Miksi helvetissä meninkin lupautumaan hoivaosastolle työhön kesäksi. Aivan hirvittävää hommaa, 9 tuntia ilman taukoa
Vain kaksi hoitajaa. Hoidettavia 12 jotka kaikki raskashoitoisia, pitkiä, painavia, jäykkiä potilaita. Paskaa on lapioitu hirveällä tahdilla. Ihmiset huutaa, itkee, kaivelee vaippaa ja laittaa sisältöä jopa suuhun. On paskassa hautuvaa ihottumaa ja haavaa, haju on karmea. Kiireellä mössöruoat suuhun, murskatut lääkkeet valuu suupieliä pitkin. Ja mainitsinko jo paskan? Löysää paskaa, kovaa paskaa, kuivunutta paskaa. Paskaa potilaan kynsien alla, paskaa sängynlaidoissa, paskaa jopa tukassa. Ihan mahdotonta valvoa näitä vaipankaivelijoita joka hetki.
MIKSI, OI MIKSI LUPAUDUIN TUONNE!? Ihan kuin ei olisi aiempi kokemus jo osoittanut että tuossa menettää mielenterveytensä ja selkänsä. Onneksi tätä karmeaa hommaa vain elokuun alkuun.
Kommentit (126)
Olen hoitaja, aikuiskoulutettu, 57v. ja lopetin työt vanhustenhoidossa, koska pelkäsin hoidettavia. Pelkäsin isokokoisia, väkivaltaisia miehiä, joita jouduin yksin hoitamaan. En uskaltanut enää tehdä töitä, koska olen liian arka ja pelokas alalle. Koulutuksessa ei tuotu esille tarpeeksi näitä väkivaltaisia hoidettavia. Harjoittelupaikoissa jouduin suoraan syvään päätyyn. En kyennyt jatkamaan hoito- alalla. Sain työn tehtaasta, jossa liukuhihnalla saan saman palkan, ilman stressiä. Nyt nukun yöni rauhassa, kun ei tarvitse stressata jokaista työvuoroa. Nostan hattuani hoitajille, jotka kykenevät toimimaan alalla. Minusta ei siihen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Kohta tulee tekoälyllä varustetut hoivarobotit niin ei tarvitse valittaa että on raskasta.
Mitenköhän ne toimivat? Ehkäpä me tulevat hoidokit, sinä ja minä, makaamme alastomina joillakin ritilöillä, joista tuotoksemme putoavat pois ja automaattinen suihku huuhtelee ja rasvaa persukset. Ei tarvitse kalliita vaippoja meihin tuhlata. Jäädän mielenkiinnolla odottelemaan. Nuorempi sukupolvi on sitten tyytyväinen, kun robotit eivät valita työn raskaudesta tai huonosta palkasta. Mehän emme ehkä pysty itseämme siinä vaiheessa ilmaisemaan paitsi, että kukapa siitä välittäisi vaikka pystyisimmekin.Toivottavasti hoivayhtiöiden sijoittajat suovat lämpimän pesuveden, etteivät säästösyistä kylmällä vedellä suihkuta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Kohta tulee tekoälyllä varustetut hoivarobotit niin ei tarvitse valittaa että on raskasta.
Kunnon scifi-elokuvien kennosto, jossa mummot lilluvat kuin lapsivedessä, ja letku ruokkii ja toisesta päästä toinen imee lopputuotoksen?
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Et sinä tee 9 tuntia töitä ilman taukoa!
Vinkki aloittajalle: ala merkitä pitämättömät tauot toteumalistaan ylitöiksi ja selite, että taukoa ei ehtinyt pitää.
Sun ap pitää tehdä tehdä ilmoitus aluehallintovirastoon eli AVI:lle, että sun työpaikassa on liian vähän hoitajia potilasmäärän nähden. Sitten osa potilaista siirretään muille vuodeosastoille.
Voit aivan hyvin irtisanoutua koeajalla.
Minä tein kaksi viikkoa sisätautiosastolla harkkaa ja lopetin siihen sekä harkan että opiskelut. Sitä ennen olin kuukauden kotihoidossa, tuli ihan tarpeeksi kuvaa hoitoalasta.
Lähdin sitten opiskelemaan toista ammattia, sain onneksi paikan seuraavan kevään yhteishausta.
