Ylimieliset, koiriaan vapaana pitävät ihmiset!
Jälleen eilen sain ilon ja kunnian kohdata koiranomistajan, joka piti vapaana kahta belgian malinoisia. Olin itse pyörällä liikkeellä, ja paikkana oli tällä kertaa pururata/kuntoilupolku, siis sellainen mitä talvella hiihdetään ja lumettona aikana käytetään kevyen liikenteen väylällä. Ajoin oikeassa reunassa kuten tuolla aina kannattaa ajaa, koska tie mutkittelee ja on paikoin monttuinen.
Mutkan takana vastaan tulikin kaksi vapaana olevaa koiraa. Väistin toista, ja olin kaatua pusikkoon. Mies otti toisen koiran pannasta kiinni ja toista yritti kutsua luokseen, mutta koira pyöri minun ympärilläni. Suutuin ihan todella, ja sanoin että koirat pitäisi pitää kiinni. Tässä kohtaa mies sai toisenkin koiran luokseen, piti niitä molempia pannoista ja ilmoitti että tässähän ne on kiinni.
Voi helevatan p*skap*rse. Mikä ihmisiä vaivaa?! Kun sanoin, että koirat ei voi seilata ympäriinsä missä sattuu yleisessä kuntoilualueella, mies haistatti v***t ja lähti.
Tuntuuko teistä muista, että tällainen välinpitämättömyys on lisääntynyt koronan myötä ja sen jälkeen?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä täällä väitetään ettei pururadalla tai hiihtoladut pohjalla saisi polkea polkupyörällä. Pyöräillä saa jokamiehenoikeudella siinä missä kävelläkin. Poikkeuksena voi olla joku luonnonsuojelualue.
Et voi jalkakäytävälläkään pyöräillä jokamiehenoikeudella. Ihan samalla tavalla pyöräily voidaan kieltää muillakin kävelyreiteillä. Jokamiehenoikeus tarkoittaa, että voit pyöräillä metsissä, missä ei ole merkittyjä reittejä.
Voidaan kieltää, mutta ap on kertonut että nyt kyse EI ollut reitistä jossa pyöräily on kielletty. Monilla ulkoilureiteillä se on ihan sallittua.
Jos irti oleva koira tulee jakoihin ja kuola kuonollaan lääppimään niin potkasesen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittakaa te pyöräilijänhaukkujat oma ketju sitä varten, tässä keskustellaan koirista.
Tässä puhutaan ap:n tilanteesta.
joka on vapaana olevat koirat. Pyörävihaajat ja koiran rakastelijat tuli sumuttamaan tätä keskustelua.
Pyöräilen itsekin paljon, ja minulla on myös koira. Silti olen sitä mieltä, että aloittaja ja vapaana olleiden koirien omistaja käyttäytyivät molemmat tässä tapauksessa ihan yhtä huonosti.
Jos haluaa keskustella pelkästään koirien vapaana pitämisestä ilman mitään kontekstia, niin sitten pitää aloittaa sellainen keskustelu. Aloittaja kertoi hänelle tapahtuneesta kohtaamisesta lenkkipolulla, tietysti täällä keskustellaan siitä kokonaisuudessaan.
Tavasin aloituksen nyt kertaalleen huolella läpi. Siinä sanotaan, että ap pyöräili oikeassa reunassa ja perusteli tämän, eli oletan että hän tietää reitin olevan sellainen että siellä on muitakin. Mutkan takaa tulee ap:n eteen irtokoira. Ap säikähtää ja on ajaa pyörällään pöpelikköön.
Miten tästä saadaan kuva, että syy on ap:n?
En vaan tajua.
Koiria ei saa pitää irti tähän aikaan vuodesta. Ulkoilureitillä taas saa pyöräillä, ja ap vieläpä tehnyt sen ihan mallikkaasti toisessa reunassa.
Erittäin harvinaista että lenkkipolulla joku tulee vastaan kävelijästä katsottuna oikeaa laitaa . Sen sijaan se että koiran omistaja ja koira kävelee eri laitaa ei ole mitenkään harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä täällä väitetään ettei pururadalla tai hiihtoladut pohjalla saisi polkea polkupyörällä. Pyöräillä saa jokamiehenoikeudella siinä missä kävelläkin. Poikkeuksena voi olla joku luonnonsuojelualue.
