Luulenko vaan vai onko ruoka vain entistä kalliimpaa?
En niin kovasti huomioinut hintojen nousua silloin kun siitä eniten uutisoitiin, muuten kuin parissa tuotteessa. Nyt viime kuukauden aikana lähes kaikki on tuntunut ihan hillittömän kalliilta. Alennuksessa olevat tuotteetkin ovat kalliimpia kuin mitä ne ennen olivat normaalisti.
Kommentit (85)
Mitäpä luulette, kun inflaatio kääntyy oikeasti laskuun, kääntyvätkö ahneiden kauppiaiden hinnat? Eivät varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään ostamassa jauhelihaa, käytämme aina naudan 10% tai alle jauhelihaa. 400g hinta oli yli kuusi euroa! Ihan käsittämätöntä.
Minä käytin ennen naudan jauhelihaa. Oli pakko siirtyä sikanautaan, kun se maksaa nyt sen verran mitä nauta ennen. Kohta jää jauheliha kokonaan ostamatta, jos tämä tahti jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Joskus muinoin tuntui, että 25 eurolla sai aika paljon. Mulla oli eilen 6 lasta hoidossa ja kävin hakemassa vähän ruokia. Leipää, nakkeja, lihapullia, ranskalaisia, maitoa, hedelmiä , toiseen ruokaan aineet ja hieman jäätelöä. Ostokset maksoi 70€ . Olin aivan , että häh...
25€ saa nykyäänkin melkein viikon ruoat kun tekee itse.
Huomaa, että jotkut eivät seuraa uutisia. Vastahan tässä on varmaan vuosi paasattu uutisissa inflaatiosta.
Joku pato murtui Ukrainassa niin kotimaisen kurkun hintaa piti nostaa 400 %. Keksitty esimerkki, mutta ei toisaalta tosielämästä irrallinen sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus muinoin tuntui, että 25 eurolla sai aika paljon. Mulla oli eilen 6 lasta hoidossa ja kävin hakemassa vähän ruokia. Leipää, nakkeja, lihapullia, ranskalaisia, maitoa, hedelmiä , toiseen ruokaan aineet ja hieman jäätelöä. Ostokset maksoi 70€ . Olin aivan , että häh...
Kerro toki miten ruokit 2 teinipoikaa 25 eurolla viikossa? Itse tehtyyn sapuskaan kuluu nykyään 100-150€ viikossa. Ennen saattoi selvitä 70-80 eurolla, kun vähän nuukaili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki miten ruokit 2 teinipoikaa 25 eurolla viikossa? Itse tehtyyn sapuskaan kuluu nykyään 100-150€ viikossa. Ennen saattoi selvitä 70-80 eurolla, kun vähän nuukaili.
Hah hah, tämä! Hyvä kun saa edes kattilallista lohisoppaa kun ostaa fileen tiskistä
On se.
Mutta ei hätää, kohta ei päästä edes ruokakauppaan enää ilman sovellusta ja voimassaolevaa digitodistusta. Britanniassa Aldi-ketju jo ottanut käyttöön... Ja tätä yrittävät varmasti kaikkialle vielä.
Jos ei nyt oikeasti aleta laittaan stoppia, niin me ei syödä kohta enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
On se.
Mutta ei hätää, kohta ei päästä edes ruokakauppaan enää ilman sovellusta ja voimassaolevaa digitodistusta. Britanniassa Aldi-ketju jo ottanut käyttöön... Ja tätä yrittävät varmasti kaikkialle vielä.
Jos ei nyt oikeasti aleta laittaan stoppia, niin me ei syödä kohta enää mitään.
Kun vaan otat ne piikkisi, pääset kauppaan.
Itsehän sitä hämmästelee aina miten paljon kauppaan menee rahaa, mutta niin kauan kun lompakko on kunnossa, se aiheuttaa vain hämmästelyä. Vielä ei oo kansalla niin huonosti asiat, että kadulle lähtisivät, eli ilmeisesti sossu maksaa vielä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Millä tämä selittyy, kun energian hinta on laskenut ja inflaatiokin on käsittääkseni kääntynyt laskuun?
ROSVO kauppiaat
Vierailija kirjoitti:
Millä tämä selittyy, kun energian hinta on laskenut ja inflaatiokin on käsittääkseni kääntynyt laskuun?
Ei inflaatio ole kääntynyt laskuuun, vaan nousuvauhti on hiljentynyt. Siis kun mennyt vuosi mentiin elintarvikkeiden osalta inflaatiovauhtia 30% vuodessa, niin nyt hinnat nousevat enää 25 tai 20% vuodessa. Sekin on aika paljon, kun palkankorotukset olivat alle 2%.
Vierailija kirjoitti:
Elintarvikkeet, ihan perus ruoka ja mm. pesuaineet ovat järkyttävän kalliita. Joitakin halvempia tuoteryhmiä ei enää löydy kauppojen hyllyltä, vaan tilalle on laitettu korkealle hinnoiteltuja tuotteita. Tällä tavalla kauppa kai yrittää ohjata kuluttamista, vaikka tosiasiassa hinnat ovat niin korkeita, ettei kauppa käy, näistä esimerkkinä vaikkapa lohen ja naudanlihan kilohinnat. Myynnissä on nyt superkalliita grillikauden tuotteita. Sitten jotakin Pirkkaa tai K-Menua ei enää tahdo löytyä broilerista tai lihatuotteista. Niitä ei joko tule kauppaan (kuulemma toimitus tökkii) ja kun tulee se menee saman tien ja hyllypaikka huutaa taas tyhjää.
Joku Tolu siivousaine maksoi pari kuukautta sitten 1,95 nyt yli 3 euroa. Perfekt ja Formil pyykkiainetabletit ovat hävinneet myynnistä. Tällä suuntaksella olemme jo elokuussa Albanian tasolla.
Asiakkaita myös huijataan taas sillä että pienennetään pakkauskokoja ja nostetaan hintaa vain vähän. Seuratkaapa vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään ostamassa jauhelihaa, käytämme aina naudan 10% tai alle jauhelihaa. 400g hinta oli yli kuusi euroa! Ihan käsittämätöntä.
Älä valehtele, Atria Parempi Nauta Jauheliha 10% 400g, hinta 3,89 €.
Olen k kaupassa töissä ja kyllä meidän kauppiaan katteet on nostettu 25-35 akselilta 35-60 akselille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä saivartele, tietenkin puhuin yhden ihmisen ruoista.
Vähän aikaa sitten s-ryhmä mainosti että kaikkien xtra tuotteiden hinnat laskee 10%. No yllätys oli suuri kun tomaattimurska mikä ennen maksoi noin 40c makoi nyt lähes 90c. Mitä huijausta,jäi kauppaan ja lähdin lidliin
Suosikkituotteeni hinta oli 2v sitten 1,60 ja tällä hetkellä 2,35. Katsotaan mihin hinnan nousu päättyy vai päättyykö koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no shit sherlock!?
Olin näkevinäni uutisen, jossa sanottiin, että ruuan hinta on alkanut jo laskea. Näin kai väärin.
On toki laskenut. Kurkulla ja tomaatilla.
Sesonkituote. Vertailuhintaa pitää etsiä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.