Miksi helvetissä meninkin lupautumaan hoivaosastolle työhön kesäksi. Aivan hirvittävää hommaa, 9 tuntia ilman taukoa
Vain kaksi hoitajaa. Hoidettavia 12 jotka kaikki raskashoitoisia, pitkiä, painavia, jäykkiä potilaita. Paskaa on lapioitu hirveällä tahdilla. Ihmiset huutaa, itkee, kaivelee vaippaa ja laittaa sisältöä jopa suuhun. On paskassa hautuvaa ihottumaa ja haavaa, haju on karmea. Kiireellä mössöruoat suuhun, murskatut lääkkeet valuu suupieliä pitkin. Ja mainitsinko jo paskan? Löysää paskaa, kovaa paskaa, kuivunutta paskaa. Paskaa potilaan kynsien alla, paskaa sängynlaidoissa, paskaa jopa tukassa. Ihan mahdotonta valvoa näitä vaipankaivelijoita joka hetki.
MIKSI, OI MIKSI LUPAUDUIN TUONNE!? Ihan kuin ei olisi aiempi kokemus jo osoittanut että tuossa menettää mielenterveytensä ja selkänsä. Onneksi tätä karmeaa hommaa vain elokuun alkuun.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta! Olempa sitten hiljaa kun itse valittelin että Stockmannilla 7 tunnin työpäivään kuuluu yksi 20 min. tauko. Otan osaa. Voimia ja jaksuja!
Ihan normaali kaupan tes:in mukainen tauko
Käytännössä vanhuksilla on jo eutanasia; heitä ei viedä sairaalaan,vaikka saavat vakavan sairauskohtsuksen,ei tutkia.Hoidetaan vanhainkodin keinoin.Minulla oli paljon pahemi kokemus Espoon kaupungin hoivakodista.Jouduin yksin hoitamaan 13 kahden hoisettavaa asukasta,koska haamuhoitaja ei tullut töihin.Kävin useita kertoja puhumassa asiasta toisella osastolla,mutta siellä ulkomaalaiset hoitajat vain istuivat eikä kukaan tehnyt elettäkään tullakseen autramaan minua.
Vierailija kirjoitti:
Sänkyyn pyllyn kokoinen reikä, asukit ilman housuja ja kakka menee ns. kuivakäymälään joka ei haise. Alapään suihkutus ja kuivaus. Ei takuulla tule haavaumia.
Joku tämmönen viritelmä niille roboteille.
Vaan miten tuollaisessa pystyy nukkumaan.
Patja on epämukava, jos siinä on reikä. Onko potilas aina juuri reiän kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta vanhukset tykkäsi useimmat tosi paljon, he kannustivat ja kertoivat kuinka "minullakin oli silloin nuorena kapea vyötärö.." kertoivat tarinoita kun olivat tehneet uran lentoemäntänä, mitä kaikkea tehneet, mitä elämän kriisejä käynyt läpi, vihaisia juttuja venäläisistä, eräs entinen opettaja mies kehui kuinka minulla on aivan ihana ulosanti, niin miellyttävä ja ihana kuunnella, jos olisin yhtään vanhempi olisin rakastunut jo siihen papparaiseen, oli entinen opettaja töölöstä, todella komea mies vielä senkin ikäisenä. :D Sitten oli yksi pervo takapuolen puristelija, joka naureskeli ja muakin nauratti, en osannut suuttua. :D Sitten oli yksi herttainen papparainen, joka pahoitteli että joudun häntä hoitamaan, että häntä hävetti se asia että näin hänet "sellaisena" mutta sanoin että ei tarvii pyytää anteeksi, olen siellä auttamassa...:)
Sitten kuulin että olen paras hoitaja mitä on koskaan ollut.. :)
Ainoastaan yksi mies, joku entinen liikemies oli vihainen muistisairas ja ylitti jotenkin alentaa, hän sanoi vihaisesti että älä rypistä otsaa tuolleen (kun ilmeilen että otsa menee helposti ryppyyn ym :D) ja jotain ihme juttua, mutta suurimmaksi osaksi hänkin oli mukava.. Sitten oli yksi vanha papparainen jonka oli selvästi vaikea hyväksyä, että on vanha eikä voi tehdä itse ja oli siitä vihainen.. ja sitten yksi nainen joka kirkui välillä ja olisi varmaan käynyt käsiksi jos olisin antanut..............
Mun mielestä kivoja asiakkaita. Ainakin itse olin asenteella että olen siellä auttamassa, muuhun en pysty. Vanheneminen on normaalia joskis luonnollisempaa olisi että läheiset hoitaisi tutut vanhukset, mutta se ei ole suomessa tapana.
Kuulostat ihanalta hoitajalta :) Kunpa sinunlaisiasi olisi enemmän.
