Onko täällä muita totaalikokemattomia 30+ -vuotiaita naisia?
Otsikon kysymys on sikäli tyhmä, että varmasti näin suositulla keskustelupalstalla on muitakin kuin minä. Kiinnostaisi kuulla teistä muistakin! Aihe on ehkä vähän tabu, koska vallalla on käsitys, että nainen kuin nainen saa kyllä halutessaan miehen. Ja että kokematon aikuinen nainen on joko uskossa, syrjäytynyt tai vaan todella nynny.
Olen siis itse yli 30-vuotias seksi- ja parisuhdeasioissa täysin kokematon nainen. Olen hetero, mutten ole koskaan edes pitänyt miestä kädestä romanttisessa mielessä. Miespuolisia kavereita kyllä on. Olen korkeakoulutettu ja työelämässä hyvin pärjäävä, ihan tavallinen ihminen. Kivakin kaiken lisäksi. Ja ilmeisesti tämän tavallisuudesta vuoksi ihmisten on vaikea uskoa, etten ole koskaan seurustellut, tapaillut tai harrastanut seksiä.
Perustetaan oma klubi! Saa esitellä itsensä, esittää kysymyksiä tai kertoa kissansa erinomaisuudesta 😙
Kommentit (125)
En ole. Mutta olen 40 ja mulla on ollut vain 1 mies, 2 lasta on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokematon. Olen saanut vain outoja tarjouksia: Suurin osa miehistä aloittaa kommunikaation kysymällä "annatko pillua?" Johon vastaan en ja häivyn. Toinen ilmiö ovat miehet, jotka haluavat tutustumatta naimisiin. Että jos joku olisi oikeasti halunnut tutustua minuun henkilönä, voisi tulos olla toinen.
Nykyään olen jo oppinut miesten pahat tavat, joten en enää edes halua enää miestä. Ruusuisten unelmien aika on jo ohi.
Missäs ne sinun yritykset haluta tutustua on? Kuinka usein teet aloitteita? Jos olet passiivinen, niin ei sinuun yleensä tutustukaan kuin ne ongelmatapaukset.
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustellaan tasaisin väliajoin siitä, mistä voisi löytää kunnollisen miehen, ja harmitellaan sitä, kun vastaan tulee vain huonokäytöksisiä ehdokkaita, jos ketään. Sen sijaan että yrittäisin jakaa neuvoja asian korjaamiseksi, kasasin tämän listan paikoista, joissa voi tavata miehiä luonnollisesti.
Yksi vaihtoeho on kokeilla joitain näistä erittäin miesvaltaisista harrastuksista: frisbeegolf, puu- ja metallityöt, maantiepyöräily, seinäkiipeily, maastopyöräily, laitteistoläheinen ohjelmointi, vanhojen autojen korjaaminen, suurriistan metsästys, elektroniikan näpertely, lukkopaini, pienpanimotoiminta, kitaran tai rumpujen soittaminen, retrovideopelit. Harrastuksista ei tarvitse olla kiinnostunut kokeillakseen niitä, mutta positiivisin ja avoimin mielin vastaanotto on varmasti parempi. Sukupuolten tasa-arvo ei päde tässä.
Jos ei halua kokeilla uusia harrastuksia, mutta ei myöskään kiinnosta etsiä seksiseuraa Tinderistä, OkCupidista tai muista Match Groupin omistamista treffipalveluista (vaikka niistä voi löytää muutakin), niin toinen vaihtoehto on lähestyä miehiä joillain näistä treffipalstoista: Suomi24 Treffit, Happy Pancake, Yli lauta (erityisesti alalauta /deitti/), Reddit Personals (r4r). Palstoille ei tarvitse laittaa itsestään juuri mitään henkilötietoja, mutta siinä tapauksessa täytyy olla itse aloitteellinen, koska kukaan, joka tietää mitä haluaa, ei kiinnostu tyhjästä kuvattomasta profiilista.
Nämä havainnot perustuvat omiin kokemuksiini ja ovat siis välttämättä puutteellisia. Jos listoilta puuttuu jotain oleellista tai kiinnostaisi kasata vastaavat suositukset toisen sukupuolen näkökulmasta, niin parannusehdotuksia otetaan vastaan.