Nuo ongelmat ei hoitoalalla tule muuttumaan niin kauan, kun siellä on velvollisuudentuntoisia naisia uhrautumassa ja rikkomassa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on ihmisiä.
Jollekin rakkaita ihmisiä.
Jos olisivat rakkaita ihmisiä jollekin, niin olisivat ottaneet perheensä hoidettavaksi nämä vanhukset, mutta eivät ole riittävän rakkaita, vaan rikkaita, kyllä se perintö sitten kelpaa.
Voi rakas, kun niillä omaisilla voi olla omat lapset hoidettavana , ja työ, jolla hankitaan elantoa perheelle. Omien lasten ja aggressiivisen vanhuksen hoito samaan aikaan on niin haastava yhtälö, että lainauksen kirjoittaja ei varmaan selviäisi siitä kokonaista vuorokautta. Ei selvinnyt sekään sukulaisnainen, joka otti minun omaishoidossa olleen vanhuksen yhdeksi yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Musta vanhukset tykkäsi useimmat tosi paljon, he kannustivat ja kertoivat kuinka "minullakin oli silloin nuorena kapea vyötärö.." kertoivat tarinoita kun olivat tehneet uran lentoemäntänä, mitä kaikkea tehneet, mitä elämän kriisejä käynyt läpi, vihaisia juttuja venäläisistä, eräs entinen opettaja mies kehui kuinka minulla on aivan ihana ulosanti, niin miellyttävä ja ihana kuunnella, jos olisin yhtään vanhempi olisin rakastunut jo siihen papparaiseen, oli entinen opettaja töölöstä, todella komea mies vielä senkin ikäisenä. :D Sitten oli yksi pervo takapuolen puristelija, joka naureskeli ja muakin nauratti, en osannut suuttua. :D Sitten oli yksi herttainen papparainen, joka pahoitteli että joudun häntä hoitamaan, että häntä hävetti se asia että näin hänet "sellaisena" mutta sanoin että ei tarvii pyytää anteeksi, olen siellä auttamassa...:)
Sitten kuulin että olen paras hoitaja mitä on koskaan ollut.. :)
Ainoastaan yksi mies, joku entinen liikemies oli vihainen muistisairas ja ylitti jotenkin alentaa, hän sanoi vihaisesti että älä rypistä otsaa tuolleen (kun ilmeilen että otsa menee helposti ryppyyn ym :D) ja jotain ihme juttua, mutta suurimmaksi osaksi hänkin oli mukava.. Sitten oli yksi vanha papparainen jonka oli selvästi vaikea hyväksyä, että on vanha eikä voi tehdä itse ja oli siitä vihainen.. ja sitten yksi nainen joka kirkui välillä ja olisi varmaan käynyt käsiksi jos olisin antanut..............
Mun mielestä kivoja asiakkaita. Ainakin itse olin asenteella että olen siellä auttamassa, muuhun en pysty. Vanheneminen on normaalia joskis luonnollisempaa olisi että läheiset hoitaisi tutut vanhukset, mutta se ei ole suomessa tapana.
Ihana kirjoitus! (t. toinen hoitaja) Mielestäni tämä on se kuva, jonka haluaisin vanhustyöstä ulospäin välittää. Toki ero esim. kotihoidon asiakaskunnan ja hoivakodin asukkaiden välillä on aika selvä, ja hoivakodissa työ painottuu enemmän hoivaamiseen kuin kuuntelemiseen. Joskus tosin vuodepotilaskin kertoo jo tälle päivää leiponeensa pullaa ja pesseensä pyykkiä, ja pitäisi käydä kohta huutamassa lapset syömään. Valittelee vielä, että kissalla on maha sekaisin! :)
Aika paljon siihen kiireeseen, ilmapiiriin ja ihan suoraan asukkaiden vointiin vaikuttaa sekin, ketä on töissä. Hoivaosastolla työskennellään paljon parityönä, kun hoidetaan ns. vuoteessaeläviä. Toisten työkavereiden kanssa tehdään rauhassa, kunnioittaen ja kuunnellen, ei tunnu olevan mihinkään hoppu vaikka kello sanoisi mitä. Toisten kanssa taas on karmea kiire koko ajan, stressihiki virtaa, asukkaiden päät kopsahtelevat sängynpäätyihin ja vaatteista rikkoontuu kovissa otteissa vetoketjut, ja on helpompi katsoa asukkaasta pois päin kuin tätä silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa Helve tiltä.
