Ylimieliset, koiriaan vapaana pitävät ihmiset!
Jälleen eilen sain ilon ja kunnian kohdata koiranomistajan, joka piti vapaana kahta belgian malinoisia. Olin itse pyörällä liikkeellä, ja paikkana oli tällä kertaa pururata/kuntoilupolku, siis sellainen mitä talvella hiihdetään ja lumettona aikana käytetään kevyen liikenteen väylällä. Ajoin oikeassa reunassa kuten tuolla aina kannattaa ajaa, koska tie mutkittelee ja on paikoin monttuinen.
Mutkan takana vastaan tulikin kaksi vapaana olevaa koiraa. Väistin toista, ja olin kaatua pusikkoon. Mies otti toisen koiran pannasta kiinni ja toista yritti kutsua luokseen, mutta koira pyöri minun ympärilläni. Suutuin ihan todella, ja sanoin että koirat pitäisi pitää kiinni. Tässä kohtaa mies sai toisenkin koiran luokseen, piti niitä molempia pannoista ja ilmoitti että tässähän ne on kiinni.
Voi helevatan p*skap*rse. Mikä ihmisiä vaivaa?! Kun sanoin, että koirat ei voi seilata ympäriinsä missä sattuu yleisessä kuntoilualueella, mies haistatti v***t ja lähti.
Tuntuuko teistä muista, että tällainen välinpitämättömyys on lisääntynyt koronan myötä ja sen jälkeen?
Kommentit (113)
Sitä on huomannut jo useamman vuoden. Muutin yli viisi vuotta sitten alueelle, jossa on paljon koiria ja vuokranantajat sallivat lemmikit. Vuodessa huomasin vastaan tulevan paljon koiranulkoiluttajia, jotka antavat koiriensa tulla jalkoihin rähisemään, vaikka ne ovat hihnassa. Aloin pelkäämään, en niinkään koiria koska olen tottunut melko isoihinkin koiriin, mutta niiden omistajia. Kerran jopa kohtasin ulkoiluttajan, joka tuijotti suoraan minua monen kymmenen metrin matkan kävellessäni kun pysyi paikallaan, ja päästi sekuntia ennen kuin pääsin hänestä ohitse koiransa kulkemaan koko kävelyreitin poikki niin että hihna sulki koko reitin. Ulkoiluttaja liikahti niin että koira luuli saavansa kävellä tien yli toiseen reunaan, mutta ulkoiluttaja jäi itse entiseen reunaan seisomaan. Täysin tahallista. Täällä on myös koiranulkoiluttajia, jotka jopa juoksevat kävelytien poikki toiseen reunaan vähän ennen ohitustilannetta päästäkseen kävelemään suoraan päin koiran kanssa ja osa näyttää oikein tyytyväiseltä luullessaan ison koiransa aiheuttavan pelkoa vastaantulijoissa. Kerran kävelin reittiä jossa on jyrkkä mutka meluaidan vieressä. Meluaidan takaa tuli koira fleksissä ja luulin taluttaja tulevan heti perässä, mutta eipä tullutkaan vaan koira alkoi hyppimään vasten ja yritti repiä takkiani, mikä oli pelottavaa koska en tiennyt oliko se leikkiä vai jotakin muuta. Taluttaja tuli jotain viisi metriä jäljessä kulman takaa ja vain ihmetteli eikä edes pyytänyt anteeksi. Tekisi melkein mieleni lainata jonkun tutun isoa koiraa, joka tekisi niistä piskeistä jauhelihaa. Eniten ärsyttää kun olen itsekin ulkoiluttanut paljon muiden koiria ja tiedän mitkä huudot olisin itse saanut monet kerrat, jos olisin toiminut samalla tavalla.
Koska seudulla on niin paljon koiranulkoiluttajia jotka eivät voi edes lyhentää fleksiä tai pitää koiraa koskaan lyhyessä hihnassa lähellään vaan päästävät ne hyppimään päin ja jopa yrittämään repiä vaatteita, en pidä enää yhtään vapaana olevista koirista, vaikka ne olisivat kuinka ystävällisiä. Sekään ei ole hyvä, jos koira menee tuntemattoman luokse, vaikka koira olisi ystävällinen. En halua välttämättä edes tuntemattoman koiran kuolaa vaatteilleni. Ja paikalliset koiranulkoiluttajat ovat osoittaneet epäluotettavuutensa monet kerrat.
Aloittakaa te pyöräilijänhaukkujat oma ketju sitä varten, tässä keskustellaan koirista.
Vierailija kirjoitti:
Ja Ap:n tilannenopeus oli?
T. Poliisi
Jep. Tämä on se asia jota poliisi oikeasti kysyy. Ja siitä onnettomuudet oikeasti johtuu. Kyllä kännissä olevakin saa kävellä kotiin, mutta ei ajaa autolla koska se nopeus merkitsee!