Kokeiltu on näitäkin, ainakin osittain. Kävin puunveistokurssilla, siellä oli mukavaa ja lisäkseni vain yksi nainen, mutta muut osallistujat olivat ikämiehiä ja nuoremmat miehet olivat jo varattuja. Frisbeegolfia voisi kokeilla useamminkin, olen käynyt vain naisporukalla, ja sielläkin miehet heittelivät keskenään, joidenkin kanssa toki juteltiin siinä vuoroa odotellessa. Kitarakin löytyy, mutta missähän sitä soittelisi, että olisi myös miehiä? Tykkään vanhoista autoista, mutta sellaiseen ei ole varaa eikä osaamista, ja usein autotapahtumissa miehillä on jo se oma leidi vierellään. Facebookin sinkkuryhmiä olen joskus kokeillut, mutta miehet ovat muualta päin Suomea ja omanikäiset etsivät nuorempia naisia. Juttelen myös ystävällisesti ihmisille, milloin on luonteva tilanne sellaiseen, mutta eipä satunnainen keskustelu juuri enempään johda.
Muutama viesti takaperin kommentoineen kanssa olen samaa mieltä siinä, että kokemattomuus ei liene este, kun tuntee oman kehonsa ja tietää, mistä itse tykkää ja uskaltaa puhua näistäkin asioista. Silloin luulisi olevan helppoa selvittää kumppaninkin mieltymykset ja lähteä kokeilemaan.
Ongelmahan tässä (ainakaan minulle) ei ole se, ettei saisi halutessaan seksiä, vaan että ei saa parisuhdetta ja perhettä. En ole satunnaista seuraa vailla, vaan haluan elämänkumppanin. Mieluummin olen yksin kuin ilman sitä.
t. viesti 32 edelliseltä sivulta
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös +30 ja täysin seurustelematon. Seksiä olen harrastanut tasan kerran ja siitä on yli kymmenisen vuotta (yhdenyön juttu). Olen myös ihan itsevarma sosiaalinen omasta mielestäni perusnainen, en nätti mutten rumakaan, en menestynyt mutten luuserikaan. Ihmiset ihmettelevät kun saavat tietää ettei ole ikinä ollut "mitään". Miespuolisia kavereita ei ole koskaan ollut, luulin joskus että se on aivain onneen mutta ilmeisesti ei ole?
Koulussa hengailin aina sellaisessa porukassa että monella muullakaan ei ollut vielä poikkista tai muutakaan säpinää, ujoja ja tunnollisia ja vähän eksentrisiä tyyppejä. Koin kuuluvani joukkoon. Ja hokkuspokkus, nyt kaikki heistäkin vakiintuneita ja lapsia pukkaa. Mihin tämä aika katosi? Mitä mä olen missannut että olen edelleen "tällainen"? Sitä itseltäni kyselen. Inhoan tätänykyä yksin olemista ja olen ihan kypsä elämääni.
Jospa sinulta unohtui se oman elämän eläminen? Elit kaveriporukassa ja he tekivät omissa elämissään valintoja ja sinä elit vaan niille kavereille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokematon nainen sopii kokemattomalle miehelle. Ei voi olla vaikee löytä sellaista koska suomessa niitä on 500 000 ainakin.
Miehen kokemattomuus ei haittaisi minua lainkaan, mutta yhteen sopimiseen tarvitaan kyllä paljon muutakin. Yhtenevät arvot ja mielipiteet olennaisissa asioissa, samankaltaiset odotukset parisuhteelta, yhteensopiva elämänrytmi, huumorintaju, kiinnostuksen kohteet...
Ap
Tämä on juuri se isoin ongelma yleensä. Me naiset olemme tavallisesti liberaaleja ja omaamme positiivisen asenteen vihreihin arvoihin ja ihmisoikeuksiin. Miehistä taas valitettavan suuri osa omaa tympeän setämiesmaailmankuvan joka on kuin kopio persujen puolueohjelmasta.