Kuulostaa hoitajalta jonka ammattitaito on vasta kehittymässä. Ensinnäkään pervoilta takapuolen puristelijoilta et ole velvollinen ottamaan vastaan törkeää puhetta tai puristeluja. Varsinkaan tuota puristelua. Toivon että ohjaajasi (oletan että olet opiskelija) on puuttunut tuohon. Teet tuolla asennoitumisella karhunpalveluksen myös muille hoitajille kun näytät että ko. käytös on sallittua. Myös vanhat ja sairaat ja usemmiten myös dementikot tietävät ettei seksuaalinen ahdistelu kuulu hoitotyöhön. Myöskään muunlaista halpamaista puhetta ei ole velvollisuus kuunnella. Arvosta itseäsi ja kollegojasi.
T. Kollega
Vierailija kirjoitti:
No on ihmisiä.
Jollekin rakkaita ihmisiä.
Jos olisivat rakkaita ihmisiä jollekin, niin olisivat ottaneet perheensä hoidettavaksi nämä vanhukset, mutta eivät ole riittävän rakkaita, vaan rikkaita, kyllä se perintö sitten kelpaa.
Se piti vielä sanoa, että kuulostaa oudolta että sinua naurattaa kun asiakas puristelee ja pervoilee. Ei näin. Ei.
Kollega
Ei sitten ole käynyt mielessä keskustella esimiehen kanssa? No eipä tietenkään, semmoinen se hoitoala on.
Eikä sinulle ole kukaan kertonut AVI:n työsuojeluviranomaisesta, jolle voit tehdä ilmoituksen puuttuvista tauoista vaikka heti tämän luettuasi. Sen asian käsittely tosin edellyttää sitä, että olet ensin keskustellut asiasta työnantajasi kanssa.
Olisiko sittenkin helpompi käyttää asukkaita vessassa kuin siivota paskoja? Niin kotonakin tavallisesti tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta vanhukset tykkäsi useimmat tosi paljon, he kannustivat ja kertoivat kuinka "minullakin oli silloin nuorena kapea vyötärö.." kertoivat tarinoita kun olivat tehneet uran lentoemäntänä, mitä kaikkea tehneet, mitä elämän kriisejä käynyt läpi, vihaisia juttuja venäläisistä, eräs entinen opettaja mies kehui kuinka minulla on aivan ihana ulosanti, niin miellyttävä ja ihana kuunnella, jos olisin yhtään vanhempi olisin rakastunut jo siihen papparaiseen, oli entinen opettaja töölöstä, todella komea mies vielä senkin ikäisenä. :D Sitten oli yksi pervo takapuolen puristelija, joka naureskeli ja muakin nauratti, en osannut suuttua. :D Sitten oli yksi herttainen papparainen, joka pahoitteli että joudun häntä hoitamaan, että häntä hävetti se asia että näin hänet "sellaisena" mutta sanoin että ei tarvii pyytää anteeksi, olen siellä auttamassa...:)
Ainoastaan yksi mies, joku entinen liikemies oli vihainen muistisairas ja ylitti jotenkin alentaa, hän sanoi vihaisesti että älä rypistä otsaa tuolleen (kun ilmeilen että otsa menee helposti ryppyyn ym :D) ja jotain ihme juttua, mutta suurimmaksi osaksi hänkin oli mukava.. Sitten oli yksi vanha papparainen jonka oli selvästi vaikea hyväksyä, että on vanha eikä voi tehdä itse ja oli siitä vihainen.. ja sitten yksi nainen joka kirkui välillä ja olisi varmaan käynyt käsiksi jos olisin antanut..............
Mun mielestä kivoja asiakkaita. Ainakin itse olin asenteella että olen siellä auttamassa, muuhun en pysty. Vanheneminen on normaalia joskis luonnollisempaa olisi että läheiset hoitaisi tutut vanhukset, mutta se ei ole suomessa tapana.
Kuulostaa hoitajalta jonka ammattitaito on vasta kehittymässä. Ensinnäkään pervoilta takapuolen puristelijoilta et ole velvollinen ottamaan vastaan törkeää puhetta tai puristeluja. Varsinkaan tuota puristelua. Toivon että ohjaajasi (oletan että olet opiskelija) on puuttunut tuohon. Teet tuolla asennoitumisella karhunpalveluksen myös muille hoitajille kun näytät että ko. käytös on sallittua. Myös vanhat ja sairaat ja usemmiten myös dementikot tietävät ettei seksuaalinen ahdistelu kuulu hoitotyöhön. Myöskään muunlaista halpamaista puhetta ei ole velvollisuus kuunnella. Arvosta itseäsi ja kollegojasi.
T. Kollega
Tämä! Eli meille muille EI sovi häirintä, nollatoleranssi kerta kaikkiaan.
Jos et itse arvosta itseäsi, olet vastuussa kollegoiden turvallisuudesta ja linjausten ja lakien noudattamisesta. Kaikilla on oikeus turvalliseen työhön.