Vierailija kirjoitti:
Sitä on huomannut jo useamman vuoden. Muutin yli viisi vuotta sitten alueelle, jossa on paljon koiria ja vuokranantajat sallivat lemmikit. Vuodessa huomasin vastaan tulevan paljon koiranulkoiluttajia, jotka antavat koiriensa tulla jalkoihin rähisemään, vaikka ne ovat hihnassa. Aloin pelkäämään, en niinkään koiria koska olen tottunut melko isoihinkin koiriin, mutta niiden omistajia. Kerran jopa kohtasin ulkoiluttajan, joka tuijotti suoraan minua monen kymmenen metrin matkan kävellessäni kun pysyi paikallaan, ja päästi sekuntia ennen kuin pääsin hänestä ohitse koiransa kulkemaan koko kävelyreitin poikki niin että hihna sulki koko reitin. Ulkoiluttaja liikahti niin että koira luuli saavansa kävellä tien yli toiseen reunaan, mutta ulkoiluttaja jäi itse entiseen reunaan seisomaan. Täysin tahallista. Täällä on myös koiranulkoiluttajia, jotka jopa juoksevat kävelytien poikki toiseen reunaan vähän ennen ohitustilannetta päästäkseen kävelemään suoraan päin koiran kanssa ja osa näyttää oikein tyytyväiseltä luullessaan ison koiransa aiheuttavan pelkoa vastaantulijoissa. Kerran kävelin reittiä jossa on jyrkkä mutka meluaidan vieressä. Meluaidan takaa tuli koira fleksissä ja luulin taluttaja tulevan heti perässä, mutta eipä tullutkaan vaan koira alkoi hyppimään vasten ja yritti repiä takkiani, mikä oli pelottavaa koska en tiennyt oliko se leikkiä vai jotakin muuta. Taluttaja tuli jotain viisi metriä jäljessä kulman takaa ja vain ihmetteli eikä edes pyytänyt anteeksi. Tekisi melkein mieleni lainata jonkun tutun isoa koiraa, joka tekisi niistä piskeistä jauhelihaa. Eniten ärsyttää kun olen itsekin ulkoiluttanut paljon muiden koiria ja tiedän mitkä huudot olisin itse saanut monet kerrat, jos olisin toiminut samalla tavalla.
Koska seudulla on niin paljon koiranulkoiluttajia jotka eivät voi edes lyhentää fleksiä tai pitää koiraa koskaan lyhyessä hihnassa lähellään vaan päästävät ne hyppimään päin ja jopa yrittämään repiä vaatteita, en pidä enää yhtään vapaana olevista koirista, vaikka ne olisivat kuinka ystävällisiä. Sekään ei ole hyvä, jos koira menee tuntemattoman luokse, vaikka koira olisi ystävällinen. En halua välttämättä edes tuntemattoman koiran kuolaa vaatteilleni. Ja paikalliset koiranulkoiluttajat ovat osoittaneet epäluotettavuutensa monet kerrat.
Sulje se pöytäkone jo. Ja opettele kappalejako. KUKAAN ei jaksa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Aloittakaa te pyöräilijänhaukkujat oma ketju sitä varten, tässä keskustellaan koirista.
Tässä puhutaan ap:n tilanteesta.
En tiedä missä näitä pyöräilyyn tarkoitettuja pururatoja on, ei pitäisi olla ?
No koirat on myös pidettävä kytkettynä oli paikka sitten mikä tahansa näin alkukesästä rodusta tai koosta riippumatta.
Kuinka moni tappaa kun ei ollut kylttiä ettei saa tappaa?
No kohta palsta täynnä miksi noin huono esimerkki, mutta jos lakeja on niin niitä pitää noudattaa tai maailma on täynnä omien lakien mukaan eläviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. You catch more flies with honey. Onhan näitä sanontoja. Kannattaa miettiä sitä omaakin ulosantia.
Ai että kun olen ajamassa koiran päälle, jota en voinut nähdä kulman takaa, niin syy on minun?
Mitä jos olisin ollut juoksulenkillä ja koira olisi lähtenyt perään? Ap
Mitä jos siellä kulman takana olisi ollut ihminen ilman koiraa? Olisit ajanut hänenkin päälleen.
Alat kyllä kuulostaa provolta.
5/5
Kulman takaa olisi voinut tulla lapsi pyörällä ja Ap olisi kaahannut päälle.
Koirat pois ja koirien pitokielto tuollaisille vatipäille jotka eivät tunne lakeja. Metsässäkään ei saa pitää vapaana milloin haluaa Kannattaa tutustua metsästyslakiin että milloin saa ja milloin ei.