Niinpä ja sitten ihmettelevät kun naista ei löydy ja keksivät sitten että se johtuu siitä että naiset ovat liian kranttuja eli naisten syy!! Naurattaisi jos ei olisi niin avutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokematon nainen sopii kokemattomalle miehelle. Ei voi olla vaikee löytä sellaista koska suomessa niitä on 500 000 ainakin.
Miehen kokemattomuus ei haittaisi minua lainkaan, mutta yhteen sopimiseen tarvitaan kyllä paljon muutakin. Yhtenevät arvot ja mielipiteet olennaisissa asioissa, samankaltaiset odotukset parisuhteelta, yhteensopiva elämänrytmi, huumorintaju, kiinnostuksen kohteet...
Ap
Tämä on juuri se isoin ongelma yleensä. Me naiset olemme tavallisesti liberaaleja ja omaamme positiivisen asenteen vihreihin arvoihin ja ihmisoikeuksiin. Miehistä taas valitettavan suuri osa omaa tympeän setämiesmaailmankuvan joka on kuin kopio persujen puolueohjelmasta.
Se että koet omat arvosi jotenkin paremmiksi ja "ei-tympeiksi", ei tee siitä totta. Ja se mitä kutsut liberaaliudeksi on vain autoritäärisyyttä.
Kannattaa siis muistaa, että ihmiset ovat erilaisia eikä toinen mielipide ole toista parempi. Normaali ihminen ymmärtää tämän ja näkee ihmiset ihmisinä. Toiset sitten hämmästelevät miten kaikki eivät olekaan kuin he ja sitten surkuttelevat miten esimerkiksi toinen sukupuoli on niin surkea.
Vierailija kirjoitti:
Kokematon nainen on miehelle kuin lottovoitto! Ei tarvitse murehti aikaisempia säätöjä ja exiä sekä lisäksi ei pyöri mielessä aiemmat seksijutut. Miehelle jos mikä on pagähempi turn off kuin naisen lukuisat kumppani määrät. Pidä kokemattomuuttasi aarteena ja sitä se on meille kunnon miehille. Pukit on erikseen jotka ei välitä vaikka nainen olisi lumppu.
Valtava turn off mies jota haittaa naisen aiemmat seksiä sisältäneet suhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustellaan tasaisin väliajoin siitä, mistä voisi löytää kunnollisen miehen, ja harmitellaan sitä, kun vastaan tulee vain huonokäytöksisiä ehdokkaita, jos ketään. Sen sijaan että yrittäisin jakaa neuvoja asian korjaamiseksi, kasasin tämän listan paikoista, joissa voi tavata miehiä luonnollisesti.
Yksi vaihtoeho on kokeilla joitain näistä erittäin miesvaltaisista harrastuksista: frisbeegolf, puu- ja metallityöt, maantiepyöräily, seinäkiipeily, maastopyöräily, laitteistoläheinen ohjelmointi, vanhojen autojen korjaaminen, suurriistan metsästys, elektroniikan näpertely, lukkopaini, pienpanimotoiminta, kitaran tai rumpujen soittaminen, retrovideopelit. Harrastuksista ei tarvitse olla kiinnostunut kokeillakseen niitä, mutta positiivisin ja avoimin mielin vastaanotto on varmasti parempi. Sukupuolten tasa-arvo ei päde tässä.
Jos ei halua kokeilla uusia harrastuksia, mutta ei myöskään kiinnosta etsiä seksiseuraa Tinderistä, OkCupidista tai muista Match Groupin omistamista treffipalveluista (vaikka niistä voi löytää muutakin), niin toinen vaihtoehto on lähestyä miehiä joillain näistä treffipalstoista: Suomi24 Treffit, Happy Pancake, Yli lauta (erityisesti alalauta /deitti/), Reddit Personals (r4r). Palstoille ei tarvitse laittaa itsestään juuri mitään henkilötietoja, mutta siinä tapauksessa täytyy olla itse aloitteellinen, koska kukaan, joka tietää mitä haluaa, ei kiinnostu tyhjästä kuvattomasta profiilista.