Hygieniahaalaria ei saa enää vanhuksille laittaa,koska heillä itsemäärämisoikeus.Saavat touhuta eritteiden kanssa ihan vapaasti.Suihkuunkaan vanhusta ei saa pakottaa,jos ei itse halua sinne mennä.Saa olla vaikka kuinka likainen esim eritteistä ym.Tulee mieleen onko tämäkin sääntö siksi,että kuilisivat nopeammin hoidon puutteeseen.
Ensi kerralla matkustat pois helvetistä ja lupaat sitten vasta.
Vierailija kirjoitti:
Sänkyyn pyllyn kokoinen reikä, asukit ilman housuja ja kakka menee ns. kuivakäymälään joka ei haise. Alapään suihkutus ja kuivaus. Ei takuulla tule haavaumia.
Joku tämmönen viritelmä niille roboteille.
Siis wau minkä keksinnön oletkaan tehnyt, oletko diplomi-insinööri?
Onneksi on tulossa eutanasia-laki jossain vaiheessa niin tulee helpottamaan tilannetta, niin että hoidettavat pääsevät ajasta ikuisuuteen, hoitoalaa helpottaa ja omaisten tuska helpottaa.
Kehitysvammaisiako hoidat? Vanhukset ei useinkaan painavia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on tulossa eutanasia-laki jossain vaiheessa niin tulee helpottamaan tilannetta, niin että hoidettavat pääsevät ajasta ikuisuuteen, hoitoalaa helpottaa ja omaisten tuska helpottaa.
Eutanasiaa pitää itse haluta, ei hoitajien eikä lääkärien eikä omaisten haluta, vaan potilaan itsensä!! Eikä todellakaan kaikki sairaat sitä halua, vaan haluavat asiallisen hoidon ja kohtelun ja siihen on oikeus. Tuota just pelkään että kun eutanasia toteutuu, sairaita painostetaan siihen, etteivät olisi muille taakaksi. JUlmaa ja väärin.
Minä tein kiusaamisilmoituksen Espoossa,mutta esimies ei puuttunut siihen millään tavalla.Minusta tehtiin syyllinen,en muka osannut tehdä hoitotyötä vaikka minulla oli kymmenien vuosien kokemus.Siellä vakituiset juoksi jatkuvasti tupakalla,ja minä tein yksin töitä osastolla.Tein eläkkeelle jäätyäni keikkaa Seuren kautta.Seurekaan ei ottanut mitäön kantaa ,enkä saanut sieltä mitään apua.Ei kannata mennä vuokrafirmaan töihin sieltä saa vain haukut palkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta tässä on se, että en pysty lievittämään näiden ihmisten kärsimystä vaikka mitä tekisin. Mitoitukset on laskettu niin että potilaat pysyvät juuri ja juuri hengissä. Kaikki sen ylimenevä on vissiin sitten turhuutta. Olen pakotettu tekemään työtäni huonosti vailla etiikkaa ja moraalia.
Joku kysyi että pääseekö vessassa käymään. Sen verran ehtii. Ehdin syömään jopa omenan sillä aikaa kun kuseskelin.
Ap
Ap, sinun kaltaisiasi ihmisiä tarvitaan hoitoalalla(kin).
Hyvät ihmiset ovat nykyisessä sairaassa yhteiskunnassamme häviävä luonnonvara.
Älä luovuta, sinua tarvitaan. Ja myös kaikkia muita vastaavia ihmisiä.
Älkää luovuttako, vaikka ihmiset eivät aina kiitä, korkeammat voimat kiittävät ja saatte vielä joskus työstänne teille kuuluvan ansion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kollega
Tämä! Eli meille muille EI sovi häirintä, nollatoleranssi kerta kaikkiaan.
Jos et itse arvosta itseäsi, olet vastuussa kollegoiden turvallisuudesta ja linjausten ja lakien noudattamisesta. Kaikilla on oikeus turvalliseen työhön.
Muistan yli 90v dementoituneen papan, joka tuli sairaalaan. Kotona häntä olivat hoitaneet kaksi naimatonta tytärtä. Pappa oli todella "pervo"; kähmi omia tyttäriään ja hoitajia, puhui todella rivoja juttuja.
Kun eutanasia tulee Suomeen,aivan varmasti sitä käytetään väärin.Niinhän muuallakin on tapahtunut.Hoitamiseen ei haluta antaa rahaa siksi hoitoala on retuperällä.Ulkomaalaisia hoitajiakin halutaan tänne sijsi,että heitä voi pitää harjoittelijan palkaljalka,koska eivät osaa kieltä,eikä muutenkaan suomalaisia hoitotapija.
Jaa. Minun työvuoroni alkoi tänään myös kakkahommilla mutta kun ne saatiin hoidettua kaikilla oli hyvä mieli - sekä meillä hoitajilla että kakkivaisilla asukkailla. Siis mieluummin ihan sitä rehellistä paskaa kuin mitään sokerikuorrutettua löpinää esim. siitä kuinka meillä on uusi hieno Siltasairaala ja kaikki pääsevät hoitoon kun on tarve. Semmosta.
Tuohon kuuluvat rahat annetaan mieluummin maa. han. muutolle ja kelagoldlaisille.