Uskomatonta, että joku on tosiaan tässä käsityksessä. Selittää kyllä miksi niin monet pyöräilijät kuvittelevat, että heillä on pelkkiä oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Nää koiriaan irti pitävät kyllä tietää ettei niin saisi tehdä, siksi ovat niin aggressiivisen puolustuskannalla heti jos asiasta sanoo. Ei tartte sanoa edes pahasti, tai ei välttämättä mitään muuta kuin yrittää pitää se koira etäällä omastaan niin huuto alkaa.
Tämän takia oman ja muiden turvallisuuden takia kannattaa soittaa poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittakaa te pyöräilijänhaukkujat oma ketju sitä varten, tässä keskustellaan koirista.
joka on vapaana olevat koirat. Pyörävihaajat ja koiran rakastelijat tuli sumuttamaan tätä keskustelua.
Ap saa nyt kuraa niskaansa, kun käyttäytyy vihamielisesti. Molemmissa osapuolissa on vikansa.
Siis ap:n ympärillä pyörii vapaana Malinois, joka ei ole mikään koirarotujen ystävällisin tapaus, ja ap siitä säikähtää, ja se on väärin?
Mikä kuningas se koiranomistaja on, kun hänelle hermostuminen koirien vapaana pitämisestä on se ainoa vääryys mitä ap teki?????????????????
Lue se "Metsä vastaa, kun sinne huudetaan"
-kommentti, sillä sekin on minulta. Paha tässä on sanoa miehestä mitään, kun hänen ulosantiaan tilanteesta ei olla kuultu.
Ei ole kuultu ap:nkaan ulosantia, mutta silti hänet on tuomittu vihamielisesti käyttäytyneesti. Hän kertoi vaan sanoneensa että koiria ei saa pitää kiinni.
Pitäisi saada lopettaa vapaana olevan koira, keinolla ei väliä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaan tulee koira, kytketty tai vapaana, niin ignooraa se kokonaan. Kävele, pyöräile tai skuutta tai mitä ikinä olitkaan tekemässä. Älä ota katsekontaktia koiraan saatikka ala huutamaan tilanteessa edes omistajalle. Mene vaan sinne minne olitkin menossa ja mieti ihan muita asioita. Koirat ei hyökkää sellaisen kimppuun joka ei niitä provosoi.
Mulla on kaksi isoa koiraa ja niiden kanssa (hihnassa!) kävellessä huomaa, että ne jotka pelkää tai vihaa koiria alkaa aina tuijottamaan niitä silmiin jo kaukaa ja koiratkin jännittyy tilanteessa. Niitä jotka vaan menee ohi omia aikojaan ei koirat edes huomaa.
Toki koirat on aina omistajansa vastuulla, mutta jotenkin toivoisi että pelkääjät opettelisi edes hitusen sitä miten kohdata koira, ihan oman mielenrauhan ja turvallisuuden vuoksi. Valitettavasti nykyaika on nykyaikaa ja ihmiset kävelee vaikka suoraan rekan alle suojatielle koska heiklä on oikeus ja rekalla väistämisvelvollisuus. Tulee mieleen myös se pyöräilijä (olikohan Tampereella) joka kiihdyttämällä kiihdytti aina konfliktitilanteisiin autojen kanssa, nauhoitti kohtaamiset ja lähetti ne iltapäivälehtiin. Nykyaikana pitää mieluummin provosoida että pääsee varmasti someen ja lehtiin "uhrina".
Minulle ja koirilleni ei ole mikään ongelma pelkäävä tai tuijottava vastaantulija. Olen kouluttanut koirani ulkoilemaan niin, että niistä ei aiheudu harmia muille ulkoilijoille. Viestitän myös jo kaukaa vastaantulijoille, että koirani ovat hallinnassani pyytämällä ne seuraamaan ja pitämään katsekontaktin minussa. Näin pelkäävänkin ihmisen on helpompi ohittaa meidät.
Nuo sinun neuvosi eivät muutenkaan pidä paikkaansa, koska jokainen koira ja tilanne on erilainen. Leikkisä, sosiaalinen pentu tai kouluttamaton aikuinen tulee varmasti iholle, ohitit sen miten tahansa. Pyöriä jahtaava koira lähtee pyöräilijän perään jos vaan saa tilaisuuden. Arka koira on aina arvaamaton. Ja jos sinulla itselläsi on koira, ei se irtokoira jätä teitä rauhaan vaikka itse ajattelisit ihan muita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaan tulee koira, kytketty tai vapaana, niin ignooraa se kokonaan. Kävele, pyöräile tai skuutta tai mitä ikinä olitkaan tekemässä. Älä ota katsekontaktia koiraan saatikka ala huutamaan tilanteessa edes omistajalle. Mene vaan sinne minne olitkin menossa ja mieti ihan muita asioita. Koirat ei hyökkää sellaisen kimppuun joka ei niitä provosoi.
