesti mua, ei edes ole kavereina sellaisia, jotka olis aina vain ottamassa ja vaatimassa.