Taitaa olla arkipäivää hoitopaikoissa. Eipä ihme että ei työntekijöitä löydy helposti. Tilanne tuskn tulee korjaantumaan ihan heti kun eläkeläisten määrä vaan nousee. Kaikki kunnia näille työn sankareille.
Tämä on arvo valinta, paljonko henkilökuntaa pitäisi olla. Jos palkka ja työolot ovat kohdillaan, niin hyvä, mutta vieläkin jää mietittävää, kuka saadaan näitä töitä tekemään. Työssä on oltava jotain palkitsevaa, vaikka edes yhteistyö kykyiset iloiset työkaverit.
Kaikkein tärkeintä olisi, että vanhukset saisivat ulostaa pönttöön. Aina ja joka päivä. Että siihen kohtaan on saatava apua ja teknistä kehitystä. Pönttöjä on oltava riittävästi, pesu suihkuja samoin. Pitää palkata vaikka kuinka paljon henkilökuntaa hoitamaan tämä kohta vuorokaudesta. Vaipat saavat olla vain virtsan karkailuun, ei koskaan ulostamiseen. Nainen saa heti virtsatie tulehduksen, jos ulostetta pääsee vaippaan. Ja miten se on heille sekä hoitajille nöyryyttävää.
Yleensä ihmisen vatsa toimii säännöllisesti. Jokaiselle potilaalle pitää laatia hänen oma ulostus aikataulu, jotta henkilökunta pääsee viemään hänet ajoissa vessaan. Tämä myös helpottaa henkilökunnan työtä. Ei tarvitse niitä levinneitä ja kuivuneita kakkoja liotella.
Myös kova vatsa pitää saada hoidettua ruokavaliolla ja lääkkeillä, sekä öljyttävä peräaukko ennen ulostusta, ettei tule repeämiä. Nostolaitteet pitää olla toimivat.
Ruokavaliossa on monille paljon korjattavaa. Se on laadittava kerralla kuntoon ravintoterapeutin ja lääkärin avulla. Mössö ruokakin voi olla hyvää ja terveellistä, kunhan raaka aineet ovat hyviä. Marjoja, hedelmiä pitää olla smoothieissa, samoin omega 3 öljyjä, D -ja C vitamiinia.
Ulkoilu pitää myös hoitaa, vaikka pyörätuolissa tai sängyssä. Kerran päivässä on päästävä ulos. Tähän voi palkata, erikseen vaikka opiskelijoita tai muita halukkaita. Oppilaitosten työvelvoite voisi olla tämä ulkoilutus. Sillä voisi tienata vähän extraa ja samalla he näkisivät, mitä tämä työ on.
En tiedä auttaako käsiparit sitten. Olin yksi päivä vanhustentalossa virikeohjaajan kanssa tutustumassa niin sen parin tunnin ajan hoitohenkilökunta rupatteli keskenään yhdessä ryppäässä, ei siis vanhusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä auttaako käsiparit sitten. Olin yksi päivä vanhustentalossa virikeohjaajan kanssa tutustumassa niin sen parin tunnin ajan hoitohenkilökunta rupatteli keskenään yhdessä ryppäässä, ei siis vanhusten kanssa.
Varmastikin tutustumiskäyntinne on ajoitettu sellaiseen aikaan, kun ei olla syöttämässä eikä pesemässä, ja saatte tutustua asukkaisiin ja paikkoihin ihan rauhassa. Sama kuin omaiset ihmettelevät, kun ei heidän käyntinsä aikana asukas saanut mitään hoitoa. No, kun me yritämme, että asukas ja omainen saisivat sen vierailun ajan viettää mukavaa yhteistä aikaa ilman että hoitaja koko ajan juoksentelee tekemässä sitä ja tätä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ne toimivat? Ehkäpä me tulevat hoidokit, sinä ja minä, makaamme alastomina joillakin ritilöillä, joista tuotoksemme putoavat pois ja automaattinen suihku huuhtelee ja rasvaa persukset. Ei tarvitse kalliita vaippoja meihin tuhlata. Jäädän mielenkiinnolla odottelemaan. Nuorempi sukupolvi on sitten tyytyväinen, kun robotit eivät valita työn raskaudesta tai huonosta palkasta. Mehän emme ehkä pysty itseämme siinä vaiheessa ilmaisemaan paitsi, että kukapa siitä välittäisi vaikka pystyisimmekin.Toivottavasti hoivayhtiöiden sijoittajat suovat lämpimän pesuveden, etteivät säästösyistä kylmällä vedellä suihkuta.
