Sinä joka olet ylipainoinen, millä ruuilla olet mielestäsi lihonut?
Oliko se esim. pikaruoka, makeat ruuat vai jotain muuta?
Kommentit (141)
Univajeella ja liikkumattomuudella. En niinkään millään ruualla.
Liikkumattomuus, syön enemmän kuin kulutan. En ole jaksanut harrastaa kunnon liikuntaa pitkään aikaan. On siis monipuolinen urheilutausta ja kun pistin syystä x urheilun tauolle, niin alkoi lihominen lähes heti... Ja kyllä olen jopa vähentänyt syömisiäni, mutta lihon silti. Ja tosi vähän herkuttelen millään karkeilla, sipseillä tms.
Aika usein taitaa olla tavallinen ruoka eli mielletään että on ihan tavallista syödä paljon ei eksiä, öljyistä makaronia jne. Ja sitten että ajattelee että liikunnan harrastaminen on hoidettu, kun on tehnyt omaan tasoon nähden vain hitusen, esim kävellyt kilometrin, kun oikeastaan kuntoa varten pitäisi juuri hänen kävellä viisi.
Mikä tahansa ruoka. On ahmimishäiriö mutta olen saanut lihomisen pysähtymään terapian ja mt-lääkeitten avulla. Ylipainoinen olen yhä 20kg.
Mielestäni fazerin suklaa, koska sitä ei vaadita paljoa, että rasvaa on. Sokeria taas pystyy vähentämään, mutta kaupassa osassa jälkiruuista on liikaa sokeria ja onko vaihtoehtoja sille. Pienten kauppojen valikoima on surkea. Naisille jälkiruoka on tärkeä, koska hormonit vetävät sinne. Rypäle ei ole aina ratkaisu, koska siinäkin sokeria ihan riittävästi. Hedelmät huonossa kunnossa täälläpäin, ja myyjät jättävät ne sinne. Tuoreruokatiskiä ei ole. Osa ottaa einestä joskus jos uupuu loputtomaan ruuanlaittoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä väitän, että ruuasta se johtuu. Ei univaje tuo kaloreita. Nim. Valvon yöt, nukun päivisin 4-5h ja laihdun koko ajan. Enkä alunperinkään ollut ylipainoinen. Olen ihan liian väsynyt, kiukkuinen ja jatkuvassa päänsäryssä koska en saa nukuttua, ei paljon ruoka jaksa kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä väitän, että ruuasta se johtuu. Ei univaje tuo kaloreita. Nim. Valvon yöt, nukun päivisin 4-5h ja laihdun koko ajan. Enkä alunperinkään ollut ylipainoinen. Olen ihan liian väsynyt, kiukkuinen ja jatkuvassa päänsäryssä koska en saa nukuttua, ei paljon ruoka jaksa kiinnostaa.
Jos ei nuku, eikä liiku, niin kaikki ruoka lihottaa, kun sitä syö riittävästi. Ja mitäpä muuta sitä ihminen tekisi, kun söisi, jos ei nuku tai liiku.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun syytätte yhtä ainetta, esim sokeria leipää, lihoamisestanne, ette tule ikinä laihtumaan. Ette ikinä.
Ensinnäkin, ei aloituksessa puhuttu laihduttamisesta.
Toiseksi, miten niin yksi ainesosa ei voisi olla syyllinen?
En tajua, miten voitte lihoa suomalaisella ruualla.
Lievä ylipaino. Lihonut herkuilla ja sillä että lopetin fyysisen työn tekemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nuku, eikä liiku, niin kaikki ruoka lihottaa, kun sitä syö riittävästi. Ja mitäpä muuta sitä ihminen tekisi, kun söisi, jos ei nuku tai liiku.
Okei. Mä kyllä keksin vaikka mitä tekemistä syömisen lisäksi vaikken nuku. Hulluksihan sitä tulisi jos vain makaisi silmät auki sängyssä. Mutta tuossa olit toki oikeassa, että kaikki ruoka lihottaa kun sitä syö riittävästi. Univajeen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ihan omia valintoja.
Kaikella! Olen tunnesyöjä. Kun on tylsää,syön. Kun olen surullinen,syön.
Sokeria sisältävät herkut ja pikaruoka. Tein aikoinaan hyvin yövuoropainotteisesti kolmivuorotyötä ja tuli syötyä epäterveellisesti yövuorojen välissä kun halusi helppoa ja nopeaa ruokaa. Mitään ateriarytmiä ei ollut, koska töissä ei voinut pitää ruokataukoa mihinkään tiettyyn aikaan. Painoa tuli joku 10kg ylimääräistä. Lopulta työterveyslääkäri käski lopettamaan yövuorot, sanoi että vaikuttaa liikaa aineenvaihduntaan ja mielitekojen hillintään. Lopetin yöt ja paino on lähtenyt putoamaan, pikaruokakin on jäänyt vähemmälle eikä sitä oikeastaan enää tee edes mieli.
Parhaiten tepsii rasvan ja hiilihydraattien yhdistäminen.
Siis paljon spagettia, ja siihen kyytipojaksi rasvainen kastike.
Suklaa auttaa myös, ja suuret annoskoot.
Olen itse normaalipainoinen mies ja mittani on 180/70.
Olen huomannut että meidän työpaikkaruokailassa ne ylipainoiset naiset syö ihan liian isoja annoskokoja,ne syövät samanlaisia annoksia kuin aikuiset miehetkin.
Olen ajatellut että kohteliaasta huomauttaisin heiti asiasta mutta miten voisin huomauttaa ettei he suuttuisi tai loukkaantuisi?
Väitän siis että suurin syy naisten ylipainoon on liian isot annoskoot, miksi naiset syö samanlaisia annoksia kuin miehetkin ja sitten naiset ihmettelee miksi ne lihoaa?
Kaikki makea jota vedin suruuni, tylsyyteen ja yksinäisyyteen.
Rakastan erilaisia leivonnaisia ja jäätelöä.
Ruoka jota söin ja annoskootkin oli terveellisiä.
Liikkumattomuus (pks alueella lähes 1.5 v koronasulkua ja etätöitä kotona 12h /pvä) hormonilääkitys ja kaikki makea joka vaan ruokkii entisestään syömishimoa.
Tällä kombinaatiolla paisuu takuu varmasti
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että meidän työpaikkaruokailassa ne ylipainoiset naiset syö ihan liian isoja annoskokoja,ne syövät samanlaisia annoksia kuin aikuiset miehetkin.
Olen ajatellut että kohteliaasta huomauttaisin heiti asiasta mutta miten voisin huomauttaa ettei he suuttuisi tai loukkaantuisi?
Väitän siis että suurin syy naisten ylipainoon on liian isot annoskoot, miksi naiset syö samanlaisia annoksia kuin miehetkin ja sitten naiset ihmettelee miksi ne lihoaa?
Eiköhän ne tiedä ihan ilman sanomistakin, että annoskoot on liian suuria.
Ongelma tuossa on kylläisyyden tunteen saavuttaminen. Ei kaikki saavuta sitä syömällä vihanneksia pikkulautaselta, vaan pitää vetää iso annos raskasta ruokaa.
Säätelysysteemi on siis rikki.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan psykologista kun se annos maksaa samanverran oli se iso tai pieni.
Kaljalla.