Nämä havainnot perustuvat omiin kokemuksiini ja ovat siis välttämättä puutteellisia. Jos listoilta puuttuu jotain oleellista tai kiinnostaisi kasata vastaavat suositukset toisen sukupuolen näkökulmasta, niin parannusehdotuksia otetaan vastaan.
Kokeiltu on näitäkin, ainakin osittain. Kävin puunveistokurssilla, siellä oli mukavaa ja lisäkseni vain yksi nainen, mutta muut osallistujat olivat ikämiehiä ja nuoremmat miehet olivat jo varattuja. Frisbeegolfia voisi kokeilla useamminkin, olen käynyt vain naisporukalla, ja sielläkin miehet heittelivät keskenään, joidenkin kanssa toki juteltiin siinä vuoroa odotellessa. Kitarakin löytyy, mutta missähän sitä soittelisi, että olisi myös miehiä? Tykkään vanhoista autoista, mutta sellaiseen ei ole varaa eikä osaamista, ja usein autotapahtumissa miehillä on jo se oma leidi vierellään. Facebookin sinkkuryhmiä olen joskus kokeillut, mutta miehet ovat muualta päin Suomea ja omanikäiset etsivät nuorempia naisia. Juttelen myös ystävällisesti ihmisille, milloin on luonteva tilanne sellaiseen, mutta eipä satunnainen keskustelu juuri enempään johda.
Muutama viesti takaperin kommentoineen kanssa olen samaa mieltä siinä, että kokemattomuus ei liene este, kun tuntee oman kehonsa ja tietää, mistä itse tykkää ja uskaltaa puhua näistäkin asioista. Silloin luulisi olevan helppoa selvittää kumppaninkin mieltymykset ja lähteä kokeilemaan.
Ongelmahan tässä (ainakaan minulle) ei ole se, ettei saisi halutessaan seksiä, vaan että ei saa parisuhdetta ja perhettä. En ole satunnaista seuraa vailla, vaan haluan elämänkumppanin. Mieluummin olen yksin kuin ilman sitä.
t. viesti 32 edelliseltä sivulta
Tämä kuulostaa paljon minunkin tilanteeltani. Oma lähestymistapani on ollut treenata itseni timmiin kuntoon, hakeutua sosiaalisiin harrastuksiin, joita myös edellä listasin, ja hakea aktiivisesti seuraa netistä, mutta se ei ole viiteen vuoteen tuottanut mitään tuloksia. Toisaalta, en asu pääkaupunkiseudulla, mikä varmasti vaikuttaa eniten.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi nelikymppinen. Olen todennut itseni aseksuaaliksi. En oikein ihastu miehiin tai koe seksuaalista halua ketään kohtaan, mutta muuten kyllä viihdyn miesten seurassa. Jos joskus kerran kymmenessä vuodessa tuntuu, että pientä ihastumista saattaisi olla, se karisee hyvin nopeasti pois mieheen tutustuessa ja hänestä tulee "vain" kaveri. Asia ei haittaa minua yhtään, en stressaa siitä, minulla on kaikki hyvin ja elämä tasapainossa.
Harrastatko kuitenkin itsetyydytystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se että koet omat arvosi jotenkin paremmiksi ja "ei-tympeiksi", ei tee siitä totta. Ja se mitä kutsut liberaaliudeksi on vain autoritäärisyyttä.
Kannattaa siis muistaa, että ihmiset ovat erilaisia eikä toinen mielipide ole toista parempi. Normaali ihminen ymmärtää tämän ja näkee ihmiset ihmisinä. Toiset sitten hämmästelevät miten kaikki eivät olekaan kuin he ja sitten surkuttelevat miten esimerkiksi toinen sukupuoli on niin surkea.
Osa mielipiteistä on yksinkertaisesti väärin. Se että vastustaa kaikille kuuluvia ihmisoikeuksia, tasa-arvoa ja jokaisen täydellistä vapautta päättää omista asioistaan on 100% väärin.
Sinulla on oikeus typeriin mielipiteisiisi ja meillä naisilla oikeus olla olematta sellaisten kanssa. !Ei sellaisia kannata monistaa. Yhteiskuntaa ja maailmaa pitää rakentaa ei tuhota.