Suurissa navetoissa, joissa lehmät seisovat parressa päät samaan suuntaan, on ahterin takana ritilä, jonne sonta tippuu. Romanialaisissa lastenkodeissa, niin ja Kiinassa, lapset sidotaan kiinni pottatuoliin. Ei tule pyykkiä, ei tarvitse vaippaa, voi siinä samalla syöttää ja valvoa ettei lapsi karkaa. Miten on Attendo, Mehiläinen ja Esperi ja muut hoivan tarjoajat, olisiko näistä menetelmistä apua ja säästöjä?
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, itelläni enempi mielessä ne hyvät asiat niinkuin kohtaamiset vanhusten kanssa, kun ne kannustaa ja kertoo tarinoinaat ym. :) Itsellä hyvin vähän huonoja kokemuksia vanhuksista... Ainoa mitä en muistele hyvällä on lääkehoito, etenkin kun mulla ei ollut lupia sillon ja mut laitettiin jakamaan ne yhtäkkiä kauheen kiireen keskelle kun olin uudessa paikassa ja meinasin antaa lääkkeet väärälle potilaalle... Tiesin jo siinä vaiheessa etten halua lääkevastuuta. Onneksi potilas huomasi itse ja oli hyvin empaattinen ja sanoi ettei se haittaa, sellaista sattuu. ymmärsi, kun olin nuori. Tuota tilannetta ei varmasti olisi käynyt jos olisin saanut rauhassa aikaa ym eikä tilanne olisi tullut niin yllättäen.
Tämähän on kuin sadusta tänä päivänä.
Christiiina kirjoitti:
Sun ap pitää tehdä tehdä ilmoitus aluehallintovirastoon eli AVI:lle, että sun työpaikassa on liian vähän hoitajia potilasmäärän nähden. Sitten osa potilaista siirretään muille vuodeosastoille.
Tässä on hoitajamitoitus kohdallaan. Huomaa että kommentin kirjoittaja ei tiedä hoitotyöstä hevon vit...kaan.
Teinnä hoitotyötä 71 vuotiaanakin vielä.Pidin työstä,mutta hoitotyössä on paljon kiusaamista.Valitettavasti myös osastonhoitajat on kiusaamisringissä mukana.Os hoitaja suosivat velttoilevia suunsoittajia.Ahkeria ja vastuullisia hoitajia ei arvostettu! Parikin osastonhoitaja sanoi ettei arvosta hiljaisia puurtajia.Heillekään siis potilaiden hyvinvointi ei ollut tärkeää.Tekisin vieläkin hoitotyötä mutta joudun olemaan mieheni omaishoitaja vakavan sairauden takia.En siiitä mitään korvausta saa,en siis virallisesti ole omaishoitaja,käytännössä sitä olen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on arvo valinta, paljonko henkilökuntaa pitäisi olla. Jos palkka ja työolot ovat kohdillaan, niin hyvä, mutta vieläkin jää mietittävää, kuka saadaan näitä töitä tekemään. Työssä on oltava jotain palkitsevaa, vaikka edes yhteistyö kykyiset iloiset työkaverit.
Kaikkein tärkeintä olisi, että vanhukset saisivat ulostaa pönttöön. Aina ja joka päivä. Että siihen kohtaan on saatava apua ja teknistä kehitystä. Pönttöjä on oltava riittävästi, pesu suihkuja samoin. Pitää palkata vaikka kuinka paljon henkilökuntaa hoitamaan tämä kohta vuorokaudesta. Vaipat saavat olla vain virtsan karkailuun, ei koskaan ulostamiseen. Nainen saa heti virtsatie tulehduksen, jos ulostetta pääsee vaippaan. Ja miten se on heille sekä hoitajille nöyryyttävää.