Itse olisin nokkaan näpäyttäny sitä omistajaa ja koiria näpäyttäny vähä enemmän jos olisivat omistajan näpäytyksestä hermostuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. You catch more flies with honey. Onhan näitä sanontoja. Kannattaa miettiä sitä omaakin ulosantia.
Ai että kun olen ajamassa koiran päälle, jota en voinut nähdä kulman takaa, niin syy on minun?
Mitä jos siellä kulman takana olisi ollut ihminen ilman koiraa? Olisit ajanut hänenkin päälleen.
5/5
Lenkkeilijäkin voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5/5
Nose pyöräilijä paikassa missä ei saa pyöräillä on paljon pienempi paha kuin vapaana olevat koirat. T:eri
Vierailija kirjoitti:
Koirat pois ja koirien pitokielto tuollaisille vatipäille jotka eivät tunne lakeja. Metsässäkään ei saa pitää vapaana milloin haluaa Kannattaa tutustua metsästyslakiin että milloin saa ja milloin ei.
Itse olisin nokkaan näpäyttäny sitä omistajaa ja koiria näpäyttäny vähä enemmän jos olisivat omistajan näpäytyksestä hermostuneet.
Ai näpäytät koiria nokkaan ja luulet ettei sinulle mitään tapahdu?😆🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5/5
Nose pyöräilijä paikassa missä ei saa pyöräillä on paljon pienempi paha kuin vapaana olevat koirat. T:eri
Millä perusteella? Ihan yhtä vaarallisia molemmat.
t: eri
Mulle kävi ulkoilureiteillä (Helsingin Paloheinässä) siten, että minua vastaan tuli koira ensimmäisenä (ei ollut hihnassa). Huusin kauempana olevalle omistajalle, että ottaisitko koirasi kiinni, siis ennen kuin koira oli minun kohdallani. Äijä vaan naureskeli ivallisesti, ja vastasi, että se on ihan kiltti - klassikko, mitä aina sanotaan niistä hulluimmista koirista. Olin siinä aika peloissani ja sanoin, että soitan poliisit. Siitä äijä riemastui ja alkoi uhittelemaan minulle (tuli aggressiivisesti, kukkotappelumaisesti lähelleni ja hoki, että soita poliisit, soita poliisit!). Koira meni menojaan ja niin minäkin (olin juoksulenkillä ja olen siis pienikokoinen nainen).
Huh, mitä porukkaa tosiaan.
Kerran olin metsässä laavulla kahden lapsen kanssa. Jostain sinne tuli 2 isoa koiraa eikä ihmisistä tietoakaan . Toinen tuli meidän luo ja nuolasi mun kättä ja molemmat lähtivät sen jälkeen pois.
Kun näin koirat niin menin heti lasten eteen seisomaan heidän suojaksi. Mulla oli iso puukko ja kirves vieressä. Jos se luoksemme tullu koira olis kerrankin murissut niin olisin lyönyt sitä kirveellä.
Pitäkää ne rakit kiinni! Ovat vaaraksi ihmisille ja muille eläimille!
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää ne rakit kiinni! Ovat vaaraksi ihmisille ja muille eläimille!
Koira vaistoaa milloin ihminen pelkää ja te vanhat tädit pelkäätte aivan kaikkea!
Vierailija kirjoitti:
Miten joku koiranomistaja muka EI tiedä, ettei koiria saa pitää vapaana kaupungissa ja taajamassa ihan järjestyslain mukaan? Sen lisäksi tällä hetkellä on metsästyslain mukainen lakisääteinen kiinnipitoaika, jolla pyritään turvaamaan luonnoneläinten pesimärauha.
Miksi rikolliselle pitäisi olla jotenkin ystävällinen? Sanoisitko kivasti ihmiselle, joka yrittää varastaa fillarisi?
tän takia pitäisi olla koira-ajokortti ja rankkurit jotka sakottaa samalla tavalla kun kalastuslupatarkastajatkin.
Suomessa ei ole enää mitään pyhää muuta kuin koira. Sen puolesta ihmiset nousee aina vaikka kävis vääntää tortut haudalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan ap:n tilanteesta.
joka on vapaana olevat koirat. Pyörävihaajat ja koiran rakastelijat tuli sumuttamaan tätä keskustelua.
Metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Paremmin voisi mennä toisille asiat kaaliin, jos oltaisiin asiallisia toisilleen.
Eipä mies ajatellut toimiaan pidemmälle, mutta eipä se raivoaminen auta asiaan. Pyrki sentään ottamaan koirat kiinni tilanteessasi.
Mä en edes uskaltaisi pitää koiraa vapaana, sillä jos orava sattuukin tulemaan koiran näkökenttään niin se sitten menoa on.