Mulla on kaksi isoa koiraa ja niiden kanssa (hihnassa!) kävellessä huomaa, että ne jotka pelkää tai vihaa koiria alkaa aina tuijottamaan niitä silmiin jo kaukaa ja koiratkin jännittyy tilanteessa. Niitä jotka vaan menee ohi omia aikojaan ei koirat edes huomaa.
Toki koirat on aina omistajansa vastuulla, mutta jotenkin toivoisi että pelkääjät opettelisi edes hitusen sitä miten kohdata koira, ihan oman mielenrauhan ja turvallisuuden vuoksi. Valitettavasti nykyaika on nykyaikaa ja ihmiset kävelee vaikka suoraan rekan alle suojatielle koska heiklä on oikeus ja rekalla väistämisvelvollisuus. Tulee mieleen myös se pyöräilijä (olikohan Tampereella) joka kiihdyttämällä kiihdytti aina konfliktitilanteisiin autojen kanssa, nauhoitti kohtaamiset ja lähetti ne iltapäivälehtiin. Nykyaikana pitää mieluummin provosoida että pääsee varmasti someen ja lehtiin "uhrina".
koira käy kimppuun ainoastaan silloin kun omistaja sen hyväksyy.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jokainen suomalainen tietää miten toimia jos metsässä vastaan tulee karhu, mutta harva tietää tai viitsii opetella mitä pitää tehdä jos kohtaa koiran.
Koiria on Suomessa 800 000 ja karhuja 2000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää koiriaan irti pitävät kyllä tietää ettei niin saisi tehdä, siksi ovat niin aggressiivisen puolustuskannalla heti jos asiasta sanoo. Ei tartte sanoa edes pahasti, tai ei välttämättä mitään muuta kuin yrittää pitää se koira etäällä omastaan niin huuto alkaa.
Minä en ymmärrä, miten ihmiset voi puolustella koiraa ja sen omistajaa tällaisessa tapauksessa, ja jopa sellaisissa joissa joku kertoo irti olleen koiran hyppineen itseään vasten ja siinä on vaatteet likaantuneet. Ja tämäkin on saanut alanuolia kymmeniä, ihan kuin ihmisten pitäisi varautua koiriin ja ottaa vastaa kaikki, mitä ihmiset sallii koiriensa muille tekevän.
Itse olen huomauttanut eräälle rotwailerin omistajalle, että ei toista kertaa päästä koiraansa nuolemaan rattaissa istuvan lapseni naamaa. Tämäkin tilanne oli kohtaaminen jalkakäytävällä, jossa tultiin vastakkain, ja jossa koira äkkiä vain päätti tulla rattaiden luo ja haistella ja nuolla lastani. Ja omistaja suuttui minulle! Ärsyttää edelleen todella paljon kun asiaa miettii. Omistaja haistatteli minulla ja kertoi että siirrän koirapelkoni lapseenikin.
Ensinnäkin, en pelkää koiria. Ja toiseksi, ei lapsikaan, eikä ole niille allerginen eikä mitään. Mutta ei se vain mene niin, että lapsen luo saa koira tulla koska haluaa. Ei saa.
Intiassa lehmä on pyhä. Suomessa koira.
Meilläpäin kevyenliikenteenväylällä irrallaan poukkoilevat koirat alkoivat kummasti kulkea hihnassa kun lakkasin väistelemästä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi saada lopettaa vapaana olevan koira, keinolla ei väliä.
Kyllä sen saa kun vetoaa yleiseen turvallisuuteen ja hätävarjeluun. Koira on petoeläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi jalkakäytävälläkään pyöräillä jokamiehenoikeudella. Ihan samalla tavalla pyöräily voidaan kieltää muillakin kävelyreiteillä. Jokamiehenoikeus tarkoittaa, että voit pyöräillä metsissä, missä ei ole merkittyjä reittejä.
Voidaan kieltää, mutta ap on kertonut että nyt kyse EI ollut reitistä jossa pyöräily on kielletty. Monilla ulkoilureiteillä se on ihan sallittua.