Yleensä ihmisen vatsa toimii säännöllisesti. Jokaiselle potilaalle pitää laatia hänen oma ulostus aikataulu, jotta henkilökunta pääsee viemään hänet ajoissa vessaan. Tämä myös helpottaa henkilökunnan työtä. Ei tarvitse niitä levinneitä ja kuivuneita kakkoja liotella.
Myös kova vatsa pitää saada hoidettua ruokavaliolla ja lääkkeillä, sekä öljyttävä peräaukko ennen ulostusta, ettei tule repeämiä. Nostolaitteet pitää olla toimivat.
Ruokavaliossa on monille paljon korjattavaa. Se on laadittava kerralla kuntoon ravintoterapeutin ja lääkärin avulla. Mössö ruokakin voi olla hyvää ja terveellistä, kunhan raaka aineet ovat hyviä. Marjoja, hedelmiä pitää olla smoothieissa, samoin omega 3 öljyjä, D -ja C vitamiinia.
Ulkoilu pitää myös hoitaa, vaikka pyörätuolissa tai sängyssä. Kerran päivässä on päästävä ulos. Tähän voi palkata, erikseen vaikka opiskelijoita tai muita halukkaita. Oppilaitosten työvelvoite voisi olla tämä ulkoilutus. Sillä voisi tienata vähän extraa ja samalla he näkisivät, mitä tämä työ on.
Tietysti näinkin. Mutta vessareissu saati suihku on kova rasitus heikkokuntoiselle makuupotilaalle. Ei jaksa esim. istua. Varmaan nämä järjestyy maatenkin. Mutta ei välttämättä vanhus pysty itse kertomaan vessatarvetta tai pidättämään sinne asti. Dementian edetessä ihminen on kuin vastasyntynyt vauva. Vain iso ja edistymisen sijaan taantuu.
Sille, joka ehdotti kotihoitoa: hoitaisitko itse vuosikausia täysin vuodepotilasta 24/7 kotona ilman muuta elämää? Kesät ja talvet, joulut ja juhannukset, yöt ja päivät? Millä muuten eläisitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on tulossa eutanasia-laki jossain vaiheessa niin tulee helpottamaan tilannetta, niin että hoidettavat pääsevät ajasta ikuisuuteen, hoitoalaa helpottaa ja omaisten tuska helpottaa.
Eutanasiaa pitää itse haluta, ei hoitajien eikä lääkärien eikä omaisten haluta, vaan potilaan itsensä!! Eikä todellakaan kaikki sairaat sitä halua, vaan haluavat asiallisen hoidon ja kohtelun ja siihen on oikeus. Tuota just pelkään että kun eutanasia toteutuu, sairaita painostetaan siihen, etteivät olisi muille taakaksi. JUlmaa ja väärin.
Kyllä tämänkään kommentin kirjoittaja ei tiedä yhtään mitään. Eikö sinulla ole tietoa kuinka paljon vanhukset tekevät itsemurhia tai surmaavat myös puolisonsa suomessa ? Ja kuinka moni haluaisi eutanasian jos mitään ei ole tehtävissä enää ? Ota asioista selvää ennenkuin kirjoittelet tänne ( omia) mielipiteitäsi.
Odottelin vuorokauden Peijaksen osastolla siirtoa Meilahteen pari vuotta sitten. Osasto, jossa sattui olemaan vapaa sänky oli geriatrinen. Kuuden hengen huoneessa oli lisäkseni vain yksi joka ei ollut vaipoissa. Kaikki muut sotkivat itseään ja sänkyään koko yön. Oli melkoisen karsea kokemus.
Pervoilu johtuu muistisairaudesta,ihminen on ollut aivan asiallinen aiemmin.Siksi siihen ei voi puuttua,koska potilas on syyntakeeton.Hoitaja joutuu tekemään työnsä pervoilusta huolimatta.Minua esim pykogeriatrisella osastolka revittiin hiuksista,väännettiinkäsistä,potkittiin Eräs mummo heitti pissaisen vaipan kasvoilleni.Enkä rodellakaan provosoinut potilaita.Siellä oli monenlaisia potilaita,joidenkin sekavuus johtui vakavasta autoimmuunisairaudesta eräällä oli ollut aivoverenvuoto.Sen jälkeen oli hillittömän agressiivinen ja monta hoitajaa piti olla häntä pitelemässä hoitojen aikana.