Että näkee ihmiset ihmisinä? Eli kyseinen mies ei näe muita ihmisinä mutta hänet ihmisvihaisine mielipiteineen pitäisi nähdä ihmisenä! Hupaisaa!
Miksi sinä et ole parisuhteessa telaketjufe ministin kanssa? Hänellä on omat mielipiteensä eikä ne ole yhtään huonommat kuin sinun ja sinä näet ihmiset ihmisinä huolimatta mielipiteistä?
Tässä iässä on ollut kyllä karu huomata, että ikäiseni miehet etsivät nuorempaa naista. Olen itse 34v ja kun katselee 30+ miesten profiileja, siellä toivotaan parikymppistä naista. Joten kai se oma juna meni jo ellen sitten ala etsimään yli nelikymppistä miestä.
Täällä kanssa yksi kokematon +30v nainen. Kyllähän tämä tilanne tuntuu muissa herättävän ihmetystä jos on käynyt ilmi etten ole harrastanut ikinä seksiä. Ja tiedän kyllä ettei varmaan minusta päälle päin uskoisi että olen kokematon, muutkin minunlaiseni tavikset ovat saaneet miestä ja minulla on leikittelevä/flirttaileva tyyli puhua miesten kanssa joten onnistun aina saamaan ihailijoita ympärilleni, ihan niistä komeistakin miehistä. Kyse on vain siitä että minun täytyy olla ihastunut mieheen että minua kiinnostaisi EDES mennä treffeille tämän kanssa ja vielä vahvempia tunteita tarvitsen että seksihaluni lähtevät käyntiin. Aina voin heittää viatonta flirttiä, muttei se mitään tarkoita. Enkä kyllä enää edes viitsi heittää viatontakaan flirttiä kun miehet ottaa sen tosissaan enkä halua johtaa heitä harhaan...
Olen sitä mieltä että aivan varmasti nainen kuin nainen saa keltä vain seksiä matalalla kynnyksellä, mutta on täysin eriasia haluaako hän harrastaa seksiä ihan kenen tahansa kanssa vaan vai sellaisen kanssa jota kohtaan on tunteita. Viimeisestä ihastuksesta on 6 vuotta aikaa ja minulla on ollut huonotuuri siinäkin mielessä että ne miehet joista olen kiinnostunut ovat olleet lähes aina varattuja. Sivusuhteeksi olisin kyllä päässyt heidän kanssaan... Mutta en valita, ei minua haittaa elää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miehen kokemattomuus ei haittaisi, mutta kokemattomuuden seuraukset haittaisivat.
Naisten mielestä "kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa", eli jokainen normaali mies omaa syntyessään itsevarmuuden ja taidot joilla nainen hurmataan, ja osaa siksi lähestyä reippaasti, itsevarmasti ja määrätietoisesti.
Tiedätkö, olen nainen ja vähän samaa mieltä. Arkana poikana eläminen on vaikeaa.. hyvällä tuurilla on introvertti ja kiinnostunut kovasti asiasta X, ja sitä kautta löytää edes kavereita.
Mutta ei katkeruus auta silti mitään. Kummallakin sukupuolella on haasteensa. Katkeruuteen auttaa jos kykenee näkemään myös ne muiden ongelmat. Kunhan pääsee panemaan on loppujen lopuksi aika harvalle se elämän päätavoite.
Onhan näitä ja keskustelijoissa varmaan. Mutta ap:n tyyli on niin provo kuin voi olla. 0/5. Mikset voinut tehdä aiheesta ihan aitoa aloitusta ja kysyä omana itsenäsi?