Totta, mutta pyöräilijän on silti otettava muut liikkujat huomioon. Vaikka ajaisi oikeaa reunaa, niin pitää varautua siihen, että mutkan takana voi olla joku edessä. Toki tässä tilanteessa se koiria vapaana pitänyt mies teki väärin, mutta aloittaja itse kertoi, ettei nähnyt mutkan takana ollutta koiraa. Tilanne olisi siis ollut sama, vaikka koira olisi ollut siellä mutkan takana hihnassa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten ihmiset voi puolustella koiraa ja sen omistajaa tällaisessa tapauksessa, ja jopa sellaisissa joissa joku kertoo irti olleen koiran hyppineen itseään vasten ja siinä on vaatteet likaantuneet. Ja tämäkin on saanut alanuolia kymmeniä, ihan kuin ihmisten pitäisi varautua koiriin ja ottaa vastaa kaikki, mitä ihmiset sallii koiriensa muille tekevän.
Itse olen huomauttanut eräälle rotwailerin omistajalle, että ei toista kertaa päästä koiraansa nuolemaan rattaissa istuvan lapseni naamaa. Tämäkin tilanne oli kohtaaminen jalkakäytävällä, jossa tultiin vastakkain, ja jossa koira äkkiä vain päätti tulla rattaiden luo ja haistella ja nuolla lastani. Ja omistaja suuttui minulle! Ärsyttää edelleen todella paljon kun asiaa miettii. Omistaja haistatteli minulla ja kertoi että siirrän koirapelkoni lapseenikin.
Ensinnäkin, en pelkää koiria. Ja toiseksi, ei lapsikaan, eikä ole niille allerginen eikä mitään. Mutta ei se vain mene niin, että lapsen luo saa koira tulla koska haluaa. Ei saa.
Juuri tämä! Ja näistä idiooteista koiranomistajista kärsimme myös me, jotka itse pidämme koiramme asianmukaisesti kiinni. Me saamme kollektiivisesti irtokoiriin kyllästyneiden ihmisten vihat niskoillemme ja samalla saamme pelätä itsekin näistä irtokoiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap saa nyt kuraa niskaansa, kun käyttäytyy vihamielisesti. Molemmissa osapuolissa on vikansa.
Siis ap:n ympärillä pyörii vapaana Malinois, joka ei ole mikään koirarotujen ystävällisin tapaus, ja ap siitä säikähtää, ja se on väärin?
Mikä kuningas se koiranomistaja on, kun hänelle hermostuminen koirien vapaana pitämisestä on se ainoa vääryys mitä ap teki?????????????????
Lue se "Metsä vastaa, kun sinne huudetaan"
-kommentti, sillä sekin on minulta. Paha tässä on sanoa miehestä mitään, kun hänen ulosantiaan tilanteesta ei olla kuultu.Ei ole kuultu ap:nkaan ulosantia, mutta silti hänet on tuomittu vihamielisesti käyttäytyneesti. Hän kertoi vaan sanoneensa että koiria ei saa pitää kiinni.
Lainaan aloituksesta ap:n ulosantia:
"Voi helevatan p*skap*rse. Mikä ihmisiä vaivaa?! Kun sanoin, että koirat ei voi seilata ympäriinsä missä sattuu yleisessä kuntoilualueella, mies haistatti v***t ja lähti."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jokainen suomalainen tietää miten toimia jos metsässä vastaan tulee karhu, mutta harva tietää tai viitsii opetella mitä pitää tehdä jos kohtaa koiran.
Koiria on Suomessa 800 000 ja karhuja 2000.
koirat voidaan siis rinnastaa villieläimiksi joiden käyttäytymisestä ei ole vastuussa kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että joku on tosiaan tässä käsityksessä. Selittää kyllä miksi niin monet pyöräilijät kuvittelevat, että heillä on pelkkiä oikeuksia.
Pyörällä saa ajaa siellä, missä sitä ei ole erikseen kielletty. Jalkakäytävällä pyöräily on erikseen kielletty, lenkkipolulla voi olla kielletty tai ei. Moottoriajoneuvolla ajo kielletty-kyltti ei koske pyöräilijöitä, vaikka täällä joku niinkin yrittää väittää.
Jos vapaana juoksevan koiran poistaa päiviltä niin saako siitä jonkun kunniamerkin tai rahapalkinnon?
ja kun se on välinpitämätöntä. Mä saan tehdä mitä haluan -asenne. Muut noudattaa lakia, mutta kaikkia ei laki koske.