Vierailija kirjoitti:
Tämä viesti on ollut täällä aikaisemminkin. Tavallaan kai oikeaan paikkaan hakeutuminen voi auttaa siihen ensikontaktiin, mutta mutta.. Minusta ei näytä siltä, että miehet, vaikkakin saattavat hengailla suurriistaa metsästävien tai panimotuotteita arvostavien naisten kanssa, erityisesti arvostaisivat näitä naisia. Pikemminkin näyttää olevan tutka päällä ja hakemassa perinteisemmin naisellisia naisia. Minäkään en ole tehnyt keneenkään vaikutusta nikkaroimalla ja kitaraa rämpyttämällä, kyllä se näyttää tekevän isomman vaikutuksen, jos olen laittautunut. Anteeksi ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos liberaalilla tarkoitat miesvihaa niin olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä viesti on ollut täällä aikaisemminkin. Tavallaan kai oikeaan paikkaan hakeutuminen voi auttaa siihen ensikontaktiin, mutta mutta.. Minusta ei näytä siltä, että miehet, vaikkakin saattavat hengailla suurriistaa metsästävien tai panimotuotteita arvostavien naisten kanssa, erityisesti arvostaisivat näitä naisia. Pikemminkin näyttää olevan tutka päällä ja hakemassa perinteisemmin naisellisia naisia. Minäkään en ole tehnyt keneenkään vaikutusta nikkaroimalla ja kitaraa rämpyttämällä, kyllä se näyttää tekevän isomman vaikutuksen, jos olen laittautunut. Anteeksi ohis.
Tarkoitus ei tietenkään ole ruveta mieheksi, vaan hakeutua paikkoihin, joista voi löytää miehiä. Naisten on hyväksyttävämpää mennä harrastuksiin vain etsimään seuraan, vaikka itse aktiviteetti ei juuri kiinnostaisi; miesten tekemänä tämä on creepyä ja epätoivoista ja hyi.
Vierailija kirjoitti:
"Aihe on ehkä vähän tabu, koska vallalla on käsitys, että nainen kuin nainen saa kyllä halutessaan miehen. Ja että kokematon aikuinen nainen on joko uskossa, syrjäytynyt tai vaan todella nynny."
No tämä ei ole kaukana totuudesta.
Olen elämäni aikana tavannut useita täysi-ikäisiä neitsyitä ja yhteenkään ei päde nuo luulot. Kaikki ovat olleet vielä keskivertoa kauniimpia naisia. Heille yhteinen tekijä oli järkevyys, eli olivat ymmärtäneet, että pimpsan jakaminen alentaa naisen arvon aivan pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit ap olevasi sosiaalisesti itsevarma. Samaan aikaan kiinnostut miehistä vain puolivillaisesti, esteettisesti osittain tykäten.
Nämä piirteet ovat selvä viesti miehille ympärillesi, ja edellinen rohkea lähestyjä onkin vuodelta 2014.
M40+
Nyt alkoi kiinnostaa, että mikä tämä viesti on? Itse pidän jos ei nyt positiivisena niin vähintään neutraalina asiana sitä, että on sosiaalisesti itsevarma ja kiinnostuu vain tietyistä ihmisistä, eikä kaikista tietynnäköisistä.
Ap
Olen eri, mutta minusta tuossa kuvataan ongelmaa joka minulla oli nuorena. Olin sosiaalisesti itsevarma, menevän oloinen nätti nuori nainen. Ja minä ihastuin/ihastun todella harvoin kenenkään. Miesrintamalla oli enimmäkseen todella hiljaista. Ihmiset kuvittelivat ihan muuta.
Jollain tapaa odotin että täydellinen mies tulee ja valloittaa minut itselleen. Jos joku vähemmän täydellinen tuli vastaan saati teki itseään tykö, puhutaan siis paljon hienovaraisemmasta lähestymisestä kuin esim treffipyynnöistä, saatoin olla ihan ystävällinen, mutta kyllähän sen huomaa onko toinen kiinnostunut. Pyrin olemaan kaveri, sain kavereita.
Treffipyyntöjä esitetään yleensä vasta sitten kun on sanattomin signaalein saatu positiivisia viestejä. Ja koska muuten olin itsevarman ja sosiaalisen oloinen, niin ei kukaan ajatellut että olisin vain arka tms.
Tiedostin tämän sitten itsekin jossain vaiheessa ja otin vähän erilaisen käyttäymismallin.
Nyt alkoi kiinnostaa, että mikä tämä viesti on? Itse pidän jos ei nyt positiivisena niin vähintään neutraalina asiana sitä, että on sosiaalisesti itsevarma ja kiinnostuu vain tietyistä ihmisistä, eikä kaikista tietynnäköisistä.
Ap